Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10141549

... "overspise med omtrent like mange kalorier ekstra som de forbrant under treningen." Overspising er den nye energibalansen. Heia VG.

Tror du har misforstått. De spiste 50% mer enn energibalansen. I treningsgruppen spiste de i tillegg tilsvarende energi som det de skulle ha trent.

Dette for at begge gruppene skulle havne på et 50% overskudd.

Jeg stoppet så og si å lese i beste arrogante automodus når jeg så at det var Egil som hadde skrevet den. Samme person som skrev at "fett kan omdannes til muskler".

Spenstige "oppsummeringer" bør man i tillegg være forsiktige med, da målgruppen kan feiltolke dette som overspising over "lengre" perioder er aaight. Lenge leve populærvitenskapelige helseartikler!

Det er også festlig å nevne at VG tror at journalen heter "Journal of Psyhcology". Som om treningsstudier blir publisert i psykologi-journaler. Physiology er visst ikke i journalistens ordforråd lenger.

De spiste nok over forbrenningen ja. Men journalisten tråkker fortsatt ganske grovt i salaten ved å trekke konklusjonen at overspising er *ufarlig* hvis man trener. Og dette basert på en studie gjort på 26 friske sunne unge menn som ble fulgt i 7 dager! :facepalm: Helt fullstendig på trynet. Det skulle virkelig ikke vært lov.

Annonse

Skivebom!

Han trekker også frem dette med at det er bedre å være overvektig og i god form enn normalvektig og i dårlig form. Dette er forsåvidt riktig, men har helt feilaktig laget en myte om at overvekt ikke har noe å si så lenge man trener. Dette er uheldig, og bidrar bare til at folk i større grad kan rettferdiggjøre egen overvekt overfor seg selv.

Overvekt er en risikofaktor for en rekke sykdommer helt uavhengig av fysisk form eller metabolsk helse. At en overvektig person i god form har bedre helse enn en normalvektig i dårlig form er fremdeles riktig, men denne personen ville uansett forbedret sin egen helse ved å også gjøre noe med overvekten.

Vegard, det er ditt resonnementet som burde være VGs artikkel.. Vurdert jobb der? :D

Jeg ante ugler i mosen når tittelen til kilden var helt annet tittelen til VG.. Og jeg kan omtrent ingenting på feltet annet enn å lese engelsk.

Vegard, virker som resonemanget burde være VGs artikkel.

Jeg ante ugler i mosen når tittelen til kilden var helt annet tittelen til VG.. Og jeg kan omtrent ingenting på feltet annet enn å lese engelsk.

RESONEMANGET?! Resonnementet! Vet du har fått bisch tidligere i dag også, men den der var grov, no excuses. Stiller meg på tilbudssiden dersom du ønsker grammatisk veiledning. Hilsen Indiska :cat:

RESONEMANGET?! Resonnementet! Vet du har fått bisch tidligere i dag også, men den der var grov, no excuses. Stiller meg på tilbudssiden dersom du ønsker grammatisk veiledning. Hilsen Indiska :cat:

Jeg overgir meg. There is no excuse. Når kan du starte?

:banghead::banghead::banghead:

Og la oss se vekk fra det rent fysiske: 7 dagers overspising i friske kropper har ingenting å si, de er jo med i et forsøk!!

Bare la det gå et par uker, noen måneder, år, og kom tilbake med overspisingen - SOM NÅ INGEN ENDE TAR - og fortell forskerne hvor komfortabel du føler deg i kroppen din, uavhengig om du har klart å forbrenne alle de ekstra kaloriene på mølla eller ikke.

Annonse

Nå gidder jeg sjelden/aldri lese helsereportasjer i media, såfremt det ikke er snakk om medisinsk fremskritt mtp behandling/kur mot sykdommer. Men akkurat dette fikk et par minutter av min oppmerksomhet,- og det gjaldt vel kun overspising i JULA, og at den ikke trengte og gi helsemessige skader,- om mant trente litt hver dag.. Man ville kanskje gå opp i vekt, men mindre enn om man IKKE trente (noe som sikkert stemmer for de FLESTE), men det viktigste var at man ikke fikk betydelig negative utslag på blodverdier, insulinresistens ol ved og trene, vs IKKE trene.....I løpet av Jula. Om man regner den som en eller to uker er vel hipp som happ, var ikke akkurat her snakk om at det var lurt og LEVE slik.....

Noen gang finner jeg morsommere "teorier" her inne enn hva jeg noensinne har kunne husket på og lese i det verste sladderblad i forhold til mat, trening og livsstil. (selvsagt finner jeg også tips og ting som jeg synes er interessant og riktig for MEG! Så jeg er ikke ensidig negativ til sidene,- bare så det er sagt) .Jeg gidder bare ikke kommentere og sette meg på "min høye hest" og disse de som tilber og takker for disse svar/innlegg.... Jeg tror man finner mange "guder" her inne som har svar på det meste, bare fordi de har lest litt om ernæring og trening....Som en treningskompis av meg sa, hvordan har det seg at 17-18åringer som nesten ikke har klart og fullføre grunnskole,- plutselig har "doktorgrad" i ernæring og fysiologi? Fordi de har trent i et par år og hengt på treningsstudio og lest litt om mat.....Han refererte IKKE til noen her inne, eller Fitnessbloggen i det hele tatt, men til litt generelle holdninger man kan finne blant "treningseksperter".....Og som jeg synes sammenfaller med noen råd og innlegg man kan finne her inne...

Så får dere roper ut om VG og KK og alle andre "dårlige råd";- hvorfor bry seg? Er ikke sikkert det rådet DU ler av er verre for "fru Jensen" enn hva Periodisk faste og/eller TUNG styrketrening er,- for at hun skal bli strammere og i bedre form....Kanskej var det akkurat det "teite tipset" som skulle til for at hun tok seg selv i nakken, begynte og PRØVE en bedre livsstil,- og deretter fant ut at dette er noe hun LIKER...For så og ende opp med et letter, sunnere og bedre liv enn hun hadde?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...