Gå til innhold

Rusforsker ber ungdom slappe av å drikke litt - Aftenposten


Tor

Anbefalte innlegg

Jeg spurte nettopp fordi jeg har lest og deltatt i tråden du linker til, og jeg kan ikke påstå jeg husker et eneste fnugg av bevis for at rus utløser psykiske lidelser fremfor at psykiske lidelser gjør deg mer disponert for å bruke rusmidler. Jeg har aldri kjent et eneste menneske med diagnosen(e) ADHD/ADD som ikke i varierende grad har benyttet seg av cannabis. Betyr det (dersom min erfaring er representativ for befolkningen ellers) at cannabis utløser ADHD/ADD, eller kan vi være enige om at korrelasjon ikke er kasualitet? :)

Ta diskusjonen i tråden linket til, og ikke her. Dette gjelder et annet rusmiddel, og er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spurte nettopp fordi jeg har lest og deltatt i tråden du linker til, og jeg kan ikke påstå jeg husker et eneste fnugg av bevis for at rus utløser psykiske lidelser fremfor at psykiske lidelser gjør deg mer disponert for å bruke rusmidler. Jeg har aldri kjent et eneste menneske med diagnosen(e) ADHD/ADD som ikke i varierende grad har benyttet seg av cannabis. Betyr det (dersom min erfaring er representativ for befolkningen ellers) at cannabis utløser ADHD/ADD, eller kan vi være enige om at korrelasjon ikke er kasualitet? :)

Er hverken enig eller uenig da jeg ikke har satt meg godt nok inn i forskning angående rusmisbruk til å ha noen fornuftig mening om tema. Jeg vil bare påpeke at det finnes en tråd der den evige diskusjon om rusmisbruk og sammenheng med alskens psykiske sykdommer allerede pågår, og at vi sikkert ikke trenger enda en tråd der dette skal diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg fikk den meldingen da jeg var ung, kanskje jeg hadde hatt mer gametime på World of Warcraft hadde jeg slappet av litt mer. I løpet av mine 6 år på ungdomsskole og vidregående var det kun 2 folk jeg gikk i klasse med som jeg aldri møtte på fest. Ene var ei jente som var så skoleflink at hun knakk sammen i gråt etter å ha fått 3 på mattetentamen. Hun var så ødelagt at hun fikk fritak resten av dagen. Siste mann var da han norsk-somaleren som nå er antatt død i Kenya etter terrorangrepet der. Han møtte riktig nok opp til en "fest", men forsvant så fort første øllen ble åpnet, og jeg mener å huske han var tydelig i hva han mente om at vi nøt øl på stranden der.

At norske ungdommer må slappe av mer tror jeg er bullshit, men at noen enkelt individer kanskje kan dra nytte av det skal jeg ikke utelukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min sine foreldre sier det til meg hele tiden, at vi må drikke litt mer osv. Kjæresten bare spyr og er dårlig i 2-3 dager etter hver fylla (han drikker typ 3-5 øl og blir HELT grønnsak) og jeg har tidligere hatt et alkoholproblem....... Tror at man på generell basis IKKE bør si sånne ting da kanskje dette gjelder flere enn oss. Når det er sagt så tror jeg ikke det er noen krise å drikke litt, men det blir feil for meg å si det på den måten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flertallet av ungdommer burde manne seg opp, skaffe seg jobb. Bli litt selvstendige. Det er flere og flere som er barnslige i forhold til egen alder og som burde ta seg kraftig sammen, en det erxsom trenger å slappe av og drikke litt.

Fuck deg! Xbox, Netflix, grøftefylla og generell Yolo - oppførsel > voksen og selvstendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det forskningslederen ønsker å fremme med denne oppfordringen om at ungdommen skal drikke mer har sammenheng med at alkohol i vårt samfunn er forbundet med fest, moro, fritid og avslapning.

Nå er jeg ikke selv en del av den nåværende tenåringsgenerasjon, og det vil nok også variere sterkt fra hvor man er geografisk og hvilket miljø man er i, men jeg denne oppfordringen om å slappe mer av og ha det mer moro har sammenheng med den utviklingen man ser i skoler, ungdomsmiljøer og selv her på fitnessbloggen; unge gutter og jenter som ikke nødvendigvis fokuserer på å være ung og ha det gøy, men at de heller fokuserer på å bruke ungdomstiden som en forberedelse til voksentiden. De skal ha gode karakterer for å komme inn på brae studier for å få en suksessfull karriere i fremtiden. De skal jobbe og skaffe seg arbeidserfaring og økonomi til å kjøpe Canada Goose-jakker, hairextensions og Mulberry-vesker. De skal trene og spise sunt for å være slank, vakker, trent, akseptert. De skal tilbringe tid med familie, med gamle besteforeldre, med småsøsken. Hvis man ikke klarer å oppfylle alle disse kravene er man ikke vellykket. Tid til å være sammen med venner blir kanskje nedprioritert. Og i dag, hvor vi har et stadig større fokus på hva vi putter i munnen, tror jeg at mange skyr alkohol.

Det er også verdt å nevne at i Norge har vi ofte en holdning til alkohol som kan oppsummeres som "alt eller ingenting". Enten så dropper du å drikke, eller så drikker man seg fullstendig dritings. Det er kanskje forventet på fest at man skal drikke til man stuper? Jo mer edru man er, jo kjedeligere. Mangel på en mellomting gjør kanskje at mange velger bort alkohol i det hele og det store.

Slik jeg tolker uttalelsene i denne artikkelen går det ikke nødvendigvis ut på "drikk mer", men heller "slapp av mer". Mine two cents om saken med forbehold om at jeg (dessverre) ikke lengre regner meg selv inn i denne tenårings/ungdomskulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge hører til "Grøftefyllebeltet" sammen med de andre nordiske landene og UK, så tviler på budskapen er at alkoholforbruket er faretruende lavt. Heller at noen føler stort press for å være "perfekte", og at det ikke skader så jævli å slå seg litt løs en gang i blant.

Litt synd vi har et ganske "alt eller ingenting" forhold til alkohol her i landet, men det har vel noe å gjøre med at mange er ganske "innestengte" til vanlig, og med mye alkohol i blodet forsvinner alle "vegger" og de fleste sosiale barrierer. Blir morro av slikt. Ikke så kult dagen derpå selvsagt, men alle har godt av å stå på et bord å drite seg ut av og til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det er på tide vi tar en skikkelig holdningskampanje for å få bukt med det enormt høye alkoholforbruket. Det er helt utrolig hvor liberalt folk flest omtaler denne rusgiften, som faktisk rangeres helt på topp i grad av skadelighet. Alkohol øker sjansen for å utløse psykoser og schizofreni i langt større grad enn cannabis, samtidig som man ved misbruk gjerne får permanente hjerneskader, kreft, hjerteproblemer, ja--en uendelig lang liste med potensielle konsekvenser. Et stoff som angriper hver en celle i kroppen har vi nærmest gjort totalt harmløst. Det er jo tross alt "bare" en dagligvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det er på tide vi tar en skikkelig holdningskampanje for å få bukt med det enormt høye alkoholforbruket. Det er helt utrolig hvor liberalt folk flest omtaler denne rusgiften, som faktisk rangeres helt på topp i grad av skadelighet. Alkohol øker sjansen for å utløse psykoser og schizofreni i langt større grad enn cannabis, samtidig som man ved misbruk gjerne får permanente hjerneskader, kreft, hjerteproblemer, ja--en uendelig lang liste med potensielle konsekvenser. Et stoff som angriper hver en celle i kroppen har vi nærmest gjort totalt harmløst. Det er jo tross alt "bare" en dagligvare.

Kunne ikke vært mer enig.

"

Økt forbruk

Alkoholforbruket har økt siden 1970-tallet. Nye generasjoner drikker mer alkohol og drikker seg oftere beruset enn tidligere generasjoner gjorde da de var på samme alder (Horverak 2007).

I perioden 1993-2000 økte alkoholforbruket i alle sosioøkonomiske grupper, i gjennomsnitt var økningen 20 prosent (Strand og Steiro).

Fra perioden etter 2000 har vi ikke tilsvarende undersøkelser, men salgstall viser at vi i gjennomsnitt kjøpte vel èn liter mer alkohol i 2009 enn i 2000 (SIRUS)."

Kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...