Gå til innhold

Hvorfor kan hun spise 4500 kcal og jeg knapt 2000?


psychgeek

Anbefalte innlegg

har og ei venninne som faktisk har fått barm og er 30 år gammel. Veier ca 50kg, og raser kjemperaskt ned i vekt. Hun klarer ikke å leve uten 200g sjokoladeplata si hver dag, og ellers spiser hun enormt mye... Og hun trener overhode ikke. Da hun fikk barn for et år siden, var seriøst magen helt flat igjen 2-3 uker etterpå. Noen mennesker bare skyhøy forbrenning, som andre (som meg >_> ) har lav forbrenning og legger på seg veldig lett. Søsteren min er og slank (dog ca 64kg) og spiser mye mer enn meg, og har alltid vært slank og spretten. (mens jeg har vært litt smålubben alltid)

Noen arver fordeler, andre arver ulemper av foreldrene våres, besteforeldre etc. Man kan feks arve høyt stoffskifte osv som spiller inn. Det finnes lister/skjema som beskriver forbrenning, max forbrenning osv i noen lærebøker. Det skiller faktisk ikke så mye som man kanskje tror på forbrenning generelt hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest mye på fb de siste månedene da jeg er i en fase hvor jeg prøver å gå ned i vekt. Jeg har levd på ca 1500 kcal om dagen i godt over 3 måneder (med et par ukers ferie) uten at vekt eller målebånd har vist enorme fremskritt i noen retninger.

For noen uker siden fikk jeg besøk av en venninne av meg. Ei kort, lita snelle på 40-45 kg. Jeg har hatt inntrykk av at hun alltid har kunnet spise hva hun ville uten å tenke på vekten. Med artikler herfra i bakhodet, så tenkte jeg at hun sikkert spiser mindre enn det hun tror, for ingen slipper vel unna kalori inn/ut-regnestykket. Så jeg satte meg ned med henne og regnet ut hva hun hadde spist denne dagen, og kom frem til at det var minst snakk om 4500 kcal, antakeligvis mer. Blant annet en hel 200 g sjokolade, en pose smash, 14 (!!) brødskiver, en kekab og lasagne da hun kom hjem til meg. Hun er ikke i spesielt hard trening (jeg trener mer), men har naturlig ganske definerte muskler og freakishly sterk.

Jeg har bodd med henne så jeg vet at dette ikke er snakk om et engangstilfelle.

Er hun et unikum?

Eller er det store variasjoner i grunnforbrenningen hos folk?

For det første så går jeg utifra at hun tok dette fra hukommelse? Og du er sikker på at hun ikke la på litt.

Uansett, det spiller ingen rolle å sammenligne om man ikke måler slik over tid, og da lang tid. Samt har en målbar form for å sammenligne aktivitet, hvileaktivitet, NEAT m.m

Å sammenligne kalorier direkte gir ingen mening uten å vite hva hun ellers gjør. Mange tror de har samme type liv, men glemmer at den andre f.eks går til og fra jobb, går tur med bikkja, og har en stående/gående jobb, mens den andre kjører til og fra for å sitte på kontoret.

Hun kan gjerne spise 4500 kcal, og bruke 4500 kcal, mens du spiser 2000 kcal og bruker 2000 kcal. Det er sammenhengen mellom de to i stor grad, og det er ikke noe man avdekker med å logge en tilfeldig dag for så å si "urettferdig!"

Dessuten skal hun være en særdeles kort liten snelle for ikke å være underernært på 40-45 kg, noe som også gjør at jeg tviler sterkt på at hun spiser 4500kcal jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye på fb de siste månedene da jeg er i en fase hvor jeg prøver å gå ned i vekt. Jeg har levd på ca 1500 kcal om dagen i godt over 3 måneder (med et par ukers ferie) uten at vekt eller målebånd har vist enorme fremskritt i noen retninger.

For noen uker siden fikk jeg besøk av en venninne av meg. Ei kort, lita snelle på 40-45 kg. Jeg har hatt inntrykk av at hun alltid har kunnet spise hva hun ville uten å tenke på vekten. Med artikler herfra i bakhodet, så tenkte jeg at hun sikkert spiser mindre enn det hun tror, for ingen slipper vel unna kalori inn/ut-regnestykket. Så jeg satte meg ned med henne og regnet ut hva hun hadde spist denne dagen, og kom frem til at det var minst snakk om 4500 kcal, antakeligvis mer. Blant annet en hel 200 g sjokolade, en pose smash, 14 (!!) brødskiver, en kekab og lasagne da hun kom hjem til meg. Hun er ikke i spesielt hard trening (jeg trener mer), men har naturlig ganske definerte muskler og freakishly sterk.

Jeg har bodd med henne så jeg vet at dette ikke er snakk om et engangstilfelle.

Er hun et unikum?

Eller er det store variasjoner i grunnforbrenningen hos folk?

Nei egentlig ikke veldig store variasjoner om man tar 2 nærmeste like på vekt, muskelmasse etc. Variasjonene er mye mindre enn hva man tror. Så kommer selvsagt aktivitet, arvmatriell osv inn.

Leste om dette i en lærebok tilfeldig, men husker ikke hva den het!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst tvilsomt, og som alle ekstraordinære påstander kreves det dokumentasjon bak dette. Spesielt om denne skal utfordre en såpass etablert grunnlov som http://snl.no/Termodynamikk.

I 99% av tilfellene så er det selvsagt kalori inn/ut som gjelder, men det finnes alltid unntak fra enhver regel.

Jeg blåser som oftest bort kommentarer som høy/lav forbrenning. For vanlige dødelige mennesker så blir man det man spiser.

Synes fremdeles det var interessant å ta med at det finnes noen få mennesker som fungerer annerledes enn resten av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 99% av tilfellene så er det selvsagt kalori inn/ut som gjelder, men det finnes alltid unntak fra enhver regel.

Jeg blåser som oftest bort kommentarer som høy/lav forbrenning. For vanlige dødelige mennesker så blir man det man spiser.

Synes fremdeles det var interessant å ta med at det finnes noen få mennesker som fungerer annerledes enn resten av verden.

hvor har du 99% ifra? Noe du selv har funnet på? Å vet du egentlig at det finnes mennesker som er unntatt kalorier inn/ut? I så fall hvor har du det fra? Jeg er nysgjerrig og vil gjerne lese mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arrest me if I'm wrong: Jeg har hørt at hvis man tar to personer med lik muskelmasse, fettmasse og aktivitetsnivå, så vil den med "god" forbrenning kunne forbrenne i området 0-7% mer enn den personen med dårlig forbrenning. Altså er det med "god" forbrenning en liten faktor i området 0-140 kcal for en jente på 45-50 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise en del over overskudd for min del uten å legge på meg.... Det kan vel også ha med hormoner, evt. helseproblemer/sykdommer (som man ikke nødvendigvis vet om) eller stress/andre ting å gjøre.

Før når jeg var tynn og hadde ok kropp til tross for at jeg ikke trente spiste jeg i perioder helt ELENDIG mat, typ; grandiosa, gulrotkake, andre kaker, kjeks, chips osv... Trodde kanskje det hadde noe med mengden å gjøre, men regnet ut en typisk dag for meg i en periode der jeg var veldig tynn og det havnet vel på svimlende 5000 kcal og eneste aktiviteten jeg hadde var normallengde turer med hund liksom. :p

Noen gang så maker ikke verden sense.. :p

PS: Tror forresten at det er begrenset hvor mye fett man KAN legge på seg pr dag og, men det har sikkert ikke så mye å si her hvis hun spiser så mye hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon. Men, før det er noen som kan komme med 100% nøyaktig rapportering av inn/ut, så blir det jo bare anekdoter og diverse historier tatt fra hukommelsen.

Jeg er f.eks. sikkert en sånn "venninne som spiser og spiser uten å legge på meg", men jeg vet jo at det kan svinge utrolig fra dag til dag, og at overskuddet nulles ut. Det er det imidlertid få som legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode på 3-4 år der jeg spiste mye mat og masse drit, trente en gang annen hver måned på det beste og så i løpet av denne perioden mindre markert ut, litt større og 3-6 kg tyngre enn min normalvekt. Noen er heldigere med forbrenning enn andre. Og jeg veit om mange som har mye bedre forbrenning enn meg. Folk er forskjellige rett og slett. Men jeg vil aldri tilbake dit. Back to 1 pullup, 7-8 pushups... hell no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, Fitnessgirl, men når man bor med noen i over 2 år, får man jo et visst innblikk i personens kosthold selv om jeg ikke har 100% oversikt. Jeg vet at det gikk et brød på 1-2 dager, at hun ofte spiser en 200 grams sjokolade på en dag og ofte koser seg med potetgull på kvelden. Jeg vet at jeg ikke kan spise sånn spesielt lenge før jeg hadde sett det på vekten, og får det ikke til å stemme at dette er et så enkelt regnestykke som flere vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være så enkelt at hun har en helt rå forbrenning. De som har det er også nødt til å spise veldig mye for å beholde muskelmasse. Er vel fordeler og ulemper med en slik forbrenning. Det er dyrere, ettersom man bruker mye mer penger på mat, og hadde man vært på en øde øy, er det kanskje du som hadde tålt fraværet fra mat best. Kroppen har en evne til å spare på energilagre hvis den tror den trenger det. Og vi er individuelle på det området. Jeg vil tro at "buskemenn" fra Kalahariørkenen har stor evne til å lagre energi, og dermed muligens hadde blitt langt fyldigere med det vi ser på som normalt matinntak. Det blir kun spekulering her. Men vi har jo litt forskjellig utgangspunkt på mange måter. Hvorfor skulle det ikke også være på forbrenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt at hun har en helt rå forbrenning. De som har det er også nødt til å spise veldig mye for å beholde muskelmasse. Er vel fordeler og ulemper med en slik forbrenning. Det er dyrere, ettersom man bruker mye mer penger på mat, og hadde man vært på en øde øy, er det kanskje du som hadde tålt fraværet fra mat best. Kroppen har en evne til å spare på energilagre hvis den tror den trenger det. Og vi er individuelle på det området. Jeg vil tro at "buskemenn" fra Kalahariørkenen har stor evne til å lagre energi, og dermed muligens hadde blitt langt fyldigere med det vi ser på som normalt matinntak. Det blir kun spekulering her. Men vi har jo litt forskjellig utgangspunkt på mange måter. Hvorfor skulle det ikke også være på forbrenning?

Det er ikke dokumentert noe "rå" forbrenning (alstå mer enn 7% mer enn "normalt" ) hos noen såvidt jeg vet. Hvis du vet om at det er dokumentert, så post gjerne en link her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende hun har udiagnostisert diabetes eller høyt stoffskifte. Men med dette følger det også flere symptomer, så det er nok lite sannsynlig. Jeg tror nok heller at kalorioverslaget ditt er litt feil. Det er vansklig å regne ut en annen persons nøyaktige kaloriinntak på grunnlag av hva personen selv sier h*n har spist (med mindre vedkommende oppgir nøyaktig mål) og øyemål. Selv om dere tidligere har bodd sammen, er det vansklig å vite nøyaktig hva og hvor mye hun har spist hver dag over en lengre periode. Kanskje hadde hun et kalorioverskudd denne ene dagen, og for alt du vet kan det hende kaloriinntaket var langt lavere tidligere i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...