Gå til innhold

Spørsmål om Olympisk Vektløfting?


Fredrik Gyllensten

Anbefalte innlegg

Har faktisk sett svært lite tall på det.

Knebøyen ligger i snitt på ca 128 % av støtet, men verdensrekordholdere ser ut til å bøye enda litt mer, så en anbefaling er at knebøyen ligger på 134 % av støtet (1). Merk dog at supertungvektere bøyer betydelig mer enn dette i forhold til støtet. Jeg tipper at frontbøyen i snitt ligger på rundt 85 % av bøyen - altså ca 114 % av støtet.

En tommerfingerregel jeg har lært av Norske vektløftere er dog at det man tar tre reps på i frontbøy, skal man støte! Det tilsvarer en 1RM i forntbøy på ca 110 % av støtet.

1) A.A. Zeinalov, Grodno. Methods of Developing Leg Strength.Tiazhelaya Atletika. 1976: 29 – 31. Translated by Andrew Charniga, Jr.. Sportivny Press©. 2006.

Det er vel kanskje på sin plass å påpeke at disse observasjonene er gjort blant utøvere som er nært sitt absolutte potensiale. Overføringsverdien til andre (vanlige) er kanskje ikke helt der før man er på sitt aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har faktisk sett svært lite tall på det.

Knebøyen ligger i snitt på ca 128 % av støtet, men verdensrekordholdere ser ut til å bøye enda litt mer, så en anbefaling er at knebøyen ligger på 134 % av støtet (1). Merk dog at supertungvektere bøyer betydelig mer enn dette i forhold til støtet. Jeg tipper at frontbøyen i snitt ligger på rundt 85 % av bøyen - altså ca 114 % av støtet.

En tommerfingerregel jeg har lært av Norske vektløftere er dog at det man tar tre reps på i frontbøy, skal man støte! Det tilsvarer en 1RM i forntbøy på ca 110 % av støtet.

1) A.A. Zeinalov, Grodno. Methods of Developing Leg Strength.Tiazhelaya Atletika. 1976: 29 – 31. Translated by Andrew Charniga, Jr.. Sportivny Press©. 2006.

Da har jeg ihvertfall grunnlaget for persing inne mtp beinstyrke, må bare få ordnet håndledd og få teknikken til å sitte:)

*gledeseg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge!

Hvordan stiller vektløftere generelt seg ifht til trening av begge? Mest front eller mest bøy? Eller går det i periodisering?

Varierer, de fleste trener nok noe mer knebøy enn frontbøy, men fulle støt og vendinger supplementerer frontbøytreningen meget godt :) Noen trener likevel ikke knebøy i det hele tatt, men kun frontbøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer, de fleste trener nok noe mer knebøy enn frontbøy, men fulle støt og vendinger supplementerer frontbøytreningen meget godt :) Noen trener likevel ikke knebøy i det hele tatt, men kun frontbøy..
Aha, etter en stund med bare frontbøy, skal jeg legge opp litt mer 50 / 50 tenker jeg. Så ser jeg hva som passer for meg etterhvert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje på sin plass å påpeke at disse observasjonene er gjort blant utøvere som er nært sitt absolutte potensiale. Overføringsverdien til andre (vanlige) er kanskje ikke helt der før man er på sitt aller beste.

Selfølgelig, de fleste som leser dette har nok mest å hente på teknikken.

Man bør alltid stille seg selv spørsmålet om hva man mangler for å utvikle seg til neste steg;

- Muskulære kvaliteter; styrke/eksplosivitet/mobilitet?

- Mentale kvaliteter; Viljestyrke?

- Tekniske kvaliteter?

Videre bør man også spørre seg selv hva sine langsiktige mål er, for selv om man f. eks kun trenger å fokusere på tekniske kvaliteter for å nå sine kortsiktige mål, kan det være lurt å samtidig prioritere muskulære kvaliteter som f. eks styrke for å legge til rette for å nå sine langsiktige mål i framtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, etter en stund med bare frontbøy, skal jeg legge opp litt mer 50 / 50 tenker jeg. Så ser jeg hva som passer for meg etterhvert

Ja, problemet for noen med frontbøy er et brystrygg og mage/kjerne styrken svikter lenge før beinstyrken, og dermed får man ikke tilstrekkelig stimulert beina. For andre kan det likevel gå fint å kun kjøre frontbøy. Man kan selfølgelig også supplementere frontbøytreningen med utfall, beinpress, leg extensions, leg curls osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på siste vid i loggen min, så mister jeg brystryggen Fredrik. Noen tips til hvordan jeg kan jobbe effektivt med styrken her, sett bort fra å kjøre mer frontbøy?

Kjør frontbøy med en vekt som er så tungt at du må jobbe skikkelig for å holde brystryggen, men ikke så tung at du konsekvent 'mister' brystryggen.

Du kan også gjøre Jerp dips / holds etc.. samt knebøy med stangen på strake armer litt forran deg - ikke rett over hodet! Her må du selfølgelig bruke en veldig lett vekt.

Jerk dips:

"Holds": Går ut å holder stangen i frontbøy posisjon med bittelitt bevegelse opp og ne i kneleddet. Her Lu Xiaojun med 305 kg i -77 kg klassen ;)

post-4422-14440971221519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør frontbøy med en vekt som er så tungt at du må jobbe skikkelig for å holde brystryggen, men ikke så tung at du konsekvent 'mister' brystryggen.

Du kan også gjøre Jerp dips / holds etc.. samt knebøy med stangen på strake armer litt forran deg - ikke rett over hodet! Her må du selfølgelig bruke en veldig lett vekt.

Jerk dips:

"Holds": Går ut å holder stangen i frontbøy posisjon med bittelitt bevegelse opp og ne i kneleddet. Her Lu Xiaojun med 305 kg i -77 kg klassen ;)

[ATTACH=full]133756[/ATTACH]

Bare lurer, er det ikke også vanlig for mange at man mangler mobilitet i brystrygg (altså ikke får bra ekstensjon av brystrygg) og derfor "faller" lettere framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang markløft og vektløfting. Etter at jeg startet med vektløfting har jeg aldri kjørt markløft. Kjørt det mye før, nå kun drag. Ser folk gjør litt forskjellig, men på generel basis, anbefales markløft? Har hørt noen si at tung markløft kan ta vekk litt av eksplosiviteten og derfor ikke gjør det, samt at hoftene får kjørt seg nok i rykk og støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drag > markløft. Ingenting i veien med markløft i og for seg som en øvelse, men argumentene mot går vel på at det ødelegger litt for posisjonene i draget til støt. Du tjener vel nesten alltid mer på å kjøre drag istedenfor uansett.

+1.

Jeg har dog tenkt på noe av det samme som Jibber gjør. Man ser jo f.eks. at D.Klokov legger ut videoer der han kjører defecit snatch deadlift (har den øvelsen norsk navn?)

Hva tenker du om det Wingeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1.

Jeg har dog tenkt på noe av det samme som Jibber gjør. Man ser jo f.eks. at D.Klokov legger ut videoer der han kjører defecit snatch deadlift (har den øvelsen norsk navn?)

Hva tenker du om det Wingeer?

Rykkmark fra skive, f.eks.

Nå vet jeg ikke om Klokov er den man skal se til for vektløfting lenger. :p Men øvelsen er grei for å styrke ryggen siden det blir tyngre når man kjører fra en høyde. Samme som når man bruker vektløftersko.

Edit: Så en video fra nå nylig hvor han rykket 190. Uventet!

Shit, skuldra har fått seg en trøkk, så når den er på stell igjen burde jeg legge inn noen rehab/pre-hab øvelser (triggerpunkt i rotatorkuffen på venstre side)

Forslag?

Selv tenkte jeg face pulls, https://www.youtube.com/watch?v=5gdL-QOQwdo, og LYTP (statisk hold i 10-20 sek per "bokstav").

Høres bra ut. Du kan også legge inn litt for utadrotasjon. Og selvfølgelig knuse triggerpunkt med ball e.l. Det viktigste er kanskje å unngå øvelser som provoserer for en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykkmark fra skive, f.eks.

Nå vet jeg ikke om Klokov er den man skal se til for vektløfting lenger. :p Men øvelsen er grei for å styrke ryggen siden det blir tyngre når man kjører fra en høyde. Samme som når man bruker vektløftersko.

Høres bra ut. Du kan også legge inn litt for utadrotasjon. Og selvfølgelig knuse triggerpunkt med ball e.l. Det viktigste er kanskje å unngå øvelser som provoserer for en liten stund.

Takk, ja det kan legges til. Litt egenmassasje med ball er med :facepalm:

Jeg får prøve etter hvert med lett pressøvelser over hodet og heller kjøre gulvpress i stedet for vanlig benk i starten og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, skuldra har fått seg en trøkk, så når den er på stell igjen burde jeg legge inn noen rehab/pre-hab øvelser (triggerpunkt i rotatorkuffen på venstre side)

Forslag?

Selv tenkte jeg face pulls, https://www.youtube.com/watch?v=5gdL-QOQwdo, og LYTP (statisk hold i 10-20 sek per "bokstav").

Høres smart ut, i kombinasjon med å gi skuldrene litt hvile fra tunge belastninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang markløft og vektløfting. Etter at jeg startet med vektløfting har jeg aldri kjørt markløft. Kjørt det mye før, nå kun drag. Ser folk gjør litt forskjellig, men på generel basis, anbefales markløft? Har hørt noen si at tung markløft kan ta vekk litt av eksplosiviteten og derfor ikke gjør det, samt at hoftene får kjørt seg nok i rykk og støt.

Som wingeer har vært inne på så kan mark og drag være det samme. Drag er enkelt og greit alt som starter under hofta og hverken vendes eller rykkes ;)

I stedet for å diskutere om øvelsen er bra heller ikke så må du stille deg spørsmålet "Hva trenger jeg å utvikle"? Om du trenger eller ønsker økt drag styrke, så kan markløft være en fin øvelse. Om behovet for økt drag styrke vil si at du sliter med å holde korrekte posisjoner i rykk og vendinger, så kan dog rykkdrag og støtdrag med lettere belastning være et bedre alternativ. Markløft er fint for absolutt maksimal styrke i draget.

Markløft kan i teorien forvirres med rykk og vending teknikk, men sannsynligvis vil det ikke være noe problem. Det er forsåvidt også tilnærmet umulig å kjøre rykkdrag og støtdrag med en helt lik teknikk som rykk og vendinger, og både drag og markløft fungerer best for å øke maksimalstyrken, ikke terpe teknikk for vektløftingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...