Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Føler ikke egentlig at spørsmålet er så dumt, men ikke omfattende nok til at jeg trenger å lage en egen tråd om det.

Jeg lurer på dette med vektløftersko. PT tipset meg om at det kanskje ikke er så dumt for min del i knebøy, men de er ganske dyre og mange. Vil jeg få samme effekten av å stå med hælene på små vektskiver, eller er dette litt mer type utstyr man bare bør investere litt i, og hvilke anbefales i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke egentlig at spørsmålet er så dumt, men ikke omfattende nok til at jeg trenger å lage en egen tråd om det.

Jeg lurer på dette med vektløftersko. PT tipset meg om at det kanskje ikke er så dumt for min del i knebøy, men de er ganske dyre og mange. Vil jeg få samme effekten av å stå med hælene på små vektskiver, eller er dette litt mer type utstyr man bare bør investere litt i, og hvilke anbefales i så fall?

Løftesko er en god investering (y) Skoa holder i årevis, og er helt klart bedre enn vektskiver under hæla. Kjøp sko som passer foten din, enkelt og greit. Hos Extreme Fitness i Trondheim selger de Adidas-sko - http://www.extremefitness.no/products/power-perfect-ii. De passer til litt smale føtter. Ellers blir det fort nettbutikk, der har du angrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettkjøp tror jeg nok ikke jeg tør, er litt høy og bred over risten så må heller pløye gjennom utvalget for å finne noe som sitter. Er i Oslo nå et par dager, mistenker at det kanskje er bedre utvalg her enn i Trondheim, så kan jo se om jeg finner noen litt mer dedikerte butikker å lete i.

Fikk i alle fall mye mer kontroll og aktivering i løftet når jeg hadde skiver under hæla, så det er nok ikke så dumt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internettkjøp tror jeg nok ikke jeg tør, er litt høy og bred over risten så må heller pløye gjennom utvalget for å finne noe som sitter. Er i Oslo nå et par dager, mistenker at det kanskje er bedre utvalg her enn i Trondheim, så kan jo se om jeg finner noen litt mer dedikerte butikker å lete i.

Fikk i alle fall mye mer kontroll og aktivering i løftet når jeg hadde skiver under hæla, så det er nok ikke så dumt tips.

Eller Maxrep på Melhus: http://www.maxrep.no/index.php?main_page=product_info&cPath=7_33&products_id=112, http://www.maxrep.no/index.php?main_page=index&cPath=7_33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker! Da har jeg jo to fine alternativer om jeg ikke finner noe i løpet av Oslo-besøket mitt :)

Tar for øvrig gjerne mot tips fra Oslo-borgere også om steder i hovedstaden. De utsalgsstedene jeg har funnet så langt er Fighter Sport og Fitness Factory, etter litt søking her i på forumet, men sistnevnte virker ikke til å ha den type sko ... bare Otomix trainers i variabelt utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en en lengre periode nå hvor jeg får krampe i foten eller tærne ca annenhver dag. Det er ikke så ubehagelig at det gjør noe, men aner jo ikke hvorfor og tror ikke grunnen er mangel på magnesium. Tar ekstra påfyll gjennom kosttilskudd og spiser nok grønnsaker hver dag. Om noen har noen tips eller vet hvorfor, så setter jeg pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg om jeg tar feil, men vil ikke nedbrytingen være forskjellig? Overflødig protein skilles ut i lever, gjør overflødig carbs det også? Eller mener du som i at 1g protein = 4 kcal, 1g carb = 4kcal =samesamebutdifferent? :D

Altså, alt du dytter inn i kroppen vil den bryte ned og bruke som best den kan, men greia med proteiner er at de har en aminogruppe(NH2) og en syregruppe(-COOH) tilkoblet(derav navnet aminosyrer;p) Kroppen er ikke så voldsomt glad i nitrogenet(N) i disse aminogruppene, og skiller disse ut som urinstoff(urea) i urinen.

Dette er hva som blir skilt ut overflødig av kroppen(=

Det jeg mente, var at hvis du får i deg nok protein til å dekke kroppens behov for proteinsyntese og alle de andre tingene kroppen vil bruke proteiner til, og så døtter nedpå enda mer biff/kyllingbryst,så vil ikke dette føre til at kroppen bygger ENDA mer muskler,men at den tar de "ekstra" proteinene og dytter de inn i de samme forbrenningsprosessene som den bruker tilkarbohydrater og fett. I den sammenheng blir et overdrevent proteininntak det nesten samme som veldig dyre karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alt du dytter inn i kroppen vil den bryte ned og bruke som best den kan, men greia med proteiner er at de har en aminogruppe og en syregruppe tilkoblet(derav navnet aminosyrer;p) Kroppen er ikke så voldsomt glad i nitrogenet i disse aminogruppene, og skiller disse ut som urinstoff(urea) i urinen.

Dette er hva som blir skilt ut overflødig av kroppen(=

Det jeg mente, var at hvis du får i deg nok protein til å dekke kroppens behov for proteinsyntese og alle de andre tingene kroppen vil bruke proteiner til, og så døtter nedpå enda mer biff/kyllingbryst,så vil ikke dette føre til at kroppen bygger ENDA mer muskler,men at den tar de "ekstra" proteinene og dytter de inn i de samme forbrenningsprosessene som den bruker tilkarbohydrater og fett. I den sammenheng blir et overdrevent proteininntak det nesten samme som veldig dyre karbohydrater.

Takk! Og det var egentlig sånn jeg oppfattet det, men du målbinder meg med din kunnskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en en lengre periode nå hvor jeg får krampe i foten eller tærne ca annenhver dag. Det er ikke så ubehagelig at det gjør noe, men aner jo ikke hvorfor og tror ikke grunnen er mangel på magnesium. Tar ekstra påfyll gjennom kosttilskudd og spiser nok grønnsaker hver dag. Om noen har noen tips eller vet hvorfor, så setter jeg pris på svar :)

Det kan ha med væske-/saltbalansen å gjøre. Prøv å drikke mer vann. Eller mindre vann dersom du alt drikker veldig mye.

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal delta i Stoltzen opp fredag. Er det nokon som har tips til korleis eg bør spisa i morgon/fredag?

Eg tenker at konkurransen er såpass kort (under 20 minutt er målet) at eg treng ikkje gjera så veldig alvorlege forberedelsar kostholdsmessig, men det kan vera lurt å gjera nokre små justeringar kanskje?

Kan og nevna at eg skal bo på hotell, så får ikkje laga f.eks. havregrøt til frokost. Og eg skal løpa etter klokka 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal delta i Stoltzen opp fredag. Er det nokon som har tips til korleis eg bør spisa i morgon/fredag?

Eg tenker at konkurransen er såpass kort (under 20 minutt er målet) at eg treng ikkje gjera så veldig alvorlege forberedelsar kostholdsmessig, men det kan vera lurt å gjera nokre små justeringar kanskje?

Kan og nevna at eg skal bo på hotell, så får ikkje laga f.eks. havregrøt til frokost. Og eg skal løpa etter klokka 14.

Har ikke så mye å bidra med til hva du burde gjøre, men om du vil ha havregrøt er det bare å kjøpe porsjonspakker som du blander ut med varmt vann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med til hva du burde gjøre, men om du vil ha havregrøt er det bare å kjøpe porsjonspakker som du blander ut med varmt vann! :)

Ja, eg kjenner til dei. Men eg tenkte å gjera det enklare enn det og og heller finna ut kva eg skulle spisa av mat eg får tak i utan å laga sjølv på hotellrommet.

Nokon andre som har nokre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...