Gå til innhold

Artikkel: Fra 0-9 pullups


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest litt i denne artikkelen og har innmari lyst til å mestre denne fantastiske kroppsvekt-øvelsen. Jeg klarer ikke engang å ta en pull-up, men pleier å trene med motvekt. Kan jeg kombinere negative pull-ups og pull-ups med motvekt i dette programmet? Iåsfall hvordan? Trener fullkropp tre ganger i uka og kan gjerne trene pull-ups i alle tre øktene (evt. annenhver økt)

http://fitnessbloggen.no/pullups-12-uker-program/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pullups med motvekt er egentlig totalt meningsløst, for det oversetter ikke til vanlig pullups. Få tak i en treningsstrikk, heng den øverst i stativet, sett en fot i strikken og bruk den for å få litt hjelp til å trekke deg opp. Ellers er det bare å fortsette med negativer. Plutselig kommer pullupsene, og når de kommer vil de komme fort.

Selv anbefaler jeg folk å trene chins først, for det er en lettere øvelse.

Jeg har ikke strikk akkurat for øyeblikket. Er det helt meningsløst å trene med motvekt? Jeg bruker ikke en slik maskin der man har knærne på en pute, men står på en "stang" i en slik maskin. Om jeg skal trene chins er det vel bare å holde et underhåndsgrep istedenfor å holde på "utsiden" og med håndflatene vendt inn mot midten. Fungerer negative chins på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som sagt, totalt bortkastet å trene med motvekt. Det er som å forsøke å bli flinkere til å spille poker ved å øve seg på å kaste kniver.

Har du ikke strikk, så kjører du negativer helt til du klarer å holde igjen ca 30 sek på vei ned. Når du kommer dit begynner du å trekke deg opp, for så å holde igjen på vei ned.

Jeg liker chins med nøytralt grep best - altså håndflatene mot hverandre.

Slike? Isåfall er det sånne jeg har trent på. Og kalt for pull-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg har pull-ups/chins på programmet vil øvelsen i hovedsak bestå av noen sett med negative pull-ups? Helt til jeg klarer å dra meg opp igjen? Og skal jeg da isåfall dra meg opp i første sett eller siste sett? Må jo være klin umulig å dra seg opp etter å ha holdt igjen i 30 sek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gir ingen mening å dra seg opp etter at du har kjørt deg tom på negative. Når du klarer å holde igjen 30 sek, så drar du deg opp så mange ganger du klarer neste økt (eller etter 4-5 minutter med pause) før du kjører negativer igjen for å bygge mer styrke.

Da synes jeg ikke det er så rart at du sliter med å bli sterkere. Bare min mening ;)

Så det kan f.eks se slik ut:

Økt 1: Negative pull-ups (30 sek) x 4

Økt 2: Pull-ups x maks, negative pull-ups (30 sek) x 4

Repeat, repeat, repeat..

Du anbefaler altså at jeg benytter meg av de innerste "stengene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som sier at du kun trenger en økt. Kanskje 3, kanskje 10, men plutselig klarer du å holde igjen. Når det skjer vet du at du er klar for å trekke deg opp, og så holde igjen. Når du etter en stund klarer å trekke deg opp til første og så holde igjen 30 sekunder, så er du klar for å se hvor mange du klarer å trekke deg opp til. Og så kan du droppe negativene etter det.

Hold deg grepet du synes er naturlig. For pullups er det bredt grep. For chins er det smalt grep. Men om du vil holde et hybridgrep der du føler deg sterk, så go for it.

Jeg tror faktisk at jeg klarte å holde igjen i 30 sek forrige økt. Jeg hadde ikke stoppeklokke, men talte inni meg :) Tviler fortsatt på at jeg ville klart å dra meg opp igjen etter å ha holdt igjen i 30 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg sier fortsatt at du ikke skal trekke deg opp etter å ha holdt igjen i 30 sekunder. Jeg sier at du da skal trekke deg opp FØRST og SÅ holde igjen på vei nedover.

Skjønner.

Jeg klarte å holde igjen i 30 sek på fredag.

Mener du at jeg i morgen skal prøve å trekke meg opp, for å så holde igjen på vei nedover?

Om jeg klarer det; jeg trekker meg opp og holder igjen i 30 sek. Hva skal jeg gjøre etterpå?

Om jeg ikke klarer å trekke meg opp en eneste gang; Skal jeg fortsette å trene negative? Iåsfall, hvor mange sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klatre opp" og så heller kjøre negativer.

Siste dumme spørsmål. "Klatre opp"? Som i å stå på en benk, hoppe opp slik at haka er over stanga og kjøre negativ?

Dette etter å ha gjennomført en pull-up og holdt igjen på vei ned (Haha, kommer aldri til å klare 1 i morgen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo strammere strikken er jo lettere er det for deg å ta pullups. Den stramme vil jo hele tiden "kjempe" for å oppnå den formen den opprinnelig har, så den vil trekke seg sammen og derfor dytte deg opp.

Det vil si at den grønne (tynnere og "slappere" enn den blå) vil gi meg mer motstand?

Tips til hvordan jeg kan kombinere strikk pullups med negativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... De kan nødvendigvis benyttes på lik linje som du ville gjort med "positiver"...

Men det høres lite trolig ut at du, som tross alt har en viss styrke, vil trenge strikk ved negativer.

Gjør som programmet, og senk deg selv så sakte du greier. Til å begynne med vil det gå fort, seinere så vil du kunne bruke laaaaang tid på en negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... De kan nødvendigvis benyttes på lik linje som du ville gjort med "positiver"...

Men det høres lite trolig ut at du, som tross alt har en viss styrke, vil trenge strikk ved negativer.

Gjør som programmet, og senk deg selv så sakte du greier. Til å begynne med vil det gå fort, seinere så vil du kunne bruke laaaaang tid på en negativ.

Jeg tror du missforstår.. Status er slik: Mestrer ikke én eneste pull-ups med egen kroppsvekt (enda). Mestrer 3-5 pull-ups med grønn strikk. Mestrer negativer.

I dag så økta mi slik ut: Negativer x 30 sek, 28 sek, 23 sek, 14 sek, 13 sek. Jeg kjørte altså fem sett og klarte å holde igjen i 30 sek i første settet, men ble naturligvis "utmattet" og klarte å holde igjen mindre i de siste settene.

Bør jeg kjøre noen sett med grønn strikk før eller etter fem sett med negativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...