Gå til innhold

Styrke, muskler, jenter og mødre..


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trener styrke 4 x i uka, men min mor er fortsatt svært skeptisk. Har trent i snart 2 år på gym.

Det å ha skeptiske og bekymrede mødre er helt sikkert normalt, så: hvordan fikk du din mor til å godta at du driver med "mannesport"?

Kan nevne at hun synes jeg har for store skuldre og ser mer ut som en mann - så å motsi at det er en "mannesport" funker ikke. At jeg ikke er enig mener hun er hjernevask. What to do?

Grunnen til at jeg tar det opp er fordi jeg meldte meg inn i styrkeløftklubb i dag (YAAAY) men får ikke lagt det fram uten at hun skal mislike det så sterkt. Hun er jo glad i meg og støtter meg i alt som hun godkjenner, så jeg må prøve å "overtale" henne til å gidde å lese artiklene jeg viser henne så hun skjønner at dette er trygge greier.

Jeg kommer aldri til å slutte med noe jeg elsker bare fordi hun mener jeg burde det, men jeg orker ikke å drive en evig "kamp".

Alle råd taes imot med stor takk, det er sikkert flere som kjenner seg igjen (jenter). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Mannesport"? Det var da gammeldags...

Du kan jo ta opp alt det positive det gjøre for kropp og sjel. Bedre selvtilitt, mestringsfølelse, styrke, beintetthet, hurtighet osv.

Kan jeg få lov å si at det stygt av moren din å si at du ser manding ut?

Maset om at kvinner absolutt skal være radmagre og svake for å passe inn i klesstørrelse x og lignende, er avskylig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din alder sier 19. Det svarer vel på spørsmålet.

(og om jeg ikke var klar nok: du kan bestemme over hva du holder på med, uten at foreldrene dine trenger å gi deg en straffereaksjon).

Jeg sier ikke at hun kan nekte meg, men det hadde vært hyggeligere om jeg kunne lagt fram sporten på en god (og smart) måte slik at jeg ikke behøver å krangle om det. Gidder bare ikke negativiteten, det må da finnes en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mannesport"? Det var da gammeldags...

Du kan jo ta opp alt det positive det gjøre for kropp og sjel. Bedre selvtilitt, mestringsfølelse, styrke, beintetthet, hurtighet osv.

Kan jeg få lov å si at det stygt av moren din å si at du ser manding ut?

Maset om at kvinner absolutt skal være radmagre og svake for å passe inn i klesstørrelse x og lignende, er avskylig...

Det er ikke gammeldags der hun kommer fra (St Petersburg, Russia), det er heller snakk om normer. Jeg skiller meg ganske ut der borte. Ikke at det er noe problem seg selv, problemet mener hun er sporten (sub-kultur). Jeg føler det er ganske håpløst å vise til artikler og fortelle at det ikke er farlig og at det er naturlig og bra.

Men jeg kan prøve å fokusere mer på å dra fram alt det positive jeg opplever i stedet for å forsvare for alle meningene hennes om sporten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner greia med at det hadde vært koselig om mor gledet seg sammen med deg og ikke var kritisk. Det å snu på meninger til folk som er skikkelig inprintet er desverre vanskelig. Her går det kanskje litt på kultur også?

Tror ikke det er så mye annet du kan gjøre enn å vise henne hvor mye det gir deg og hvor godt du selv liker det. Blir det ikke noen endring på hennes holdning må nok du bare akseptere det også :) Det er synd, men så lenge det ikke er en kjempestor konflikt med at du driver med det du gjør, så er det kanskje ikke så mye poeng i å lage noe styr rundt det. Bare gled deg med ditt og vis hvor mye det gleder deg. Ikke la deg provosere av utsagn som kanskje sårer, men smil og si du koser deg med styrketreningen, og det er vel det allerviktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at hun kan nekte meg, men det hadde vært hyggeligere om jeg kunne lagt fram sporten på en god (og smart) måte slik at jeg ikke behøver å krangle om det. Gidder bare ikke negativiteten, det må da finnes en måte?

la meg si det sånn. Jeg har bodd hos min tante her i over 10år før, og etter å ha bodd for meg selv i 5 år, så er det en grunn til at vi ikke snakker sammen idag. I det hele tatt. Jeg får litt "tantevibber" av posten din: en person som er umulig å endre, en som vet best, og alle meninger enn hennes er feil.

Nå skal ikke jeg sitte og prosjektere mine ting over på dine. Poenget mitt er at jeg tror ikke det er mulig å endre den holdningen. Det er en grunn til at ordtaket "You can't teach an old dog new tricks" finnes. Du kan bare ikke endre voksne mennesker :)

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg vet virkelig ikke hvordan. "I feel you, bro" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt samme problemstilling selv. Når har jeg dog ikke tenkt å melde meg inn i noe styrkeløftklubb, men får stadig kommentarer på at jeg driver med en skikkelig "Mannegreie" og begyner å få "Mannetendenser" i fysikken.. Veier opp med at jeg danser og sminker meg. det får holde :p

Haha jeg tenkte å begynne med magedans :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme greia selv. Spurte mamma her om dagen om hva hun hadde syns om at jeg hadde stilt i fitness. Da fikk jeg ikke egentlig noe ordentlig svar. Mest fordi jeg tipper hun ikke aner hva det innbærer. Tenk på hva slags bilde foreldrene våre har av styrketrening og å løfte tungt hvis de ikke har vært inni et sånt miljø selv? Det er ingen rundt meg, annet enn de få venninnene som faktisk trener og min mann, som jeg kan prate eller si noe om trening til. Mye tror jeg kommer av at de ikke egentlig aner hva det er. Får stadig høre av min svigermor at 'nå må vi ikke spise så mye sånn pulvergreier og ikke bli helt bodybuilder forde da.'

Hun aner ikke hva det innebærer, sant. Det eneste hun har sett er vel bare de som tar det til det ekstreme og bli skikkelig svære. Men hvorfor i huleste skal jeg bry meg om det? Jeg og mannen har en aktiv livsstil, og hvis vi ikke hadde trives med å løfte tunge ting, da hadde vi ikke gjort det heller. Det er vanskelig å ikke skulle la seg bli påvirket av andre, jeg vet det veldig godt selv også, men til syvende og sist så er det ditt liv og ikke noen andres. Jeg regner jo med at du gjør det du føler er best for deg, og ikke gjør som mammaen din sier bare fordi HUN vil at du skal det. SOm du sier, det er greit når det er noe hun kan gå god for, men hvordan tror du livet ditt kommer til å bli hvis du skal tenke over alt hun ikke godkjenner?

Jeg har for lengst gitt opp kampen om å få mine foreldre til å skjønne seg på det vi driver med. Jeg gidder ikke å tvinge på de artikler, info eller samtaler om noe de helt klart tydelig har gjort seg opp en mening om lenge før de egentlig vet hva det innebærer. Hvorfor ta denne kampen? Jeg er så glad jeg ikke bor med mora mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know the feeling... Sånn er det for mange jenter(sikkert gutter og, men det kan jeg ikke uttale meg om).

Hver gang jeg møter mamma, så sier hu rett ut at jeg har stygg kropp.

Thats life. Jeg lever ikke livet mitt for å gjøre andre fornøyd. Hvis dere ikke kan prate om det uten at det blir dårlig stemning, får du heller si at det er et tema dere får holde dere unna;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma er litt mindre "mild" kan man si, det er derfor jeg tenkte å kanskje finne en løsning. Men det ser ut til at jeg bare må kjøre videre som jeg gjør og gå imot hennes meninger.

Hadde jeg prøvd å stille i en konkurranse som innebærer tung diett, nakenhet, rumpe&tits, muskler og masse menn DA hadde hun gjort alt hun kunne for å sabbotere det, det er jeg sikkert på.

Kanskje på tide å forlate redet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er litt mindre "mild" kan man si, det er derfor jeg tenkte å kanskje finne en løsning. Men det ser ut til at jeg bare må kjøre videre som jeg gjør og gå imot hennes meninger.

Hadde jeg prøvd å stille i en konkurranse som innebærer tung diett, nakenhet, rumpe&tits, muskler og masse menn DA hadde hun gjort alt hun kunne for å sabbotere det, det er jeg sikkert på.

Kanskje på tide å forlate redet?

Tok meg altfor mange år å innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know the feeling... Sånn er det for mange jenter(sikkert gutter og, men det kan jeg ikke uttale meg om).

Hver gang jeg møter mamma, så sier hu rett ut at jeg har stygg kropp.

Thats life. Jeg lever ikke livet mitt for å gjøre andre fornøyd. Hvis dere ikke kan prate om det uten at det blir dårlig stemning, får du heller si at det er et tema dere får holde dere unna;)

Dæven hun sier det? Du ser jo fantastisk ut! Men ja, skjønner greia nå. Hadde det ikke vært muskler så hadde det helt sikkert vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Jeg er 45 år, og flyttet ut fra foreldrene mine da jeg var ung. Fremdeles sier moren min til meg at "Jeg skjønner ikke poenget med å trene styrke. Hvis man klarer seg i hverdagen er man sterk nok bla, bla, bla...."

Hun har forsåvidt rett. Klarer du deg i hverdagen er du sterk nok. Noen har derimot et behov for å være enda sterkere enn det som er "nødvendig", og det er helt greit det. De som ikke har dette behovet skjønner ikke greia med styrke, sånn som mora di. Det betyr ikke at hun tar feil og fitnessgjengen har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Jeg er 45 år, og flyttet ut fra foreldrene mine da jeg var ung. Fremdeles sier moren min til meg at "Jeg skjønner ikke poenget med å trene styrke. Hvis man klarer seg i hverdagen er man sterk nok bla, bla, bla...."

Si ikke det. Styrketrening gir enorm forskjell i beintetthet. Viss man er sterkere har man dessuten "mer å gå på" viss man blir skadet. Å reise seg fra dass blir som å ta en knebøy. Viss du er gammel og ikke noe sterk, kan det kanskje være litt tungt å reise seg uten støtte. Viss du da skader deg og blir sengeliggende i en uke, vil du miste mye muskelmasse. Plutselig kan du ikke reise deg uten støtte lengre. Viss du har mer muskelmasse å ta av, skal de mye mer til før du mister funksjonen.

Styrketrening vil dessuten være forebyggende for ryggplager, og lære deg gode bevegelsesmønstre.

Viss man er sterk blir man også mer nyttig viss ting går galt. Å være sterk nok til å bære noen andre, flytte skrot, kunne forsvare seg og kunne løpe vekk er veldig nyttig. Folk er så vant til å ha det behagelig at de ofte ikke tenker på om de kan ta vare på seg selv og andre om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har forsåvidt rett. Klarer du deg i hverdagen er du sterk nok. Noen har derimot et behov for å være enda sterkere enn det som er "nødvendig", og det er helt greit det. De som ikke har dette behovet skjønner ikke greia med styrke, sånn som mora di. Det betyr ikke at hun tar feil og fitnessgjengen har rett.

Ingen tar feil, og ingen har rett egentlig... Men mødre har en tendens til å legge seg opp i det avkommet gjør uansett. Prøvde bare å understreke at det nytter ikke å lære en gammel hund å gjø :p

Foreldre bør akseptere at sønner og døtre kan ha andre fritidsaktiviteter enn de selv ville valgt, og vi bør akseptere at foreldrene har andre syn enn oss. Men når det er sagt så er det svært få mennesker som liker "misjonærer". Hvis folk lar være å mase på meg om at de ikke ser poenget i å trene styrke, så maser heller ikke jeg på dem om at jeg ikke ser poenget i å ikke trene styrke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...