Gå til innhold

Hvor "farlig" er egentlig sukker?


Pondus80

Anbefalte innlegg

Har hatt en morsom diskusjon med en venn av meg. Etter mitt skjønn har han en fanatisk forhold til sukker og hvor "farlig" dette er for en som har ambisjoner om å komme i god form.

En del ikke-søte og ellers forholdsvis sunne matvarer har sukker på innholdslisten. Denne vennen mener at man da må styre helt unna disse matvarene, mens jeg mener at sukker står på listen fordi sukker har egenskaper matlaging utover søtning og at det i disse tilfellene er svært lite. Eksempler på slike matvarer er leverpostei, skinke og brød.

Ikke overraskende mener han videre at man må kutte all sukker om man skal få optimal effekt av et hardt treningsregime.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg unngår å bruke sukker (les raffinert sukker/rørsukker) i hverdagen, men samtidig er jeg ikke redd for å bruke sukker når det trengs og det er en naturlig ingrediens som ikke kan byttes ut eller reduseres. Årsaken til at jeg har valgt å bytte ut sukker til sukrin er basert på 100g sukker inneholder ca 400kalorier og 100g sukrin inneholder 0 kalorier, sukrin gir ikke blodsukkerstigning og det er praktisk i forhold til mitt kosthold og mine mål.

Jeg kan ikke forstå at sukker i seg selv er farlig. Sukker består av glukose og fruktose, og er et naturprodukt. Det som jeg har problemer med er sukkerets plass i vestlig kosthold. Hvor sukker tilsettes i tide og utide. Det er mange matvarer som inneholder "skjulte" mengder sukker og som trener oss opp til å forvente en hvis søtning i maten uten at det er nødvendig for selve smaksopplevelsen, for eks frokostblandinger og yoghurter som overlesses med sukker.

Det sukkeret som jeg personlig tilsetter i maten min anser jeg som mindre problematisk enn det som finnes i maten jeg kjøper. Jeg har ikke problem med måtehold med sukker, men matprodusentene har generelt en helt annen agenda enn måtehold. Jeg unngår matvarer med mye tilsatt sukker, men for eks skinke kjøper jeg uansett, så lenge kalorinivået er ok, karbohydratnivået og fettnivået er lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gitt at du får i deg de næringstoffene du trenger eller si kosten (makro og mikronæring), så er det ikke skadelig å få i seg litt sukker.

Helsedirektoratet sier "Tilsatt sukker bør ikke bidra med mer enn 10 prosent av energiinntaket", og jeg synes dette er en god anbefaling. Det skal likevel påpekes at en utøver med veldig høyt energiforbruk noen ganger kan ha nytte av å innta mer sukker enn dette for å dekke energibehovet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Annonse

Jeg skulle gjerne sett mer overbevisende dokumentasjon på at sukker i seg selv er farlig. Det virker mer som om at sukker er farlig på grunn av en av disse:

1) Kalorioverskuddet som mye sukker gjerne fører med seg. Sukker smaker godt, er energitett og metter ikke så mye, så det er lett å spise mye av det.

2) Sukker er næringsfattig, så hvis man spiser seg mett på sukkerholdige matvarer, så kan næringsrike matvarer fortrenges fra kostholdet. Dette kan føre til de problemer som næringsmangel fører med seg (mangel på essensielle fettsyrer, aminosyrer, fiber, vitaminer, mineraler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Alle er enige om at man skal utøve moderasjon i sukkerinntaket. Og hvis man følger det rådet, så er man et godt stykke på vei. Men jeg synes også det er interessant, om så bare ut fra et teoretisk perspektiv, om sukker i seg selv er farlig. Nøyaktig hvilke mekanismer er det som ligger bak diabetes, for eksempel? Er det virkelig et høyt sukkerinntak, som det står på diabetes.no? Hvordan går det med denne påstanden hvis man korrigerer for muskelmasse eller styrke, oksygenopptak, totalt kaloriinntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med å holde vekta kan helt sikkert redusering av sukkerholdig mat være gunstig. Men det avhenger jo av hvor mye mat du trenger for å få i deg de nødvendige makrostoffene.

Det samme dersom du har veldig konkrete mål, som å være med på fitnesskonkuranser.

Men jeg tror 98% av verdens befolkning kunne spist 200gram sjokalde på lørdagskvelden uten å gå opp noe som helst. Og jeg syns derfor det er synd at noen få har blitt så fanatiske at de til og med ber ungene sine holde seg unna brød (for det var frokosten og lunsjen som gjorde foreldrene feite....)

Ikke at barna har vondt av annen mat, men dersom de liker visse matvarer og blir nektet det så er det synd.

Det er et usunt forhold til sukker og sukkerholdig mat som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Alle er enige om at man skal utøve moderasjon i sukkerinntaket. Og hvis man følger det rådet, så er man et godt stykke på vei. Men jeg synes også det er interessant, om så bare ut fra et teoretisk perspektiv, om sukker i seg selv er farlig. Nøyaktig hvilke mekanismer er det som ligger bak diabetes, for eksempel? Er det virkelig et høyt sukkerinntak, som det står på diabetes.no? Hvordan går det med denne påstanden hvis man korrigerer for muskelmasse eller styrke, oksygenopptak, totalt kaloriinntak?

Det finnes flere typer diabetes. Mest kjent er diabetes type 1 og diabetes type 2.

Diabetes type 2 er den man sier kommer fra livsstil, men man må ha anlegg i genene for å få diabetes type 2. Man kan leve godt og ha en bra og sunn livsstil og likevel få diabetes type 2.

Diabetes type 1 kommer fullt og helt fra gener. Man kan ikke gjøre noe som helst for å forebygge dette. Man kan heller ikke bli "frisk" av diabetes type 1 ved å legge om til et bedre kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier de opplever å bli avhengig av sukker og at man kommer inn i en ond sirkel hvor det er vanskelig å slutte å tilføre kroppen sukker. Farlig? I alle fall vanskelig, og konsekvensen kommer selvfølgelig an på omfang av inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...