Gå til innhold

Den beste steikepanna?


Kame

Anbefalte innlegg

Gratulerer (y)

Smør bør ikke brukes på for høy temperatur uansett, da svir melkestoffene i smøret seg og det smaker brent dritt. Smøret kan godt bli brunt (fin base til mange smørsauser), men særlig varmere så blir det svidd. Blander man i olje som f.eks. rapsolje så tåler smøret høyere temp. Eller man kan bruke klarnet smør / ghee :)

Alle stekepanner bør øvrig rengjøres etter bruk. Lar du f.eks. tomatsausrester ligger i panna så vil syra i tomat/eddik føkke opp panna på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Panna skal vaskes med såpe og vann hver gang etter bruk, dette er viktig. La panna avkjøle seg før du heller vann på den. Helst ikke oppvaskmaskin. Anbefales å varme den litt rolig opp, ikke full guffe fra start og særlig på induksjon. Panna i seg selv skal tåle ganske høy varme, men har du bananastemperaturer vil du svi maten. Svir du nok mat vil du sikkert kuke til belegget til slutt.

Ang oljer så tåler panna åpenbart alle oljer, men svir du smør og kjøtt på tuzen grader klarer du alltids å ødelegge ting.

Hilsen den forlengede armen til Jernia kundeservice :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer (y)

Smør bør ikke brukes på for høy temperatur uansett, da svir melkestoffene i smøret seg og det smaker brent dritt. Smøret kan godt bli brunt (fin base til mange smørsauser), men særlig varmere så blir det svidd. Blander man i olje som f.eks. rapsolje så tåler smøret høyere temp. Eller man kan bruke klarnet smør / ghee :)

Alle stekepanner bør øvrig rengjøres etter bruk. Lar du f.eks. tomatsausrester ligger i panna så vil syra i tomat/eddik føkke opp panna på sikt.

Nope:

http://www.seriouseats.com/2014/09/does-mixing-oil-and-butter-really-alter-the-smoke-point.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt det at hvis man tilsetter smør på slutten av steketiden så kjøler man pannen litt ned, og den lille tiden kjøttet fremdeles er i pannen blir varmen da mest brukt til å smelte og brune smøret, før man så tar av kjøttet.

Starter man med smør får smøret så lang tid på seg til å bli varmt at det fort kan bli svidd.

/synsing

Jernpanne er awesome, men man trenger litt ekstra forsiktighet siden de holder på varmen mye lengre enn tynne fislete nonstickpanner, og så er de fort dårligere til tynne ting som setter seg fast. Speilegg er noe drit i ubehandlet støpejern, let me tell you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukt IKEA nå pga latskap, flytta for to år siden og finner ikke Høyang polaris panna mi som holdt i 3år og funka enda bra..

Nå ligger eg vel på ett forbruk av ei IKEA panne i året, ikke beste kvaliteten akkurat, men men... Får steikt maten til tross :)

Fikk ei ny høyang panne til Jul, bare slite ut IKEA panna først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kanskje litt tidlig å konkludere med noe, men pannen fra Woll fungerer i hvert fall utmerket så langt. Ikke bare det, jeg bruker som regel litt smør når jeg steker også.

Denne! Beste steikepanna vi noen gang har hatt i hus. Ja, det tok litt tid å få dannet det gode belegget i bunnnen av panna, men så snart det er på plass - (y)

Hva skjer når det belegget er på plass? :)

Fortell gjerne mer om denne pannen. Det var en slik jeg vurderte som alternativ nemlig, men endte jo opp med en Woll. Maybe next time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt tidlig å konkludere med noe, men pannen fra Woll fungerer i hvert fall utmerket så langt. Ikke bare det, jeg bruker som regel litt smør når jeg steker også.

Hva skjer når det belegget er på plass? :)

Fortell gjerne mer om denne pannen. Det var en slik jeg vurderte som alternativ nemlig, men endte jo opp med en Woll. Maybe next time.

En skikkelig velbehandlet støpejern/stålpanne er så og si nonstick:) hvordan tror du de stekte speilegg/crepes/fancy franske fiksfakserier før teflon? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig velbehandlet støpejern/stålpanne er så og si nonstick:)

Er den? Hvordan velbehandler man så en støpejernpanne? :)

hvordan tror du de stekte speilegg/crepes/fancy franske fiksfakserier før teflon? ;)

Jeg rørte ikke en teflonpanne før jeg var godt over 20 år og er vokst opp med jernpanner. Faktisk har vi hatt de samme to stekepannene i hele oppveksten.

Men smør må til og kan ikke huske at de var non-stick. Speilegg på mors jernpanne er forøvrig de beste speileggene jeg vet om. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jernpanna jeg kjøpte for over 25 år siden, og den funker fortsatt like bra. Fruen har insistert på å kaste den flere ganger siden den er for tung og fordi hun liker teflon best, men det er jeg som er husets "MasterChef" :whistle: , så den dagen jernpanna kastes, så blir det i tilfelle kjøpt en ny umiddelbart:rolleyes:

Jernpanna må innimellom settes inn med olje, og det er liksom det hele.

Ja, jeg må bruke smør/olje, men steking helt uten smør og olje er liksom ikke noe alternativ for min del uansett. Smør er vår beste smaksforsterker, og blandes det med litt rapsolje, så blir stekeresultatet (skorpe/farge) fantastisk bra! Som noen (Aurelius?) sa tidligere i tråden, så er det begrenset hvor mye smør rene matvarer tiltrekker seg under steking. Selv jeg med mitt lavkalori-kosthold bruker smør til steking, og med god samvittighet!

Men på enkelte ting, eksempelvis fisk, så får jeg best resultat med panne med slip-belegg. Også egg er enklest med belegg.

Jeg har ekstrem-spisere i huset, hvor livsmottoet synes å være "Næringsinnhold er alt, smak er ingenting", og når disse lager mat, så er det gjerne full (overfull) panne og redskaper av stål/plast om hverandre. Selv Woll-panna ble ødelagt etter få mnd, og jeg har derfor konkludert med at billige teflon-panner a´la Ikea er det beste alternativet for min del. Den brukes noen uker/mnd før den kastes og erstattes med ny billigpanne.

For all del, Woll lager fantastiske panner! Men de tåler ikke at en går fullstendig bananas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

Woll-pannen min er fucked! Den varte ganske nøyaktig fire måneder.

Er det fordi jeg har brukt smør? Har ALDRI brukt metall i den selv om man visst nok kan. Har også prøvd å være forsiktig med å ikke overdrive temperaturen og vasker den alltid godt.

Kort fortalt var hele pannen dekt med egg etter at jeg var ferdig med dagens frukost. :D

Noe man kan gjøre? Garantisak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woll-pannen min er fucked! Den varte ganske nøyaktig fire måneder.

Er det fordi jeg har brukt smør? Har ALDRI brukt metall i den selv om man visst nok kan. Har også prøvd å være forsiktig med å ikke overdrive temperaturen og vasker den alltid godt.

Kort fortalt var hele pannen dekt med egg etter at jeg var ferdig med dagens frukost. :D

Noe man kan gjøre? Garantisak?

Skulle absolutt tro at en slik dyr panne burde tåle mye mer enn 4 mnd, jeg kastet selv i forrige uke en ikeapanne av billigste merke, som jeg fikk til jul; og tro meg, jeg har stekt livskiten ut av den.

I følge komplett.no har woll-panner 5års garanti på belegget og 25 års garanti på resten av pannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle absolutt tro at en slik dyr panne burde tåle mye mer enn 4 mnd, jeg kastet selv i forrige uke en ikeapanne av billigste merke, som jeg fikk til jul; og tro meg, jeg har stekt livskiten ut av den.

I følge komplett.no har woll-panner 5års garanti på belegget og 25 års garanti på resten av pannen.

Ja, jeg er skuffet, men uten å ha lest gjennom hele tråden nå mener jeg på det var lignende erfaringer her inne? Tror det var Tiwas som sa han hadde en panne han hadde behandlet brutalt i årevis og som fortsatt var som ny. Andre hadde dårligere erfaringer som lignet mine.

Får undersøke nærmere garantien, men spørsmålet er om jeg har brukt den feil når jeg har stekt med smør. Jeg spurte han på Jernia om man kunne bruke smør (etter å ha lest diskusjonen her) og han sa det skulle gå fint.

Så jeg vet da faen...:)

Pannen fungerer jo fortsatt og jeg hadde feite pannekaker til frokost uten problem. Syretesten er egg og det legger seg. I hvert fall omelett/eggerøre.

:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woll-pannen min er fucked! Den varte ganske nøyaktig fire måneder.

Er det fordi jeg har brukt smør? Har ALDRI brukt metall i den selv om man visst nok kan. Har også prøvd å være forsiktig med å ikke overdrive temperaturen og vasker den alltid godt.

Kort fortalt var hele pannen dekt med egg etter at jeg var ferdig med dagens frukost. :D

Noe man kan gjøre? Garantisak?

Må innrømme at jeg er av lignende oppfattelse. Har hatt 4 Wollpanner og det er kun den siste som ikke har blitt ødelagt. Da den første panna gikk at skogen, tok jeg den med til jernia og etter mye (mye) om og men fikk jeg igjen på garantien. Det er dog vært å merke seg at i april/mars måned har Jernia som regel tilbud på wollpanner, hvor du enten får en rabattert pris eller får bytte inn den gamle inn i en ny. Har planer om å bytte de tre defekte pannene i 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er av lignende oppfattelse. Har hatt 4 Wollpanner og det er kun den siste som ikke har blitt ødelagt. Da den første panna gikk at skogen, tok jeg den med til jernia og etter mye (mye) om og men fikk jeg igjen på garantien. Det er dog vært å merke seg at i april/mars måned har Jernia som regel tilbud på wollpanner, hvor du enten får en rabattert pris eller får bytte inn den gamle inn i en ny. Har planer om å bytte de tre defekte pannene i 2016.

Interessant. Bruker du smør?

Det var på et slikt tilbud jeg kjøpte min Woll-panne. 30. mars tror jeg. Minus en måned ferie skulle det bli fire måneders bruk.

Pannen var fantastisk med en gang den var ny (løvtynne eggeomeletter/wraps uten spor i pannen), men det er et fjernt minne fra fordums tid nå.

Skal stikke innom Jernia hvor jeg kjøpte den og høre hva de sier. Det står noe i bruksanvisningen om at hvis det har blitt belegg på pannen (som visst nok er problemet, ikke at belegget under er vekk), så skal det hjelpe å la den stå med vaskepulver i noen timer. Har prøvd dette, men ser ikke ut til å hjelpe (nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...