Gå til innhold

Er det idiotisk å ikke følge et fast program?


Felicie

Anbefalte innlegg

Heihei, god kveld :) Jeg leser stadig artikler som handler om hvor viktig det er å logge treningen, følge et fast program og måle fremgang. Jeg har holdt på slik en stund. Spist nok og riktig mat, trent etter et "skreddersydd", men ikke lystbetont program og tatt hviledager på "riktig" tidspunkt, selv når energien bobler over. Jeg er lei.. Lei av å logge maten min, lei av å trene benk når jeg egentlig vil gå dypt i knebøy og lei av å avslå venners tilbud om "Elixia Power"-time fordi jeg har en planlagt hviledag.

Mange av dere vet at jeg har slitt ift. for lite mat og for mye trening. Jeg er heldigvis på god vei vekk fra slike tanker. Alikevel er det noe som ikke stemmer. Selvom jeg vil kroppen min godt - veie litt mer, spise nok mat og ha rikelig med restitusjonsdager.. Jeg jobber imot meg selv ved å følge et fast kaloriintak og treningsprogram. Jeg spiser uavhengig av sult- og metthetsfølelse - jeg spiser etter MyFitnessPal. Jeg trener uavhengig av lyst - jeg trener øvelsene som er satt opp i programmet.

Jeg tar meg selv i å gjøre det motsatte av det kroppen min forteller meg.. flere ganger daglig. Jeg gjør det "rette", men jeg lytter ikke til kroppen min. Hvem er man egentlig til slutt? Hvilke ønsker har man? Når man dag etter dag har fulgt en plan, men har glemt å lytte til seg selv..?

Er det virkelig så idiotisk å ikke følge et fast program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!:) Tren det du vil når du vil,;) trening skal jo tross alt ØKE livskvaliteten, ikke GÅ UT OVER DEN. Snakker av erfaring når jeg sier at når man spiser for lite og trener for mye så låser man seg litt fast i et mønster og blokker kroppens signaler, og det høres ut som om du gjør dette nå, bare at det er ved å følge et "perfekt" trenings og kostholdsopsett. du kan fint ta en ekstra økt m venner på en oppsatt hviledag. hviledager skal jo gjøre deg uthvilt , men som du sier så er du jo propfull av energi og da ser jeg ikke noe i veien for at du ikke skal kunne hive deg avgårde på trening eller gjøre noe annet du FAKTISK HAR LYST TIL:D

og nei, det er ikke idiotisk å ikke følge et fast program.. noen av de beste gainza mine kom da jeg bare trente på "egenhånd" uten et forhåndslaget program av noen andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!:) Tren det du vil når du vil,;) trening skal jo tross alt ØKE livskvaliteten, ikke GÅ UT OVER DEN. Snakker av erfaring når jeg sier at når man spiser for lite og trener for mye så låser man seg litt fast i et mønster og blokker kroppens signaler, og det høres ut som om du gjør dette nå, bare at det er ved å følge et "perfekt" trenings og kostholdsopsett. du kan fint ta en ekstra økt m venner på en oppsatt hviledag. hviledager skal jo gjøre deg uthvilt , men som du sier så er du jo propfull av energi og da ser jeg ikke noe i veien for at du ikke skal kunne hive deg avgårde på trening eller gjøre noe annet du FAKTISK HAR LYST TIL:D

og nei, det er ikke idiotisk å ikke følge et fast program.. noen av de beste gainza mine kom da jeg bare trente på "egenhånd" uten et forhåndslaget program av noen andre

Godt å høre :) For tiden er det fire øvelser jeg bryr meg om. Jeg vil bli sterk i bøy og mark. Jeg vil klare en (eller flere) pull-ups med kroppsvekt. Og jeg vil lære meg å ta perfekte strake push-ups - i massevis. Men om det er riktig å kjøre disse øvelsene tre ganger i uka.. Blir ikke det litt mye da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Failing to plan is planning to fail. Hvordan skal du måle fremgangen din, og hvordan skal du være sikker på at du får trent hele kroppen?

Jeg skjønner hvor du vil hen.. men hva så om jeg løfter 5 kg mer i benk om jeg ikke har det gøy underveis? Jeg har kommet til et stadie der jeg er lei av tall og dets betydning. Jeg vil ha det gøy, kjenne musklene jobbe, pulsen øke og svetten renne. Jeg vil ikke legge meg på benken og løfte stanga fordi en eller annen "ekspert" har bestemt at man skal trene hele kroppen og logge hvert sett man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Failing to plan is planning to fail. Hvordan skal du måle fremgangen din, og hvordan skal du være sikker på at du får trent hele kroppen?

1: du måler fremgang ved å logge, eller ved å se i speilet. for min egen del så husker jeg hvilken vekt jeg brukte sist gang på feks 10 rm i markløft...

2: man kan jo ha en liten slagplan før man går på gymmet, og tenke hva man gjorde sist, eller gangen før der, og så tenkte hva man skal trene idag eller neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil hen.. men hva så om jeg løfter 5 kg mer i benk om jeg ikke har det gøy underveis? Jeg har kommet til et stadie der jeg er lei av tall og dets betydning. Jeg vil ha det gøy, kjenne musklene jobbe, pulsen øke og svetten renne. Jeg vil ikke legge meg på benken og løfte stanga fordi en eller annen "ekspert" har bestemt at man skal trene hele kroppen og logge hvert sett man tar.

Mens sana in corpore sano!:D det er det mest fornuftige jeg har hørt på lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forøvrig ikke så viktig å logge alt som det er å trene hele kroppen - men jeg melder meg ut. Dere vet meningen min nå, så får dere som tror dere er strukturerte nok backe hverandre her inne ;)

det viktikste er vel å bli sterkere, sunnere, se bedre ut og løfte tyngre(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, men problemet med tankegangen din er at man ikke er objektiv på egen fremgang. Hva om du ikke trener infraspinatus og posterior deltoideus nok til å få bra fremgang i benk? Eller ikke trener bakside lår bra nok i forhold til fremside?

Men nok om det. Om du ikke vil er det jo ingen som kan tvinge deg til noe som helst. Det er bare en grunn til at *alle* som har god fremgang har planlagt hva de skal gjøre. Om du ikke vil gjøre det, så får vi håpe du har flaks - for om ikke proffe utøvere klarer å være strukturerte nok uten en plan må det være flaks som skal til for at en av oss amatører skal klare det.

Ikke ta det ille opp.. men bare de ordene . infraspiatus og posterior deltoideus. Hva vil du med de? Fra jeg var liten har fysisk aktivitet vært synonymt med høy puls, bankende hjerte, endorfin-rush, røde kinn og en deilig frihetsfølelse. Så ble jeg voksen og gleden forsvant.. Bytta ut med tall og næringsinnhold. Og de ordene dine. Det er meningsløst - jeg savner tiden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hva målet med treningen er. Om man skal bli verdens sterkeste eller har andre veldig seriøse mål, så ville jeg kjørt strict. Men om man har et ønske om at trening er en del av livet, og man har personlige mål, så ville jeg levd livet; slik det passer MEG ;):D

Jeg har mål som passer meg, og trener som regel som det passer meg ( i alle fall styrke). Av og til trene jeg kanskje litt lite, og andre perioder trener jeg for mye. Men da må man jo bare justere etter hvert og lære hva kroppen tåler og trives med ;)

Jeg logger hver trening - fyker rundt med notatblokka mi. Men det er fordi jeg har fantastisk dårlig hukommelse og for å kunne se utvikling. ;)

what suits you! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppnå resultater kjappest mulig, så er det idiotisk å ikke følge et fast program...

For lykkefølelsen, så er det trolig irrelevant..

Når det kommer til spisinga, så er det ingenting her jeg kan uttale meg om... siden du tross alt sleit med en spiseforstyrrelse (og mye du har postet her tyder på at den ikke har gitt helt slipp)

Men en ting vil jeg si... Hold deg unna myfitnesspal... Makan til spiseforstyrrelsesoppoppfordrende side >_>

Tilbake til treninga... Med mindre du satser 100%, så vil det på ingen måte være negativt å gjøre andre ting en gang i blant for å motvirke monotonien og få variasjon i hverdagen. Regler er til for å brytes (regler, men ikke loven ;) )

Det går helt fint ann å trene programmet ditt veldig seriøst, men likevel utsette ting en dag og heller ta en dag med sosial "power-time", og så en hviledag... eller skippe en dag... eller gjøre plenty tulleøvelser.

Det finnes en mellomting mellom å følge et program slavisk og det å ha et fullstendig treningsanarki (crossfit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... siden du tross alt sleit med en spiseforstyrrelse (og mye du har postet her tyder på at den ikke har gitt helt slipp)

Du har helt rett, men jeg er så glad. Så glad for at jeg er på riktig vei, for at jeg veier mer og for at hjernen min føles merkbart lettere :) Jeg er så lei av å bli sett på som syk og gal fordi jeg har/har hatt et vanskelig forhold til mat. Jeg SKAL bli helt frisk og jeg er så stolt over at jeg har kommet dit jeg er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke et program noen andre har satt opp er nettop for å slippe å vite hva de forskjellige musklene er og hvordan de interagerer. Men hvorfor skal du insistere på å enten gjøre det helt den ene eller andre veien? Tren et balansert opplegg to eller tre dager i uken, og logging trenger du ikke - og så bruker du de andre dagene til å gjøre ting du synes er morsomt med den balanserte, skadefrie kroppen?

Men selvsagt - man skal ikke gjøre ting man misliker, men styrketrening er et must for mange for å holde seg skadefri når de driver med andre aktiviteter. Og trening uten å vite hvordan ting henger sammen kan gi deg ganske mange slitsomme symptomer.

Selvfølgelig. Du har mange gode poeng, men jeg ønsker ikke å avansere like mye som du trives med å gjøre. Men om du tar en titt på min tidligere post der jeg skriver at jeg har et ønske om å trene og bli sterk i bøy og mark, klare minst en pull-up med egen kroppsvekt (gjerne flere) og bli rågod i strake push-ups. Bra teknikk og mange reps. Hva kan du anbefale? Jeg ønsker aller helst et hovedprogram med fokus på disse fire øvelsene og å avslutte øktene med sirkeltrening eller supersett på valgfrie øvelser etter dagsform og lyst. Det er forsåvidt et slikt program jeg har prøvd i en uke nå, men med innslag av hip-thrust, bulgarske utfall, millitærpress, dips og nedtrekk som hovedøvelser. For all del - de er alle gode øvelser. Men jeg ønsker egentlig ikke å ha de i hovedprogrammet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig. Du har mange gode poeng, men jeg ønsker ikke å avansere like mye som du trives med å gjøre. Men om du tar en titt på min tidligere post der jeg skriver at jeg har et ønske om å trene og bli sterk i bøy og mark, klare minst en pull-up med egen kroppsvekt (gjerne flere) og bli rågod i strake push-ups. Bra teknikk og mange reps. Hva kan du anbefale? Jeg ønsker aller helst et hovedprogram med fokus på disse fire øvelsene og å avslutte øktene med sirkeltrening eller supersett på valgfrie øvelser etter dagsform og lyst. Det er forsåvidt et slikt program jeg har prøvd i en uke nå, men med innslag av hip-thrust, bulgarske utfall, millitærpress, dips og nedtrekk som hovedøvelser. For all del - de er alle gode øvelser. Men jeg ønsker egentlig ikke å ha de i hovedprogrammet mitt..

Jeg pleier å anbefale å kjøre de store øvelsene i alle programmer - andre ting blir tjafs som du kan gjøre som du vil med. Benkpress, knebøy/mark (helst ikke på samme dag - SPESIELT ikke om du ikke liker å bli så sliten at du ser mannen med ljåen), chins, militærpress. Får du inn de, så har du en god base. Det trenger ikke være mer avansert enn det. Og da kan du variere. Synes du benk er kjipt en dag, så kjør hantelpress i stedet (samme muskelgruppe) - eller floor press, pushups e.l. Ikke lyst på knebøy? Goblet squats, leg press, hack squats. Mark er kjipt? Stive mark? Leg curl? Osv osv. Men ikke bytt alle øvelsene hele tiden - bytt en gang i blant for å få variasjon.

Etter du har kjørt varianter av "de store" kan du ta ettbens bicepscurl på bosu-ball med crossfit-hantler for alt jeg bryr meg om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å anbefale å kjøre de store øvelsene i alle programmer - andre ting blir tjafs som du kan gjøre som du vil med. Benkpress, knebøy/mark (helst ikke på samme dag - SPESIELT ikke om du ikke liker å bli så sliten at du ser mannen med ljåen), chins, militærpress. Får du inn de, så har du en god base. Det trenger ikke være mer avansert enn det. Og da kan du variere. Synes du benk er kjipt en dag, så kjør hantelpress i stedet (samme muskelgruppe) - eller floor press, pushups e.l. Ikke lyst på knebøy? Goblet squats, leg press, hack squats. Mark er kjipt? Stive mark? Leg curl? Osv osv. Men ikke bytt alle øvelsene hele tiden - bytt en gang i blant for å få variasjon.

Etter du har kjørt varianter av "de store" kan du ta ettbens bicepscurl på bosu-ball med crossfit-hantler for alt jeg bryr meg om ;)

Jeg kan trene bøy og mark. Annenhver økt. Jeg kan trene benk (når jeg får noen til å spotte meg - svært sjeldent), men jeg er ikke keen på å løfte 50 kg i benk, jeg er keen på å ta ti-tjue-tretti-førti glimrende push-ups med egen kroppsvekt. DET er viktig for meg. Så hvorfor ikke trene push-ups istedenfor benk?

Jeg foretrekker pull-ups fremfor chins. Millitærpress er en god øvelse, men jeg ønsker ikke å trene skuldre noe særlig. Hvorfor? Jeg liker ikke markerte skuldre, jeg vil ikke ha markerte skuldre. Idiotisk og overflatisk forklaring? Jepp. Men hvorfor trene en øvelse når jeg har null motivasjon for å trene den?

Vil et program basert på bøy/mark, push-ups og pull-ups virkelig være så ille? Det kan såklart bli et problem med tanke på at jeg MÅ ha variasjon, men om jeg varierer med støtte-øvelser på slutten av hver økt vil jeg tro at det kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Tiwas, jeg skjønner godt at du er både stolt og fornøyd med egen form, fremgang og erfaringer i kost- og treningsverdenen. Og det med god grunn :) Imidlertid skulle jeg innimellom ønske at du tok noe mer hensyn til personen som etterspør hjelp før du misjonerer "din måte" som den eneste rette. Felicie (beklager at jeg snakker om deg i tredje person nå, rett meg gjerne hvis jeg tar feil) er en ung, tidligere spiseforstyrret jente som leter etter den rette balansen mellom trening og hvile, innsats og "gi faen", og da er det ikke nødvendigvis slik at "failing to plan is planning to fail". Kanskje trener hun ikke infraspinatus og posterior deltoideus nok til å få optimal fremgang i benk, kanskje spise hun x antall kalorier mer eller mindre enn det hun "burde" ifølge en eller annen magisk formel, og kanskje når hun målet om x antall chin-ups et helt år etter det hun ideelt sett kunne ha gjort. Men hva så? Har det virkelig noe å si, hvis jenta er sunn, frisk og glad både mens hun holder på og idet hun når sine mål? Ikke alle har hverken ønske, behov eller "mindsettet" til å holde på så dedikert som du gjør, og det er det ingenting galt med. All ære til deg og din innsats, men husk at det finnes flere veier til Rom og at Rom ikke nødvendigvis består av det samme for alle folk :)

Og Felicie, nei det er ikke idiotisk å ikke følge et program dersom du mister både treningslyst og motivasjon av å gjøre det. Min bedre halvdel er faktisk skrudd sammen på den måten, og selvom han opplever fremgang når han følger programmer perser han så det synger etter når han trener som han vil også (med noe kunnskap og "logikk" i bunnen selvsagt). Du skriver ofte at du ønsker at treningingen skal være noe lystbetont og morsomt, så hvorfor ikke la den være akkurat det? :) Du trenger jo ikke ta et valg du skal stå ved resten av livet, plutselig savner du kanskje strukturen og da er det jo bare å begynne på et program igjen. La trening være trening og mat være mat, ikke gjør det så vanskelig for deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skrev jeg ikke over at du kunne kjøre pushups? Pushups er faktisk en unervurdert øvelse, så for all del.

Hele poenget mitt er at du bør ha en baktanke med det (og da har du et program - selv om folk liker å legge ord i munnen på meg og tro at jeg, selv om jeg sier noe annet, mener at alt skal veies og måles og analyseres). Og at du bør trene med det som mål å bli friskere og sunnere. Og da *må* du trene antagonister. Hilsen meg som har trent ensidig for idrett i over 20 år og sliter med senskadene fra det. Tren bryst uten å trene skuldre, og du kan få ganske store problemer. Selv om det "bare" er pushups. Foroverroterte skuldre på grunn av for sterk forside i forhold til bakside kan gi deg både nakke- og korsryggproblemer.

Hele poenget mitt har hele tiden vært at du skal trene jevnt for å bli/forbli skadefri. Ikke at du skal trene som meg. Ikke at du skal spise som meg. Ikke at du skal bry deg hvor mye du klarer å makse i 5-reppern i forhold til for tre måneder siden. Og jeg fatter ikke hvorfor folk hele tiden skal anta at det er det jeg sier når jeg ikke har sagt det.

Men nok om det. Som skrevet velger du selv hvordan du vil trene. Om du ikke vil trene et balansert program, så kommer du før eller siden til å få skader. Om du ikke vil ta med en eller to muskelgrupper fordi du synes de er kjipe, så kan det i enkelte tilfeller hende at det faktisk hadde vært bedre for *HELSEN* din å rett og slett droppe trening.

Men nå kommer sikkert noen snart til å si at jeg prøver å få deg til å kjøre samme programmet som meg og at jeg prøver å få deg til å løfte 2x kroppsvek i bicepscurl, så da gidder jeg rett og slett ikke å forsøke flere ganger på å rett og slett si at du må ha balanse for å ikke kødde til kroppen din.

Jeg er ikke ute etter å kritisere deg og er fullstendig klar over at du sitter inne med mye bra kunnskap. Men jeg orker ikke å ta det inn på meg, jeg orker ikke å tenke så langt. Men siden du har lest deg opp på en del fakta.. kan jeg kjøre et hovedprogram basert på knebøy/mark annenhver økt, push-ups og pull-ups? Jeg vil såklart legge til støtteøvelser som face-pulls, skulderpress, hip-thrust, utfall, planken, crunch, franskpress o.s.v. Men hele poenget blir å gi alt i disse fire øvelsene. Lette litt på hjernen og fokusere på å prestere i fire øvelser istedenfor i åtte-ni. Støtteøvelsene blir viktige for å få fremgang i de fire baseøvelsene, men jeg vil ikke fokusere på de på samme måten.

Lurer også på dette; http://forum.fitnessbloggen.no/threads/artikkel-fra-0-9-pullups.23733/#post-844599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...