Gå til innhold

Svinefilet sunt?


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Gjest SlettetBruker4

Jeg spiser en del svinefilet siden det er billig og godt. Men en på jobben sa at man visstnok skulle begrense det fordi det på lik linje med storfe er knyttet til tarmkreft o.l? er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså..hvis du er religiøs og ikke spiser gris av den grunn så...den er skitten...og ja litt pga urinsyren som blir igjen i kjøttet som de så fint sier..hvordan eller hvor høy grad aner jeg ikke..men at det er farlig eller usunt fordet ..jeg trur ikke det..svinefilet er magert og sunt kjøtt så vidt jeg vet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist mellom 300-600 gram svinekjøtt (indre- / ytrefilet) hver dag de siste 6 mnd, og sporadisk mye kjøtt av denne typen de siste ti årene. Har ikke merket noen vesentlige bivirkninger enda. Jeg har for øvrig ikke fått med meg noen solide studier som direkte knytter konsum av større mengder svinekjøtt til tarmkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker4

Blir litt forvirret:

I de nye kostrådene er svinekjøtt likevel kommet med i kategorien rødt kjøtt – det vi skal begrense inntaket av.

– Grunnen er at svinekjøtt er slått sammen med rødt kjøtt i den vitenskapelige dokumentasjonen av de ugunstige helseeffektene av kjøtt. Det er godt mulig at norsk, magert svinekjøtt ikke er like uheldig, men det har vi altså ingen dokumentasjon på foreløpig. Det er satt i gang ny forskning på svinekjøtt her til lands, nettopp for å se om det er mulig å dokumentere at svinekjøtt er like bra for helsen som kylling og fugl, sier Arsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med min muslimske bakrunn er det helt ute av spørsmålet å spise svinekjøtt. Så jeg velger å si meg enig med han fyren på jobben din.

Helt irrelevant for majoriteten i dette landet av overbevisningsrelaterte (og vitenskapelige?, men kanskje mest smaksrelaterte) årsaker. Du sier deg enig fordi du har religiøse overbevisninger som påvirker din gjøren og laden, ikke fordi det nødvendigvis er noen konsensus om at høy svinekjøttkonsumpsjon korrelerer med økt insidens av tarmkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt irrelevant for majoriteten i dette landet av overbevisningsrelaterte (og vitenskapelige?, men kanskje mest smaksrelaterte) årsaker. Du sier deg enig fordi du har religiøse overbevisninger som påvirker din gjøren og laden, ikke fordi det nødvendigvis er noen konsensus om at høy svinekjøttkonsumpsjon korrelerer med økt insidens av tarmkreft.

Takk for at du sa det bedre enn det jeg hadde klart(:

Og sånn apropos; det enkelte nevner tidligere i tråden her om syre i musklene; det er også bare tull.

Det er selvfølgelig en risiko for forsurning av kjøttet ved for mye stress ved slakting, men i norge har vi såpass gode rutiner på det at det er neglisjerbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynligvis så har alle som har fått tarmkreft på eit eller anna tidspunkt i livet ete svinefilét, så eg vil seie ei er TETT knytta til kvarandre. Det er faktisk slik at ein burde prøve å venne seg av med å ete mat. Ein hestebonde klarte det nesten med eine hesten sin, men uheldigvis døydde hesten like før han vart avvend, av svolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De studiene det er snakk om er det vanskelig å ta alvorlig. Det var snakk om farseprodukter, grillet, stekt, og ikke tatt hensyn til ting som livsførsel overhodet (trening, røyking osv osv). Desverre er det altfor kostbart og omfattende å lage studier som man kan pinpointe matvarer på denne måten på. Svinefilèt inneholder protein av høyeste kvalitet. Tygg og et og bygg muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal følge ALLE kostrådene som kommer fra personer, myndigheter osv så hadde vi ikke levd. Sånn er det bare. ALT er farlig på en eller annen måte :)

Enig. Dessuten er det alt for mye feiltolkning ute og går. Det som en gang ble uttalt riktig blir gradvis forandra, desto flere som blandes inn. Til slutt ender det opp med at "kylling er usunt fordi det er ufrisk farge på kjøttet". - da det egentlig handlet om at 1kg kylling daglig i 10 år kunne være skadelig. En greie med svinekjøtt er kvaliteten på kjøttet, med tanke på hvor mye kroppen tar opp. Men det handler igjen om mengdene man får i seg.

Når det skal sies så har de aller fleste en mening med det de sier, selv om det ikke alltid blir oppfattet riktig, eller vurdert som riktig individuelle tilfeller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis svin. Gjør bonden en tjeneste. prisen går opp;) Svin er billig om dagen så utnytt det og snu trenden i samme slengen..

Kjøp foresten mere av det kjøttet som ikke er rent. Er bullshit at alt kjøtt skal hete biff.. Kjøp billig kjøtt og kok det mørt om nødvendig. Det sparer lommeboka de i alle fall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet til å utbrodere litt på den uttalelsen? Jeg er redd jeg ikke helt skjønner hva du mener :)

Mente ikke annet enn å si at det er forskjell på kjøtt. Jeg er ingen ernæringsekspert, men det ligger i naturen at det er visse faktorer som bestemmer egenskaper til kjøttet, med tanke på hvor mye man kan nyttegjøre seg av det. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...