Gå til innhold

"Smoothies er noe tøv, det var ingen som lagde smoothies i steinalderen"


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Morsomt at enkelte individer tror at steinalderkostholdet var optimalt .. da levealderen var gjerne en firedel av hva den er nå.

Problemet er vel de som tror at steinalderkost handler om å leve som om man var i steinalderen. Sannsynligvis var mennesket såpass opportunistisk på den tiden at kostholdet var svært ensidig i perioder.

Steinalderkosthold handler jo egentlig om å spise alt uten å prosessere det på forhånd.

Og den største årsaken til at levealderen var kortere før i tiden var ikke livsstilsykdommer, men infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk å si at man ikke lagde smoothies i steinalderen, samtidig som man kun spiser sunt fett, da regner jeg med at han ikke mener animalsk. Skulle likt å sett de som kastet fettranden i steinalderen;)

Steinalderkostholdet var vel mer: spis alt du kan som du ikke dør av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Synes det er morsomt med kreasjonister som følger paleo.....

Men fantastisk artikkel! Huleboere hadde ikke blender, derfor er smoothies noe herk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kjedelige råd. Hvorfor ikke bare holde seg fysisk aktiv, så kan man spise pølser, entrecote, bearnaise, sjokoladeis med sjokoladesaus, pommes frites, smørdampede grønnsaker, jordbær med fløte og sukker, reker med ekte majones og meierismør på fint brød og alt annet deilig som matverdenen har å by på, uten dårlig samvittighet. Men ikke i ubegrensede mengder, selvfølgelig.

Greie råd hvis man skal ned i vekt og man ønsker fettprosent under 10-12, men for vanlige folk med en sunn og greit trent helårskropp, så er det der meningsløse råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Men for forventet levealder vil spedbarnsdødelighet ha den største innvirkningen :)

Helt klart, men jeg husker noen tall fra Tunisia - og da snakker vi det tyvende århundre og ikke steinalderen. Da kvinnene begynte å føde på sykehus, eller i det minste sammen med lege/jordmor, så økte forventet levealder for kvinner ganske umiddelbart med rundt 15 år. Jeg har ikke referansen foran meg, men huske bare at jeg ble slått av hvor enorm forskjellen var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe....aaaaaah...jaja....hmmm.:) Nå følger ikke alle steinalderkost heller da..menne...ja jeg tror faktisk at noen plasser i verden var det folks om lagde smoothies i steinalderen også...for eksempel finned det jo kokosmelk inni kokosnøttene ...og de drakk det..spørs hvor dumme de var ,men de kunne funnet en måte å skvisefrukta og drikke den på...kanskje det ikke var så mye drikke å få overalt heller..da var jo saftfrukter kjekt tenker jeg...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men jeg husker noen tall fra Tunisia - og da snakker vi det tyvende århundre og ikke steinalderen. Da kvinnene begynte å føde på sykehus, eller i det minste sammen med lege/jordmor, så økte forventet levealder for kvinner ganske umiddelbart med rundt 15 år. Jeg har ikke referansen foran meg, men huske bare at jeg ble slått av hvor enorm forskjellen var!

Den demografiske overgangsmodellen in the making...

Men, du. Er du helt sikker på at dette var den eneste faktoren som spilte inn? Det har jeg litt vanskelig for å tro. En generell forbedring av helsesektoren grunnet økt levestandard/velferd må jo hatt mye å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den demografiske overgangsmodellen in the making...

Men, du. Er du helt sikker på at dette var den eneste faktoren som spilte inn? Det har jeg litt vanskelig for å tro. En generell forbedring av helsesektoren grunnet økt levestandard/velferd må jo hatt mye å si?

Det er helt sikkert flere andre faktorer som spilte inn, men jeg mener at dette ble vurdert som den enkeltstående viktigste faktoren der de tydelig kunne se et hopp ved det tidspunktet da kvinnene begynte å føde under mer kontrollerte forhold og ikke bare sammen med en gammel kone i familien.

Jeg prøvde uten hell å finne referanser på dette ved å Google, men fant ikke noe om Tunisia spesielt. Det var derimot mange referanser på at overlevelsen til kvinner øker dramatisk når fødeselen bli flyttet fra hjemme uten hjelp av helsepersonell til sammen med lege/jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...