Gå til innhold

Styrke, muskler, jenter og mødre..


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Si ikke det. Styrketrening gir enorm forskjell i beintetthet. Viss man er sterkere har man dessuten "mer å gå på" viss man blir skadet. Å reise seg fra dass blir som å ta en knebøy. Viss du er gammel og ikke noe sterk, kan det kanskje være litt tungt å reise seg uten støtte. Viss du da skader deg og blir sengeliggende i en uke, vil du miste mye muskelmasse. Plutselig kan du ikke reise deg uten støtte lengre. Viss du har mer muskelmasse å ta av, skal de mye mer til før du mister funksjonen.

Styrketrening vil dessuten være forebyggende for ryggplager, og lære deg gode bevegelsesmønstre.

Viss man er sterk blir man også mer nyttig viss ting går galt. Å være sterk nok til å bære noen andre, flytte skrot, kunne forsvare seg og kunne løpe vekk er veldig nyttig. Folk er så vant til å ha det behagelig at de ofte ikke tenker på om de kan ta vare på seg selv og andre om noe skulle skje.

Jeg vet jo det, men fortell det gjerne til moren min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så heldig å ha en mor som er opptatt av trening selv. Ikke så mye styrketrening, men kjæresten hennes gjør og hun vet det er mange jenter på min alder som driver med det.

Mormor er dog ikke så veldig begeistret. Ser for meg at det er slik fordi mamma er relativt ung (42) og har ikke slik gammeldags tankegang, mens mormor er 63 og henger litt igjen. At jeg i hennes øyne driver med "mannetrening" fordi jeg løfter vekter i stedet for å danse eller spille håndball syns jeg er helt greit. Syns i grunn mormors holdninger til det meste er helt på trynet (dvs når det gjelder religion, feminisme, mat og kosthold og veldig mye mer). Har vel egentlig bare bygget opp en toleranse for det. Hva mine foreldre og besteforeldre mener om livet mitt har tidligere vært veldig viktig for meg. Men etter tilfriskningen fra psykdom har jeg lært å kjenne på mine egne verdier. Det er min egen lykke som teller, ikke mine foreldres, besteforeldres eller venners. Driver med det jeg liker å drive med, ser ut slik jeg ønsker å se ut. Du kan/burde ikke tvinge moren din til å akseptere treningen din, akkurat som hun ikke kan tvinge deg til å slutte med den. :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma liker det hun ser som resultat av styrketreningen min (8kg opp på halvannet år, var tynn og trente mye kardio før). Hun sier jeg ser sunn og flott ut:D Selv om jeg aldri vil la hennes mening ha noe å si for hvordan jeg trener, må jeg innrømme at det er gøy når hun spør hvor mye jeg løfter og gratulerer meg med perser. Håper å få henne så interessert at hun begynner selv en dag, mødre trenger styrketrening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I know the feeling... Sånn er det for mange jenter(sikkert gutter og, men det kan jeg ikke uttale meg om).

Hver gang jeg møter mamma, så sier hu rett ut at jeg har stygg kropp.

Ja, min mor maser hele tiden om at jeg må slutte med "det derre mannegreiene". :p Men ja, spesielt mødre har en tendens til å blande seg inn i hva en driver med - uavhengig av alder som det jo gis eksempler på her.

For øvrig:

"Hei mamma!"

"Hei Therese - så stygg kropp du har."

:wideyed:

Noen mødre, ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får sympati fra meg! Mamma er ganske lik, men det har vokst veldig på hun (etter ett år).

Jeg har ingen bedre råd enn å rett og slett prate med henne om at det er viktig for deg at hun godtar deg og interessene dine, og at det sårer deg når hun sier slikt og ikke støtter deg. Viss du sier det på en grei måte er det umulig å bli sint/såret/sur for det uten at man er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også forresten hun har sakte men sikkert endret mening etter hvert som hun har sett resultatene bedre spising og mer aktivitet har gjort med kroppen og psyken min, og selv om hun ikke har interesse for det og ikke helt "forstår" det har hun godtatt at det er min "hobby" på en måte. Tror hun tenker "noen strikker, noen synger, noen trener". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma liker det hun ser som resultat av styrketreningen min (8kg opp på halvannet år, var tynn og trente mye kardio før). Hun sier jeg ser sunn og flott ut:D Selv om jeg aldri vil la hennes mening ha noe å si for hvordan jeg trener, må jeg innrømme at det er gøy når hun spør hvor mye jeg løfter og gratulerer meg med perser. Håper å få henne så interessert at hun begynner selv en dag, mødre trenger styrketrening!

Det motsatte er også mulig, faktisk. I vårt tilfelle er det jeg som har inspirert datter på 19 til å begynne med styrketrening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har forsåvidt rett. Klarer du deg i hverdagen er du sterk nok. Noen har derimot et behov for å være enda sterkere enn det som er "nødvendig", og det er helt greit det. De som ikke har dette behovet skjønner ikke greia med styrke, sånn som mora di. Det betyr ikke at hun tar feil og fitnessgjengen har rett.

Ja, isolert sett så har hun jo rett.

Men isolert sett så er det også ok å røyke, så lenge du fortsatt har råd til mat og kondisen din ikke blir så dårlig at hverdagslige ting blir vanskelige.

Det har vel etter hvert blitt ganske godt etablert (uten at jeg har noen konkrete forskningsrapporter i bakhånd) at den beste måten å kontre alderdommen på er styrke - alderdommen spiser muskler uansett, så en som har brukt ungdommen på styrketrening og dermed har mer muskelmasse å ta av vil dermed ha en større buffer når alderen begynner å tære på enn en som ikke har det. Jeg mener og å ha lest (men her kan jeg være på gyngende grunn) at styrketrening har en positiv effekt på å motvirke alzheimer og demens.

Kondis er ferskvare uansett alder, og er således ikke like høyt prioritert som styrke. Dette er dog kun min personlige oppfatning, og er ikke på noen måte vitenskapelig forankret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma er redd for at jeg skal bli for mandig. Men hun liker at jeg trener, for nå er jeg ikke feit lengre. Det hun ser veldig positivt med treninga mi utenom det at jeg har gått ned i vekt, er at hun med tiden har funnet ut at jeg har en ødelagt rygg og knær etter overvekt, og at styrketrening hjelper mot smerten. Tror at i hennes hode, så er det bedre at jeg ser ut som en mann enn at datra blir arbeidsufør og lever på smertestillende. Hun sliter litt med å forstå hvor vansklig det er å se ut som enn mann når man er kvinne, men regner med at hun om noen år vil innse at man ikke blir mann av å løfte tungt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg trur (ingen vitenskaplig forklaring berre min meining).

Eg har sjølv bekymra foreldre , speisielt ho mor.

Ting du evetuelt ikkje bør sei til ho:

* Eg er stiv - Det svir... trøtt .. . Det blir det balader av Skal nesten garantera at du får tilbake:.

* Har du skada eg. * Du må slutte *ta det roligt.

Du bør ikkje gjera mora di bekymra, altså vis at du klara å komma deg i seng , å prestera utanom treninga .(Ikkje slit deg heilt ut slik at du går som ein zombie resten av dine vokne tider). Eg vil tru kakakterer og det at du kjem til familen faste måltider er eit godt teikn du kan overbevisa ho med. Generelt venlighet , og behjelpelig skader ikkje.

Trekk fram døme med treninga som gjer deg til ein betre person. (Personleg)

Om eg trenar tirsdagen , å onsdagen skal eg på skogen /vedhogst.

Ved å visa at eg held ut heile dagen utan og mukka .

Visa at eg kan løfta meir i "dagligdakse situasjonar "- Tilby deg å bær den tynsgste sekke når det er familietur,

Av ein eller annan grunn er det ofte viktig for foreldre "Kven møtte du, kor var du ".

Smil etter trening , og vis at det gjer deg glad ? " Alletid smil om du ikkje har grunn til noko anna ". (Smil til verden og verden smilar til deg :).

Håpar det får inngått ein form for kompromiss :)'

Akakara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Nå kjente jeg at jeg er voksen. Har ikke falt meg inn å tenke et sekund på hva mora mi mener. Men jeg kunne kanskje vært mora deres ; )

Foreslår uansett at du sier noe om at du vurderte å sulte deg til ribbeina stikker ut. Herregud. Mora di skal være glad hun ikke hadde deg for ti år siden. Da gjorde jo de fleste jenter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gji mora di fact'sa... at du peiler deg inn på et liv som pensjonist uten rullator, å kunne bære dine egne barnebarn selv om du er passert middagshøyden, at risiko for slag, kreft hjerteproblemer er vesentlig redusert. Om ikke det trenger inn så kan du jo bare kjøre på med stram rumpe, finere hud, generelt frisk og rask, mindre rynker unt so weiter.

.. og hvis ikke det heller trenger inn så kan du være skikkelig stygg og si noe sånt som "vi kan jo prates når du har fått ditt første infarkt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...