Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå spør jeg av ren nysgjerrighet...men om man på en PSMF-diett velger å bruke tørrfisk som en proteinkilde (83g pr 100), får man da i seg nok omega 3 gjennom den, klarer ikke å finne ut av pakken hvor mye omega 3 som er i, noen som vet? Husker ikke helt hvor mye fett som stod heller, men var ikke så mye.

Får jeg i meg nok salt?

Jeg spiser svært sjelden hel- eller halvfabrikata, og lager det meste av mat fra bunnen av. Bruker lite salt i matlagingen, og drikker forholdsvis mye vann. To-til tre kaffekopper om dagen, omtrent 1.5 liter rent vann og 3-4 dl vann sammen med proteinpulveret etter trening.

Trener tung styrketrenig og CrossFit, og har ca. 7-8 treningsøkter i uken, hvor hver av dem varer i omtrent en time.

Vanlig matinntak:

1 boks cottage cheese med 125 gram bær

2-3 kopper kaffe med 0.5 dl melk i hver kopp

Middag bestående av enten kylling, fisk eller kjøtt + masse grønnsaker eller salat. Hvis jeg bruker saus blir det ofte en fet saus basert på enten fløte, creme fraiche eller smør. Salter kjøtt/fisk litt, men det er ikke mye det er snakk om (smaker ikke noe godt med for mye salt i maten, og jeg er ganske følsom på saltsmaken).

Mine spørsmål er derfor:

Er saltinntaket mitt for lavt i forhold til mengden vann jeg drikker?

Hvordan merker jeg på kroppen at saltinntaket er for lavt?

Får jeg i meg nok salt?

Jeg spiser svært sjelden hel- eller halvfabrikata, og lager det meste av mat fra bunnen av. Bruker lite salt i matlagingen, og drikker forholdsvis mye vann. To-til tre kaffekopper om dagen, omtrent 1.5 liter rent vann og 3-4 dl vann sammen med proteinpulveret etter trening.

Trener tung styrketrenig og CrossFit, og har ca. 7-8 treningsøkter i uken, hvor hver av dem varer i omtrent en time.

Vanlig matinntak:

Middag bestående av enten kylling, fisk eller kjøtt + masse grønnsaker eller salat. Hvis jeg bruker saus blir det ofte en fet saus basert på enten fløte, creme fraiche eller smør. Salter kjøtt/fisk litt, men det er ikke mye det er snakk om (smaker ikke noe godt med for mye salt i maten, og jeg er ganske følsom på saltsmaken).

Mine spørsmål er derfor:

Artig å se at du sliter med det.. Misforstå meg rett, jeg tror veldig mange har det motsatte problemet ;)

Annonse

Får jeg i meg nok salt?

Vanlig matinntak:

Mine spørsmål er derfor:

Om du ikke spiser grådig mye kylling/fisk/kjøtt/grønnsaker til middag hørtes det hvertfall ut som veldig lite mat når du har 7-8 treningsøkter à 60 minutter i uken.

Lunsj? Kveldsmat?

Det vanligste problemet med saltinntak er at det i de fleste tilfeller er for høyt. Om en spiser normalt tror jeg det skal en del til for at det skal bli for lavt (om du ikke da samtidig drikker absurde mengder væske/vann).

Hvordan får de tress-is oppi boksen? Hvordan får de til så beint med tre forskjellige typer is? ...og den andre med sjokolade og vanilje i s-form...hoow?

Hehehe, dette lurte jeg og sønnen min også på. Og vi lurte så mye at vi skrev til Diplomis og spurte, i tillegg til noen andre dumme spørsmål angående is :D Her er svaret på Tressismysteriumet:

Hva gjelder Tress, så kan jeg røpe at vi bruker 3 iskremfrysere for å lage de 3 smaksvariantene i Tress. Disse fylles gjennom hvert sitt fyllehode, samtidig i boksen, slik at vi får 3 striper.

Om du ikke spiser grådig mye kylling/fisk/kjøtt/grønnsaker til middag hørtes det hvertfall ut som veldig lite mat når du har 7-8 treningsøkter à 60 minutter i uken.

Lunsj? Kveldsmat?

Det vanligste problemet med saltinntak er at det i de fleste tilfeller er for høyt. Om en spiser normalt tror jeg det skal en del til for at det skal bli for lavt (om du ikke da samtidig drikker absurde mengder væske/vann).

Blir som oftest mellom 250 og 300 gram kylling/kjøtt/fisk til middag.Ofte et halvt kilo med grønnsaker, så koser meg med masse mat :)

Kan man merke på kroppen om man har for lite salt? Jeg har hørt at man kan bli oppblåst av det? At cellene trekker til seg ekstra mye vann for å opprettholde saltbalansen mellom intracellulær væske og ekstracellulær væske. Eller er jeg på bærtur nå?

Hehehe, dette lurte jeg og sønnen min også på. Og vi lurte så mye at vi skrev til Diplomis og spurte, i tillegg til noen andre dumme spørsmål angående is :D Her er svaret på Tressismysteriumet:

Hva gjelder Tress, så kan jeg røpe at vi bruker 3 iskremfrysere for å lage de 3 smaksvariantene i Tress. Disse fylles gjennom hvert sitt fyllehode, samtidig i boksen, slik at vi får 3 striper.

Hahah awesome:D men hvordan får de det til uten at isene blander seg da? :o er det såppass tyktflytende at de ikke blander seg?

Hahah awesome:D men hvordan får de det til uten at isene blander seg da? :o er det såppass tyktflytende at de ikke blander seg?

Jeg tenkte og på det, syns ikke svaret var heilt tilfredstillende. I enkelte iskremtyper ser vi at isen er tyktflytende når den er blitt tappet i boksen, man ser at isen ligger som et mønster på toppen. Men på tress og andre billigiser, er det heilt flatt på toppen, som om isen har vært mer rennende når den tappes i. Kanskje den blir tappet i et veldig kaldt kjølerom slik at den umiddelbart begynner å fryse... Syns det er din tur å sende epost til Diplomis nå ;)

Annonse

Jeg tenkte og på det, syns ikke svaret var heilt tilfredstillende. I enkelte iskremtyper ser vi at isen er tyktflytende når den er blitt tappet i boksen, man ser at isen ligger som et mønster på toppen. Men på tress og andre billigiser, er det heilt flatt på toppen, som om isen har vært mer rennende når den tappes i. Kanskje den blir tappet i et veldig kaldt kjølerom slik at den umiddelbart begynner å fryse... Syns det er din tur å sende epost til Diplomis nå ;)

haha kanskje jeg må det XD hmm man skal jo lure på alt mulig også i disse eksamenstider ;D

Kommer smør og kjøtt vi kjøper her i Norge fra gressetende dyr? Er en storgreie i USA å fokusere på "grass fed butter" og "grass fed meat", da dette skal være mye sunnere. Aldri hørt noe om dette i Norge, men kan kanskje være fordi dyrene er gressetende og er derfor ikke noe problem å diskutere?

Kommer smør og kjøtt vi kjøper her i Norge fra gressetende dyr? Er en storgreie i USA å fokusere på "grass fed butter" og "grass fed meat", da dette skal være mye sunnere. Aldri hørt noe om dette i Norge, men kan kanskje være fordi dyrene er gressetende og er derfor ikke noe problem å diskutere?

Kjøtt fra norsk storfe og lam kommer fra dyr som har gått på beite - dette er pålagt gjennom loven (y) Norsk lammekjøtt fra lam som kommer rett fra fjellbeite er det beste kjøttet man kan få tak i med tanke på fettsyrebalansen. Også er det himla godt! :D

Jeg synes jo det er ganske trist at "grass-feed beef, milk and butter" er et salgsargument. Det er jo det kyra er skapt for å spise, ikke mais og annen drit som de fores med på de store industrifarmene.

Som Therese_J skriver, så er du inne på hvorfor det ikke brukes som salgsargument her til lands.

Hvorfor knekker jeg mye lettere i ryggen etter jeg har vært hos naprapaten? Sånn typ når man strekker seg og sånt. Var der i februar tror jeg, og siden den gang knekker det i ryggen og nakken (nesten hver gang) når jeg strekker meg.

Er det farlig? Har hørt rykter (mulig broscience) om at det er større fare for leddgikt(?) hvis man knekker selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...