Gå til innhold

Alkohol, snus og røyke-tråden


KariPT

Anbefalte innlegg

Hei! I den store fitnessverden et det veldig lett å se på andre mennesker som om de har alt på plass i forhold til livsstil, trening, kosthold og helse generelt. Etter at jeg ble medlem i forumet har jeg oppdaget at folk faktisk innrømmer en del ting, som for eksempel på den store synde-tråden :)

Vi vet alle at alkohol, snus og røyk kan ødelegge ganske mye i forhold til kondisjon, fremgang og generell helse. Selv har jeg nylig sluttet å snuse, men jeg skal ærlig innrømme at jeg sliter skikkelig med å la være å stikke på butikken og kjøpe en boks. Jeg tipper det er flere enn bare meg som sliter med både dette, røyken og alkohol.

Jeg sliter mest etter jeg har spist mat, når jeg kjeder meg og i sosiale sammenhenger der andre har snus tilgjengelig. Hva sliter dere med? Har dere noen råd? Som sagt; det kan også gjelde røyk og alkohol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som har merket vesentlig forskjell på kondis/livskvalitet etter å ha sluttet med snus? Selv snuser jeg 1 boks på ca 3 dager, kanskje mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje rar, men jeg har aldri tatt ett eneste drag av en røyk og heller aldri smakt eller så mye som luktet på en snus. Alkohol er veldig enkelt for meg, da jeg ikke liker noe som helst.

Mitt 'problem' kan vel være at jeg er altfor glad i å spise mat fordi det er godt, ikke fordi jeg er sulten eller noe, men som du sier, når man kjeder seg eller når man er i sosiale sammenhenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har merket vesentlig forskjell på kondis/livskvalitet etter å ha sluttet med snus? Selv snuser jeg 1 boks på ca 3 dager, kanskje mer.

I teorien så skal må få noe dårligere kondis.

Pulsen stiger, blodtrykket stiger, hjertet må jobbe noe hardere fordi blodårene trekker seg litt sammen og derfor høyere blodtrykk.

Men tror ikke det er mange som merker mye til det. Mange toppidrettsutøvere i forskjellige idretter som snuser så de hadde nok sluttet om det betydde mye

Selv snuser jeg altid under hele treningen, og egentlig så lenge jeg er våken :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien så skal må få noe dårligere kondis. Men tror ikke det er mange som merker mye til det.

Pulsen stiger, blodtrykket stiger, hjertet må jobbe noe hardere fordi blodårene trekker seg litt sammen og derfor høyere blodtrykk.

Selv snuser jeg altid under hele treningen, og egentlig så lenge jeg er våken :p

Skulle likt å se en delvis medisinsk forklaring på hva som gjør at snus kan gi en dårligere kondisjon. Det du sier om puls, blodårer og blodtrykk er sant - men midlertidig. Vil jeg da kunne yte fult hvis jeg ikke snuser en time før trening f.eks? Sånne ting hadde vært morsomt å vite :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har merket vesentlig forskjell på kondis/livskvalitet etter å ha sluttet med snus? Selv snuser jeg 1 boks på ca 3 dager, kanskje mer.

Jeg forsøkte et opphold på en uke mens jeg trente og merket lite til ingen forskjell, så det er vel individuelt og kanskje mental innstilling, broscience såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har merket vesentlig forskjell på kondis/livskvalitet etter å ha sluttet med snus? Selv snuser jeg 1 boks på ca 3 dager, kanskje mer.

Hakke snusa på noen uker, å merker ingen forskjel.

Eneste erfaringa jeg har med snus og trening, er at det går dårlig for meg om jeg snuser den første timen etter trening, kvalme deluxe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se en delvis medisinsk forklaring på hva som gjør at snus kan gi en dårligere kondisjon. Det du sier om puls, blodårer og blodtrykk er sant - men midlertidig. Vil jeg da kunne yte fult hvis jeg ikke snuser en time før trening f.eks? Sånne ting hadde vært morsomt å vite :D

Visstnok skal hvilepulsen din gå ned hvis du f.eks ikke snuser/røyker en dag. F.eks om du må faste før du skal til legen o.l. Uten at jeg har noe annet enn legens ord på det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har jeg aldri vært så bra trent som jeg har vært det siste halvåret og jeg har drukket ca minst en gang i uken (av og til har jeg hat uker hvor jeg ikke har drukket, andre hvor jeg har drukket 2 ganger). Men jeg valgt å legge "fyllesyk" dagen min på fridagen min. Så det har ikke gått utover treningen. Og jeg spiser sunt hver dag. Til og med på fyllesyk dagen. Hater junkfood.

Om jeg hadde vært bedre trent om jeg ikke hadde drukket? Kanskje. Men jeg trener for helsen. Og helsen er det fysiske og psykiske. Ja, alkohol er ikke bra for kroppen, men jeg er i hyggelige lag når jeg har drukket, møtt masse nye mennesker og hat det gøy. Man skal ha det bra på fysisk og psykisk. For noen er alkohol et jævelskap, og knekker dem psykisk, men det er ikke slik for meg. Tror det handler om hvordan man bruker det.

Så skal det også sies angående alle de "fy fy" tingene. Noen av verdens beste håndballspillere både røyker, snuser og drikker som noen guder. Man kan være atlet og ha et forhold til alt. Så lenge det er med måte mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle likt å se en delvis medisinsk forklaring på hva som gjør at snus kan gi en dårligere kondisjon. Det du sier om puls, blodårer og blodtrykk er sant - men midlertidig. Vil jeg da kunne yte fult hvis jeg ikke snuser en time før trening f.eks? Sånne ting hadde vært morsomt å vite :D

På ett generelt grunnlag ang dette så må hjertet jobbe hardere for å få samme mengde med blid rubdt i kroppen fordi motstanden er større. Er blodtrykket høyt nok vil man nok ikke få samme menge blod rundt. Det betyr så enkelt som mindre oksygen til prosesser. Men igjen det er ofte andre årsaker enn snusen sin feil. Hvilepulsen er ikke alltid så avgjørende. Det som sier at man har god kondis er hvor fort pulsen er normal igjen etter hardt arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedre kondis enn før jeg begynte å snuse :happy:

(Mulig det har noe med aktivitetsnivå-endringen å gjøre... Probably not..... HEHEHE)

Snuser nå da, men da jeg sluttet funket dette:

Tyggis i lommen OVERALT, pastiller etc. Spise hele tiden. Drikke hele tiden.

Krise: Vitaminsnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg dypt og inderlig, for jeg synder noe så inn i helvete med både røyk og alkohol:blush: Dvs jeg røyker hver dag, ca 12 sigaretter, og jeg drikker 1 - 2 glass vin nesten hver dag. Derimot er jeg så å si aldri på grøftefylla. Er kanskje skikkelig på fylla maks 1 gang i året. Men jeg skammer meg veldig over røykinga, og planlegger å legge den "på hylla" til høsten (liker egentlig ikke å stå ute i kulda og røyke, så tenker at jeg skal få litt "drahjelp" av den kalde årstiden). Har fundert litt på å skaffe meg en såkalt El-sigarett, da jeg tror jeg er mest psykisk avhengig av røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vel en boks på 2dager. Drikker ikke så ofte, alt for glad i å jobbe til tider. Klarte å holde opp med snus i 10mnd men sprakk. Da jeg slutta trente jeg ikke, jobbet som kokk, sinneutrbudd uten like de første dagene og 14kg ekstra, var ganske svak da. gikk ned 10kg etter flytting så sprakk jeg på snusen. snuste når jeg spilte håndball for fullt, men har ikke merket noe stor forskjell uten som med snus etter jeg kom igang med trening igjen. Tyggis hjalp litt men endte med at kjeven min klikket og låste seg. Men skal man slutte, må man slutte på dagen, være sterk psykisk, og satse alt for å holde seg. Evt bruke brødbiter å putte i leppa, funka for meg, var bare det å ha noe i leppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har snusa siden æ var 14 og e snart 30 nu. Før var et løssnus men har bytta til portion da æ ikkje bruke like mye av det. Er veldig glad i alkohol, men drikker for å kose meg og ikke for å bli full. Sånn blir det etter man har fått barn. Drikker gjerne 1-3 pils og eller 1-2 glass rødvin flere ganger i uken, kanskje en whiskey eller en cognac i ny og ne også, og tenker å fortsette med det fordi det er nydelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...