Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor mye smertestillende (ibux/paracet) kan man ta ila en dag? Om man har konstant vondt hele tiden, er det noe annet man kan få hos legen som kan taes sjeldnere med lengre virkning? Gel som smøres lokalt fungerer ikke..

Er ganske sikker på at levra mi sier takk for seg snart om jeg fortsetter sånn som nå.

Thess...?

Hvor mye smertestillende (ibux/paracet) kan man ta ila en dag? Om man har konstant vondt hele tiden, er det noe annet man kan få hos legen som kan taes sjeldnere med lengre virkning? Gel som smøres lokalt fungerer ikke..

Er ganske sikker på at levra mi sier takk for seg snart om jeg fortsetter sånn som nå.

Thess...?

Normaldose på paracetamol er 4x1g (en tabletter er 500mg) med 4 timers mellomrom. Paracetamol er ofte førstevalg som smertestillende pga lite bivirkninger så lenge man holder seg innen for doseområdet, eller har en leversvikt. Trenger du smertelindring utover dette må du ta kontakt med legen din for å evt få noe som er reseptbelagt, f.eks. Paralgin forte.

For ibuprofen så er doseringen satt litt etter hvilken effekt du vil ha, er det smertelindrende så ligger den på mellom 800-1200mg pr dag fordelt på 3-4 doser (tablettene du får uten resept er på 200mg og 400mg). For antiinflamatorisk effekt ligger doseringen på 1800-2400mg pr døgn fordelt på 3-4 doser.

Hvor er det du har vondt, og hvor lenge har det vært sånn?

Normaldose på paracetamol er 4x1g (en tabletter er 500mg) med 4 timers mellomrom. Paracetamol er ofte førstevalg som smertestillende pga lite bivirkninger så lenge man holder seg innen for doseområdet, eller har en leversvikt. Trenger du smertelindring utover dette må du ta kontakt med legen din for å evt få noe som er reseptbelagt, f.eks. Paralgin forte.

For ibuprofen så er doseringen satt litt etter hvilken effekt du vil ha, er det smertelindrende så ligger den på mellom 800-1200mg pr dag fordelt på 3-4 doser (tablettene du får uten resept er på 200mg og 400mg). For antiinflamatorisk effekt ligger doseringen på 1800-2400mg pr døgn fordelt på 3-4 doser.

Hvor er det du har vondt, og hvor lenge har det vært sånn?

Takk for svar :)

Har 1g-paracet som jeg fikk av en nabo, har tatt 3 i dag og fikk beskjed om å ikke ta flere enn 3 i døgnet. Men virkningen av paracet har begynt å avta litt nå det tar ikke smertene lengre..

Har vondt i albuen/armen. Hatt det i kanskje 2 mnd...? Kanskje opp mot 3, husker ikke helt når det begynte. Har hatt hvileperiode på en drøy måned nå, og det begynte å bli smertefritt igjen, så jeg fikk prøve meg på knebøy igjen på onsdag. Arma reagerte voldsomt på at jeg presset albuene fram, og nå er det værre enn noen gang før. Våkner på natta når effekten av smertestillende går over fordi det er så vondt.

Har vært hos lege, MR viser ingenting, kun litt lite leddvæske men innenfor normal. Fysio finner ingenting.

Har 1g-paracet som jeg fikk av en nabo, har tatt 3 i dag og fikk beskjed om å ikke ta flere enn 3 i døgnet. Men virkningen av paracet har begynt å avta litt nå det tar ikke smertene lengre..

Har vondt i albuen/armen. Hatt det i kanskje 2 mnd...? Kanskje opp mot 3, husker ikke helt når det begynte. Har hatt hvileperiode på en drøy måned nå, og det begynte å bli smertefritt igjen, så jeg fikk prøve meg på knebøy igjen på onsdag. Arma reagerte voldsomt på at jeg presset albuene fram, og nå er det værre enn noen gang før. Våkner på natta når effekten av smertestillende går over fordi det er så vondt.

Har vært hos lege, MR viser ingenting, kun litt lite leddvæske men innenfor normal. Fysio finner ingenting.

sympati liker :cry: hadde samme greie, bare under benkpress før. tok en pause på 5-6 uker. kjøpt meg albuevarmere- Noo moaaarrr paain

Annonse

Har albuevarmer, ingen effekt. Får vondt av benk og da seff :cry: takk for sympati :cry:

dayem :cry: er noe jævelskap det der. har prøvd å masere...prøvd voltaren gel- ingen effekt- voltaren tabletta har funket...men gjekk ikke over. måtte bare slutte å belaste...da det begynte å gjør vondt som pokker :cry:

dayem :cry: er noe jævelskap det der. har prøvd å masere...prøvd voltaren gel- ingen effekt- voltaren tabletta har funket...men gjekk ikke over. måtte bare slutte å belaste...da det begynte å gjør vondt som pokker :cry:

Er så rart, for vi får ikke framprovosert noe smerte direkte, de komme i etterkant... Kan belaste som bare det, også blir det ikke vondt før etterpå...

MEN nå kupper vi tråden, såri :)

Okey, normaldosen er opp til 4g pr døgn, i alle fall det vi opererer med på sykehuset. Ser på felleskatalogen at det er 3g/døgn som er satt som maks.

Uansett, så høres ikke dette ut som noe som vil gå vekk med smertestillende, heller at du må få tak i roten til problemet. Synes ikke du skal gi deg selv om fysio og fastlege ikke har funnet noen årask til smertene.

Når du har hatt vondt så lenge som du har, så vil ikke smertestillende i lengden være en god løsning. Særlig også når det kommer tilbake igjen ved aktivitet.

Akkurat hva som er problemet er ikke jeg kompetent nok til å si noe om, men kanskje Ole-Mats Moskvil har noen tanker, evt forslag til en god fysio som kan se litt på albuen. Er nok uansett ikke så lett å løse problemet over nett..

Som sagt, ikke gi deg og resigner til smertestillende for evig og alltid selv om en fysio ikke hadde noen idé.. Det tyder bare på at han/hun ikke hadde nok kunnskap og egentlig ikke har gjort en grundig nok jobb.

Okey, normaldosen er opp til 4g pr døgn, i alle fall det vi opererer med på sykehuset. Ser på felleskatalogen at det er 3g/døgn som er satt som maks.

Uansett, så høres ikke dette ut som noe som vil gå vekk med smertestillende, heller at du må få tak i roten til problemet. Synes ikke du skal gi deg selv om fysio og fastlege ikke har funnet noen årask til smertene.

Når du har hatt vondt så lenge som du har, så vil ikke smertestillende i lengden være en god løsning. Særlig også når det kommer tilbake igjen ved aktivitet.

Akkurat hva som er problemet er ikke jeg kompetent nok til å si noe om, men kanskje Ole-Mats Moskvil har noen tanker, vet forslag til en god fysio som kan se litt på albuen. Er nok uansett ikke så lett å løse problemet over nett..

Som sagt, ikke gi deg og resigner til smertestillende for evig og alltid selv om en fysio ikke hadde noen idé.. Det tyder bare på at han/hun ikke hadde nok kunnskap og egentlig ikke har gjort en grundig nok jobb.

Tviler ikke på fysioen, problemet er at vi ikke får framprovosert smerten direkte.. Den kommer alltid i etterkant av belastningen, og litt her og der. Det er ikke noe spesifikt mønster å følge.. Derfor har vi prøvd oss fram med hvile og opptrening, men det har enten gått for fort (en drøy måned) eller så har det ikke vært roten av problemet...

Har henvisning til Rosenborgklinikken til osteopat (?), og jeg skal ta kontakt med dem når de åpner igjen etter påske. Der har de jo litt av hvert av ressurser, så jeg håper de evt kan koble på det som trengs for å finne ut av det.. Skal absolutt ta tak i det, men i mellomtiden så trenger jeg noe som tar smertene når det er så konstant vondt som det plutselig har blitt etter onsdag (n)

Tusen takk igjen for svar, setter stor pris på det. Har snakket med apotek nå og det ble å prøve naproxen i mellomtiden innimellom paraceten.

Litt lite å gå etter her. Om man ikke klarer å fremprovosere smerten i klinikken prøver man ofte å la pasienten gjøre provoserende aktiviteter i forkant så man ihvertfall kan finne hvilken struktur det er snakk om. Hva provoserer smerten? Hvor sitter smerten? Merk gjerne av på et bilde. Hva slags karakter har smerten, typ murrende/stikkende/brennende/diffus/punktsmerte osv?

Prøvd om is eller varme lindrer?

Annonse

Er det noken som kan anbefale meg ein deodorant som luktar nokelunde godt, som er enkel å få tak i og som ikkje kostar unormalt mykje?

Kjøp denne til typen ihvertfall: http://campfire-cologne.com

Kjøp denne til typen ihvertfall: http://campfire-cologne.com

Hahahahahaha!!!:roflmao: WTF Ole?!?!!! Dæven, ikkje sunt for meg å le så mykje i kveld:LOL:

...Verst av alt er at eg fikk VELDIG mange flash-backs frå enkelte medelevar frå vidaregåande:whistle::D

Hva er greia med at når man er i militæret kan man ikke drive på med noen andre i militæret av annen rang?

Eksempelet her: befal og HVU. Det aktuelle befalet er kun befal, ikke for HVU-gruppa, og har generelt ikke noe med hverandre å gjøre.

EDIT: Den generelle greia om at man skal holde seg unna befal/befalet skal holde seg unna deg om man er inne i rekrutten eller lignende.

Ja, jeg/vi har problemet.

Kan ein reise med fly innenlands med barn, uten at dei har pass? Må ein i såfall ha ID-papir på dei av noko slag? Om ja, kva er godkjendt id på ungar? Fødselsattest?

Skal fly med ungane for første gong, begynner alt no å få nærvar:p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...