Gå til innhold

Apekatt

Medlemmer
  • Innholdsteller

    382
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av Apekatt

  1. Jeg er langt fra å være i bevegelse hele dagen, men det er som at kroppen har blitt vant med å være mer aktiv, og jeg blir rastløs om jeg sitter mer enn 30-40 minutter av gangen, så da går jeg en tur, eller bare reiser meg opp og rydder litt/går litt rundt. Ellers er det jo naturlig det du sier, målet mitt er at inntak og forbruk skal være omtrent det samme, altså sikter jeg mot vedlikehold/lite overskudd. Men det er uvant å spise så mye, det sitter kanskje mest i hodet. Jeg fortsetter å øke matinntaket, og kontrollerer med vekt og målebånd innimellom. Takk for responsen!
  2. Jeg ble sittende en kveld å lese på sidene til Ari Whitten, og fikk en real aha-opplevelse hva gjelder NEAT. Jeg har alltid ansett meg selv som forholdsvis aktiv, men sannheten er at utenom ca 4 styrkeøkter i uken, sitter (satt) jeg stort sett på stumpen hele dagen. Dette er nok en måneds tid siden, og jeg har økt mitt daglige aktivitetsnivå enormt etter dette. Når man leser tekstene til Ari Whitten får man inntrykk av at man helst ikke skal sitte overhode, og siden jeg for tiden ikke jobber, begynte jeg å gå. Masse. Nå går jeg mellom 12 og 15 km daglig, og kjenner smått at det begynner å påvi
  3. Næh, hva skal man si... de er normale, litt trange, kanskje? Altså, jeg bruker selv 37/38 i sko ellers, og disse sitter egentlig helt perfekt. Litt trangt, som nevnt, men ser for meg at det går seg til når man har brukt dem litt.
  4. Okej, nå er jeg skikkelig lei av å se disse skoene stå å samle støv, er det noen som vil ha de for 500 kr+frakt? PS: Tørker støv av dem før de sendes, altså.
  5. Kjøpt for en god stund siden, kun gått litt med dem inne, hjemme. Pent brukt, altså. Str. 38. Tror jeg betalte rundt 1300 kr for dem, selger de for 800 kr + frakt. Har aldri tatt bilde av dem selv, men det er de her: Send meg en PM hvis du er interessert. Edit: Endra pris, 1000 kr var kanskje litt stivt..
  6. Jeg er konduktør, ingen annen utdanning enn perioden som konduktøraspirant (7 mnd). Tjener ca 400 000 (+/-) i året, avhengig av turnusen.
  7. Jeg er hekta på smuldrepai om dagen, har laget en hver kveld med ulike smaker, bringebær, rabarba, og dagens; jordbær og banan! I morgen blir det blåbær... mmm! Bland følgende: 100 gram havregryn 100 gram mel (jeg bruker 50 gram spelt og 50 gram mandelmel, men her kan man jo variere selv) Ca 20 gram hakkede mandler - ikke nødvendig, men det blir jo ekstra knas av det En del sukrin/stevia/annen søtning, smak til Ca 50 gram smør Et par ss mager kesam Da skal du få en deig som så vidt henger sammen, og som er enkel og smuldre. Smuldre/strø halvparten av deigen i en ildfast form
  8. Jeg spiste lavkarbo (+/- 20 gram karbs daglig) i over ett år, vekta gikk ikke ned av det, og ikke gikk den opp igjen da jeg trappa opp med karbohydrater heller. Nå spiser jeg mellom 150-200 gram om dagen. Bør kanskje nevnes at jeg er normalvektig og har alltid vært det, testa lavkarbo kun for å se om det hjalp på mine mageproblemer. Sikkert flere med andre erfaringer, men dette er min
  9. Følger hovedsaklig denne listen, og prøver i størst mulig grad å unngå varer med høyt innhold av fodmap.
  10. Siden tråden først er tatt opp igjen, vil jeg også gjerne komme med en erfaring. For tre uker siden bestemte jeg meg for å teste ut low fodmap diet, og det har fungert knallbra for min del! Mageproblemene er så redusert at jeg knapt merker de lenger, og det er en fantastisk endring fra daglig mageknip, forstoppelse, kvalme, feberlignende hetetokter med kaldsvetting osv. Har kutta alt som står på listene over ting med høyt innhold av fodmaps, og skal snart begynne å innføre enkelte varer igjen for å prøve finne synderen. Jeg trodde jeg skulle slite med mageproblemer resten av livet, men nå ser
  11. Noe av det beste jeg vet er å blande cottage cheese og kesam (og gjerne en skyr i tillegg), med frosne bringebær, kanel og stevia på. Omnom! Synes ikke cottage cheese for seg selv er noe særlig godt, gitt.
  12. Jeg sliter med det motsatte, så her kan jeg kanskje hjelpe til litt! Det jeg hovedsaklig spiste før (før jeg kjøpte et kostholdsprogram med massevis av karbs på planen..) var cottage cheese, kesam og skyr blandet sammen med frosne bringebær, speltlomper med masse deilig pålegg, kjøtt med paprika, løk, brokkoli, blomkål, squash, sopp, osv. Omeletter, kokt egg på fiberrik knekkebrød, osv osv osv. Jeg synes personlig det er mindre stress med færre karbohydrater, men så spiste jeg lchf-aktig i nesten et år også, så det er vel en vanesak!
  13. Apekatt

    Mat uten komfyr

    Takk for tips, alle sammen Jeg er i alle fall mer inspirert for kreativ matlaging de nærmeste dagene nå! Takk, takk!
  14. Apekatt

    Mat uten komfyr

    Det hørtes slettes ikke dumt ut! Skal prøves, takk og takk
  15. Apekatt

    Mat uten komfyr

    Hei folkens! Komfyren min har tatt kvelden, og jeg får ikke ny før torsdag neste uke. Er det noen som har noen gode tips til mettende retter (middag, lunsj) som kan lages uten komfyr? Har heller ikke mikro. Spiser vanligvis alltid karbonadedeig, kylling, fisk eller noe i den duren til middag, nå blir det bare bøttevis med kesam og cottage cheese og jeg er sulten på ordentlig mat! Alle forslag og gode råd tas i mot med supertusentakk.
  16. Gele av funlight skal vel funke bra. På PSMF spiste jeg ofte det til dessert, og gjerne med "vaniljesaus" av mager kesam og vaniljeprotein hvis kaloribudsjettet tillot det Jeg spiste forsåvidt også ofte fluff av bringebær og proteinpulver, hvis jeg hadde spist mindre enn 15 gram karb tidligere på dagen. Nam, nam!
  17. Nja, kommer litt an på hvordan du liker den. Jeg bruker ca 100 gram havregryn og kanskje 50 gram malte mandler/mandelmel, 1-2 ss kesam og 1 ss smelta smør. Enklest å trykke ut ved å legge plastfolie over, for den blir litt seig, ja. Men veeeldig god
  18. Jeg bruker havregryn og malte mandler i stedet for kjeks, og erstatter det meste av smøret med mager kesam. Litt sukrin, kanel og vanilje så blir det knallbra
  19. - 1300-2000 kcal (sikter mot 2000, men har slutta å telle) - Jente - 22 år - 168 cm - 57 kg - 3 dager styrke, 1 dag kardio, lite aktiv jobb (kontorrotte) - Stabil vekt, håper på noe opp med tiden - Spiser lavkarbo, med oppkarbing annenhver søndag
  20. Kok de med litt melk/fløte, sukrin og frøene fra vaniljestang/stevia vanilje og lag vaniljesaus! Ca 2 eggeplommer til 0,5 - 1 dl melk/fløte. Smak til med søtning. Kok opp til det tykner og sett til side, kjempegodt til gele eller kaker eller bare å maule! Nam, nam!
  21. Dette er jo individuelt, men for min del gikk jeg ned 4 kg etter en uke med PSMF. Etter en oppkarbing etterfulgt av normal mat i en uke har to kilo kommet på igjen, antar det meste er vann
  22. Ville bytta ut frokost og lunsj med kjøtt eller egg (omelett, eggerøre, osv) + grønnsaker. Anbefaler havregrøt til kvelds, men hvis det er vanskelig å gi slipp på brødskivene helt kan man jo spise et par skiver med godt pålegg. Ren mat er mer næringsrik enn brødskiver og knekkebrød, og metter mye bedre
  23. Dette funderer jeg også på! Skal gå vidda på langs i månedsskiftet juli/august, fra Dyranut til Rjukan. Tenkte snekre sammen noen energibarer med mye fett og protein, tørke kjøtt, ha med havregryn, pannekakemikser, osv. Følger uansett tråden her for flere smarte tips
  24. Kan bake alt mulig med Stevia, egentlig. Pannekaker er vel en slager, sjokoladekaker blir alltid pittelitt bedre med noen dråper stevia chocolate. Mmm. Nå fikk jeg lyst til å bake
×
×
  • Opprett ny...