Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Føler det her egentlig er et idiotisk spørsmål..

Men er det et enkelt svar på hvordan transkjønnede bør trene for å oppnå deres drømmekropp?

Kjenner ei(?) som har gått gjennom operasjoner og alt sånt ræl, men det kan da ikke være så enkelt som "tren som en mann, se ut som en gudinne"? Vil jo innbille meg at hormonnivåene ikke er identiske med de som jenter har, selv med hormonbehandlinger. Så da vil jo "tren som en mann" føre til at man "ser ut som en mann"?

Jeg vet ikke svaret, men det var et usedvanlig godt spørsmål. Jeg ville spurt Håkon Aars eller Espen Ester P. Benestad. To dyktige leger med kompetanse på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man skal summere samlet vekt på t-barrow regner man med stanga da?

Har en anelse om at jeg har spurt om dette før.. :unsure:

Vet ikke selv, men jeg teller ikke med stanga.

På lik linje som at jeg ikke teller med "sleden" på beinpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skikkelig vanskelig å ikke spise en hel haug med karbohyrdater. Jeg prøver å finne ting som inneholder mye protein og sånt, men ender likevel opp hver dag med å spise en tanke mer karbo enn jeg hadde trengt. Noen som har noe forslag til hva jeg kan putte i meg som gjør at jeg ikke spiser så mye karbo? Spiser endel egg, shake, melk, cottage cheese med blåbær<3:D, rød fisk... hmm.. what else..? Det var det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skikkelig vanskelig å ikke spise en hel haug med karbohyrdater. Jeg prøver å finne ting som inneholder mye protein og sånt, men ender likevel opp hver dag med å spise en tanke mer karbo enn jeg hadde trengt. Noen som har noe forslag til hva jeg kan putte i meg som gjør at jeg ikke spiser så mye karbo? Spiser endel egg, shake, melk, cottage cheese med blåbær<3:D, rød fisk... hmm.. what else..? Det var det jeg kom på i farta.

Kyllingfilet på knekke brød er min spesialitet (y) 9 karbohydrater per knekkebrød <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er skikkelig vanskelig å ikke spise en hel haug med karbohyrdater. Jeg prøver å finne ting som inneholder mye protein og sånt, men ender likevel opp hver dag med å spise en tanke mer karbo enn jeg hadde trengt. Noen som har noe forslag til hva jeg kan putte i meg som gjør at jeg ikke spiser så mye karbo? Spiser endel egg, shake, melk, cottage cheese med blåbær<3:D, rød fisk... hmm.. what else..? Det var det jeg kom på i farta.

Jeg sliter med det motsatte, så her kan jeg kanskje hjelpe til litt! Det jeg hovedsaklig spiste før (før jeg kjøpte et kostholdsprogram med massevis av karbs på planen..) var cottage cheese, kesam og skyr blandet sammen med frosne bringebær, speltlomper med masse deilig pålegg, kjøtt med paprika, løk, brokkoli, blomkål, squash, sopp, osv. Omeletter, kokt egg på fiberrik knekkebrød, osv osv osv. Jeg synes personlig det er mindre stress med færre karbohydrater, men så spiste jeg lchf-aktig i nesten et år også, så det er vel en vanesak! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det motsatte, så her kan jeg kanskje hjelpe til litt! Det jeg hovedsaklig spiste før (før jeg kjøpte et kostholdsprogram med massevis av karbs på planen..) var cottage cheese, kesam og skyr blandet sammen med frosne bringebær, speltlomper med masse deilig pålegg, kjøtt med paprika, løk, brokkoli, blomkål, squash, sopp, osv. Omeletter, kokt egg på fiberrik knekkebrød, osv osv osv. Jeg synes personlig det er mindre stress med færre karbohydrater, men så spiste jeg lchf-aktig i nesten et år også, så det er vel en vanesak! :)

Jeg var sånn før også, men nå har det visstnok snudd :p Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret, men det var et usedvanlig godt spørsmål. Jeg ville spurt Håkon Aars eller Espen Ester P. Benestad. To dyktige leger med kompetanse på området.

Nja. Kanskje, kanskje. Det er mest for å tilfredsstille egen nysgjerrighet, og det ligger egentlig ganske langt nede på lista mi over ting jeg vil bruke tid og energi på å finne ut av.

Jeg synes bare det var et sånt spørsmål som jeg ikke nødvendigvis kunne svare godt på..

For jeg veit at hu(?) trener sånn typisk latterlig med masse løping på tredemølle, og ekstremt lette vekter med 2-300 repetisjoner.. og jeg føler liksom at jeg "må" gripe inn og si at det er idiotisk trening... Men jeg aner ikke om "vanlig" styrketrening er noe som vil passe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Kanskje, kanskje. Det er mest for å tilfredsstille egen nysgjerrighet, og det ligger egentlig ganske langt nede på lista mi over ting jeg vil bruke tid og energi på å finne ut av.

Jeg synes bare det var et sånt spørsmål som jeg ikke nødvendigvis kunne svare godt på..

For jeg veit at hu(?) trener sånn typisk latterlig med masse løping på tredemølle, og ekstremt lette vekter med 2-300 repetisjoner.. og jeg føler liksom at jeg "må" gripe inn og si at det er idiotisk trening... Men jeg aner ikke om "vanlig" styrketrening er noe som vil passe her.

Min umiddelbare tanke er jo at hvis vedkommende har gått fra å være mann til å bli kvinne, med operasjoner og hele pakken, så produserer hun jo ikke like mye testosteron som en mann gjør lenger. Hun har tatt ekstra tilskudd av østrogen over lengere tid og dermed mistet skjeggvekst, fått lysere stemme osv. Jeg har selv en venninne som før var en kompis, og hun både ser og høres ut som en kvinne nå. Hun ER kvinne. Jeg vil tro at hvis hun begynte med styrketrening så er sjangsen for at hun blir mandig lik veldig liten. Men nå er ikke jeg noen ekspert på området, det er bare det som høres logisk ut i mitt hode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke er jo at hvis vedkommende har gått fra å være mann til å bli kvinne, med operasjoner og hele pakken, så produserer hun jo ikke like mye testosteron som en mann gjør lenger. Hun har tatt ekstra tilskudd av østrogen over lengere tid og dermed mistet skjeggvekst, fått lysere stemme osv. Jeg har selv en venninne som før var en kompis, og hun både ser og høres ut som en kvinne nå. Hun ER kvinne. Jeg vil tro at hvis hun begynte med styrketrening så er sjangsen for at hun blir mandig lik veldig liten. Men nå er ikke jeg noen ekspert på området, det er bare det som høres logisk ut i mitt hode. :)

Det er jo tanken min og, men som wikipedia (jepp, trusted source :p ) sier, så er det jo ikke alltid at testosteronnivåene er de samme som biologiske kvinner.

Ofte, dersom kastrering ikke har blitt gjennomgått, så vil testosteronnivåene ligge en plass mellom hannlige og kvinnelige nivåer. Og derfor vil jo tung styrketrening ha en litt annen effekt, vil jeg tro?

Og nei, jeg har ikke spurt om hu er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tur å være teit: Men altså...

Jeg har akkurat begynt med markløft. Merkelig nok kan jeg ikke huske å ha sett noen andre gjøre markløft der hvor jeg trener. Regner med at det kun skyldes at jeg ikke ser meg nok omkring. Det jeg lurer på er: Hvor i styrkesalen er det naturlig å ta markløft? Det er jo allslags maskiner og stativer overalt. Det kan da ikke være meningen at jeg skal gjøre markløft i "jente" (strekk og bøy med yogamatte og fitnessball-klubben) avdelingen?

Teit spørsmål nummer to.

Jeg har hittil gjort hip thrust med en sånn liten stang hvor vektiskivene ikke kan byttes. Det er ganske ubehagelig i pausene, fordi skivene er for små til å kunne hvile på gulvet mens jeg sitter under. De store stengene som står på benkpressbenken osv er så lange. Er det meningen at man skal bruke dem? Blir ikke det litt rart?

Jeg føler meg litt lost noen ganger:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sophie, her hvor jeg trener markløftes det i knebøyrack. Fordi vi ikke har andre steder. Vi benker iofs også der, trekker benker til og fra rackene. De som markløfter med de små stengerne du snakker om ifb med HT gjør dette i "manualkroken" - Et sted det er ekstra polstrert gulv, men hvor man ikke står helt i veien for andre.

Og, ja. HT er en pest og en plage uten de store vektskivene. Det er plundrete med stor stang, vi har en ekstra "smiths-stang" som er litt kortere og lettere, så den bruker jeg hvis den er ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mylog sier at en time med vekttrening har brent 500kcal, hvor seriøst skal man ta det? Regner alltid med at det går maks 300kcal på det?

Du trenger ikke ta de tallene fra mylog veldig seriøst nei :p avhenger av intensitet osv. Jeg pleier aldri å regne inn styrketreningen i kaloriregnskapet på den måten, men når man skal bruke sånne kalkulatorer som beregner hvor mye kalorier du forbrenner i snitt til daglig, så velger man jo hvor aktiv man er, så det blir på en måte regnet inn slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta de tallene fra mylog veldig seriøst nei :p avhenger av intensitet osv. Jeg pleier aldri å regne inn styrketreningen i kaloriregnskapet på den måten, men når man skal bruke sånne kalkulatorer som beregner hvor mye kalorier du forbrenner i snitt til daglig, så velger man jo hvor aktiv man er, så det blir på en måte regnet inn slik.

Da safer jeg den og legger meg på 2000. BMR sier 2500. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tur å være teit: Men altså...

Jeg har akkurat begynt med markløft. Merkelig nok kan jeg ikke huske å ha sett noen andre gjøre markløft der hvor jeg trener. Regner med at det kun skyldes at jeg ikke ser meg nok omkring. Det jeg lurer på er: Hvor i styrkesalen er det naturlig å ta markløft? Det er jo allslags maskiner og stativer overalt. Det kan da ikke være meningen at jeg skal gjøre markløft i "jente" (strekk og bøy med yogamatte og fitnessball-klubben) avdelingen?

Har de ikkje markløftplatning finn du deg ei stang og tar markløft akkurat der det passar deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spm fra meg IGJEN, men:

jeg ser mange jenter som trener med mye lettere vekter enn meg, men fortsatt syns jeg det ser ut som at de ser bedre ut enn meg, og alt sånt. Jeg vet jo at abs are made in the kitchen og jeg har fulgt en matplan nå nesten helt slavisk en periode nå uten å føle at jeg har oppnådd noe 'extraordinary' om dere skjønner :p Jeg skjønner jo også at man har forskjellig utgangspunkt, men jeg begynner jo å lure på om jeg gjør noe feil på noe måte? At jeg kanskje spiser mer eller mindre enn jeg kanskje tror selv om jeg logger det, om jeg bare er helt på bærtur eller hva som skjer?

Sorry utblåsningen her, for jeg vet at jeg får mange komplimenter, men jeg føler det ikke selv. Kanskje jeg er et håpløst tilfelle...

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...