Gå til innhold

Swidi

Medlemmer
  • Innholdsteller

    46
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Det er "bare" å google eks. powerlifting and glaucoma/eye sight eller weight lifting and glaucoma etc. Men denne linken fra 2014 er kanskje mest relevant: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2588394/Why-lifting-weights-gym-harm-eyesight.html Fuck, kanskje man bare skal gi opp målet om å bli sterkere og "buffere" og heller bare satse på cardio og kort-spilling... Men hvis realiteten er så farlig som linken skal ha det til, hva da med alle styrkeløftere og strongman-utøvere rundt om kring. Ikke minst tidligere utøvere. Har aldri hørt om noen som har fått synsskader av tung vekt-trenin
  2. Hei. Har lest flere steder (ved googling) at tung trening med vekter, og da særlig "store" øvelser som benkpress, knebøy og markløft kan potensielt være risikabelt for synet. Særlig når man holder pusten en liten stund samtidig som man eksempelvis presser opp vekta i benkpress. Det beskrives at trykket i øyet/øynene øker når man gjør dette, som potensielt kan bidra til å skade en synsnerve, ihvertfall på sikt. Denne skaden kalles tydeligvis for glaukom eller grønn stær. Dette kan igjen i "worst case scenario" over tid føre til blindhet. Tenkte jeg måtte lufte for andre, og høre hva folk p
  3. Hei. Jeg ønsker å få innspill fra forumet, om hva dere mener om søtningsmiddelet Stevia/stevia-glykosid i proteinpulver. Jeg kjøpte nylig en pakke med Star Nutrition`s proteinpulver - Whey80 Stevisweet med Stevia/Steviol-glykosid. På posen står det at en porsjon er på 30 gram. Jeg sendte en mail til Gymgrossisten (hvor jeg handlet fra), der jeg spurte om hvor mange milligram/gram stevioglykosider en porsjon med pulveret inneholder. Norske helsemyndigheter anbefaler ikke å innta mer en 4mg Stevia/Steviol-glykosid per kilo-kroppsvekt daglig. Selv er jeg usikker på om en porsjon med Whey80 Stevis
  4. Hei Kjetil1234, har et annet spørsmål til deg. Dette er litt dumt spørsmål, men må spørre om det allikevel. Jeg er fortiden fulltidsstudent og tilbringer en del tid for en dataskjerm. En gang i blant "føler jeg for å" reise armene rett opp i lufta. Enten en arm i gangen, eller begge armene.Gjerne med å strekke godt ut mot taket. Men siden jeg i de siste månedene har blitt helt "skade-paranoid" er jeg redd for at selv "uskyldige" bevegelser som å strekke armene mot taket kan være skadelig/ugunstige... Redd for selv dette kan bidra til at man risikerer "impingement"?... Gjerne fortell meg "a
  5. Dette er en fantastisk bra tråd! Kjempebra jobba. Personlig setter jeg stor pris på at enkelte, som du Kjetil1234, tar seg brydderiet med å lage en slik liste med masse tips og råd! Ikke minst gratis! Denne tråden er en betydelig ressurs som kan flere kan ha nytte av. Det er lett å overse slike tråder når alt er i skjønneste orden, men den dagen du begynner å merke litt ubehag her og der, er slike tråder gull verdt!!
  6. Setter stor pris på tilbakemeldingene jeg har fått i denne tråden! Dessverre er jeg ikke noe mindre forvirret over hva jeg skal gjøre, men har i hvertfall fått høre forumets meninger Det som jeg er usikker på er om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å kun benkpresse. Altså om skulderkomplikasjoner vil dukke opp etter en viss tid, som følge av det? Eller gjør jeg en bjørnetjeneste ved å "gunne på" med begge deler i god tro om at mobilitet og teknikk er bra nok for militær-pressing/pressing over hodet, for deretter å risikere å få "impingement", og dermed ha gjort en bjørnetjeneste?
  7. Min egen mening er også at det i utgangspunktet ikke er noe galt med øvelsen. Tvert i mot tror jeg øvelsen er bra. Da med tanke på at den trolig kan ha en viss overføringsverdi til benkpress. Derimot tror jeg øvelsen for den vanlige "Ola Nordmann", som f.eks meg, kan være litt risikabel. Da med tanke på at styrkeforholdet mellom fremside og bakside av skulder trolig bør være i balanse, regelmessig tøying bør gjøres osv. "Planen" min nå er rett og slett å trene benkpress som nesten eneste press-øvelse, og ha en god del trekk-øvelser i programmet, samt rotatorcuff-øveler og tøyninger. Dette
  8. Mener teknikken er ganske bra i benkpress. Har forøvrig også fått en bekreftelse på dette, fra en styrkeløfter.
  9. Hei. Tenkte å høre hva dere på forumet mener om øvelsen militær-press, men også pressing over hodet generelt. Jeg har trent seriøs styrketrening i snart et år nå. Har i de siste par månedene trent litt ustrukturert, da jeg har hatt litt småplager med både skuldre og knær. Jeg trente både benkpress og militærpress i perioder jeg trente Starting Strenght, Texas Method og Wendler 5/3/1. Etterhvert begynte jeg å merke sårhet og irritasjon på fremsiden av skuldrene. Disse skulder-irritasjonene merkte jeg mest ved dagligdagse gjøremål, og ikke spesielt under trening. Etter å ha lest my om sk
  10. Setter fortsatt stor pris på flere tips og råd fra dere på forumet! Gjerne beskriv hvilke øvelser jeg bør trene mye og øvelser som bør unngås. Har f.eks vært litt i tvil om pull-ups (overtak) er gunstig når man har sårhet på fremsiden av skuldrene og kaaanskje en viss impingement i skuldrene? For meg virker øvelsen bra for å styrke den brede ryggmuskelen, og muligens baksiden av skuldrene. Men det er også en tanke som slår meg om at øvelsen kan "irritere" skuldrene mer?
  11. Nope. Har ikke gjort det enda. Trente for 2 dager siden benkpress for første gang på over en uke. 60kg x 6-7 reps x 3 sett. "Uberfokusert" på teknikk av redsel for å gjøre noe verre med skuldrene. Dette gikk overraskende bra, ikke vondt i det hele tatt. Har heller ikke vondt av gjøre dagligdagse gjøremål (kjøre bil, støvsuge etc.). Men fremsiden av skuldrene kjennes såre ut når jeg masserer med tennisball (hele veien ned til biceps). Likedan kjennes det sårt oppå kragebenene nært acromion når jeg masserer med fingrene.
  12. Tusen takk for gode råd Skal prøve å få lastet opp en video etterhvert.
  13. Hei. Har trent både knebøy, rumensk markløft og stående roing med vektstang til nå. Har vært ekstremt fokusert på teknikk og svai i ryggen under disse løftene, da jeg vet disse øvelsene er "risky-business", spesielt når korsryggen min er øm. Men til svaret på spørsmålet ditt. Ingen stikkende eller prikkende smerte, men skikkelig ømt når jeg trykker fingrene mine mellom ryggstrekkerne midt på korsryggen. Kjenner egentlig ikke noe til smertene ved daglige gjøremål, men ved enkelt stoler/sittestillinger er det ubehagelig/småvondt.
  14. Nå har det gått 8 dager siden jeg sist trente benkpress og militærpress. I de siste 8 dagene har jeg ved styrketrening, trent som normalt, med unntak av å trene benkpress og militærpress. Jeg har trent en god del draøvelser som pull-ups (overtak), hantel-roing, "kabeltrekk", stående roing med vektstang osv. I tillegg har jeg på hver trening, "kjørt" enten noen sett med facepulls eller noen sett med "rotatorcuff-utover-rotasjon med strikk", samt tøyet bryst og fremside av skulder. Ellers har jeg daglig massert fremside av skulder med tennisball i tro på at dette kan bidra til bedre blodsirkulas
  15. Hei. For en 5-6 dager siden var jeg litt uheldig på det siste settet med markløft. Noen av repetisjonene ble dessverre utført med for dårlig svai, tvert i mot en liten krumning (ikke bra). Ihvertfall så gikk dette sånn passende bra. Kjente det verket litt i korsryggen etter trening, men det gikk over. For 2 dager siden støvsugde jeg huset, toskete nok støvsugde jeg også med litt krummet rygg, plutselig kjente jeg at det oppstå en svak smerte nede i lumbal-delen av ryggen/korsryggen. Smerten i korsryggen er lokalisert nærmest til et punkt mellom ryggstrekkerne. Det kan kjennes ut som at det
×
×
  • Opprett ny...