Jump to content

Fenris

Members
  • Content Count

    112
  • Joined

  • Last visited

About Fenris

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Gender
    Mann
  • Location
    Bærum

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Først og fremst supert at du trener og har funnet noe som fungerer for deg. Hva som er bra er ganske subjektivt. 70% av Norges befolkning trener ikke i det hele tatt, så i midt hode så er det bra så lenge man trener og er fysisk aktiv. Når det gjelder hva som regnes som "bra" mosjonist tider på 10km så er dette subjektivt. Men forutsatt at man er skadefri, mellom 20-40år, og trener for å løpe 10km fort (dvs løper 3-4 ganger per uke og har gjort det i 2-3 år, med et fornuftig treningsopplegg). Så bør menn løpe 10km på under 40min og kvinner på under 45min. Er ikke i nærheten selv lenger da jeg prioriterer å løfte skrot og har problemer med beinhinnebetennelse.
  2. Jeg har hatt begge skuldrene ut av ledd, på ulike tidspunkt heldigvis. Skuldrene mine er sterkere nå en før jeg fikk de ut av ledd, men jeg mangler litt mobilitet. Kom deg til fastlegen å få henvisning til fysio. Opptreningen vil variere utifra hva/hvor mye som er skadet i skulderen. Det kan også være smart å få en ultralyd for å se om du har avrivninger i muskulaturen. Dette kan du få hos endel fysio'er. Jeg begynte med opptrening etter ca 14 dager. Det er bare å forberede seg på at dette kommer til å kreve tid og innsats, men det er fullt mulig å få normal funksjon igjen. Med tilnærmet daglige rehab øvelser var skuldre mine 90% etter ca 6mnd, de siste 10% tok ytterlige 6mnd der jeg gjorde rehab øvelser 3 dager i uka. Dette er også en ypperlig anledning til å lære seg alternative beinøvelser. Knebøy var ikke gjennomførbart for min del. Så jeg benyttet anledningen til å lære meg Pistols.
  3. Gammel tråd, men jeg gjør nå et forsøk. Er det noen her som er forbi nybegynnerstadiet som har kjørt dette programmet og opplevd progresjon. Kjører en variant av Dietmar mengde om dagen, men forsøker å finne noe mindre tidkrevende som fortsatt gir progresjon. Kjenner at jeg er litt skeptisk til å trene til [email protected],5 tre ganger per uke med tanke på restitusjon. Løftene mine ligger på ca 2x kroppsvekt i bøy, 1,5x kroppsvekt i benk og 2,5x kroppsvekt i mark.
  4. Dagens iritasjon: folk som utfører intimbarbering i fellesdusjen. Dagens "jeg blir oppgitt" PT med kunde. Pt¨'en setter kunden til å ta mark med trap bar. Kunden jeg får vondt i ryggen. Pt'en du må passe på å holde ryggen rett. Igjen av de har fått med seg at vektsivene har forskjellig diameter. Jeg orker ikke å se på mer heter skiver med lik diameter, gir disse til pt'en og informerer om at det er ulik diameter på vektskivene. Pt "det er ikke så viktig". Meg jo det er det, hun (kunden) klarer jo ikke å spenne opp ryggen rett med de skivene. Skivene blir omsider byttet. 1 min senere kunden "jeg får vondt i hendene" Pt'en det er fordi du er for svak i klypa. Et raskt blikk i speilt viser dog at kunden holde trap-baren høyt opp i hånden og klemmer huden inne i hånden. Jeg gir opp og koneser heller på min egen trening. Trap-baren med vekter blir selvfølgelig stående midt på gulvet når Pt'en er ferdig med kunden og der står den fortsatt så vidt jeg vet.
  5. Bra at det er noen som rydder, jeg har gitt fullstendig opp. De fleste ptene på sentret rydder ikke opp etter seg når de har kunder. Jeg slenger stort sett 5, 2,5 og 1,25 på gulvet ved siden av knebøystativet funnet ut at det er like greit.
  6. Bruk oppkjøringsprogrammet til styrkeløftforbundet. http://styrkeloft.no/treningsprogram/ Det går imidlertid over 12 uker, men jeg har god erfaring med å bare trene de siste 4 ukene av programmet. Selv synes jeg 12 uker oppkjøring er overkill.
  7. Hei Noen som har peiling på hvilket belastningsintervall som er vanlig på hantelbenk basert på strykeløft benkpress. Eller sagt på en annen måte hva bør hvor mange prosent av 1RM i benkpress på bør 1RM i manualbenk være?
  8. For meg fungerte det fint å kjøre en variant av SS inntil ca 1,5xkroppsvekt deretter måtte jeg bytte til Dietmar mengde. For de fleste vil SS eller GSLP holde til 1,5-2xkroppsvekt. Okke noe vits i å gjøre det alt for avansert til å begynne med.
  9. Dietmar mengde, tilpasset for kranglete skuldere.
  10. Sliter med akkurat det samme bortsett fra at det er venstre ben hos meg. Hadde satt stor pris på gode råd. Har opparbeidet meg relativt god "et bens" styrke (tar 3 x12 pistols) noe som har hjulpet, men er absolutt ikke kvitt problemet.
  11. Dro på med en ganske bra lyskestrekk for et par uker siden når jeg trente sumo mark. Kan løfte opp i mot 120 i mark(både vanlig/sumo) med litt irritasjon, men noe særlig over det så blir det ubehagelig (makser ut på 190ish i mark). Har kjørt litt deficit-mark de siste par ukene, er svakest i bånn. Forslag til gode alternativer? Evt. hva bør jeg gjøre med strekken utover god oppvarimng og holde lokal sirkulasjon i gang.
  12. Mucleups. (status: ikke sjans) 10km under 50min (status: ca 55 min) 5km under 20min (status 25 min) Fritstående håndstående pushups. (Status: 6 til vegg) Pullups 20+ reps (Status: 10) Pistols 30+ rep (status: 10 per ben) Anstendig bro (kommer opp i noe som kan minne om en bro) dips 30+ reps (Status: 15) total på 500kg (status 450) Vekt på 75-77 (Status 82 kg).
  13. Bag 1 Vibram five fingers Flytende kalk Hoppetau Vannflaske Shaker Headset Hengelås Loggbok+blyant Treningstøy Håndkle Bag 2 Boksehansker 14oz Boksehansker 10oz Tannbeskytter Susp Leggbeskyttere Ankelstøtte/beskytter Hjelm Sportsteip "Boksebandasje" Innerhandske Ibux/paracet Ispose. Vannflaske Shaker Loggbok+blyant Treningstøy Håndkle Hoppetau
  14. Jeg har selv slitt med skuldrene og har hatt begge to ute av ledd på ulike tidspunkt tidligere, men da fremover. Først og fremst så må du så fort som mulig komme deg til en dyktig fysioterapeut/manuellterapeut for å finne ut av hva som er årsaken og få et rehab program spesifikt for din skulder. Skulderen er et såpass komplekst ledd at det er bortimot umulig å komme med noe annet en generelle tips, som faktisk kan gjøre vondt værre. Jeg anbefaler deg å kontakte NIMI (Norsk idrettsmedisinsk institut). Rent generelt så dreier rehab/forebygging seg i all hovedsak om ulike rotasjonsøvelser for skuldrene, samt slyngeøvelser. Pushups i slynge, revers row i slynge, flyes i slynge, rollouts i slynge.
  15. Har heldigvis en samboer som er nesten like treningsglad som meg selv, men her kommer et par små sleipe forslag. 1. Sørg for at det er du som i all hovedsak tar deg av matinnkjøp. Hvis det ikke finnes sjokolade og smågodt i huset så blir det heller ikke spist. 2. Foreslå at neste ferie er en badeferie, virker avslappende, men alle jenter er opptatt av å se bra ut i bikini. Så da pleier de å skjerpe seg med kosthold og trening noen mnd'er i forveien. 3. Finn og bli med på en fysisk aktivitet som hun liker. De fleste jenter er glad i danse så hva med å ta et salsakurs eller lignende. Det kan høres ut som om hennes motivasjon for trening og kosthold var ytre motivasjon basert på å få deg. Men nå som dette er i boks så har hun ingen grunn til å fortsette med dette. Så her må du rett og slett prøve deg frem og hjelpe henne med å finne frem til en form for trening som hun har lyst til å drive med uavhenging av deg.
×
×
  • Create New...