Gå til innhold

Når er man "veltrent"?


Puissance

Anbefalte innlegg

Søkte litt rundt på ordet veltrent, for jeg begynte å lure på om det er en konkret regel på når man kan definere seg som veltrent.

Når jeg har pratet med venner viser det seg at det kan være alt fra å ha god løpekondis til å være rippet bodybuilder, og det viser seg at begrepet egentlig er veldig vidt. Likevel er det et velbrukt begrep, blant annet på fitnessbloggen. Jeg tror ikke det er noen tidligere tråder om nettopp dette, så jeg velger å starte en ny tråd.

Hva er definisjonen på veltrent? Stilles det ulike krav til gutter og jenter når det kommer til om man kan kalle seg veltrent?

Hva legger dere i det å være veltrent?

Personlig mistenker jeg at de fleste mener at det å være veltrent er noe som skal synes, akkurat som jeg gjør. Det er sikkert mange måter å være veltrent på, og derfor noe som er litt spennende å høre andres meninger om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe, jeg kom opp med nøyaktig det samme spørsmålet når jeg skulle definere min kroppsfasong når jeg lagde en profil på Møteplassen. Kan ikke si at jeg er rippa og svær, men så er jeg ikke direkte "normal" heller (fordi når du tenker deg om, normalen pr dags dato er....vel..yeah).

Safe'a den med "normal kroppsbygging" for å ikke virke cocky hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dagens samfunn har gjort "å være veltrent" om til noe utseendebasert. En veltrent jente er slank (gjerne i nedre del av normalvektig-skalaen) og litt muskler. En veltrent gutt har ikke noe overflødig fett, men er svær i form av muskel.

JEG personlig mener at en veltrent person er en person som kan løfte sin egen kroppsvekt i markløft. En person som kan løpe 5 km i et greit tempo. En person som trener og utfordrer kroppen sin jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg kom opp med nøyaktig det samme spørsmålet når jeg skulle definere min kroppsfasong når jeg lagde en profil på Møteplassen. Kan ikke si at jeg er rippa og svær, men så er jeg ikke direkte "normal" heller (fordi når du tenker deg om, normalen pr dags dato er....vel..yeah).

Safe'a den med "normal kroppsbygging" for å ikke virke cocky hehe.

Gjorde samme selv :p Så får det heller være en positiv overraskelse for hun om hun mener jeg er veltrent.

Tror nok ikke det finnes noe fasit på spørsmålet, da det virkelig kommer an på øyet som ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man si at man er veltrent hvis man presterer bedre enn gjennomsnittet innenfor den grenen det gjelder?

Dvs man er veltrent hvis gjennomsnittet innenfor din aldersgruppe tar 100 kg i bøy, og du tar 120?

eller gjennomsnittet løper 3 km på 14 minutter og du løper på 12?

Samme gjelder fysikk, hvis gjennomsnittet er 35 cm rundt biceps og man er 40 cm med samme fettprosent.

Lenge leve definisjonsspørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan begge disse være veltrent? Begge er fightere i UFC

MirNelsonUFC130_2.jpg

Stamper nok noen på føttene nå, men i mine øyne ville jeg ikke definert han til høyre som veltrent... :p Helt greit at å være veltrent ikke kun skal handle om utseende, men jeg forbinder ordet veltrent med god fysisk form og god helse, og... nekter å tro den mengden magefett er sunt...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han til høyre ser ut som en tilfeldig fyr de har vekket på den lokale puben og dratt inn i ringen.

Well said.

Subjektivt. For MMA sporten er han sikkert veltrent, for den normale mannen i gata er vel han til høyre feit og han til venstre bolet. Altså ingen av dem veltrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...