Gå til innhold

Den beste steikepanna?


Kame

Anbefalte innlegg

Min er gammel og blir veldig ugrei om jeg ikke oljer den godt før jeg har kjøtt i den, og det passer dårlig nå som jeg skal ned i vekt.

Her er jo matlagere i fleng, så dere har sikkert anbefalinger på gode stekepanner! Finnes det for eksempel panner som takler omelett uten olje/smør? Jeg skal bli verdensmester på proteinpannekaker, så jeg må ha utstyret i orden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://matformannfolk.blogspot.no/2013/08/viktigheten-med-en-skikkelig-panne.html

En panne fra Woll koster rundt tusenlappen, men den har like bra nonstick-egenskaper som teflon MEN den takler høy varme. Man få alle de gode egenskapene fra en skikkelig jernpanne sammen med alle de gode egenskapene fra en teflonpanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at mengden fett som blir med på biffen din er så minimal at du trygt kan drukne stekepanna i smør, uten at det vil påvirke vekta di i målbar grad, med mindre det går i veldig mye ting med panering, det trekker til seg fett.

Til omelett funker en helt basic nonstick-panne/teflon helt ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at mengden fett som blir med på biffen din er så minimal at du trygt kan drukne stekepanna i smør, uten at det vil påvirke vekta di i målbar grad, med mindre det går i veldig mye ting med panering, det trekker til seg fett.

Til omelett funker en helt basic nonstick-panne/teflon helt ålreit.

Joa, vet jo egentlig det. Selv om jeg tror at det har større betydning når man steker pannekaker ifht biff. Panna mi er uansett gammel, og jeg trenger ny. Woll er notert, skal ut på jakt til uka.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 dyr stekepanne (599) og en til 99 kr fra Coop... Bruker nesten bare den fra Coop, beste panna eg har hatt :D

Brukt den nesten hver dag i 6-7 mnd og den er fortsatt like strøken, ingenting henger, og den er utrolig enkel og vaske :)

Helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil påstå at mengden fett som blir med på biffen din er så minimal at du trygt kan drukne stekepanna i smør, uten at det vil påvirke vekta di i målbar grad, med mindre det går i veldig mye ting med panering, det trekker til seg fett.

Til omelett funker en helt basic nonstick-panne/teflon helt ålreit.

Mener jeg har hørt det samme fra en særdeles pålitelig kilde.

Jeg har nå to stekepanner. En non-stick fra Woll til egg og en i stål fra Jernia til annet bruk. Kan trygt anbefale begge deler, men må si jeg ble ekstremt positivt overrasket over den i stål. Alt som er non-stick egner seg lite til høy bruk (både i frekvens og temperatur). Uavhengig av merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er non-stick egner seg lite til høy bruk (både i frekvens og temperatur). Uavhengig av merke.

Uenig. Mine Woll-panner misbrukes hver dag. Høy temperatur, tørrsteking, stålredskaper - og den ene er 20 år gammel og fremdeles nesten like bra som en splitter ny nonstick-panne. Den som er 6 måneder slipper faktisk bedre.

Problemet med billigpanner er at de er så tynne at de slår seg om man varmer dem hardt - i tillegg til at mange nonstick-belegg avgir giftig gass eller blir myke ved varme. Myk nonstick får spor selv om man bruker plastikkredskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av oss som lager ganske mye mat, og er vant til å kjøre rimelig hardt på(jeg klarer knapt nok å koke vann uten å trigge brannalarmen:p), klarer oss ganske dårlig uten DYR nonstick + støpejern/stålpanne.

Det du betaler speiler det du får, kjøp derfor aldri stekepanner fra IKEA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Mine Woll-panner misbrukes hver dag. Høy temperatur, tørrsteking, stålredskaper - og den ene er 20 år gammel og fremdeles nesten like bra som en splitter ny nonstick-panne. Den som er 6 måneder slipper faktisk bedre.

Problemet med billigpanner er at de er så tynne at de slår seg om man varmer dem hardt - i tillegg til at mange nonstick-belegg avgir giftig gass eller blir myke ved varme. Myk nonstick får spor selv om man bruker plastikkredskaper.

Da må det være ekstremt varierende kvalitet på produksjonen ... Jeg har sett flere eksempler av Woll-panner jeg ikke ville ha stekt med. På den jeg har nå kan man begynne å ane at "belegget" helt i midten av pannen begynner å bli litt ... slitt(?).

Misforstå meg rett; Det er det beste alternativet av non-stick. Men stål var en øyeåpner for meg. Jevnere varmefordeling, varmer seg raskere opp, en stekeskorpe som ikke kan sammenlignes med noe annet jeg har prøvd + fond i bunnen av panna. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være ekstremt varierende kvalitet på produksjonen ... Jeg har sett flere eksempler av Woll-panner jeg ikke ville ha stekt med. På den jeg har nå kan man begynne å ane at "belegget" helt i midten av pannen begynner å bli litt ... slitt(?).

Misforstå meg rett; Det er det beste alternativet av non-stick. Men stål var en øyeåpner for meg. Jevnere varmefordeling, varmer seg raskere opp, en stekeskorpe som ikke kan sammenlignes med noe annet jeg har prøvd + fond i bunnen av panna. Anbefales!

Mulig. Jeg har en fra Diamond-serien (den som er 20 år) og den nyeste er Saphire-serien. Begge er helt rå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte forresten moren min sin Woll-panne for å lage familiemiddag i dag. Selv om jeg stekte bacon sammen med kjøttet brant ting seg. Den sto det ikke noe serie på, så det er sikkert en billigvariant. *ALT* brant seg i den...med mindre man kokte det i smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv veldig glad i stekepanner med keramisk belegg. De takler som du spør etter omelett veldig bra uten olje eller smør.

Her er noen tips om valg av stekepanne: http://www.jernia.no/hjemmekokken/velg-riktig-stekepanne

Kjeramisk tåler ikke varme noe godt, dessverre. Min forrige kaserolle var en dyr Fiskars-greie, men der ble belegget så mykt at jeg ripet den opp med en plastiskvisp :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest tråden, kommer bare med svar ;)

Etter å ha prøvd ett u-tall stekepanner gjennom mange år, sverger jeg nå til min elskede panne fra Ikea!

Jeg elsker den! Hatt den i 3 år, og den varmer like jevnt, buer seg ikke (tykk og god bunn, men ikke for tung). Den tåler oppvaskmaskin (ergo- ikke teflon), men jeg kan fint steke mat uten å bruke smør/olje de gangene jeg ønsker det.

Den har fått bare en ripe, og det kom av at min ikke fullt så kjøkkenvante mann skrapte oppi med en kjøkkenkniv (gotta love him:love:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en stekepanne jeg fikk i gave som ser klin lik ut som denne: http://www.jernia.no/produkt/-/product/5r9eZFN752Ki/view/woll-stekepanne-28cm-saphir-uten-induksjon

Belegget er ikke helt bra lengre, flasser ikke, men er ruglete og det må være fett i panna for at egg etc ikke skal brenne seg..

Ser ikke noe merke på den noe sted, men ikke sikkert Woll har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en stekepanne jeg fikk i gave som ser klin lik ut som denne: http://www.jernia.no/produkt/-/product/5r9eZFN752Ki/view/woll-stekepanne-28cm-saphir-uten-induksjon

Belegget er ikke helt bra lengre, flasser ikke, men er ruglete og det må være fett i panna for at egg etc ikke skal brenne seg..

Ser ikke noe merke på den noe sted, men ikke sikkert Woll har det?

Jeg har den saphire-pannen du lenker til, og det står i bunnen på dem. Det er noen serier det ikke står noe i, men det tror jeg må være billigserier. Det er veldig tydelig både på saphire- og diamond-pannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den saphire-pannen du lenker til, og det står i bunnen på dem. Det er noen serier det ikke står noe i, men det tror jeg må være billigserier. Det er veldig tydelig både på saphire- og diamond-pannen min.

Da har jeg enten en billigserie eller en fake.

Fornøyd med stekepanna, men det er litt irriterende at belegget har blitt litt ru, så den ikke er 100% non-stick lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg enten en billigserie eller en fake.

Fornøyd med stekepanna, men det er litt irriterende at belegget har blitt litt ru, så den ikke er 100% non-stick lengre..

Når jeg skal karamellisere kjøtt (stekeskorpe, lukke porer og annet tull folk kaller det) setter jeg mine på full varme i opptil 10-15 minutter for å få dem rykende varme. Ingen olje oppi eller noe - og det er ikke antydning til at noe brenner seg fast ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal karamellisere kjøtt (stekeskorpe, lukke porer og annet tull folk kaller det) setter jeg mine på full varme i opptil 10-15 minutter for å få dem rykende varme. Ingen olje oppi eller noe - og det er ikke antydning til at noe brenner seg fast ;)

Kjøper meg en skikkelig Woll etterhvert tenker jeg, med induksjonsgreier så jeg kan bruke panna i "evig" tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...