Gå til innhold

Den beste steikepanna?


Kame

Anbefalte innlegg

Interessant. Bruker du smør?

Det var på et slikt tilbud jeg kjøpte min Woll-panne. 30. mars tror jeg. Minus en måned ferie skulle det bli fire måneders bruk.

Pannen var fantastisk med en gang den var ny (løvtynne eggeomeletter/wraps uten spor i pannen), men det er et fjernt minne fra fordums tid nå.

Skal stikke innom Jernia hvor jeg kjøpte den og høre hva de sier. Det står noe i bruksanvisningen om at hvis det har blitt belegg på pannen (som visst nok er problemet, ikke at belegget under er vekk), så skal det hjelpe å la den stå med vaskepulver i noen timer. Har prøvd dette, men ser ikke ut til å hjelpe (nok).

På den første panna brukte jeg olje. De to resterende som ble ødelagt brukte jeg smør. Den siste bruker jeg ingenting i, en sjelden gang bittelitt smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er skuffet, men uten å ha lest gjennom hele tråden nå mener jeg på det var lignende erfaringer her inne? Tror det var Tiwas som sa han hadde en panne han hadde behandlet brutalt i årevis og som fortsatt var som ny. Andre hadde dårligere erfaringer som lignet mine.

Får undersøke nærmere garantien, men spørsmålet er om jeg har brukt den feil når jeg har stekt med smør. Jeg spurte han på Jernia om man kunne bruke smør (etter å ha lest diskusjonen her) og han sa det skulle gå fint.

Så jeg vet da faen...:)

Pannen fungerer jo fortsatt og jeg hadde feite pannekaker til frokost uten problem. Syretesten er egg og det legger seg. I hvert fall omelett/eggerøre.

:eek:

En stekepanne man ikke kan bruke smør i er totalt verdiløs i mine øyne! :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den første panna brukte jeg olje. De to resterende som ble ødelagt brukte jeg smør. Den siste bruker jeg ingenting i, en sjelden gang bittelitt smør

Og den siste er intakt? Mao, smør/olje er synderen?

En stekepanne man ikke kan bruke smør i er totalt verdiløs i mine øyne! :banghead:

Smart dame. Jeg er enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ingen grunn overhodet til at man ikke skal kunne bruke smør i en hvilken som helst nonstickpanne.

De fleste teflonpanner går fordi de får for høy varme for lenge for mange ganger, og da snakker man uansett såpass med varme at man definitivt ikke bør begynne å inkludere smør, som hadde svidd seg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom den første sida og ingen hadde samme case som meg! Så da spør jeg:

Etter jeg flytta til en plass med splitter ny komfyr har begge pannene mine ryki. Vil tro det kommer av den uheldige kombinasjonen: Rask varme + frossen brokkoliblanding x 3/dag. Den ene panna var en sånn Tefal Jamie Oliver teflon som jeg har hatt i 2.5år men blei herpa etter 3-4 måneder på nytt kjøkken. Den andre ikea som blei herpa etter 3-4 måneder igjen.

Så spørsmål: Er det fortsatt woll som er the shit, også i min case? Er det noen form for panne som passer bedre til mitt bruk enn teflon? Ser de har tilbud på den her: http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/woll-stekepanne-diamond-induksjon-28CM/00490994

Spesielt interessert i kokkemann Aurelius sine tanker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 Wollpanner i over et år nå, og de er like fine etter masse smørsteking, jeg bruker et tråløst infrarødt termometer når jeg fyrer de opp for å få riktig steketemperatur :

For eksempel denne kan funke bra: http://www.ebay.com/itm/Temperature-Measurer-Wireless-Gun-Infrared-Temp-IR-Laser-Thermometer-Tester-New-/351177713634?hash=item51c3d2a7e2

Det er nok nye typer induksjonstopper og boost funksjon som tar knekken på anti stick beleggene, de blir sykt fort varme/for varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste gjennom den første sida og ingen hadde samme case som meg! Så da spør jeg:

Etter jeg flytta til en plass med splitter ny komfyr har begge pannene mine ryki. Vil tro det kommer av den uheldige kombinasjonen: Rask varme + frossen brokkoliblanding x 3/dag. Den ene panna var en sånn Tefal Jamie Oliver teflon som jeg har hatt i 2.5år men blei herpa etter 3-4 måneder på nytt kjøkken. Den andre ikea som blei herpa etter 3-4 måneder igjen.

Så spørsmål: Er det fortsatt woll som er the shit, også i min case? Er det noen form for panne som passer bedre til mitt bruk enn teflon? Ser de har tilbud på den her: http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/woll-stekepanne-diamond-induksjon-28CM/00490994

Spesielt interessert i kokkemann Aurelius sine tanker ;)

For min del; hvis du skal kokkelere som fææn med høy varme, kjøp deg billige drittnonstickpanner på IKEA, og se på de som forbruksvare. Så kan du heller ha en skikkelig støpejernpanne i bakhånd du bryr deg litt mer om.

Det er Brokkoli - blanding liksom, det blir best resultat om man kjører full YOLO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger spør man om tips fra eksperter kun for å bekrefte sin egen mening eller tanker. I dette tilfellet ville jeg høre: "Du trenger selvfølgelig det beste av det beste som er en Woll..."

...så...kjøpte kanskje en sånn en...

Oh shit, beklager! :$ Woll er selvfølgelig tingen ja, jo dyrere jo bedre! Frem med Mastercardet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man egentlig med så høy varme at man ødelegger teflonbelegget? Få mer kreft? Min erfaring er at man ikke trenger å gå i nærheten av maks varme for å få en fin stekeskorpe og det holder fint med en billig ikea-panne.

Jo lavere varme, jo mer vil varmen trenge inn i matvaren før stekeskorpen dannes.

Ved å ha latterlig høy varme, vil man paradoksalt nok, lettere kunne kontrollere stekingen.

Bortsett fra bruken av smør og salt, så er det at "vi" bruker alt for lav varme det som hovedsaklig skilles oss fra proffene.

(pluss en del annet og sånt og sånt og sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg har fått ny Wollpanne! :D

Vel, egentlig ikke, men den er nesten som ny. Jeg var innom Jernia for et annet ærend og spurte da den smekre blondinen som solgte meg pannen for lenge tilbake om råd. 

Jeg sa som det var at den nå brenner seg hele tiden og at maten legger seg. Dette til tross for at jeg har brukt den ganske så normalt og aldri brukt jern i den, selv om det skal være lov. Hun insisterte på at dette var kun mat som hadde brent seg fast og forkullet seg, men at mange mistolker dette som at belegget er ødelagt. Hun sa videre at dette kunne fjernes med oppvaskmiddel og at pannen ville bli som ny. 

Fremgangsmåten skulle være som følger: Bland ut oppvaskmaskinpulver i lunket vann og varm dette på pannen (men uten å koke) i minst 40 minutter. Rør om av og til. 

Jeg gjorde dette, men valgte å bytte ut blandingen opptil flere ganger og holdt vel på i nærmere 2 1/2 time. Da hadde jeg ikke tid til mer. 

Det var tydelig at pannen hadde blitt langt bedre og bunnen så nesten ut som ny, men jeg så at det fortsatt var litt belegg igjen her og der. Neste gang jeg brukte pannen fungerte den MYE bedre. Les: Maten legger seg ikke.

Jeg tror at om jeg hadde holdt på enda litt til, så hadde alt belegg forsvunnet, så jeg skal prøve det en dag jeg har anledning. 

Så prøv det om Woll-pannen streiker! :D

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere som er redd for å få i dere en spiseskje smør bruke teflon... (Eller panner med noen form for belegg) :(

Det enkle svaret er at teflonpanner brukes fordi det er enkelt å tilberede mat i dem, og at det dessuten er mulig å redusere bruken av fett uten at det går utover stekeresultatet.
Dessuten, og man får i seg litt teflon, så smaker det ikke noenting, og det er HELT uten kcal 
;)

Det litt mer utfyllende svaret, er at "perfluorert oktansyre", dvs den bestanddelen i teflon- eller slippbelegg som kan være helseskadelig, ikke har vært tillatt brukt i slike belegg de siste 18 mnd.
Det er derfor HELT trygt å bruke panner med slippbelegg. Det var det tidligere også, såfremt man kastet pannen når den var begynt å bli oppstripet.

Endret av Adeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Buyer er absolutt bra merke det ja,men man betaler ofte også en god del for gleden. Jeg har en stykk svart og svær støpejernspanne fra jernia, som tåler både atomkrig og å brukes mot folk som er tjukke i huet uten at panna tar skade av det, og en jalla lettvekterpanne fra Ikea jeg bruker til ting som trenger nonstick. Den suger ,men når den blir ødelagt, så koster det meg bare en femtilapp å kjøpe en ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...