Gå til innhold

Cardio tips?


Eva Runa Evensgård

Anbefalte innlegg

Hei! Har kommet meg i gang med treningen nå, og kunne tenkt meg et par råd angående cardio trening. Jeg er ikke medlem i f.eks. Stamina, og jeg trener hjemme. Har ingen apparater eller lignende, eller tilgang på tredemølle.

Har sett litt rundt på forskjellige øvelser, men lurer på om noen har personlig erfaring med øvelser og ting man kan gjøre både sommer og vinter -på sommeren jogger jeg en god del, som gir resultater? Tar i mot alle råd med åpne armer, hadde vært til stor hjelp :)

Spiser rett også, så det er ikke et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har kommet meg i gang med treningen nå, og kunne tenkt meg et par råd angående cardio trening. Jeg er ikke medlem i f.eks. Stamina, og jeg trener hjemme. Har ingen apparater eller lignende, eller tilgang på tredemølle.

Har sett litt rundt på forskjellige øvelser, men lurer på om noen har personlig erfaring med øvelser og ting man kan gjøre både sommer og vinter -på sommeren jogger jeg en god del, som gir resultater? Tar i mot alle råd med åpne armer, hadde vært til stor hjelp :)

Spiser rett også, så det er ikke et stort problem.

Spiser du "rett" så trenger du ikke kardio.. Men vil du tillate deg å spise "Mindre rett" så bør du ha kardio....

Kardio hjemme:

Benytt naturen... Lag deg en sirkeltrening hjemme/ute f.eks,

Jogg, hopp, løft, sprint, legg deg på bakken, spensthopp osv osv .. Du har vel hatt gymtime?:)

Kardio= Være i bevegelighet... Er egentlig bare det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor tilhenger av øvelser som i tillegg til cardio også fremmer atletiske egenskaper. Løping i skog gjerne utenfor sti, svømming både i basseng og i friluft. Innedørs/på reise så er hoppetau utmerket, spenst i legger, koordinasjon, rytme og balanse.

Eller en eller annen form for sirkeltrening, et par gode øvelser er:

deck squat

Backburners

pushups

Burpees

Farmers walk

Prowler sprint

Battle rope

Bråsterk

Mountain climbers

chin up burpees

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirkeltrening - du utfører diverse øvelser på rad og rekke. Tar en pause etter at alle er utført,og gjentar så alle øvelsene igjen. F.eks 3-4 runder. Du kan utføre x antall reps av hver øvelse, eller på tid: f.eks 45 sec. Gode øvelser: squats, burpees, pushups, split jumps (utfallshopp), mountain climbers, dynamisk planke, ..ol.. prøv google og instagram for flere øvelser =)

løp ute - veksle mellom rolig lange turer, og intervaller. Kom deg gjerne ut i terrenget også. Motbakkeløping er også veldig effektiv og gøy når en får smaken på det.

sykling - rolige og lange turer, eller korte og effektive. Implementere sykling som hverdagsmosjon - sykling til skole/jobb. Krever ikke så mye ofte. Går veldig fint hele året. Piggdekk gjør susen når minusgradene kommer. Om du har terrengsykkel kan du jo også forsøke litt i skogen og på stier. Ofte går tiden veldig fort da fordi en blir oppslukt.

ski - langrennsturer i helgene. Evt også en "hytte-til-hytte" tur med sekk på ryggen.

skøyter - hele året vha rulleskøyter. Eller kun om vinteren: leie skikkelige lengdeløpere og få en solid økt. Eller finne et frossent (og trygt;)) vann og bare leke seg.

en skal heller ikke undervurdere effekten av å ta med seg smårollinger ut på aketur. Herregud som en får kjørt seg da om en bare vil. Dra dem oppover bakkene - de elsker det, og du får trent =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede mange svar her synes jeg, tusen takk for tilbakemeldinger! Har allerede begynt med mange av tipsene her, spesielt sirkeltreningen nevnt i det siste innlegget er brukt flittig ;) Kjenner det er utrolig godt etterpå å kjenne på at kroppen får kjørt seg!

Det er vel ingen fare for å trene for MYE kardio? Er det lurt å ta litt hver dag, eller ha tre-fire dager med tung kardio? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er allerede mange svar her synes jeg, tusen takk for tilbakemeldinger! Har allerede begynt med mange av tipsene her, spesielt sirkeltreningen nevnt i det siste innlegget er brukt flittig ;) Kjenner det er utrolig godt etterpå å kjenne på at kroppen får kjørt seg!

Det er vel ingen fare for å trene for MYE kardio? Er det lurt å ta litt hver dag, eller ha tre-fire dager med tung kardio? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv en stor fan av svømming:) fint å ta en dag i svømmehallen i uka - i tillegg til at det er god kondisjonstrening er det superdeilig og tar godt på armmusklene:)

Har ikke direkte kilder, men mener å huske at noen påsto at hvis du ikke har bra teknikk er det vanskelig å få skikkelig utelling av svømming.

(ikke skyt meg om jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke direkte kilder, men mener å huske at noen påsto at hvis du ikke har bra teknikk er det vanskelig å få skikkelig utelling av svømming.

(ikke skyt meg om jeg tar feil)

Tror nok det kan stemme at du må kunne teknikker for å få maksimalt ut av det - men svømming er tung idrett i forhold til andre ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke direkte kilder, men mener å huske at noen påsto at hvis du ikke har bra teknikk er det vanskelig å få skikkelig utelling av svømming.

(ikke skyt meg om jeg tar feil)

Det stemmer iallfall for min del. Jeg liker å svømme, men klarer ikke å få pulsen opp i nærheten av det nivået som jeg har under løping (og til dels spinning), samme hvor mye jeg tar i. Så det er nok noe med teknikken min som burde blitt bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...