Gå til innhold

Hvor "farlig" er egentlig sukker?


Pondus80

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man må fortsatt ha anlegg i genene for å få diabetes type 2 og, just sayin.

Har jeg sagt noe annet?

For de aller fleste med begynnende sukkersyke-problematikk så vil det å begrense sukker-inntak og øke på med bevegelse og trening virke svært gunstig. For dem som spiser mye sukker og beveger seg lite - men likevel ikke har tegn på insulinresistens - så vil det selvfølgelig være gunstig å redusere på sukker og bevege seg mer likevel.

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe annet?

For de aller fleste med begynnende sukkersyke-problematikk så vil det å begrense sukker-inntak og øke på med bevegelse og trening virke svært gunstig. For dem som spiser mye sukker og beveger seg lite - men likevel ikke har tegn på insulinresistens - så vil det selvfølgelig være gunstig å redusere på sukker og bevege seg mer likevel.

Enig?

Enig. Beklager misforståelsen, synes bare det virka som du mente alle typer diabetes var livsstil i det første inlegget :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen sier de opplever å bli avhengig av sukker og at man kommer inn i en ond sirkel hvor det er vanskelig å slutte å tilføre kroppen sukker. Farlig? I alle fall vanskelig, og konsekvensen kommer selvfølgelig an på omfang av inntak.

Jeg føler at jeg blir "avhengig". Derfor jeg har et anstrengt forhold til jula, for jeg får "skadevirkninger" i etterkant med et enormt søtsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsduden på SS-forumet har skrevet om sukkeravhengighet:

Yes, sugar addition is very real. Here's the cliff notes of the mechanism> sugar gets absorbed into the blood stream as glucose and acts on the mu receptors (opiod receptors) in the ventral tegmental area of the midbrain. The opiod neurons connected to the mu receptors are heavily involved in reinforcing and rewarding behavior, and send signals the nucleus accumbens in the cerebral cortex. Quite literally, this reverberating pathway reinforces your craving/desire/need for sugar and sugar containing foods have a higher food reward than an isocaloric food from any other source. This is the same pathway involved in recreational drugs (cocaine, MDMA, etc) but caffeine has more to do with ryanodine and calcium channels with respect to withdrawl.

If you went cold turkey with no sugar for 20-30 days, this would stop. I don't think you need to stop having cookies or chocolate, I just think you need a lower food reward and the only way you can do that is by resetting your palate and brain by abstaining for a while.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...