Gå til innhold

Bulking - galskap eller smart?


40+

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer rett og slett på hva bulking er og hvor sunt det er for en ungdsomskropp? Har en gutt på snart 18 år som nå driver med dette som jeg absolutt ikke er noen fan av. Vi har en stor uenighet rundt hvor bra dette er og hvordan det fungerer. Hvor mye skal de f eks legge på seg over noen få måneder? Han har sikkert lagt på seg 8 kg på et par måneder. Dette kan ikke være bra! Hvor lett er det for en ungdom som i utgangspunktet aldri har trent kardio frivillig å ta av seg disse ekstra kiloene igjen? Hvorfor ikke bare bygge muskler jevnt og trutt? Jeg synes dette ikke høres spesielt sunt og bra ut! Er på leting etter faglige begrunnelser for/mot dette "nye" fenomenet blant ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bulking i mine øyne er en unnskyldning for å spise mer mat (og ofte av varierende kvalitet) enn man har behov for. Jeg mener at dette er totalt unødvendig. Om han har gått opp 8kg på noen få måneder er antagelig mesteparten av det reint fett.

Sunt eller usunt: Det blir strengt talt det samme som vanlig fedme. Om han spiser mye junkfood, sukker og sånt regner jeg med at han blir slapp, kanskje høyere blodtrykk osv.

Noe å slå i bordet med: En gutt i 18 års alder har veldig mye testosteron som vil si at det er veldig lett å bygge muskler og øke i styrke, selv uten et stort kcal overskudd.

Det er heller ingen fordeler ved å ligge i mer enn 500kcal i overskudd per dag (og det om han trener hardt og fornuftig styrke 3-5 ganger i uka). Han klarer ikke å gå opp mer enn 0.3-0.5kg i rein muskelmasse i uka, så en større vektøkning enn dette vil være reint fett. Og ingen 18 åring ønsker å bli feit vil jeg tro? Har du spurt han hvorfor han gjør det? Det kunne kanskje vært lurt av deg å spandere enn prat med en muskuløs og falig kompetent PT som kan forklare han dette. Husker selv da jeg var 18 lot jeg meg ikke påvirke stort av hva foreldra mine måtte tro/tenkte/vite om hva jeg dreiv med av trening og kosthold :)

Hva er forresten din definisjon av bulking? Om han tar en ekstra posjon med fisk og ris til middagen er ikke det så dumt, men om han er innom kebabsjappa hver dag i tilegg...

Men tvangskardio? Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg antar også at det er mest fett han har lagt på seg på disse månedene, og det er han klar over selv også. Han trener også mye styrke i denne perioden, uten at jeg har oversikt over hvor mye/hvor hardt osv han trener. Det er han selv som sier at han skal trene kardio når "bulkeperioden" er over for å få bort igjen det overflødige fettet. Han spiser vel litt mye av alt for tida. Hadde det bare vært sunn mat, hadde jeg vel ikke stilt noe spørsmål omkring dette med bulking. Er det han og hans venner som har misforstått opplegget da, og tror at de kan spise all type mat (ja kebab osv også)? Smartbulking høres mye mer forståelig ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem med hard bulking er såkalt "anabol resistens". Du kommer til et punkt hvor kroppen overbelastes av næringsstoffer og du blir rett og slett i dårlig form av det, for å si det på en kjapp og enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er forskjell på smart-bulking og vanlig bulk??

BULK ER BULK uansett om det er 200 kalorier i overskudd eller 2000 .. Bulk er bare ett relativt begrep for å bygge mer masse noe som krever overskudd. Alle fobrinder bulk med frotsing og overspising og at man legger på seg 1 tonn med fett..

Samme med cleanbulk og, leangains osv osv. WTF bulk er bulk uansett.. Og dere som tror han har lagt på seg 8kg fett på disse 2 måndene så LOL at you. Halvparten av den vekten er ren VANN-vekt.. andre ting er enkelt å greit økt mageinnhold gjennom dagen, og i tillegg sikkert en del muskler vis treningen har vært god, og ja litt fett, men ikke si han har lagt på seg 8kg fett. (kg på mnder er ikke så sinnsykt mye som folk skal ha det til. Han gikk sikkert opp halvparten av den vekte de 2 første ukene pga høyere matinntak. Den økningen i vekt vil gjevne seg ut og han vil gå opp mindre og mindre.

Men ja du kan si til sønnen din at det er ikke vits å spise så utrolig mye av alt, men å spise i ett moderat overskudd med sunn mat er den beste måten å bulke på. Mange som bruker bulk som unnskyldning for å frotse i seg usunne saker å bli feit. det er også dette som har gitt bulk "ryktet" og alle de idiotiske tingene som folk fortiden forbinder med bulke. Er man på bulk idag, er man helt teit som spiser så jævla mye og blir feit. jeg er på bulk å har ikke gått opp noe særlig mye i fett, men muskelmassen øker bra. ligger ikke så veldig høyt over dagsforbruke og holder god form OG JA JEG BULKER..

Dessuten, alle er forskjellige. Høyde og vekt fra før har også mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bulking er etter min mening unødvendig når man er ung. Derimot er det nytt når man når sitt høyeste biologiske potensiale for naturlig muskelvekst. Før du er der kan du med fordel leangaine...

Ulempe å bulke når man er ung? Du vet man bygger muskler med kalorioverskudd? - Kaloroverskudd= bulk. Det er når man er ung man bygger aller mest, så det er da heller tvært om.

I mine øyne er det mye sunnere at gutten går opp litt i vekt, litt fett eller ei, og spiser god norsk kost og mye av det sammen med mye styrketrening, enn att ungdommen blir utsatt for presset om å overhode ikke legge på seg fett. Det fører til kaloritelling, og andre ting som gjør han sykelig opptatt, og som overhode ikke er sunt for en fersking..Det høres ut som gutten er rimelig ny innenfor styrketrening, så la han få trent og spist skikkelig i starten, å få på litt solid styrke og masse. Så kan den derre fisefine seneforms-attituden komme senere når gutten er mer moden og har nok kunnskap og disiplin til å gjøre det som trengs. Man skal faktisk ha ett sunt FORHOLD til trening og kosthold også, noe som i mine øyne er svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smartbulk handler om type mat og mengde mat – at det brukes sunn fornuft.

Når mange sier "bulk" så er det ofte ensbetydende med å slenge på 1000 kcal ekstra i den tro at man skal bygge muskler i et formidabelt tempo :)

"så er det ofte" som du sier at folk tror det er å slenge på 1000kalorier. Det er ett rykte som har bygget seg, men bulk betyr opprinnelig kun å bygge masse, å ligge i overskudd, (uansett størrelse på overskudd). Å dele inn bulk i kategorier er bare teit. bulk er bulk. Smartbulk høres ut som ett begrep du kan selge til en eller annen matkjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg anbefale å slutte å bruke ordene "bulk" og "deff", bruk heller mer forklarende ord som kalorioverskudd og kaloriunderskudd.

Kalorioverskudd for økt muskelvekst er supert, men som med alt annet så er for mye av det gode ikke nødvendigvis bedre. Om man leser litt om hva man kan forvente av muskelvekst (f.eks http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/whats-my-genetic-muscular-potential.html) så vil man raskt skjønne at det å øke 8kg på 2 måneder ikke er nødvendig for optimate resultater.

Å legge på seg 0,5-1kg i måneden vil nok kanskje være en mer tidbesparende måte å bygge muskler på. For om man går opp 10kg ved kalorioverskudd over 2 måneder så må man forvente ihvertfall 1 måned med kaloriunderskudd for å få av seg fett som har kommet i tillegg. Kanskje til og med 2 måneder for å være sikker på at man ikke svir av muskler også.

TTT - Ting Tar Tid. Dette er nok liksågreit å lære seg først som sist, da unngår man mange fallgruver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeleg at folk legg mykje forskjelleg i begrepet kalorioverskudd/bulk.

Klassisk "bulk" også kjent som "Juleferie"

Ete "all" maten legge på seg like mykje fett som muskler, eller enda meire fett. Men så lenge personen veit kva som må til for å få av fettet og beholde musklene så må det nå være greit nok. (Så lenge vekt/fettøkninga ikkje fører til forhold som reduserer livskvaliteten eller går utover helsa).

"Leangaining" "smartbulking"

Legge på seg like mykje eller meire muskler enn fett. Ca nettopp det som skjer med med tenåringer med eit sunt forhold til mat og aktivitet. Går sakte, men med ein meire presentabel kropp i prosessen, er kanskje for inneffektivt for folk som skal prestere på høgt niva.

Eg meiner at det absolutt har ein hensikt å diskutere kva vi legg i dei forskjellege begrepa, for begrepa blir brukt og da er det hensiktsmessig i at vi er enige i kva vi ev. er uenige i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeleg at folk legg mykje forskjelleg i begrepet kalorioverskudd/bulk.

Klassisk "bulk" også kjent som "Juleferie"

Ete "all" maten legge på seg like mykje fett som muskler, eller enda meire fett. Men så lenge personen veit kva som må til for å få av fettet og beholde musklene så må det nå være greit nok. (Så lenge vekt/fettøkninga ikkje fører til forhold som reduserer livskvaliteten eller går utover helsa).

En ting folk glemmer både her i tråden og generelt er det at å være overvektig i den grad at det påvirker helsa er en krevende, pågående jobb. Jeg aner ikke hva som ligger til grunne for at det enkelte individ velger å spise mange tusen kalorier over sitt vedlikehold, men det er nå engang sånn det er.

Det vil med andre ord si at dersom man dobler kaloriinntaket sitt for å gå opp i vekt, så vil man bortimot garantert gå ned igjen uten noen større innsats enn å gå tilbake til kostholdet man var vant med i en årrekke før man startet bulken.

Trådstarter: Du må ikke bekymre deg så veldig! Hva er verdt mest? Forholdet til sønnen din, eller noen kg ekstra rundt magen hans? Han er tross alt 18, og trenger ikke sin mors veiledning hverken når det gjelder kroppen hans, fritiden hans, eller styrketrening og andre ting middelaldrede mødre oftest ikke akkurat er verdensledende eksperter på. :)

Long story short: Han er ung, han er i den beste alderen for å bygge muskler (som krever mer enn nok mat), det er ingen verdens ting du kan si eller gjøre som stopper han i å gjøre som han vil, og det værste utfallet saken kan ha er at han får en liten pondus han ikke rekker å bli kvitt før sommeren. Så, hvorfor lage en konflikt utav det? (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...