Gå til innhold

Hvorfor kan hun spise 4500 kcal og jeg knapt 2000?


psychgeek

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye på fb de siste månedene da jeg er i en fase hvor jeg prøver å gå ned i vekt. Jeg har levd på ca 1500 kcal om dagen i godt over 3 måneder (med et par ukers ferie) uten at vekt eller målebånd har vist enorme fremskritt i noen retninger.

For noen uker siden fikk jeg besøk av en venninne av meg. Ei kort, lita snelle på 40-45 kg. Jeg har hatt inntrykk av at hun alltid har kunnet spise hva hun ville uten å tenke på vekten. Med artikler herfra i bakhodet, så tenkte jeg at hun sikkert spiser mindre enn det hun tror, for ingen slipper vel unna kalori inn/ut-regnestykket. Så jeg satte meg ned med henne og regnet ut hva hun hadde spist denne dagen, og kom frem til at det var minst snakk om 4500 kcal, antakeligvis mer. Blant annet en hel 200 g sjokolade, en pose smash, 14 (!!) brødskiver, en kekab og lasagne da hun kom hjem til meg. Hun er ikke i spesielt hard trening (jeg trener mer), men har naturlig ganske definerte muskler og freakishly sterk.

Jeg har bodd med henne så jeg vet at dette ikke er snakk om et engangstilfelle.

Er hun et unikum?

Eller er det store variasjoner i grunnforbrenningen hos folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det var nok mer et engangstilfelle enn du har inntrykk av. Mulig hun spiste mye denne dagen - men kanskje spiste hun under halvparten neste dag. I tillegg er det variasjoner i hvordan man responderer på overskudd (økt spontanktivitet, termogenese osv). Dog, med en vekt på 40-45kg og det kaloriinntaket kan man kanskje mistenke en spiseforstyrrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt var vi roomies en stund. Hun spiser alltid mye. Så tett som vi bodde, tviler jeg på hun skjuler en spiseforstyrrelse. Ikke er hun spesielt opptatt av at maten er sunn heller: viktigere at den er billig. Hun spiser sikkert ikke 4500+ hver dag, men hun er en storspiser: kjent som den ungen som spiste opp andres mat, men aldri veid over 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å tro at en jente på 45-50 kg spiser 4500kcal vanligvis. Det er bare litt mindre enn det denne karen spiser:

I fjor høst så spiste jeg ca. 4500-5500 kcal hver dag og gikk opp 15 kg (80-95kg) fra august til desember. Så nei, hun spiser ikke så mye i snitt, eller rettere sagt, hun tar ikke opp så mye næring i snitt.

Bedre kompenseringsmekanismer enn snittet? Kan et menneske kompensere for dobbelt kaloriinntak uten å gå opp i vekt? Det er i så fall nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser hun 4500 kcal om dagen? Sikkert ikke. Men hun skryter av forbrenningen sin. Som at hun ofte har med en 200 g melkesjokolade til lunsjen sin. Jeg oppfatter ikke at hun er spesielt opptatt av å være tynn (hun er mer stolt av gunsa sine ;) ). Hvis hun har en "dårlig periode", så har den var i 3-4 år, uten at det har vist seg på vekten eller rare lyder fra badet.

Kan nevnes at hun er en kruttønne av energi (det burde hun kanskje være?) så det virker ikke som om kroppen har problemer med å ta opp energien.

Har ofte lurt på hva som er hemmeligheten hennes. Det strider liksom mot all fornuft (og rettferdighet, hehe) at hun er så bittelita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, om du har spsist 1500kcal i 3 mnd uten og gå ned i vekt, har du blitt mindre sånn målesegicmrundtomkringpåkroppen?

kanskje du faktisk må spise litt mere for att kroppen skal sette forbrenningen i "høygir"

Jeg spiser ikke jevnt 1500 kcal. Kan ligge på 1200 et par dager, så 1700 en annen, helt oppe i 2200 på en lørdag, men snittet i løpet av uka er i underkant av 1500.

Har gått ned ca 10-12 cm sammenlagt når jeg måler midje, over navle, rumpe og lår. Ikke spesielt mye, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei vennine av "typen" du beskriver. Hun er tynn og bittelita, men spiser som en hest. Har også her vært mye i veldig nærhet så tviler ytterst sterkt på noe spiseforstyrrelse inne i bildet. Da må hun isåfall ha hatt det i 4-5år uten av hverken familie, venner, kjæreste har fått det med seg. Blid og sprudlene frøken med matlysten til en mann på 150kg ;)

Veldig urettferdig, da jeg selv er av "typen" som legger på meg bare jeg ser på mat :cool:

Så folk kan si hva de vil, men jeg er overbevist om at alle kroppen jobber og reagerer på mat/kalorier ulikt, selv om det i teorien handler om mat inn/vs ut. Ser jo også det at noen må jobbe i maaange år for å få litt muskelmasse, til tross for at de spiser masse og trener "riktig", mens andre igjen bare tar i ei vekt så vokser de.

Vi er alle forskjellige og det gjelder å finne den veien som passer nettopp deg og din kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har jo påvist høyere forbrenning(muligens høyt stoffskifte). Så en dokumentar. Der var det en liten asiatisk mann blandt flere skinny people som skulle legge seg på 5-6000 kcal om dagen. De verken trente eller gjorde noe annerledes og skulle da spise masse for å se om de kunne legge på seg. De fleste i gruppa fikk betydeligere høyere fettprosent, men den lille asiatiske mannen la på seg MUSKLER. Han hadde ikke trent noe, fettprosenten var like lav, men muskalmassen gikk opp!

Så at ingen kropper er helt like er fakta, men i 98% av tilfellene så er det kalori inn/ut som gjelder, men det vil alltid være unntak av regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har jo påvist høyere forbrenning(muligens høyt stoffskifte). Så en dokumentar. Der var det en liten asiatisk mann blandt flere skinny people som skulle legge seg på 5-6000 kcal om dagen. De verken trente eller gjorde noe annerledes og skulle da spise masse for å se om de kunne legge på seg. De fleste i gruppa fikk betydeligere høyere fettprosent, men den lille asiatiske mannen la på seg MUSKLER. Han hadde ikke trent noe, fettprosenten var like lav, men muskalmassen gikk opp!

Så at ingen kropper er helt like er fakta, men i 98% av tilfellene så er det kalori inn/ut som gjelder, men det vil alltid være unntak av regelen.

Jeg regner med det er denne du snakker om:

http://www.youtube.com/watch?v=SeeFrcvt3KA

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye han har spisst og om han har trent. Det baserer seg tross alt på selvrapportering, men det er helt klart forskjeller om hvordan folk reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg blir svært overrasket over hvor lett det er for folk som leser noen linjer om en person på nett kan konkludere med at det er en spiseforstyrrelse inne i bildet ;)

Jeg på min side ville aldri tatt opp denne jenta som et eksempel med mindre jeg var helt sikker på at det ikke er snakk om noe sykdom. Livet vi levde "oppå" hverandre gir ingen rom for en spiseforstyrrelse rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med det er denne du snakker om:

http://www.youtube.com/watch?v=SeeFrcvt3KA

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye han har spisst og om han har trent. Det baserer seg tross alt på selvrapportering, men det er helt klart forskjeller om hvordan folk reagerer.

Ja, men så en annen også. Var fra et fengsel. Der skjedde det samme og de ble naturlig nok overvåket 24/7.

Så det er noen mennesker som rett og slett kan omdanne overskudd til ren energi uten å legge på seg et gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så en annen også. Var fra et fengsel. Der skjedde det samme og de ble naturlig nok overvåket 24/7.

Så det er noen mennesker som rett og slett kan omdanne overskudd til ren energi uten å legge på seg et gram.

Høyst tvilsomt, og som alle ekstraordinære påstander kreves det dokumentasjon bak dette. Spesielt om denne skal utfordre en såpass etablert grunnlov som http://snl.no/Termodynamikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har og ei venninne som faktisk har fått barm og er 30 år gammel. Veier ca 50kg, og raser kjemperaskt ned i vekt. Hun klarer ikke å leve uten 200g sjokoladeplata si hver dag, og ellers spiser hun enormt mye... Og hun trener overhode ikke. Da hun fikk barn for et år siden, var seriøst magen helt flat igjen 2-3 uker etterpå. Noen mennesker bare skyhøy forbrenning, som andre (som meg >_> ) har lav forbrenning og legger på seg veldig lett. Søsteren min er og slank (dog ca 64kg) og spiser mye mer enn meg, og har alltid vært slank og spretten. (mens jeg har vært litt smålubben alltid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...