Gå til innhold

Noen tanker - diskusjon?


Tiwas

Anbefalte innlegg

Dagens facebook-status fra meg:

Noen ganger får jeg spørsmål om når jeg, som snart er 40, skal slutte med treningen min. Når jeg skal slutte å forsøke å bli sterkere, få en penere fysikk, slutte å telle kalorier. Dette kommer gjerne fra folk som bruker mye tid på å bli flinkere til å seile, flinkere til å lage mat, "flinkere" til å være sosial, og flinkere til å analysere kunst.

Hva kommer det av at man har så klare grenser for hva som er "OK" å bli flinkere i? Hvorfor er det bedre å bruke 10 timer i uken med et vinglass i hånden enn å bruke samme tid på å bli flinkere i litt mer spesielle hobbyer? Hvorfor skal man sette en aldersgrense for når man ikke lengre skal forsøke å være sunn?

Hvorfor har det seg slik at det regnes som sosialt for en 18-åring å drive med sport og idrett, mens når en 40-åring gjør det, så er man "tilbaketrukket og spesiell"? Faktisk tror jeg at jeg med rimelig sikkerhet kan si at jeg er sosial med flere forskjellige mennesketyper i løpet av mine treningstimer enn folk flest er. Faktisk tror jeg at jeg treffer flere nye mennesker og lærer å kommunisere med flere som er forskjellige fra meg enn folk flest.

Faktisk lurer jeg på hva folk tenker noen ganger...

Noen tanker? Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Jantelov er jantelov og Norge er Norge tenker jeg. Ser jo flere og flere av tråder hvor "folk" i Norge sier stygge ting, har sine meninger osv om folk som trener. Det som gjerne ikke er normalt hos alle er en uting :) Akkurat som om en 18-20åring ikke drikker på fest, daaa er det mye styr om hvorfor etc...

Folk flest forventer at når folk runder 30år og gjerne har familie skal vommen ut og øl blir vanlig samt mye kos å stillesitting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del - jeg har ingen ting mot stillesitting. Det er jo faktisk en del av treningen min, siden jeg trenger restitusjon. Men at man liksom skal bli feit og slutte å bry seg om kroppen sin fordi man passerer 30? Det er jo helt hinsides - og jeg får til og med høre det av folk som tidligere var aktive selv. Bare se hvor mange over 35 som trener aktivt. Det er ikke mange - men se hvor bra de holder seg.

Og det med alkohol kjenner jeg meg godt igjen i. Drakk selv hardt frem til jeg fikk en oppvåkning som 19-åring. Selv de som drakk med måtehold hadde tydelig vis lettere for å forholde seg til meg da jeg drakk 2l sprit i uken enn da jeg mer eller mindre sluttet å drikke.

Heldig vis har de jeg jobber med sluttet å kommentere at jeg drar fra firmafestene senest 01 fordi jeg enten skal trene neste dag eller har lavkaloridag :p (meg jeg vet jeg blir uglesett og ikke blir invitert til alt som skjer fordi de ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til folk som kan ha det gøy og hyggelig selv om man er edru ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når trening og kosthold går ut over sosiale aktiviteter, da syntes jeg det har gått for langt. Om du er som meg og ville dratt hjem 01 uansett, så ser jeg ikke problemet.

Men der er du inne på noe, for jeg liker ikke fulle mennesker og ville derfor dratt hjem uansett. Og jeg setter mer pris på å være sosial med folkene på treningssenteret, som ofte har likere interesser med meg, enn dem som vil vakle rundt i byen kl 6 om morgenen. Og treningen går jo ikke ut over det sosiale (fra min side) når jeg uansett blir med på aktivitetene. Det er jo de andre som lar det går ut over det sosiale ved å kommentere at jeg spiser cottage cheese mens de spiser kake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 27 år og har trent jevnlig siden ungdomstiden, og jo eldre jeg ble jo høyere målsetning satte jeg for meg selv for å holde en høyere andel fettfri masse. Personlig finner jeg videre motivasjon i dette og kan ikke tenke meg treningspause over en altfor lang tid, uavhengig av alder. "Vanlige" personer vil ikke ha en forståelse at andre personer er villige til å "ofre" tilsynelatende ting som for eksempel moro sosiale sammenhenger en sen lørdagskveld i og med at du har en søndagsøkt. Disse er også ofte de samme personene som spør hvordan i all verden du klarte å nå denne progresjonen til å starte med.

For å sette ting i perspektiv så slutter du ikke med ting du finner glede av selv om du blir eldre, da kunne jeg like gjerne ha sluttet med tvspill en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å sette ting i perspektiv så slutter du ikke med ting du finner glede av selv om du blir eldre, da kunne jeg like gjerne ha sluttet med tvspill en gang for alle.

Nemlig. Akkurat som at de som seiler ikke slutter med det før kroppen ikke takler det lengre.

Og økt, diett, eller bare avslapning på søndag - så tror jeg mange som trener, spesielt når de passerer 25-ish, setter mer og mer pris på å ha kontroll på kroppen sin. Det å våkne uthvilt på søndags morgen og være klar for å gjøre akkurat det man ønsker uansett om det måtte være å gå tur i skogen, bygge en vegg, eller ligge på sofaen i boxer og se på dårlige filmer mens man spiser iskrem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor slutte med noe som gjør deg lykkelig, uansett om man er 18 eller 40. Jeg har for lengst begynt å drite i hva andre mener om meg og min livsstil, og det er fantastisk frigjørende. Jeg nærmer meg 30, jeg gjør og lever som JEG vil, og jeg storkoser meg :D Jeg kommer alltid til å gjøre det som gjør meg lykkelig uavhengig av alder og hva andre folk mener. Kall meg gjerne egoistisk, men man lever bare én gang - gjør det beste utav det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bare misunnelige fordi du ser awesome ut :)

haha - tviler på at mannen til moren, f.eks, er det :p Han skal fremdeles bli flinkere til å gå på ski og seile i konkurranser - men at jeg jobber med å legge på 2,5kg i knebøyen min? Nei, *det* er snodig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe men stort sett er det nok fordi de selv ikke er like flinke og får dårlig samvittighet fordi dem ikke er like dedikert!! Garantert :) typisk norsk det der

Jupp - men spennende at folk gjerne vil ha det bra når de pensjonerer seg, men ingen vil "spare opp" til da. Det gjelder både økonomisk og det å investere i egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens facebook-status fra meg:

Noen tanker? Noen meninger?

Fordi at de folka du henger med, er rundt 40 selv. Det er da mange regner seg som modne og ansvarsbevisste nok til å besitte de "store" stillinger i samfunnet, og som skal være de retningsgivende mennesker for kommende generasjoner. Veiledere. Og så driver du, din dust, og TRENER? Er du deg ikke ditt ansvar bevisst? Når skal du bli voksen nok til å drikke nok vin, vise andre hvor bevisst du er slik at du VET hvilken kunstform som er bra og hva som er dårlig? Mange mener at det er barnslig å trene - det er ikke intelektuelt nok. Nei, slutt å trene du. Gjør kroppen ditt til et studie i forfall, slik at du kan vise andre hvor voksen og ansvarbevisst du er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er fornøyd med sin egen tilværelse og liv er det vel ingen vits i å henge seg opp i hva andre synes om det. Folks prioriteringer, interesser og hobbyer varierer. Blant venner må det være mulig å godta og å respektere at folk er forskjellige, og om man har innstillingen at sånn er jeg, dette er mine interesser og prioriteringer nå og det gir meg glede i hverdagen, så vil jeg tenke at de fleste respekterer det. Folk som er lidenskaplig opptatt av NOE (trenger ikke nødvendigvis være trening) skjønner ofte greien, om de har et minimum av selvinnsikt. Og om folk ikke skjønner det, trenger ikke egentlig det være noe problem det heller, nødvendigvis.

Ellers er jeg av inntrykket av at verden møter deg slik du møter verden selv. Om du avklarer kort og greit at du har en konkurranse, eller skal tidlig opp morgenen etter for eksempel og derfor dropper alkoholen på en fest, eller at du står over maten fordi du for eksempel skal treffe vektklassen til et stevne, har jeg lite erfaringer med at folk gjør seg vanskelige på det.

Om man derimot demonstrativt sitter og drikker proteinshake, forteller alle hvor stor motstander du er av alkohol og forteller folk jevnlig hvor teite de var på bytur X, så kan jeg skjønne hvordan noen kan tenke at det er litt malplassert i en gitt sosial setting. Når folk serverer mat kan det ofte virke sårt å bli avvist av at noen ikke vil ha, men det handler gjerne mer om at man er vant til å gi omsorg gjennom mat, enn at man ikke respekterer prioriteringene folk har (typisk ting for bestemødre osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor gammel du er Pinglo, men min erfaring er at fordommene blir større jo eldre de andre er. Selv er jeg ikke demonstrativ og jeg tar aldri med meg proteinshake blant folk jeg jobber med - for å ikke virke for ekstrem for dem. Men det virker som det skjer en gradvis endring i folk rundt 30 hvor gjengs mening plutselig er at med mindre man jobber med noe fysisk skal man slappe av og være inaktiv på fritiden sin. Det er først når man møter på pensjonister eller folk som har innsett at de burde komme seg i form igjen at jeg føler man får forståelse for de valgene igjen.

Men for min del gir jeg beng. Jeg gidder ikke forklare folk hvorfor jeg ikke drikker så mye alkohol. Det har vært et par ganger med ekstremt plagsomme fulle kolleger (og jeg drikker *ALDRI* sammen med sjefer) at jeg har fortalt dem at jeg kun drikker sammen med folk jeg liker ( :p ), men stort sett er jeg med på de sosiale tingene. Spiser litt mindre på middagene og kutter alkoholen - og om det er kake på jobb tar jeg meg noe sunt i stedet eller bare står og snakker med dem.

Problemet er, som mange andre på min alder også har erfart ref tilbakemeldingene på facebook-statusen min, at folk skal henge seg sånn opp i ting. Uansett hva det måtte være, så er egentlig moralen at jeg mener man skal la folk få ha sine interesser og meninger så lenge de ikke skader (eller planlegger å skade) andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor gammel du er Pinglo, men min erfaring er at fordommene blir større jo eldre de andre er. Selv er jeg ikke demonstrativ og jeg tar aldri med meg proteinshake blant folk jeg jobber med - for å ikke virke for ekstrem for dem. Men det virker som det skjer en gradvis endring i folk rundt 30 hvor gjengs mening plutselig er at med mindre man jobber med noe fysisk skal man slappe av og være inaktiv på fritiden sin. Det er først når man møter på pensjonister eller folk som har innsett at de burde komme seg i form igjen at jeg føler man får forståelse for de valgene igjen.

Det kan godt være. Mine kolleger i 40-segmentet er stort sett treningsnarkomane kondisentusiaster. :p Det kan godt være at det kommer fra at folk har krevende og stressende hverdager, og at de ønsker å bruke fritiden sin på å slappe av og roe ned, og derfor ikke skjønner at folk ønsker å slite seg ut på fritiden. De gangene jeg har møtt på sånt har jeg stort sett respondert med at joda, trening er slitsomt, men om jeg ikke trener, blir jeg mye mer sliten i hverdagen enn om jeg gjør det.

Det med proteinshaken var i grunn bare et praktisk eksempel. Jeg husket bare jeg så en skjermdump av typen "tok med kokt torsk på kinoen haters gonna hate" fra facebook og spant videre på det. Enkelte legger jo mer opp til at folk skal legge merke til seg enn andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror grunnen er sammensatt, som svarene på de fleste andre spørsmål man måtte stille seg i livet.

Ja, noen er nok misunnelige, og skulle gjerne hatt din fysikk, uansett hvilken alder de måtte være i. Kanskje gidder de ikke å legge ned samme arbeid som du gjør for å oppnå det. De beundrer og misunner din viljestyrke til å ta gode valg. Noen skulle nok gjerne hatt kroppen din, men må akseptere at det ikke er plass til samme dedikasjon i sitt liv, det være seg på grunn av familie/ jobb/ annet/ alt overnevnt. Men klarer ikke helt å forsone seg med egne prioriteringer.

Noen ganger tror jeg folk har et behov for å sette folk i bås. Kanskje ser de på deg som en stereotyp kroppsbygger, og tilegner deg alle egenskaper de innbiller seg en kroppsbygger innehar. Noen ganger stemmer det, andre ganger ikke. Spiser du cc i stedet for is, bekreftes deres teorier, og det kan gjerne påpekes. Unner du deg alkohol, passer det ikke inn, og det må påpekes. De forholder seg i uansett til stereotypen mer enn til deg som person, og da blir alt lov å si.

Aller helst tror jeg mange vil omgi seg med folk like de selv, konformitet gir en trygghet i gruppen. Når noen bryter ut fra dette, skaper det utrygghet for resten. I dag er normen at man skal kose seg med vin så ofte det er en form for anledning. Man skal holde seg i form, men ikke på bekostning av noe annet.Jeg synes det virker som om alt man lykkes i, skal man gi uttrykk for at har kommet av seg selv, litt sånn jantete. Når andre rundt deg selv bevitner at du aktiv ofrer noe eller tar andre valg enn dem for å oppnå en knallgod form, sier du jo indirekte til dem at de ikke kan oppnå det samme uten å forsake isen, vinen og byturen til kl 06.00..?

Litt pretensiøst innlegg kanskje, men noen tanker jeg gjør meg, uten annet grunnlag enn.. Mine tanker :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...