Gå til innhold

Sko til styrkeløft


pakksakene

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

En viktig ting med knebøy (iallfall dype tunge knebøy) er å ha vekta på hælen. Svært få er så bevegelige i hælleddet at de kan få til det uten sko med oppbygde hæler som vektløftersko har. Særlig hvis en er nybegynner og en har da kanskje ikke samme bevegelighet som mer erfarne løftere har. Om skoene er dyre og fancy eller billige og mindre gode spiller liten rolle så lenge en har hæler som tåler belastningen. Oftest er det vel brukt treklosser i hælene. Selv bruker jeg adidas vekløftersko som koster ca 2000.- Men det er mange bra alternativer som er mye rimeligere.

Når det gjelder mark så fungerer det fint barføtt. Kanskje bedre enn med sko på. Her er det helt greit med sko som er flate iallfall.

Det kommer helt an på hva slags teknikk man bruker til knebøy. Flat vs opphøyd hæl handler mest om hvilken knebøystil man anvender, enten smal fotstilling (skulderbredde eller mindre) eller bred. I tillegg kan personlige proposjoner spille inn. Dersom man står bredt vil man ikke ha behov for å bøye leggen nevneverdig sammenlignet med smal knebøystilling og bør velge en flat sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
Ett lite spørsmål, har alltid trent bein på sokkelessen. Noen ulemper med dette i forhold til løftesko?

Jeg har faktisk opplevd å skli når jeg kjørte tung bøy i sokker. Heldigvis sklei foten fremover så jeg mista "bare" vekta bakover.... Løfter aldri uten å ha mer friksjon enn to svette sokker :) Jeg kjører bøy og andre olympiske løft men "Adidas power perfect 2". Fåes kjøpt på feks magshop til 1350,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg nok skikkelige styrkeløft/vektløftersko er det beste til knebøy, men om man ikke har det, så er Converse, evt. uten sko et greit alternativ. Unngå joggesko!

Til markløft er Converse ypperlig! Dette får man også godkjent i konkurranse, tror jeg? Evt. så kan man stå med spesielle slippers i konkurranse. På trening står jeg uten sko (ikke lov i konkurranse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hva slags teknikk man bruker til knebøy. Flat vs opphøyd hæl handler mest om hvilken knebøystil man anvender, enten smal fotstilling (skulderbredde eller mindre) eller bred. I tillegg kan personlige proposjoner spille inn. Dersom man står bredt vil man ikke ha behov for å bøye leggen nevneverdig sammenlignet med smal knebøystilling og bør velge en flat sko.

bruker mine sko uansett bredde og stil:) funker for meg iallfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dersom en kan bøye uten hæl så bør en gjøre det - og kan en ikke, så har man for dårlig bevegelighet :D

Litt satt på spissen, men poenget er at dersom en har veldig dårlig ankelmobilitet så er det en god idè å ta tak i det og ikke bare ta på seg et par høye vektløftersko og fortsette som før. Vektløfterskoene kan gjerne være et greit hjelpemiddel for å kunne komme raskere igang med knebøyen, parallelt med å jobbe med ankelmobiliteten. Vektløftersko er jo typisk ganske kostbare, så det er en litt dyr løsning, men det er uansett greit å ha til frontbøy og benkpress hvor jeg personlig synes de egner seg bedre enn i knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...