Frk.Klein Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Kjære søte jenta våres!! <3 Følg kroppen din:) Det virker som du vet hva du vil allerede, så stol på deg selv . Trening og det å være sunn skal gjøre deg lykkelig og gi deg mer energ. Ikke tappe deg for det . Stay strong hon:) Tutogkjør, Teen Machine, Synan og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicie Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Kjære søte jenta våres!! <3 Følg kroppen din:) Det virker som du vet hva du vil allerede, så stol på deg selv . Trening og det å være sunn skal gjøre deg lykkelig og gi deg mer energ. Ikke tappe deg for det . Stay strong hon:) Det må være verdens søteste søndags-melding å våkne til Klem til deg Inger-Lise og Teen Machine 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Min treningslykke Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Jeg har alltid sagt at hovedmålet mitt med treningen er Å HA DET GØY! Så kommer andre delmål som å løfte så og så mye osv etter det... Lytt til kroppen og gjør det DU føler er best, trening skal være lystbetont og gi det glede, det skal ikke være en stressfaktor!. Jeg har også hatt perioder der jeg har vært drittlei av at jeg ikke kan løpe på søndag når jeg har lyst fordi det ødelegger for mandagens beinøkt, eller at jeg ikke kan droppe planlagte økter til fordel for en gruppetime jeg egentlig hadde hatt lyst til å gå på... I sånne perioder har jeg tatt noen uker "off" der jeg har trent det jeg har lyst til uten et oppsatt program. ETter en periode sånn har jeg vært kjempegira på å begynne å følge et program igjen.... Gjør det DU har lyst til, ikke det alle andre mener at du bør gjøre! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akslur Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Ser det er mange som sverger til programmering her. Må si at jeg synes det er litt oppskrytt. Evnen til å lytte til kroppen undervurderes Tren det du vil trene, når du vil trene det, poenget med hele greia er jo å føle seg bedre (hvis jeg har forstått deg riktig). Gjør man noe ofte og mye blir man god til det. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Kjenner meg litt igjen. Jeg planlegger voldsomt, noterer i vei og er veldig streng med meg selv. Det gjør at treningen noen ganger føles som en ren og skjær plikt. Har hatt øvelser i programmet jeg har hatet så inderlig at jeg faktisk skulket/utsatte treningen den dagen de stod på programmet. Jeg prøver nå å ha et program jeg følger, men at det ikke er fullt så strikt. Kjører fullkropps, og dersom jeg har en ekstra slitsom uke på jobb overlever jeg faktisk å bare trene to dager den uka. Har jeg mye tid og overskudd en annen uke kan jeg trene oftere, og gjerne splitte opp litt. Syns også det hjelper å starte med øvelsen jeg liker best (så lenge det er en av baseøvelsene). Jeg elsker benk og det er mye gøyere å dra på trening når den står først på programmet:) Prøver å få en balanse mellom det som er riktig og optimalt å gjøre i følge teorien og det som jeg liker og trives med. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Ja, du kan selvfølgelig kjøre et sånt program og få bra resultater (: Strukturerte opplegg vil gi mer fremgang enn tilfeldig innsats litt sånn halvveis innimellom. Men det er viktig å velge et program du kan trives med og. Tiwas 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draug Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Vil et program basert på bøy/mark, push-ups og pull-ups virkelig være så ille? Det kan såklart bli et problem med tanke på at jeg MÅ ha variasjon, men om jeg varierer med støtte-øvelser på slutten av hver økt vil jeg tro at det kan fungere. Nei, ville ikke være så ille. Man trener hele kroppen i bøy, mark og pushups så man får hele pakken der. Er annerledes hvis du vil fokusere på forskjellige områder på kroppen. De 3 store er et must, men pushups er en alternativ form for benkpress, så ved å involvere bøy mark og pushups så er de med og du kan variere med det du vil etterpå. Husk også at en pushups øvelse er å anse som en helkroppsøvelse. poyekhali 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
HenrikWL Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Hvem er det som har satt opp programmet og bestemt at du skal loggføre alt? Du sier du har historie med et problematisk forhold til nettopp dette med mat og trening – er det som et ledd i behandlingen du har fått satt opp alt dette? Grunnen til at jeg spør er at når det gjelder sykdomsbilder som omfatter destruktiv adferd (destruktiv, som i "ikke bra for en"), så vil floskelen "lytt til kroppen og hodet" kunne være et tilbakeskritt i noen sammenhenger. Siden din historie inneholder et problematisk forhold til trening og mat er det kanskje ekstra viktig for akkurat deg å fortsette med det faste programmet og følge opp loggingen, nettopp for å forsikre deg om at du er på rett kjøl og ikke faller tilbake til gamle vaner? Det er selvsagt kjempeflott at du føler deg friskere (og det er du nok også), men jeg vet av erfaring at i enkelte tilfeller så er det om å gjøre å skynde seg langsomt nok. Det er mulig jeg er en pessimistisk grinebiter her, men jeg mener at idéen om at alt skal være en lek og lystbetont hele tiden ikke alltid holder vann, spesielt ikke i sammenheng med ting og situasjoner som en tidligere har utvist destruktiv adferd rundt. Lykke til skal du uansett ha! Tomla og Aurelius 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartantan Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 i boka til arnold (bible of bodybuilding) anbefaler han faktisk "instinktiv" trening etter hvert som man blir bedre kjent med kroppen sin, høres jo litt ut som det er det du driver med Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicie Skrevet 25. august 2013 Forfatter Del Skrevet 25. august 2013 Tusen takk for masse hyggelige tilbakemeldinger Dere har så mye bra og si, hver og en. Takk Tor og Draug 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-841690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvildsh Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Nå har jeg ikke lest hva alle andre har svart deg, men tenkte jeg skulle si hva jeg mener Jeg mener det er viktig å trene fordi man vil, ikke fordi man må. Du har jo i en lengre periode trent etter et fast program og som du selv skriver så er ikke dette lengre lystbetont. Ergo; gjør det som får deg til å glede deg til trening, øke motivasjonen og får deg til å smile I tillegg synes jeg du har satt deg fine mål og jeg håper du følger lysten din og trener på nettopp dette. Vips så får du til mange push-ups med egen kroppsvekt osv Når det gjelder maten så ville ikke jeg loggført, men det er min personlige mening. Jeg er opptatt av hva jeg spiser, men ikke mer enn at jeg for tiden tenker at jeg skal ha i meg mindre karbohydrater og mer protein.. Fordi det passer meg. Men å skulle loggføre dette er jeg redd det blir mer mas enn kos og et evig fokus på mat, riktig mat, nok.. osv.. Tenker særlig på dette for din del mtp at du har slitt med spiseforstyrrelser. Hvis mitt inntrykk av deg er riktig så har du ganske grei peiling på hva kroppen din trenger av mat for å fungere og da mener jeg at du heller ikke trenger å skrive ned alt. Så lenge du føler at du har kontroll (i riktig retning) når det gjelder mat så ser jeg ikke noe vits i å loggføre.. om du ikke har veeeeldig lyst da Felicie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-842080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raptorial Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Nå har jeg ikke lest hva alle andre har svart deg, men tenkte jeg skulle si hva jeg mener Jeg mener det er viktig å trene fordi man vil, ikke fordi man må. Du har jo i en lengre periode trent etter et fast program og som du selv skriver så er ikke dette lengre lystbetont. Ergo; gjør det som får deg til å glede deg til trening, øke motivasjonen og får deg til å smile I tillegg synes jeg du har satt deg fine mål og jeg håper du følger lysten din og trener på nettopp dette. Vips så får du til mange push-ups med egen kroppsvekt osv Når det gjelder maten så ville ikke jeg loggført, men det er min personlige mening. Jeg er opptatt av hva jeg spiser, men ikke mer enn at jeg for tiden tenker at jeg skal ha i meg mindre karbohydrater og mer protein.. Fordi det passer meg. Men å skulle loggføre dette er jeg redd det blir mer mas enn kos og et evig fokus på mat, riktig mat, nok.. osv.. Tenker særlig på dette for din del mtp at du har slitt med spiseforstyrrelser. Hvis mitt inntrykk av deg er riktig så har du ganske grei peiling på hva kroppen din trenger av mat for å fungere og da mener jeg at du heller ikke trenger å skrive ned alt. Så lenge du føler at du har kontroll (i riktig retning) når det gjelder mat så ser jeg ikke noe vits i å loggføre.. om du ikke har veeeeldig lyst da Jeg er forsåvidt enig i det du sier. Og for en "frisk" person, så vil jeg være helt enig angående loggføringen. Men for noen som har sliti/sliter med spiseforstyrrelser, så er det veldig varierende hvordan loggføring av mat virker. For noen så vil loggføring av mat være det værste de kan gjøre. Men for mange, som har sliti og nå prøver å jobbe med seg selv og derfor har satt seg vesentlig høyere kcal-mål enn de hadde før, så hender det at loggføring er noe de må gjøre... Ganske enkelt fordi det de "føler for" er det de var vant til tidligere, og det de da vil gå for, hvis de lytter til kroppen, er det som var "riktig mengde" når de hadde spiseforstyrrelsen. Eksempelvis, dersom du føler at ett eple til frokost, to knekkebrød til lunch, og en kyllingfilet til middag er det naturlige... Men legen din har satt som mål for deg at du skal spise minst 2000 kcal om dagen, så vil du muligens trenge loggføringen. Dette er ikke noe spesifikt mot deg, Felicie... Det er bare for å understreke, for Ingvildsh, at spiseforstyrrelser utarter seg forskjellig fra person til person, og det er derfor Fitnessbloggen har en policy om ikke å hjelpe folk med selve spiseforstyrrelsen. Derav inngår det å si om man skal eller ikke skal loggføre maten. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-842115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvildsh Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Jeg er forsåvidt enig i det du sier. Og for en "frisk" person, så vil jeg være helt enig angående loggføringen. Men for noen som har sliti/sliter med spiseforstyrrelser, så er det veldig varierende hvordan loggføring av mat virker. For noen så vil loggføring av mat være det værste de kan gjøre. Men for mange, som har sliti og nå prøver å jobbe med seg selv og derfor har satt seg vesentlig høyere kcal-mål enn de hadde før, så hender det at loggføring er noe de må gjøre... Ganske enkelt fordi det de "føler for" er det de var vant til tidligere, og det de da vil gå for, hvis de lytter til kroppen, er det som var "riktig mengde" når de hadde spiseforstyrrelsen. Eksempelvis, dersom du føler at ett eple til frokost, to knekkebrød til lunch, og en kyllingfilet til middag er det naturlige... Men legen din har satt som mål for deg at du skal spise minst 2000 kcal om dagen, så vil du muligens trenge loggføringen. Dette er ikke noe spesifikt mot deg, Felicie... Det er bare for å understreke, for Ingvildsh, at spiseforstyrrelser utarter seg forskjellig fra person til person, og det er derfor Fitnessbloggen har en policy om ikke å hjelpe folk med selve spiseforstyrrelsen. Derav inngår det å si om man skal eller ikke skal loggføre maten. Enig med deg og jeg forstår hva du mener. Jeg passet på å skrive at jeg ikke loggfører fordi det passer meg. Har ingen intensjon om å "hjelpe" ho da jeg ikke kan sette meg inn i de utfordringer sykdommen har. Men jeg mener at det varierer fra person til person og som du selv skriver så kan det jo også varierende. Om legen har sagt noe ang kcal inntak har jeg ikke peiling på, men om det er sånn så vil det jo selvfølgelig være lurt å gjøre det om man er i tvil på om man opprettholder dette inntaket... Raptorial 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-842122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicie Skrevet 26. august 2013 Forfatter Del Skrevet 26. august 2013 Når det gjelder maten så ville ikke jeg loggført, men det er min personlige mening. Men for noen som har sliti/sliter med spiseforstyrrelser, så er det veldig varierende hvordan loggføring av mat virker. Jeg svarer dere begge her. Det var ikke meningen å spørre om råd/tips ang. mat-loggingen min. Jeg har selv tatt en avgjørelse på logginga. Jeg har bestemt meg for å logge maten min frem til et par ekstra kilo. Det tar litt tid å bli vant til en så stor matmengde - jeg må rett og slett logge maten min for å forsikre meg om at jeg får i meg nok. Etter å ha spist lite over lengre tid føles det unaturlig og spise mengder som tilsvarer over vedlikehold. Det er naturlig å stoppe når man er mett, men i mitt tilfelle tilsvarerer ikke metthetsfølelsen nok mat. DERFOR logger jeg. Når det er sagt så er jeg helt enig i at å logge maten sin er ekstremt og unødvendig i de fleste tilfeller. Det er heller ikke noe jeg har planer om å fortsette med Raptorial 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-842206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Affi Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Jeg mener at om du måtte ønske å kjøre freestyle på hver eneste trening så må du jo seffølgelig måtte kunne gjøre det, personlig så merker jeg at om jeg ikke har noe program eller loggføring så blir treningene slappere når jeg har holdt på sånn i en ukes tid. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-842449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundersen™ Skrevet 27. august 2013 Del Skrevet 27. august 2013 Er det virkelig så idiotisk å ikke følge et fast program? Jeg har fulgt både med og uten program, og de siste årene har jeg konsekvent trent uten. Jeg tror absolutt det kan ha noe for seg i startfasen når man er uerfaren, men etter hvert som man begynner å få kjennskap til kroppen, kan det gå greit å trene uten også. Dette er naturligvis individuelt, men jeg har trent etter dagsform i lengre tid nå. Poenget har vært å se an dagsform og totaltbelastning, og deretter legge opp treningen. Øvelsene har mer eller mindre vært fastsatte, men belastning, antall sett, pauser m.m. blir mer eller mindre bestemt på dagen. Er man i kanonform trener man deretter, og hvis man skulle ha en litt dårlig dag, blir treningen deretter. Skal snart over på program og tror det blir spennende. Er som nevnt en god stund siden forrige gang, og jeg avviser absolutt ikke tanken på at dette kan bli bra. malenesofie 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-842613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamadeus Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Jeg har fulgt både med og uten program, og de siste årene har jeg konsekvent trent uten. Jeg tror absolutt det kan ha noe for seg i startfasen når man er uerfaren, men etter hvert som man begynner å få kjennskap til kroppen, kan det gå greit å trene uten også. Dette er naturligvis individuelt, men jeg har trent etter dagsform i lengre tid nå. Poenget har vært å se an dagsform og totaltbelastning, og deretter legge opp treningen. Øvelsene har mer eller mindre vært fastsatte, men belastning, antall sett, pauser m.m. blir mer eller mindre bestemt på dagen. Er man i kanonform trener man deretter, og hvis man skulle ha en litt dårlig dag, blir treningen deretter. Skal snart over på program og tror det blir spennende. Er som nevnt en god stund siden forrige gang, og jeg avviser absolutt ikke tanken på at dette kan bli bra. Du skal ha rimelig god koll på kroppen før du trener etter dagsformen, imo. Følg et godt skrevet program, så går alt fint. Tiwas 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23729-er-det-idiotisk-%C3%A5-ikke-f%C3%B8lge-et-fast-program/page/2/#findComment-843197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.