Gå til innhold

De beste TED-talks-tråden


Ulrik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og siden jeg ikke greier å velge så spammer jeg videre.

Denne er helt super! All time favourite. Nigeriansk forfatter som forteller om faren av fordommer(the single story..). Hun fokuserer på forholdet mellom vestlig kultur og afrikansk kultur. Hun sier også noe om indre forhold i Nigeria.

Hjerneforsker som forteller om hva som skjedde da hun fikk et hjerneslag i alder av 36(?) Hun var ung iallefall.

Finner ikke alle.. De fleste er lasta ned på mobilen :unsure:

Edit: Så plutselig at vi måtte ha med litt beskrivelser av videoene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de hvor interesten er relevant så er Steven Pinker sin talk om The Blank Slate(for de som ikke gidder å lese boken :)) å anbefale. Han har en om vold også, som er verdt å se. Richard Dawkins on militant atheism er en vinner. Og Ben Goldacre on Bad Science.

De jeg kom på i farta. Recommended! Og for de som ikke er klar over det har TED en veldig god app til android(og helt sikkert ipad) hvor man kan lagre Talks for later. Genialt hvis man skal til steder uten wifi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ben Goldacre om Bad Science er fantastisk!

Liker godt Dan Ariely, han er kjempeflink til å forelese og har selvfølgelig interessante temaer som går på rasjonalitet, sosial økonomi og andre problemstillinger rundt det å ta valg og avgjørelser på de fleste plan i livet, som det å bli organdonor eller jukse på en prøve. Han er også morsom, noe som gjør at en TED talk er litt i korteste laget, heh. Denne er en god start:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Shermer som forteller hvorfor folk tror på konspirasjonsteorier og mye annet

James Randi om homeopati og andre alternative behandlingsformer og hvorfor det er BS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja James Randi sin glemte jeg! Går også god for den. Utrolig bra og underholdende! En Talk(i tillegg til militant atheism) som ALLE burde se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mitt fagområde, men viktig og lærerik for alle synes nå jeg! Kan nok endre manges syn på hva psykisk sykdom er og hva slags tilnærming man bør ha til det. Den gir også et bilde av hvor lite vi faktisk vet om hvordan menneskehjernen fungerer og hva vi kan forvente i fremtiden :)

http://www.ted.com/talks/thomas_insel_toward_a_new_understanding_of_mental_illness.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...