Gå til innhold

Noen tanker - diskusjon?


Tiwas

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er fordi ulike folk har ulikt syn på trening og kosthold. Normen i samfunnet er at man må tvinge seg til å trene og spise sunt for å få en kropp som ser bedre ut. Det folk ikke skjønner er at for oss som brenner for trening så handler det om mer enn bare "å se ut". Det er en lidenskap, hobby og glede. Og med to forksjellige syn kræsjer tankene rundt det og de som ikke forstår lidenskapen ser på de som trener som narsisistiske og asosiale. Det er min oppfattelse av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på alder bare som et tall, i mitt syn så er fattern på 66år enda ung fordi han er i bedre form enn mange av kompisene mine i 20åra. Slik som fitness er en trend for unge folk nå, burde det å holde seg form/ skadeforebygging være en trend for eldre.

Så når jeg blir eldre, vil jeg ikke ha hytte på fjellet eller eie den nyeste BMWen. Da skal jeg heller være han på 40/50 som tar muscle ups :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig sånn at det er så mye fordommer mot å drive aktivt med sport og trening i alderen 35-40+ ? Jeg vet ikke, men har inntrykk at det heller er motsatt i dag? Altså heller slik at "40 er de nye 30", og presset i det morderne samfunn heller blir at du skal "do it all", med karriere, sosialt liv og så klart har du sixpack og biceps under dressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg arbeider der jeg gjør for der er det heller vanlig å trene enn å ikke gjøre det. Fortrinnsvis aktive syklister og annen cardioaktiviteter, men de synes likevel det er tøfft at folk holder seg i form uansett aktivitet :)

Når det gjelder andre som jeg egentlig ikke kjenner og hva de mener, kunne ikke brydd meg mindre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på treningen som din "egentid", hvor det er kun deg og mange tonn med stål som skal beveges horisontalt eller vertikalt, det gir tid til tanketømming og fokus på noe helt annet enn den hektiske dagen du har. At man snart fyller de store førti betyr ikke at man skal kutte ut ALT MULIG man trives med, og som potensielt gir mer glede i hverdagen. Dessuten ligger det jo mye i korta at en mulig bedre halvdel kan syns du er enda heitere (no homo) om du har litt muskler og faktisk kan løfte den forbanna kommoden hun har mast om at du skulle flytte fra soverommet til foajeen.

TL;DR: Praktisk styrke og praktisk kropp (estetisk messig) = Win, uansett alder. Keep lifting bro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig sånn at det er så mye fordommer mot å drive aktivt med sport og trening i alderen 35-40+ ? Jeg vet ikke, men har inntrykk at det heller er motsatt i dag? Altså heller slik at "40 er de nye 30", og presset i det morderne samfunn heller blir at du skal "do it all", med karriere, sosialt liv og så klart har du sixpack og biceps under dressen.

Det er nok veldig individuelt, og kan godt hende min omgangskrets, både privat og gjennom jobb, er ved en eller annen ytterfløy. Det inntrykket jeg har er at folk ser opp til folk utenfor omgangskretsen som forsøke å komme seg i form. Noen viser også interesse for å lære når de finner en med kunnskap i sin omgangskrets, men så skriker de til i smerte når de finner ut at de må droppe en del vin og annen "kos". For meg virker det mer som om det har gått sport i å se lengtende på dem i glansede blader, ta to uker med KK sin nye diett som skal gi sommerkroppen på fire timer, og så gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nærmer meg 40 sjøl, og har vel aldri vært i bedre form totalt sett. Har vært 15 kg tyngre men da ikke vært i nærheten av bevegelse og utholdenhet jeg har i tillegg nå. I min omgangskrets er det (heldigvis) ganske mange som er interessert i trening, ikke nødvendigvis like aktivt som meg men nok til at kommentarene uteblir. Mitt inntrykk er, snodig nok, at når folk ser at man trener variert så er kommentarene/reaksjonene mindre. Jeg fikk mer kommentarer på at jeg måtte roe ned treningen når jeg veide 15 kg mer. Jeg gjør riktignok som Tiwas, dropper shakene rundt folk jeg ikke kjenner godt. På jobb har folk blitt vant til at jeg er nøye med kosthold, men tar gjerne kake/is hvis det serveres på jobben selv om jeg nok ikke er den som tømmer fatet. Mye også for å slippe kommentarer ja...

Jeg syns det er helt suverent at folk ikke lar skuldrene/armene ramle ned rundt magen men tar litt vare på helsa sin. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fordommene trådstarter nevner gjelder nok bare styrke/fitness/kroppsbygging. Overdreven kondistrening er jo høystatus så det holder for 40/50åringer i lederstillinger.

Ja, de som sykler 100 mil om dagen får ingen kommentarer. Der er det kult. Men...de som sykler og spiller squash og sånt pleier ikke å ha like eksotiske matvaner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig sånn at det er så mye fordommer mot å drive aktivt med sport og trening i alderen 35-40+ ? Jeg vet ikke, men har inntrykk at det heller er motsatt i dag? Altså heller slik at "40 er de nye 30", og presset i det morderne samfunn heller blir at du skal "do it all", med karriere, sosialt liv og så klart har du sixpack og biceps under dressen.

Der skrev du akkurat det jeg tenkte! I mine arbeids/vennemiljø er det slik. Styrketrening og kampsport har nådd bedriftslederne også. Kondis er ikke det hotteste lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er riktignok bare 20 år, men mange spør meg liksom "når er denne fasen din over da?" "du gidder vel ikke det der så mye lenger" etc etc. Og jeg blir sånn "EH?"... Altså, jeg har ikke blitt emo og begynt å røyke hasj for å gjøre foreldrene mine sure - jeg har begynt å trene fordi at; 1) det gir meg bedre helse, 2) det gir meg mer overskudd, 3) det gir meg glede og mestringsfølelse, 4) jeg liker det, 5) det er sunt, 6) det er gøy og sosialt, 7) jeg vil leve et langt, friskt liv uten mye vondter, 8) jeg får finere kropp og jeg kunne laget en bok med punkter.

Hvordan faen kan noen mene at det er viktigere å drikke vin/se på tv/etcetc enn å trene? Trene er det sunneste du kan gjøre, og har man da lagt om kostholdet i tillegg som jeg har så er det en sinnsyk innvestering ifht fremtidig helse og livskvalitet. Hvem faen gidder IKKE å trene spør jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har passert godt over førti, tok 39 år før jeg skjønte at jeg måtte trene litt.

Har sluttet helt med å snakke om treninga mi til andre, jeg poster aldri noe på face, tilbakemeldingene er bare sutring fra andre... Men alle vil ha tips og råd om trening og kosthold, men ingen vil ofre noe for å komme i gang.

Har en tung og fysisk krevende jobb, og blir forfjamset over kundene mine, menn som kvinner, de klarer knapt å løfte noe som veier over 20 kg til sin egen bil.

Trening på blå resept, sier jeg! Tenk hvor mange som kunne fungert i hverdagen med litt trening, men som har kommet i en ond sirkel med piller, mat og sofa for vond kropp. Har vært der selv, og takker meg selv for en fysikk som jeg kan leve godt og smertefritt med. Føler meg minst 15 år yngre enn jeg gjorde for fem år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i en liten by i Nord-Norge, og har absolutt ikke samme erfaring som deg. Akkurat mens jeg leste igjennom tråden, hørte jeg en shaker noen meter unna. Det går i salat til lunsj, cc, kesam og bær til dessert. Vi er 6 stk på jobb (av totalt 26 ansatte) som trener styrketrening, 5 er over 35. To av oss (damer) har helt uavhengig av hverandre bestilt coaching for å bli enda flinkere, flere har fulgt Åge Bundes kurs her oppe, og tatt steget ut av spinningsalen og over på vektrommet.

Mulig jeg ikke får de kommentarene fordi jeg (enda) er overvektig, men har fått kommentarer på hvor sterk jeg er, både fra kollegaer og andre i bygget her - og har kun inntrykk av at de synes det er en god ting.

Men, joda, jeg har også fått og slengt noen kommentarer til de som ikke vil spise kake, det er fort gjort. Lover å slutte med det med en gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten by i Nord-Norge, og har absolutt ikke samme erfaring som deg. Akkurat mens jeg leste igjennom tråden, hørte jeg en shaker noen meter unna. Det går i salat til lunsj, cc, kesam og bær til dessert. Vi er 6 stk på jobb (av totalt 26 ansatte) som trener styrketrening, 5 er over 35. To av oss (damer) har helt uavhengig av hverandre bestilt coaching for å bli enda flinkere, flere har fulgt Åge Bundes kurs her oppe, og tatt steget ut av spinningsalen og over på vektrommet.

Mulig jeg ikke får de kommentarene fordi jeg (enda) er overvektig, men har fått kommentarer på hvor sterk jeg er, både fra kollegaer og andre i bygget her - og har kun inntrykk av at de synes det er en god ting.

Men, joda, jeg har også fått og slengt noen kommentarer til de som ikke vil spise kake, det er fort gjort. Lover å slutte med det med en gang. :D

Når jeg startet å trene, var alle ekstremt positive, men når musklene kom ble det stopp på alle hyggelige kommentarer. Dette er en annen diskusjon, men har fått utrolig mye negative kommentarer om kroppen min de siste par årene:

"du har snart større biceps enn meg, og jeg er mann, nå holder det vel"

"hva slags dritt er det du drikker, er du helt fanatisk" (proteiner)

"det holder vel med muskler nå"

"du kan vel ikke spise dette"

"så feite lår du har fått"

"six pack på damer er det støggeste jeg veit"

"livet handler om mer enn trening" (bruker fem timer i uka på dette)

"du ser ut som Marit Bjørgen, ikke akkurat pent"

Så bare vent, når du har gått ned dine ønskede kilo og blir fit og flott, da får du også høre det ;)

Masse lykke til og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil å trykke liker, for fydda! Håper det bedrer seg litt nå som fitness er så in... Heh.

Men, jo - jeg innrømmer glatt at jeg har tenkt samme tanken ang jenter som har veldig lav fettprosent - uten å være oljet og sminket - altså en småsliten 2-barnsmor som har første dagen på stranda og viser sixpacken under litt gusten hud som er litt slarkete. Spesielt før jeg selv begynte å trene styrke.

Jeg startet min første PT-time med å fortelle at jeg ikke ville trene mye tung beinstyrke, for jeg bygger så lett lår (mitt store kompleks som veltrent 19-åring, åh, så dum jeg var da!), så jeg har nok vært igjennom det meste av misoppfatninger og fordommer selv - iblandet en god dose smålig misunnelighet!

Det jeg tenker tilbake på, er at jeg nok lett har slengt kommentarer (og iallefall tenkt dem!), uten å mene det så veldig seriøst. Det er som kommentarene til tynne mennesker - de er liksom idealet, så det er "lov" å si noe høyt.

Folk flest er mest opptatt av seg selv og sitt, og legger ikke nødvendigvis for mye tid og energi på andre, selv om kommentarene kommer i ny og ne.

PS - og takk! Den som måtte fortelle meg at jeg ser stygg ut kommer til å få høre det! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byttnavn

Jeg er 30 år og er mye yngre enn alle andre der jeg jobber. Alle er overvektige. Jeg har selv gått ned 25 kg på 18 månder.

Jeg har fått mange hyggelige tilbakemeldinger. Men nå er det snudd litt til "det må ikke gå for langt" "du trener for mye" osv osv.

Etter jeg har gått ned i vekt og fått en bedre selvtillit og går rundt med en bedre holdning føler jeg også at mange jeg kjenner på jobb og andre steder ser meg som en trussel fordi jeg har klart det de selv ønsker å klare men ikke gjennomfører.

Mange skjønner ikke at ved å trene/holde fysikken i form gjør man også mye for indre styrke og sjelsro.

Hadde de sett sammenhengen eller vært igjennom det samme selv så hadde kommentarene stilnet.

I Norge ruler dessverre snørrski alle går på astma medisiner verdens sunneste sport enda. Og sykkel på en sterk nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er straks 37, og la om kostholdet for to år siden. Kom i gang igjen med treninga for halvannet år siden, og elsker det. Merker jo at jeg har mye fokus.

Har også fått høre den "Nei, du må ikke trene sånn at du blir sånn Schwartzenegger da", og et og annet spørsmål om "tar du sånn proteinpulver også da?"

Og svarer ærlig på sistnevnte at jeg tar det etter trening som et fint mellommåltid før jeg kommer meg hjem.

På jobben er jeg i mellomsiktet aldersmessig. Men det er mye kake, godis, snacks etc. Et par kolleger, inkl sjefen, kunne trengt å gå ned en del. Men sjefn jobber med saken. De andre gjør det ikke. Det er de som snakker mest om godis og snop og gudene veit hva. Ja, bortsett fra når de har vært "sunne" og handlet inn til å lage knekkebrød, noe de gjerne diskuterer mens de gnafser Twist.

En kollega, nær pensjonsalder, trener noe zumba-greier (mye klaging om varmt i salen under lunsjen i dag) med regelmessig frekvens. Og går på pub rett etter trening. Det hører med til historien der at mannen måtte amputere en tå pga diabetes. Hun spiser fortsatt masse snop etter lunsj.

Dog skal de ha at de ikke har kommentert på at jeg er fantatisk. Ei heller har det kommet negative kommentarer på hva jeg spiser. Jeg tror faktisk de er temmelig misunnelige.

Men det er jo slik at "haters gonna hate".

Og som allerede påpekt, hadde man trent ski, sykkel eller fotball/håndball, er det ingen som hadde reagert. Men når man sier man trener styrke/pumper jern, blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...