Gå til innhold

"Smoothies er noe tøv, det var ingen som lagde smoothies i steinalderen"


Anbefalte innlegg

Sitat fra Dagbladet for en tid siden: "Smoothie er noe tøv, man lagde ikke smoothie i steinalderen". Her har jeg fått mange morsomme kommentarer, og det er OK med humor.

Imidlertid ble det til journalisten tilføyd en rekke opplysninger som ikke ble tatt med. Det som vel er poenget er at man fra dagens matvaretilbud får i seg for mye mat som er ferdiglaget eller raffinert. Det innebærer at maten fordøyes for fort og at dette provoserer reguleringssystemene for sult og metthetsfølelse, som kroppen sliter med å dempe. I tillegg, vil det være enklere å innta mere mat (les kalorier) enn det som er sunt, siden den er "ferdigtygd", altså rekker ikke kroppen selv å formidle metthetsfølelse.

Smoothie er godt, det er sikkert sunt, men i små porsjoner og gjerne sammen med flere matvarer i ett måltid. Det burde være unødvendig å måtte "løpe etter" PR-kåte enkeltindivider som ikke får med seg de store linjene pga av kunnskapsmangel (bevisst eller ubevisst?).

Hva med diabetikere, skal de bøtte innpå med juice og smoothies uansett tidspunkt i forhold til hovedmåltidene? Mange studier har vist at mellommåltider med frukt øker sjansen for å utvikle fedme. Debatten kan bli lang og detaljert, og det burde den være.

Så la den ikke-innvidde leser få lov til å fordype seg i skikkelige kommentarer uten PR-tilsnitt fra den som melder seg på i debatten. Det gjelder også selvfølgelig journalisten fra Dagbladet som hektet seg på ett av mine utsagn, dvs. en konklusjon på en lengre utredning.

Men, humor skal man ha, bare det ikke bare blir humor uten noe substans i utsagnene, som desverre ofte er tillfellet i synsing om mat og fitness. Touchè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en mørkhudet regnskapsfører så blir jeg ganske oppgitt av å se fagfolk komme med slike påstander. Alt skal jo blandes i magen uansett, har ikke noe å si hvordan det blir behandlet før det fordøyes

Ikke for å være vanskelig her, men hvorfor har det at du er mørkhudet noe med saken å gjøre? :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg en spennende forelesning av biologen Iver Mysterud når det gjelder evolusjon og kosthold. Ett av poengene hans var at steinalderkost er mat vi har spist i 99% av vår evolusjonshistorie og vil dermed være maten kroppen vår er tilpasset til å spise, mens korn, sukker og fabrikkmat ikke er det. Han pekte på flere livsstilssykdommer som stammefolk med naturlig kost ikke har.

Utover det synes jeg Gordenladze har et poeng angående dette med smoothie, kanskje vi hjelper systemet litt for mye med å mose maten på den måten. Selv spiser jeg ofte grønnsakssmoothie til frokost, rett og slett fordi jeg føler jeg får lurt i meg mye mer grønnsaker i løpet av en dag på den måten. Frukt, derimot, bør man kanskje spise som den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig, men; Hvem sier at smoothier nødvendigvis skal være basert på frukt? Helmelk, valnøtter, avokado, gulrøtter, bringebær - alt dette kan fint brukes i en mos. Dersom det er blodsukkerstigningen fra frukten du henviser til mtp diabetikerne, så handler det mer om en makromessig godt sammensatt smoothie heller enn "smoothie er et dårlig mellommåltid". Juice er et dårlig mellommåltid, men smoothie kan være et fantastisk ett.

Mye av maten er vel også ferdigtygget da det kommer til magen - i alle fall enkelte matvarer. Kjøtt er vel hovedunntaket. Forskjellen ligger vel i hva som kommer ned i magen, fett blir liggende lenger enn karbohydrat, og hvor store mengder (f.eks vil enkelte matvarer raskere stimulere ghrelin o.l enn andre) heller enn den nøyaktige formen den kommer i.

Men jeg er stort sett enig, dette bunner vel heller ut i at vi har litt ulike subjektive oppfattelser av hva som er juice og hva som er smoothie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Dagbladet for en tid siden: "Smoothie er noe tøv, man lagde ikke smoothie i steinalderen". Her har jeg fått mange morsomme kommentarer, og det er OK med humor.

Imidlertid ble det til journalisten tilføyd en rekke opplysninger som ikke ble tatt med. Det som vel er poenget er at man fra dagens matvaretilbud får i seg for mye mat som er ferdiglaget eller raffinert. Det innebærer at maten fordøyes for fort og at dette provoserer reguleringssystemene for sult og metthetsfølelse, som kroppen sliter med å dempe. I tillegg, vil det være enklere å innta mere mat (les kalorier) enn det som er sunt, siden den er "ferdigtygd", altså rekker ikke kroppen selv å formidle metthetsfølelse.

Smoothie er godt, det er sikkert sunt, men i små porsjoner og gjerne sammen med flere matvarer i ett måltid. Det burde være unødvendig å måtte "løpe etter" PR-kåte enkeltindivider som ikke får med seg de store linjene pga av kunnskapsmangel (bevisst eller ubevisst?).

Hva med diabetikere, skal de bøtte innpå med juice og smoothies uansett tidspunkt i forhold til hovedmåltidene? Mange studier har vist at mellommåltider med frukt øker sjansen for å utvikle fedme. Debatten kan bli lang og detaljert, og det burde den være.

Så la den ikke-innvidde leser få lov til å fordype seg i skikkelige kommentarer uten PR-tilsnitt fra den som melder seg på i debatten. Det gjelder også selvfølgelig journalisten fra Dagbladet som hektet seg på ett av mine utsagn, dvs. en konklusjon på en lengre utredning.

Men, humor skal man ha, bare det ikke bare blir humor uten noe substans i utsagnene, som desverre ofte er tillfellet i synsing om mat og fitness. Touchè

Smoothie vil jeg påstå er en flott måte å få i seg frukt og grønt for personer som kanskje burde hatt mer av det.

"Ferdigtygd" mat? Tarmene tar vel opp marko- og mikronæringsstoffene uavhengig om det kommer i form av kylling og ris eller grandiosa?

Hvorfor bringer du diabetikere inn i dette? De er i sterkt mindretall i samfunnet og hvis man skal ta minoritetsgrupper inn i generelle kostholdsråd kan man ikke utelate alle andre grupper som krever annet kosthold. Et glass juice, en liten smoothie eller et glass melk er forøvrig ypperlig for å øke blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie vil jeg påstå er en flott måte å få i seg frukt og grønt for personer som kanskje burde hatt mer av det.

"Ferdigtygd" mat? Tarmene tar vel opp marko- og mikronæringsstoffene uavhengig om det kommer i form av kylling og ris eller grandiosa?

Hvorfor bringer du diabetikere inn i dette? De er i sterkt mindretall i samfunnet og hvis man skal ta minoritetsgrupper inn i generelle kostholdsråd kan man ikke utelate alle andre grupper som krever annet kosthold. Et glass juice, en liten smoothie eller et glass melk er forøvrig ypperlig for å øke blodsukkeret.

Smoothie må vel regnes som ferdigtygd mat, naturlig tygging gir partikler av mat som har en gunstig overflate per masse-enhet og dermed vil fordøyelsesenzymene trenge lenger tid for å bryte ned næringsmidlene. Enkelte næringsmidler på molekylnivå har vanskeligere for å tas opp når det er fiber og fett i maten. Derfor er de fleste enige om at Middelhavsdietten er den som passer de fleste mennesker best. Mye fiber og sunt fett, som gir et passe langsomt opptak er det kroppen svarer best på. Dette er Fedon Lindberg og de aller fleste "akademikere" enige om.

Jeg er selv diabetiker, men følger visse prinsipper når det gjelder sukkerinntak (først fylle opp tarmen med fiber og fett = sunt fett), deretter ta inn sukkerholdig mat, eventuelt sukkerholdig drikke. Og, gjerne litt juice, eller fruktbasert smoothie. Uansett, så er det rekkefølgen og mengden som er viktig for en diabetiker. Mitt langtidsblodsukker ligger i normalområdet, så det synes som om de rådene jeg i all ærbødighet gir, virker.

"Ypperlig å øke blodsukkeret"? Hva mener du her? Blodsukkeret øker ikke mye hos en frisk person etter inntak av juice/smoothie. Men, hormonelle reguleringsmekanismer, som en diabetiker ikke har, blir "belastet", og det kan på lang sikt føre til fedme hos de som tar inn for mye "lettfordøyelig", karbohydratholdig mat, er genetisk disponert for fedme, og som ikke beveger seg så mye. Interessant nok, tror man at sammensetningen av fett, karbo og protein i maten kan virke positivt inn på menneskets ønske om å bevege seg, siden det finnes nervebaner i deler av hjernen, som ligger i en kobling mellom nerver og hormoner som svare på matinntak og den motoriske delen av hjernebarke. Altså, kan en bestemt sammensetning av energigivende næringsmidler øke kroppens spontane ønske om å bevege seg? Hvis ja, så behøver man ikke være så striks med sukkerinntaket likevel!

Forøvrig kan man gjerne plukke sammen f.eks, nøtter i smoothien for at opptaket av sukker skal gå langsommere. Fin kommentar fra en av mine kvasseste kritikere i bloggen (bra tenkt)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv diabetiker, men følger visse prinsipper når det gjelder sukkerinntak (først fylle opp tarmen med fiber og fett = sunt fett), deretter ta inn sukkerholdig mat, eventuelt sukkerholdig drikke. Og, gjerne litt juice, eller fruktbasert smoothie. Uansett, så er det rekkefølgen og mengden som er viktig for en diabetiker. Mitt langtidsblodsukker ligger i normalområdet, så det synes som om de rådene jeg i all ærbødighet gir, virker.

"Ypperlig å øke blodsukkeret"? Hva mener du her? Blodsukkeret øker ikke mye hos en frisk person etter inntak av juice/smoothie.

Jeg burde kanskje presisert, men mente selvfølgelig at karbo i form av frukt/juice/smoothie/melk/whatever øker blodsukkeret hos diabetikere. Mitt blodsukker holder seg relativt stabilt selv om jeg spiser sukker. Samboeren er diabetiker og sist hb1ac-måling hadde hu 6,0mmol/l, så "vi" vet veldig godt hvor viktig det er med bra kosthold og trening for folk med diabetes. Det var forøvrig helt uten å drikke en eneste smoothie!

Jeg er i mot å dele inn mat i bra og dårlig når det er i all hovedsak mengde som er alfa og omega..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoothie er kun for homoer og for kvinner med treperler rundt halsen,.

Steinaldermat er derimot for menn med hår på brystet.

;)

Steinaldermat er interessant nok, men dessverre - alt ettersom hvordan en ser det - så er slikt ikke tilgjengelig for oss moderne mennesker. En blodig biff med rå broccoli burde vel kunne passere, tenker du? Overhodet ikke. Steinalderbiffer var av et ganske annet kaliber enn de leivene en finner i kjøledisken på Rema 1000 av Norsk Rødt Fe, ferdig vakumpakket fra Gilde. Og broccoli, slik vi kjenner den, var noe helt annet i steinalderen. De færreste botanikere ville være istand til å gjennkjenne variantene som dagens broccoli er et fremdyrket derivat av.

:)

Troen på at en spiser steinaldermat bare fordi en sverger til rene råvarer og holder seg unna raffinert sukker, halvfabrikata og kornprodukter er like feilaktig som å tro at det er miljøvennlig å kjøre elektrisk bil. Det hele er mer krevende enn som så. Dessuten er elektriske biler også noe som kun homoer og kvinner med treperle-smykker beflipper seg med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...