Gå til innhold

Den beste steikepanna?


Kame

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har mer eller mindre drept Wollpanna mi siden denne tråden ble laget. Den funker, men kan neppe flippe noe uten mengder av fett i panna.

Alle panner kan vel drepes med litt uforsiktig bruk av redskaper og sterk varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer eller mindre drept Wollpanna mi siden denne tråden ble laget. Den funker, men kan neppe flippe noe uten mengder av fett i panna.

Alle panner kan vel drepes med litt uforsiktig bruk av redskaper og sterk varme?

Dette og andres erfaringer er i direkte konflikt med Tiwas sine erfaringer (som er grunnen til at jeg selv sikler på en Woll-panne). Kan det være at dere har kjøpt av de mer billige Woll-pannene, mens de han har er mer high-end?

Jeg stikker uansett snart en tur til Jernia og ser hva de har å tilby. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle panner kan føkkes opp med for høy temperature, og alle panner slites ut. Jeg kjøpte meg en ny Woll-stekepanne på tilbud nå nylig. Har hatt den før, godt fornøyd. Klikk.no hadde den som testvinner i en test fra desember i fjor. Til steking av kjøtt er jernpanner uovertruffent. De tåler høyere temperatur og gir bedre steke-effekt enn non-stick stekepanner.

Når du likevel er på Jernia for å kjøpe en Woll-panne så kan du kjøpe en Jamie Oliver Speed Peeler med det samme Jeg så tilfeldigvis en test av potetskrellere (LOL) hvor den kom godt ut. Ikke at jeg er særlig misfornøyd med min gamle potetskreller, men den nye sklir lett og smidig over potet/søtpotet/gulrot som om den sklir på et forcefield of awesomeness (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle frustrerte Woll-panne-eiere kan jeg videreformidle følgende beskjed vi fikk fra produsenten da belegget på panna vår begynte å løsne etter få måneders bruk: Panna tåler hverken smør eller olivenolje, og om du bruker dette er det din egen feil om belegget tar kvelden.

En bortkasta investering for de aller fleste med andre ord (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle frustrerte Woll-panne-eiere kan jeg videreformidle følgende beskjed vi fikk fra produsenten da belegget på panna vår begynte å løsne etter få måneders bruk: Panna tåler hverken smør eller olivenolje, og om du bruker dette er det din egen feil om belegget tar kvelden.

En bortkasta investering for de aller fleste med andre ord (y)

Hmmm...

Poenget med en non-stick panne er vel å slippe å bruke smør eller olje? Men av og til er det jo digg med litt smør, så kjipt om den ikke tåler dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle frustrerte Woll-panne-eiere kan jeg videreformidle følgende beskjed vi fikk fra produsenten da belegget på panna vår begynte å løsne etter få måneders bruk: Panna tåler hverken smør eller olivenolje, og om du bruker dette er det din egen feil om belegget tar kvelden.

En bortkasta investering for de aller fleste med andre ord (y)

Whut? Det gir jo ingen mening i det hele tatt. Jeg får lese på greiene som fulgte med panna, men en stekepanne som ikke tåler smør blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synan: Hva skal man bruke da? Ingenting? :)

Vegetabilske oljer av typen solsikke, raps, soya osv., eller ingenting :)

Whut? Det gir jo ingen mening i det hele tatt. Jeg får lese på greiene som fulgte med panna, men en stekepanne som ikke tåler smør blir for dumt.

Det var det jeg tenkte også. Dama i butikken sa at det står info om dette i enten i blekka som følger med eller på nettet, men jeg gadd ikke sjekke opp. En tykkbunnet panne av typen dritdyr som man ikke kan steke biff i har jeg ikke plass til i kjøkkenskapet uansett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retardert. Men for dere som har et stort kjøkken og bedre økonomi enn meg, så fungerer det vel fint å ha en "deffepanne" og en vanlig jernpanne når ting virkelig skal bli godt og man kan marinere det i smør?

Jeg er egentlig på jakt etter en universalpanne, både av hensyn til plass og økonomi. Stikker til Jernia nå og ser hva de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan funker det å steke kjøtt + grønnsaker i en jernpanne?

Det funker meget bra. Hvordan det?

Stekte egg eller omeletter er også nam-nam i jernpanne.

MEN, man må som regel bruke en del mer smør eller olje, noe som ikke alltid er like pop blant kaloritellende fitnessbloggere.

Som en liten apropos lurer jeg på om Børge Fagerli har gått over til å anbefale jernpanne. Uvisst hvorfor. Han har jo så mange ideer. Kanskje det er mer helsevennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker meget bra. Hvordan det?

Bare lurte på om grønnsakene svei seg fast elns. Jeg har ingen problemer med å bruke rikelig med meierismør, så jeg vurderer en jernpanne (og derfor spør før jeg kjøper :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på om grønnsakene svei seg fast elns. Jeg har ingen problemer med å bruke rikelig med meierismør, så jeg vurderer en jernpanne (og derfor spør før jeg kjøper :p )

Tror ikke det er et stort problem så lenge du bruker rikelig med smør. I hvert fall ikke grønnsaker. Generelt er vel tendensen at det brenner seg mer fast enn en ny non-stick panne, men så lenge man følger med, ikke bruker for sterk varme og nok smør, så går det som regel greit. Og det kule med en jernpanne er jo at man kan skrape og styre på akkurat som man vil uten å tenke på det forpulte belegget.

Skal høre på Jernia nå. Mulig jeg går for jern selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er et stort problem så lenge du bruker rikelig med smør. I hvert fall ikke grønnsaker. Generelt er vel tendensen at det brenner seg mer fast enn en ny non-stick panne, men så lenge man følger med, ikke bruker for sterk varme og nok smør, så går det som regel greit. Og det kule med en jernpanne er jo at man kan skrape og styre på akkurat som man vil uten å tenke på det forpulte belegget.

Skal høre på Jernia nå. Mulig jeg går for jern selv.

men hva er greia med "for høy" varme? Skal man ikke "svi" kjøttet litt på begge sider først, før man steker det på lav varme? How do you even beef? :D Eller steker man biff bare 2 min på hver side og ferdig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på om grønnsakene svei seg fast elns. Jeg har ingen problemer med å bruke rikelig med meierismør, så jeg vurderer en jernpanne (og derfor spør før jeg kjøper :p )

Så lenge du tar godt vare på jernpanna di så holder den i årevis. Dvs. ikke bruk vaskemiddel for rengjøring, og sett den inn med olje innimellom. Jernpanne for dummies: http://www.80dager.no/teknikker/jerngryte.shtml

Random video "season cast iron skillet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er greia med "for høy" varme? Skal man ikke "svi" kjøttet litt på begge sider først, før man steker det på lav varme? How do you even beef? :D Eller steker man biff bare 2 min på hver side og ferdig med det?

For høy varme gjelder først og fremst på nonstick-panner, de tåler ikke skikkelig høy varme. Belegget i panne ødelegges og den kan slå krøll på seg. Jernpanner tåler alt, og du kan gnikke med metallredskaper som du vil.

Pro tip for biff og feite koteletter: Reverse sear :D Altså steker du biffen i omvendt rekkefølge: Ovnsstek biff i ovn til kjernetemperatur på ca. 55 grader gjerne på lav temperatur (digitalt steketermometer FTW). Deretter bruner du den i panna til slutt med olje/smør + hvitløk/timian. Det er samme prinsippet som med sous vide, bare at man bruker stekeovnen istedenfor langtidsstilberedning i sous vide. Den største utfordringen her er å finne kjøttstykker som er tjukke nok slik at de kan ovnsstekes med steketermometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst å gratulere meg med ny Woll-stekepanne? :)

Til 499,- var det egentlig et enkelt valg, men jeg vurderte litt å ta en jernpanne de hadde i stedet. Problemet er at de er vanskeligere å rengjøre og vedlikeholde (må settes inn med olje visst nok), noe som ikke er helt optimalt med tanke på mitt hybelkjøkken og flittige bruk. Men kommer sikkert til å kjøpe en når jeg flytter og har litt mer plass.

Ellers står det ingenting i anvisningen fra produsenten om at man ikke kan bruke smør. Det som står er at man ikke bør bruke smør på høye temperaturer og at om man skal bruke på høye temperaturer, anbefales det å tilsette det på slutten av steketiden. Forstod det slik at det var fordi smør lettere forkuller seg og da kan danne et lag over non-stick belegget.

Ellers kan man bruke metall, men det er frarådet og det er visst nok viktig å rengjøre den godt hver gang man bruker den.

Nå gleder jeg meg til å lage pannekaker uten at de henger fast og har i tillegg lyst å prøve å lage eggwraps. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...