Jump to content

Apekatt

Members
  • Content Count

    382
  • Joined

  • Last visited

About Apekatt

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 12/15/1989
  1. Jeg er langt fra å være i bevegelse hele dagen, men det er som at kroppen har blitt vant med å være mer aktiv, og jeg blir rastløs om jeg sitter mer enn 30-40 minutter av gangen, så da går jeg en tur, eller bare reiser meg opp og rydder litt/går litt rundt. Ellers er det jo naturlig det du sier, målet mitt er at inntak og forbruk skal være omtrent det samme, altså sikter jeg mot vedlikehold/lite overskudd. Men det er uvant å spise så mye, det sitter kanskje mest i hodet. Jeg fortsetter å øke matinntaket, og kontrollerer med vekt og målebånd innimellom. Takk for responsen!
  2. Jeg ble sittende en kveld å lese på sidene til Ari Whitten, og fikk en real aha-opplevelse hva gjelder NEAT. Jeg har alltid ansett meg selv som forholdsvis aktiv, men sannheten er at utenom ca 4 styrkeøkter i uken, sitter (satt) jeg stort sett på stumpen hele dagen. Dette er nok en måneds tid siden, og jeg har økt mitt daglige aktivitetsnivå enormt etter dette. Når man leser tekstene til Ari Whitten får man inntrykk av at man helst ikke skal sitte overhode, og siden jeg for tiden ikke jobber, begynte jeg å gå. Masse. Nå går jeg mellom 12 og 15 km daglig, og kjenner smått at det begynner å påvirke styrkeøktene mine. Jeg har økt matinntaket fra ca 1700 kcal til 2200 kcal, men lurer litt på veien videre. Går jeg for mye? Bør jeg spise enda mer, dersom jeg fortsetter å stagnere på trening? Vekta har forøvrig vært stabil på ca 58 kg hele veien, og jeg er 168 cm høy. Ja, også er jeg hunkjønn, om det skulle være noen tvil. Håper noen har noen gode råd eller konstruktiv kritikk til meg. Jeg har en tendens til å tolke ting bokstavelig, og er litt usikker på om jeg kanskje har dradd dette med NEAT litt for langt.
  3. Næh, hva skal man si... de er normale, litt trange, kanskje? Altså, jeg bruker selv 37/38 i sko ellers, og disse sitter egentlig helt perfekt. Litt trangt, som nevnt, men ser for meg at det går seg til når man har brukt dem litt.
  4. Okej, nå er jeg skikkelig lei av å se disse skoene stå å samle støv, er det noen som vil ha de for 500 kr+frakt? PS: Tørker støv av dem før de sendes, altså.
  5. Kjøpt for en god stund siden, kun gått litt med dem inne, hjemme. Pent brukt, altså. Str. 38. Tror jeg betalte rundt 1300 kr for dem, selger de for 800 kr + frakt. Har aldri tatt bilde av dem selv, men det er de her: Send meg en PM hvis du er interessert. Edit: Endra pris, 1000 kr var kanskje litt stivt..
  6. Jeg er konduktør, ingen annen utdanning enn perioden som konduktøraspirant (7 mnd). Tjener ca 400 000 (+/-) i året, avhengig av turnusen.
  7. Jeg er hekta på smuldrepai om dagen, har laget en hver kveld med ulike smaker, bringebær, rabarba, og dagens; jordbær og banan! I morgen blir det blåbær... mmm! Bland følgende: 100 gram havregryn 100 gram mel (jeg bruker 50 gram spelt og 50 gram mandelmel, men her kan man jo variere selv) Ca 20 gram hakkede mandler - ikke nødvendig, men det blir jo ekstra knas av det En del sukrin/stevia/annen søtning, smak til Ca 50 gram smør Et par ss mager kesam Da skal du få en deig som så vidt henger sammen, og som er enkel og smuldre. Smuldre/strø halvparten av deigen i en ildfast form, sleng ønsket type frukt/bær oppå, også smuldrer du over resten av deigen. Strø eventuelt kanel og sukrin på toppen, stek midt i ovnen på 200 grader. NAM!
  8. Jeg spiste lavkarbo (+/- 20 gram karbs daglig) i over ett år, vekta gikk ikke ned av det, og ikke gikk den opp igjen da jeg trappa opp med karbohydrater heller. Nå spiser jeg mellom 150-200 gram om dagen. Bør kanskje nevnes at jeg er normalvektig og har alltid vært det, testa lavkarbo kun for å se om det hjalp på mine mageproblemer. Sikkert flere med andre erfaringer, men dette er min
  9. Følger hovedsaklig denne listen, og prøver i størst mulig grad å unngå varer med høyt innhold av fodmap.
  10. Siden tråden først er tatt opp igjen, vil jeg også gjerne komme med en erfaring. For tre uker siden bestemte jeg meg for å teste ut low fodmap diet, og det har fungert knallbra for min del! Mageproblemene er så redusert at jeg knapt merker de lenger, og det er en fantastisk endring fra daglig mageknip, forstoppelse, kvalme, feberlignende hetetokter med kaldsvetting osv. Har kutta alt som står på listene over ting med høyt innhold av fodmaps, og skal snart begynne å innføre enkelte varer igjen for å prøve finne synderen. Jeg trodde jeg skulle slite med mageproblemer resten av livet, men nå ser det lysere ut. Anbefales!
  11. Noe av det beste jeg vet er å blande cottage cheese og kesam (og gjerne en skyr i tillegg), med frosne bringebær, kanel og stevia på. Omnom! Synes ikke cottage cheese for seg selv er noe særlig godt, gitt.
  12. Jeg sliter med det motsatte, så her kan jeg kanskje hjelpe til litt! Det jeg hovedsaklig spiste før (før jeg kjøpte et kostholdsprogram med massevis av karbs på planen..) var cottage cheese, kesam og skyr blandet sammen med frosne bringebær, speltlomper med masse deilig pålegg, kjøtt med paprika, løk, brokkoli, blomkål, squash, sopp, osv. Omeletter, kokt egg på fiberrik knekkebrød, osv osv osv. Jeg synes personlig det er mindre stress med færre karbohydrater, men så spiste jeg lchf-aktig i nesten et år også, så det er vel en vanesak!
  13. Apekatt

    Mat uten komfyr

    Takk for tips, alle sammen Jeg er i alle fall mer inspirert for kreativ matlaging de nærmeste dagene nå! Takk, takk!
  14. Apekatt

    Mat uten komfyr

    Det hørtes slettes ikke dumt ut! Skal prøves, takk og takk
  15. Apekatt

    Mat uten komfyr

    Hei folkens! Komfyren min har tatt kvelden, og jeg får ikke ny før torsdag neste uke. Er det noen som har noen gode tips til mettende retter (middag, lunsj) som kan lages uten komfyr? Har heller ikke mikro. Spiser vanligvis alltid karbonadedeig, kylling, fisk eller noe i den duren til middag, nå blir det bare bøttevis med kesam og cottage cheese og jeg er sulten på ordentlig mat! Alle forslag og gode råd tas i mot med supertusentakk.
×
×
  • Create New...