Gå til innhold

Den beste steikepanna?


Kame

Anbefalte innlegg

Kjøpte også nylig den billige stekepannen fra Ikea, og er så langt fornøyd. Føler ikke at det er verdt å bruke flere hundre kroner på en stekepanne, i hvert fall ikke når en panne til 169 kroner funker mer enn bra nok til mitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men noen av dere her inne sammenligner epler og tomater.

En Ikea-panne har klare fordeler. Den er tynn, så den blir fort varm. Den er billig, så når den blir slitt kaster man den ut. Det en Ikea-panne aldri kan gi er egenskapene til en skikkelig jernpanne. Siden den er tynn mister den også varmen veldig fort. Teflonet tåler ikke høy varme, og den er ikke slitesterk.

En Woll-panne er ikke noe man bruker på storkjøkken - fordi den er stor og tung og tar lang tid å varme opp. Når den først er skikkelig varm kan den steke hva som helst, og den tåler jernredskaper. Skal du gratinere noe? Stek det, strø ost på, sett pannen inn i varm ovn, klikk av håndtaket og la den stå der til den er ferdig. En Woll-panne er mer en jernpanne med nonstick enn en hurtigpanne ala Ikea. Kan ikke sammenlignes.

Og selv om jeg forstår at folk heller vil bruke 169,- på en helt grei panne enn å bruke 1200,- på en skikkelig god en, så ser jeg faktisk ingen grunner til å ikke slå til når man får skikkelig panne til 500-600,-. Spesielt ikke når jeg vet at min misbruk takles i over 20 år ;)

Men jeg skal ikke tvinge noen til å kjøpe noe de ikke vil ha. Jeg kan bare gi tips. Og om man vil ha en tynn panne som blir skeiv, ikke holder på varmen og ikke kan kjøres på full guffe - så er man ute etter forskjellige ting. Akkurat som at jeg ikke gidder å prøve å omvende R-folk til min Harley-stil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen av dere her inne sammenligner epler og tomater.

En Ikea-panne har klare fordeler. Den er tynn, så den blir fort varm. Den er billig, så når den blir slitt kaster man den ut. Det en Ikea-panne aldri kan gi er egenskapene til en skikkelig jernpanne. Siden den er tynn mister den også varmen veldig fort. Teflonet tåler ikke høy varme, og den er ikke slitesterk.

En Woll-panne er ikke noe man bruker på storkjøkken - fordi den er stor og tung og tar lang tid å varme opp. Når den først er skikkelig varm kan den steke hva som helst, og den tåler jernredskaper. Skal du gratinere noe? Stek det, strø ost på, sett pannen inn i varm ovn, klikk av håndtaket og la den stå der til den er ferdig. En Woll-panne er mer en jernpanne med nonstick enn en hurtigpanne ala Ikea. Kan ikke sammenlignes.

Og selv om jeg forstår at folk heller vil bruke 169,- på en helt grei panne enn å bruke 1200,- på en skikkelig god en, så ser jeg faktisk ingen grunner til å ikke slå til når man får skikkelig panne til 500-600,-. Spesielt ikke når jeg vet at min misbruk takles i over 20 år ;)

Men jeg skal ikke tvinge noen til å kjøpe noe de ikke vil ha. Jeg kan bare gi tips. Og om man vil ha en tynn panne som blir skeiv, ikke holder på varmen og ikke kan kjøres på full guffe - så er man ute etter forskjellige ting. Akkurat som at jeg ikke gidder å prøve å omvende R-folk til min Harley-stil :)

Det handler vel litt om hva man bruker pannen til også da. IKEA pannen fungerer veldig fint til mitt forbruk. Jeg har ikke noe behov for å sette en panne inn i ovnen f.eks.

At pannen jeg har blir raskt varm er supert. Jeg får stekt det jeg vil og det blir bra. Ikke er det blitt stor slitasje på den etter 2 år heller. Dette er ikke noe tynn panne som er skeiv og ikke holder på varmen. Den fungerer supert til mine gjøremål.

At du har andre gjøremål og ønsker en tyngre panne som du kan putte i ovnen, ja, da må du kjøpe den.

Det er smak og behag! Men IKEA pannen er faktisk et godt alternativ til de dyre.

Du skal forøvrig ikke bruke metall i woll heller og de skal vaskes for hånd.

Sånn er det med alle panner om du vil beholde de lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om hva man bruker pannen til også da. IKEA pannen fungerer veldig fint til mitt forbruk. Jeg har ikke noe behov for å sette en panne inn i ovnen f.eks.

At pannen jeg har blir raskt varm er supert. Jeg får stekt det jeg vil og det blir bra. Ikke er det blitt stor slitasje på den etter 2 år heller. Dette er ikke noe tynn panne som er skeiv og ikke holder på varmen. Den fungerer supert til mine gjøremål.

At du har andre gjøremål og ønsker en tyngre panne som du kan putte i ovnen, ja, da må du kjøpe den.

Det er smak og behag!

Det er jo det jeg sier, og derfor jeg tok MC-analogien :)

Du skal forøvrig ikke bruke metall i woll heller og de skal vaskes for hånd.

Sånn er det med alle panner om du vil beholde de lenge ;)

Jeg kjører min i oppvaskmaskin en gang i måneden omtrent. Har vært null problem i 20 år. Når det gjelder metall...

  • Oven safe up to 260° C / 500° F
  • Metal utensil and dishwasher safe

http://www.woll-cookware.com/diamond_plus.html?PHPSESSID=e200892f67f103acd616e39f45f799e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen induksjonspanner/kjeler ikke skal i stekeovn pga at det er større sjangs for at vann kommer imellom induksjonslaget og selve stekeflatelaget (kronglette forklart...) Kommer det vann der, så kan det sprenge istykker pannen (vann ekspanderer som kjent under trykk)

Om dette gjelder Woll vet jeg ikke, men det står vel i bruksanvisningen til den spesifikke panna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mumle mumle.... nå var jeg akkurat oppe på den lokale Jernia og veivet rundt med en småsliten høyang polaris og skulle bytte den inn i en Woll, men nei, det gjaldt kun gamle Woll panner, kunne ikke komme drassende med hva som helst......

Ble til at jeg kjøpte en Woll 28cm oval fiskepanne uansett, kr 990,- , var kjekk for da får en flere temperatursoner i samme pannen, testet nå med laks og grønnsaker, hadde 165grader i midt og 110 i de ovale ytterkantene, fiffig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom jernia på hamar i går, så ikke noe tilbud der enda. Men så at hellstrøm har kommi med en serie panner i stål. er de noe tess? 1200kr mener jeg for 32cm panne. Er mest ute etter ei stoooor panne til de gangene jeg vet 28cm renner over:p

edit; Googla litt. Pannna koster knappe 700kr uten hellstrøm logo på:huh: jaja, er vel slikt det er.. Uansett, panna er laget av de buyer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, woll pannen jeg måtte ha hat (induksjon) kan man ikke det med, sjekket det nemlig ut.

Da vet jeg ikke hvilken serie du så på. Mine induksjonspanner er tåler metall. Og oppvaskmaskin. Og det er de "billige" induksjonspannene. De dyre hadde lengre garanti mot slitasje for sånt.

Mumle mumle.... nå var jeg akkurat oppe på den lokale Jernia og veivet rundt med en småsliten høyang polaris og skulle bytte den inn i en Woll, men nei, det gjaldt kun gamle Woll panner, kunne ikke komme drassende med hva som helst......

Ble til at jeg kjøpte en Woll 28cm oval fiskepanne uansett, kr 990,- , var kjekk for da får en flere temperatursoner i samme pannen, testet nå med laks og grønnsaker, hadde 165grader i midt og 110 i de ovale ytterkantene, fiffig.

Jeg tror de tuller da, altså. Det står ikke noe om det på kampanjen, så vidt jeg kunne se - og jeg leverte fra meg en Ikea-panne og tre ikea-kaseroller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var turen på Jernia gjort...

Fant 1 gammel stekepanne i stor størrelse, 1 litt mindre, og den gamle woll kopien eller hva det enn var.

Kom hjem med 1x 28cm, 1x 32cm og 1x 28cm traktørpanne med lokk, alle induksjonsklare :)

Merkes på kontoen, men nå har jeg nok stekepanner til jeg bikker 50 :p

Gleder meg til å høre hva du synes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

  • 1 år senere...

Gammel tråd, men det er på tide med ny stekepanne! Kjøpte en mellomdyr Tefal panne på Jernia som fungerte som en drøm i et halvt års tid, men nå har den blitt så ille at det er vanskelig å steke pannekaker selv med mye fett.

Husker at Tiwas har anbefalt disse Woll-pannene før og tenkte på en av de, men virker ikke som alle andre i tråden har like gode erfaringer?

Ellers har jeg vel hatt to IKEA-panner og de er selvsagt veldig bra når de er nye, men de er jo fort ødelagt etter min erfaring. Så jeg deler ikke erfaringene til andre her i tråden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kjøkkenutstyret som funker fra IKEA er kjelene, evt bestikk og tallerkener. Med kniver eller stekepanner fra IKEA er du ikke langt unna å være en enbeint mann i en rævsparkekonkurranse, gjør hva du vil, men maten vil ikke bli 100%.

Beklager, men det går rett og slett ikke å lage skikkelig mat skikkelig bra i 2mm tykk blikk-stekepanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående IKEA-panner, så er det litt variabelt. Vi har hatt to av den 365-panna hvor belegget har blitt helt klissete i enkelte områder på ca ett års bruk. Vi har en tilsvarende nå, men den er fortsatt i ganske fin form. Men det skal sies at disse brukes mye, kanskje opp mot 3-4 ganger om dagen.

Har også vært borti en Woll-panne som har blitt dårlig, hvor det meste satt seg fast.

Er det noen som har noen anbefalinger på stekepanner utover non-stick-belegg osv. Tenker da på utforming av panna, mtp å flippe innholdet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 kr rabatt på woll-panne på Jernia nå. Løp og shøp!

Virker som om dette er det samme tilbudet som var sist gang tråden var oppe. Men gjelder det hvilken som helst gammel panne eller må det være en gammel Woll-panne? :)

Om førstnevnte, så blir det en tur til Jernia i morgen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...