Gå til innhold

De beste TED-talks-tråden


Ulrik

Anbefalte innlegg

Er absolutt enig i at det er lite nytt. Samtidig, 'alle' skal være kreative for tiden. That ain't gonna work.

Og misforstå meg rett, jeg digger TED Talks. Men det er sjelden jeg lytter til de mest "here's what you shoudld o to be a creative cunt"-foredragene. Foretrekker de der nye perspektiver på menneskelige relasjoner, historie, etc. kommer frem.

Agreed.

Den teknologiske TED delen elsker jeg though, så er stort sett bare der jeg befinner meg nettopp av grunnene overnfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke TED, men 10 minutter jeg synes er interessant. Etikk og moral. Jeg er også veldig fan av Einar Øverenget.

og ellers om noen kanskje synes den var interessant snakker han her om Demokratiet. "Det er ikke effektivt, men det er det beste vi har". Her toucher han innpå alt fra 22. juli, Hannah Arendt, Nurnberg og mye forskjellig. Men forbehold om at det er for folk som ikke er 100% opphengt i en rød tråd hele veien :p Jeg synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Hva er det som har gjort menneskehjernen så overlegen hjernen til andre arter (nei, det handler ikke om størrelse ift kroppsvekt!), og hvordan har vårt kosthold gjennom evolusjonen muliggjort utviklingen? Et lite spark til raw food-folkene er det også :)

http://www.ted.com/talks/suzana_herculano_houzel_what_is_so_special_about_the_human_brain.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For ikke så altfor lenge siden, som et direkte resultat av depresjon, har jeg fått en helt ny for meg måte å tenke på. Noen år senere, oppdaget jeg Elliott Hulse. Jeg synes det er fascinerende å se hans videoer og høre på hva han har å si, fordi jeg har kommet fram til nøyaktig samme tanker, og måten å tenke, resonnere på, uten å ha lest noen bøker. Nyttårsforsettet mitt er å lese flere bøker, fordi jeg kjenner at hjernen er utsultet og trenger "food for thought".

Ikke TED, men velverdt å se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I o m at depresjon er en sykdom så stemmer det vel at det er en nedbryting som skal bygges opp igjen, men blir det nødvendigvis bedre/sterkere?

Det blir jo bare en ny regel å forholde seg til

Færre regler, lettere sinn.

Null er Gull

Ser ikke helt hvordan det blir til en regel.

Om du blir nødvendigvis sterkere? Vel. Jeg er biased fordi jeg har samme oppfatning som Elliott. Av egen erfaring, så hadde jeg faktisk to valg: forbli som jeg var eller endre meg. Jeg fikk snudd spiralen opp ned. For hver motstand, så blir jeg ikke svakere og mer deprimert. Jeg "snubler", tenker over hva som gikk galt, lærer av det, og jeg mener at jeg blir til en bedre og sterkere utgave av meg selv. Det som fikk meg til å "snuble" tidligere, blir bare en del av fortiden og det "skal mer til" neste gang. På den måten, så blir jeg en sterkere versjon av meg selv for hver "iterasjon". Det er jo ikke en regel. Du tenker ikke over det lenger at det skal "microfractures" til for at muskelfiberen skal reparere seg selv og bli større/sterkere. Du forholder deg ikke til det.

Det skal også nevnes at jeg er nysgjerrig på hvordan ting fungerer. Jeg bryr meg om detaljer og synes det er spennede og interessant. Den videoen og resonneringen var "food for thought" for meg og jeg tenkte at jeg skulle dele den med de som synes det er like interessant :-)

TED talks pleier å være stimulerende. Selv om denne ikke var en TED talk, så hadde den en lik stimuleringsevne for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette likte jeg bedre. Denne snublingen som gir erfaring enten det er godt eller vondt er veldig godt tilhørende nullpunktet. Om frøet plantes i god eller dårlig jord så gir det uansett en form for resultat, og da spesielt som han her karen sier om en må jobbe skikkelig hardt med jorda(anstrengelse/bryte ned) for å få frem et resultat som en kunne fått ved å plante i mere lettsådd jord. Hvorfor gjøre det vanskelig når jeg kan gjøre det enkelt.

Når du først snakker om å snu spiralen, så la oss skrelle bananen fra andre enden:

Et frø kan være så sterkt at det kan ligge på feil plass i lenge, før riktige element dukker opp og får det til å gro.

Så hold godt på frøet til du finner riktig plass å legge det.

Det siste jeg skrev nå kan også sees på som en regel, da hadde vi plutselig 2(forskjellige) regler til samme sak.

Liker du endringen du har gjort så vær fornøyd og vær stolt! Bra for deg! (skal sies at jeg ikke jobber imot deg her, men liker å briefe sammen med andre)

Psykologi KAN være alt, psykologi KAN også være ingenting

Fred!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare legge ved et par fantastiske "talks" for alle som er interessert i universet, men forklart på en forståelig måte av to av mine helter :)

Her har Brian Cox med seg blant andre James May m.fl for å vise med enkle eksperimenter interessante ting

http://www.youtube.com/watch?v=sUH77mYBUtM

Lawrence Krauss om Universet, livet og ingenting

Neil Tyson Degrasse om Universet, livet og alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...