Gå til innhold

Rusforsker ber ungdom slappe av å drikke litt - Aftenposten


Tor

Anbefalte innlegg

Utrdag fra denne artikkelen

afp000611554-vyi5icHeMp.jpg?updated=241020130805

– Noen ungdommer ville hatt det bedre om de drakk litt alkohol. Det handler om å tillate seg litt slakk, å ikke tviholde på kontroll og perfeksjonisme absolutt hele tiden, sier Sverre Nesvåg, forskningsleder ved Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse vest (KORFOR) til Bergens Tidende.

– Kravene til utseende, skoleprestasjoner, sunnhet og trening er kontinuerlige og skyhøye. For noen av ungdommene blir denne tilværelsen altfor vanskelig, og det bikker over. De blir syke, sier Nesvåg.[/quote

Kjør debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontroversielt eksempel, men jeg er litt enig. Alt for mange skal prøve å være alt for perfekte. Tror dog ikke at den generelle ungdom trenger å drikke mer, er vel heller unntaket enn regelen.

Jeg vet ikke, jeg er litt enig samtidig som jeg er uenig. Den generelle ungdommen har kanskje godt av å drikke mindre, men at de ikke skal drikke blir jo bare tøv.

Alkohol i seg selv er et rusmiddel som egentlig går innom alle de tre sektorene for rus, sentralnervestimulerende (kokain, sentraldempende(hasj) og hallinusogener(lsd), selv om du skal ha drukket veldig mye over veldig lang tid og så stoppe brått for å oppleve sistnevnte.

Hovedregel blir man egentlig trøtt av alkohol, derav sentraldempende, men dette skjer ikke før du har nådd et vist prosent. Det viser seg at f.eks 1 til 2 enheter (på generell basis) øl gir deg en oppkvikkende effekt, gjør deg mer sosial og forsterker dine underliggende følelser. Er du generelt trist en periode og drikker alkohol er det en større sjansje for at de triste følelsene kommer til overflaten, bytt ut order trist med glad, sint, deprimert etc så har du gangen i det.Er mer komplekst enn som så, men en viss forenkling må til.

Og det er her jeg føler problemet ligger A) enten drikker man for mye eller B) så drikker man ikke. Hvorfor ikke en mellomting, ta en pils eller to eller ett glass vin og slapp av. Det er ikke en hemmelighet at alkohol, i mindre mengder, gjør deg mer sosial.

Det er mine tanker og påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del handler det om å være forbilder for ungdommen. At mamma kan ta seg et glass rødvin uten å bånne flaska og at pappa kan ta seg en øl uten å bruke det som skyllvann for sprit, og at foreldrene drikker så lite at det ikke gir atferdsendringer barnet kan reagere på. Dersom man gjør alkohol i små mengder til en ting ungdommen kan få delta i, da er det plutselig ikke så mange grenser igjen å pushe og heller ikke et like stort grunnlag for å gjøre noe "galt". Jeg ville i alle fall ikke hatt noen problemer med å gi min 16-åring et glass rødvin en lørdagskveld, selv om det gjør meg kriminell, men jeg er like oppgitt over foreldre som gir hele flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mange trenger å slappe mer av, men hvorfor absolutt alkohol? Ungdom (jeg kjenner i hvert fall, meg selv inkludert) drikker ikke for å slappe av. Det går jo an å slippe seg løs uten alkohol.

Syns det er litt merkelig at en voksen mann oppfordrer mindreårige til å drikke. :p

Enig, røyk heller en joint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, passa sykt godt med avataren din! :D

men ja, cannabis er et myye tryggere rusmiddel enn alkohol og såvidt jeg har fått med meg gir det en mye mer avslappende rus..

Langtidseffektene er noe værre tror jeg det er påstått.

Og så har vi ikke kultur for det her, det har vi for alkohol, noe som har en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:dry: .. heller moderat alkoholforbruk enn moderat hasj- eller cannabisbruk: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105011

Fra saken: "Så det ble noe jeg gjorde hver dag, fra jeg sto opp, til jeg la meg."

Er dette moderat bruk? I mine øyne er det misbruk og det er selvsagt ikke bra, enten det gjelder cannabis, alkohol eller cheesebrugere. For unge hjerner i utvikling er ikke cannabis bra, men det tror jeg jammen ikke alkohol heller er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aljo: Saken er at hasj kan utløse psykiske problemer hos folk som er mer eller mindre disponert for det. Det kan nok i mange tilfeller være noe som en ikke selv er klar over at en er disponert for. Psykiatrien har en relativt stor pågang av ungdom som har fått utløst psykiske lidelser etter hasjbruk.

ErikH: Nei det er ikke moderat bruk. Hvor stor forbruk som skal til for å utløse psykiske plager vet jeg ikke, men det er relativt velkjent at mye ungdom har møtt psykitrien etter hasjbruk. Hva som er verst av stort alkohol eller hasj misbruk, vet jeg ikke. Trolig er det vel ille på hver sin måte.

Alt misbruk er selvsagt ikke bra og ikke noe som vi trenger å diskutere. Det er derfor jeg skrev om moderat forbruk i forrige posten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall ikke hatt noen problemer med å gi min 16-åring et glass rødvin en lørdagskveld, selv om det gjør meg kriminell, men jeg er like oppgitt over foreldre som gir hele flaska.

Strengt tatt ikke. Du har lov til å gi og servere, men ikke kjøpe for.

Og mindreårige har lov til å drikke, men ikke kjøpe.

Dårlig formulert regelverk som derav tillater dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aljo: Saken er at hasj kan utløse psykiske problemer hos folk som er mer eller mindre disponert for det. Det kan nok i mange tilfeller være noe som en ikke selv er klar over at en er disponert for. Psykiatrien har en relativt stor pågang av ungdom som har fått utløst psykiske lidelser etter hasjbruk.

ErikH: Nei det er ikke moderat bruk. Hvor stor forbruk som skal til for å utløse psykiske plager vet jeg ikke, men det er relativt velkjent at mye ungdom har møtt psykitrien etter hasjbruk. Hva som er verst av stort alkohol eller hasj misbruk, vet jeg ikke. Trolig er det vel ille på hver sin måte.

Alt misbruk er selvsagt ikke bra og ikke noe som vi trenger å diskutere. Det er derfor jeg skrev om moderat forbruk i forrige posten min.

Er dette basert på observasjonsstudier? Er det påvist under strenge forsøk at sammenhengen mellom rus og psykiske problemer peker den veien at rus forårsaker/utløser psykiske problemer, eller er det like sannsynelig at dem med underliggende psykiske problemer er mer disponerte for å "havne utpå"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en mellomting, ta en pils eller to eller ett glass vin og slapp av. Det er ikke en hemmelighet at alkohol, i mindre mengder, gjør deg mer sosial.

Jeg kan meddele at én eller to pils en gitt kveld fungerer alldeles utmerket; det smaker fortreffelig, man blir litt ekstra jovial og avslappet, og man våkner opp dagen etter like frisk og opplagt som vanlig.

:nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette basert på observasjonsstudier? Er det påvist under strenge forsøk at sammenhengen mellom rus og psykiske problemer peker den veien at rus forårsaker/utløser psykiske problemer, eller er det like sannsynelig at dem med underliggende psykiske problemer er mer disponerte for å "havne utpå"?

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/legaliseringsdebatten.17550/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte nettopp fordi jeg har lest og deltatt i tråden du linker til, og jeg kan ikke påstå jeg husker et eneste fnugg av bevis for at rus utløser psykiske lidelser fremfor at psykiske lidelser gjør deg mer disponert for å bruke rusmidler. Jeg har aldri kjent et eneste menneske med diagnosen(e) ADHD/ADD som ikke i varierende grad har benyttet seg av cannabis. Betyr det (dersom min erfaring er representativ for befolkningen ellers) at cannabis utløser ADHD/ADD, eller kan vi være enige om at korrelasjon ikke er kasualitet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...