Jump to content

Swidi

Members
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

  1. Det er "bare" å google eks. powerlifting and glaucoma/eye sight eller weight lifting and glaucoma etc. Men denne linken fra 2014 er kanskje mest relevant: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2588394/Why-lifting-weights-gym-harm-eyesight.html Fuck, kanskje man bare skal gi opp målet om å bli sterkere og "buffere" og heller bare satse på cardio og kort-spilling... Men hvis realiteten er så farlig som linken skal ha det til, hva da med alle styrkeløftere og strongman-utøvere rundt om kring. Ikke minst tidligere utøvere. Har aldri hørt om noen som har fått synsskader av tung vekt-trening tidligere.....
  2. Hei. Har lest flere steder (ved googling) at tung trening med vekter, og da særlig "store" øvelser som benkpress, knebøy og markløft kan potensielt være risikabelt for synet. Særlig når man holder pusten en liten stund samtidig som man eksempelvis presser opp vekta i benkpress. Det beskrives at trykket i øyet/øynene øker når man gjør dette, som potensielt kan bidra til å skade en synsnerve, ihvertfall på sikt. Denne skaden kalles tydeligvis for glaukom eller grønn stær. Dette kan igjen i "worst case scenario" over tid føre til blindhet. Tenkte jeg måtte lufte for andre, og høre hva folk på forumet mener om denne påstanden. Er det en sannhet i dette eller er det skremselpropaganda? I såfall vil det være noe som helst "tryggere" å trene med litt lettere vekter og flere repetisjoner?... Satte selv en liten demper på humøret mitt da jeg leste dette, da jeg selv er en ivrig styrketrenings-mosjonist. Setter stor pris på tilbakemeldinger fra forumet!
  3. Hei. Jeg ønsker å få innspill fra forumet, om hva dere mener om søtningsmiddelet Stevia/stevia-glykosid i proteinpulver. Jeg kjøpte nylig en pakke med Star Nutrition`s proteinpulver - Whey80 Stevisweet med Stevia/Steviol-glykosid. På posen står det at en porsjon er på 30 gram. Jeg sendte en mail til Gymgrossisten (hvor jeg handlet fra), der jeg spurte om hvor mange milligram/gram stevioglykosider en porsjon med pulveret inneholder. Norske helsemyndigheter anbefaler ikke å innta mer en 4mg Stevia/Steviol-glykosid per kilo-kroppsvekt daglig. Selv er jeg usikker på om en porsjon med Whey80 Stevisweet (30g) vil overskride nevnte anbefaling... På pakken står det også at man kan innta 30g (en porsjon) 1-3 ganger daglig. Undertegnede lurer på om dette er trygt? Jeg sendte en mail til Gymgrossisten med spørsmål om det jeg lurer på ovenfor, men fikk kun et kort svar om at doseringen er trygg, men ikke noe mer informasjon... Hva mener forumet? Er det grunn til noen bekymring? Er èn 30grams dosering i døgnet trygt? Eller er annet proteinpulver med Aspartam-søtning tryggere? Setter stor pris på tilbakemeldinger :-)
  4. Hei Kjetil1234, har et annet spørsmål til deg. Dette er litt dumt spørsmål, men må spørre om det allikevel. Jeg er fortiden fulltidsstudent og tilbringer en del tid for en dataskjerm. En gang i blant "føler jeg for å" reise armene rett opp i lufta. Enten en arm i gangen, eller begge armene.Gjerne med å strekke godt ut mot taket. Men siden jeg i de siste månedene har blitt helt "skade-paranoid" er jeg redd for at selv "uskyldige" bevegelser som å strekke armene mot taket kan være skadelig/ugunstige... Redd for selv dette kan bidra til at man risikerer "impingement"?... Gjerne fortell meg "armbevegelser" jeg kan med god trygghet gjøre, for å "løsne" opp en gang i blant, ved dataarbeid. Beklager det dumme spørsmål, setter stor pris på tilbakemelding!
  5. Dette er en fantastisk bra tråd! Kjempebra jobba. Personlig setter jeg stor pris på at enkelte, som du Kjetil1234, tar seg brydderiet med å lage en slik liste med masse tips og råd! Ikke minst gratis! Denne tråden er en betydelig ressurs som kan flere kan ha nytte av. Det er lett å overse slike tråder når alt er i skjønneste orden, men den dagen du begynner å merke litt ubehag her og der, er slike tråder gull verdt!!
  6. Setter stor pris på tilbakemeldingene jeg har fått i denne tråden! Dessverre er jeg ikke noe mindre forvirret over hva jeg skal gjøre, men har i hvertfall fått høre forumets meninger Det som jeg er usikker på er om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å kun benkpresse. Altså om skulderkomplikasjoner vil dukke opp etter en viss tid, som følge av det? Eller gjør jeg en bjørnetjeneste ved å "gunne på" med begge deler i god tro om at mobilitet og teknikk er bra nok for militær-pressing/pressing over hodet, for deretter å risikere å få "impingement", og dermed ha gjort en bjørnetjeneste? Altså, for å sette ting litt på spissen. I mitt tilfelle, er det slik at siden jeg benkpresser må/bør jeg sørge for at mobilitiet osv. er i boks, og militær-presse/presse over hodet. Eller er det slik at, hvis jeg ikke skulle militær-press/presse over hodet, bør jeg da la være å benkpresse også? Er det enten eller for sikkerhetsskyld? Ikke lett å bli klok på dette
  7. Min egen mening er også at det i utgangspunktet ikke er noe galt med øvelsen. Tvert i mot tror jeg øvelsen er bra. Da med tanke på at den trolig kan ha en viss overføringsverdi til benkpress. Derimot tror jeg øvelsen for den vanlige "Ola Nordmann", som f.eks meg, kan være litt risikabel. Da med tanke på at styrkeforholdet mellom fremside og bakside av skulder trolig bør være i balanse, regelmessig tøying bør gjøres osv. "Planen" min nå er rett og slett å trene benkpress som nesten eneste press-øvelse, og ha en god del trekk-øvelser i programmet, samt rotatorcuff-øveler og tøyninger. Dette for å generelt sørge for å ha en sterk bakside, og pågrunn av at jeg tror fremsiden allerede blir mye stimulert av stillesittende skole- og dataarbeid (kort og stram muskulatur). Men det jeg er redd for, er at å kun ha èn pressøvelse, som f.eks benkpress, allikevel kan føre til skulderkomplikasjoner.... Altså noe sier mer at jeg bør uansett ha andre pressøvelser med i programmet og da særlig press over hodet?.... Hva mener folk om dette?
  8. Mener teknikken er ganske bra i benkpress. Har forøvrig også fått en bekreftelse på dette, fra en styrkeløfter.
  9. Hei. Tenkte å høre hva dere på forumet mener om øvelsen militær-press, men også pressing over hodet generelt. Jeg har trent seriøs styrketrening i snart et år nå. Har i de siste par månedene trent litt ustrukturert, da jeg har hatt litt småplager med både skuldre og knær. Jeg trente både benkpress og militærpress i perioder jeg trente Starting Strenght, Texas Method og Wendler 5/3/1. Etterhvert begynte jeg å merke sårhet og irritasjon på fremsiden av skuldrene. Disse skulder-irritasjonene merkte jeg mest ved dagligdagse gjøremål, og ikke spesielt under trening. Etter å ha lest my om skulderplager osv. har jeg blitt veldig forvirret særlig angående øvelsen militær-press. Ihvertfall når jeg leser om Eirik Sandvik og Mark Rippetoes motstridende syn på øvelsen. Jeg har veldig lyst til å kopiere utdraget om Sandviks mening om øvelsen Militær-press fra boka "Det beste innen Skadeforebyggende Trening" (2012) av Eirik Sandvik. Det samme gjelder Mark Rippetoes motstridende syn på øvelsen, fra boka "Starting Strenght Basic Barbell Training, 3rd Edition". Derimot tør jeg ikke å gjøre dette, med tanke på copyright osv......... Derimot kan jeg beskrive "kortversjonen" av Eirik Sandviks syn øvelsen militær-press: Han mener at øvelsen og generelt "press over hodet" er risikosport. Men særlig militærpress med vektstang. Altså at de færreste hobby-mosjonistene har god nok teknikk til å utføre øvelsen forsvarlig. Og/eller har god nok skulder-mobilitet (muskelubalanser) til å utføre øvelsen forsvarlig. Øvelsen gjør også at man i stor grad er utsatt for "shoulder impingement" i følge Sandvik. Han skriver også at folk ofte forsvarer øvelsen med at vektløftere utfører olympiske øvelser som rykk og støt uten problemer. Men at i de disse øvelsene er snakk om "fangposisjon" og bein og hofter gjør en stor del jobben. I motsetning til press, der arbeidet kun belager seg på skuldre og overkropp. I følge Sandvik "dekker" også alle horisontale dra- og pressøvelser samt vertikale chins, nødvendig skulderutvikling. (woops, ble ikke så mye kortversjon allikevel) Mark Rippetoe er derimot ikke enig. Han mener i en kort og dårlig norskoversatt-versjon av meg selv, at militærpress ikke er farlig i forhold til å pådra seg "shoulder impingement". Dette pågrunn av at skulderbladene er "frie" i bevegelsen, og "aldri" vil kunne føre til impingement/skulder innklemmingssyndrom. Men at benkpress er en mye "skumlere" øvelse, da skulderbladene er "låst" i mot en benk, og at skuldrene dermed er mer skadeutsatt. I følge Rippetoe har også utøvere som trener militærpress, generelt mindre skulderplager enn utøvere som "bare" trener benkpress. Og at for hver "benkpress-økt", burde det være en "militær-press-økt". Hva mener forumet om dette? La være og presse over hodet, da "annen" trening dekker skulderutviklings-behovet. Eller press over hodet for optimal skulderhelse? Setter stor pris på tilbakemeldinger
  10. Setter fortsatt stor pris på flere tips og råd fra dere på forumet! Gjerne beskriv hvilke øvelser jeg bør trene mye og øvelser som bør unngås. Har f.eks vært litt i tvil om pull-ups (overtak) er gunstig når man har sårhet på fremsiden av skuldrene og kaaanskje en viss impingement i skuldrene? For meg virker øvelsen bra for å styrke den brede ryggmuskelen, og muligens baksiden av skuldrene. Men det er også en tanke som slår meg om at øvelsen kan "irritere" skuldrene mer?
  11. Nope. Har ikke gjort det enda. Trente for 2 dager siden benkpress for første gang på over en uke. 60kg x 6-7 reps x 3 sett. "Uberfokusert" på teknikk av redsel for å gjøre noe verre med skuldrene. Dette gikk overraskende bra, ikke vondt i det hele tatt. Har heller ikke vondt av gjøre dagligdagse gjøremål (kjøre bil, støvsuge etc.). Men fremsiden av skuldrene kjennes såre ut når jeg masserer med tennisball (hele veien ned til biceps). Likedan kjennes det sårt oppå kragebenene nært acromion når jeg masserer med fingrene.
  12. Tusen takk for gode råd Skal prøve å få lastet opp en video etterhvert.
  13. Hei. Har trent både knebøy, rumensk markløft og stående roing med vektstang til nå. Har vært ekstremt fokusert på teknikk og svai i ryggen under disse løftene, da jeg vet disse øvelsene er "risky-business", spesielt når korsryggen min er øm. Men til svaret på spørsmålet ditt. Ingen stikkende eller prikkende smerte, men skikkelig ømt når jeg trykker fingrene mine mellom ryggstrekkerne midt på korsryggen. Kjenner egentlig ikke noe til smertene ved daglige gjøremål, men ved enkelt stoler/sittestillinger er det ubehagelig/småvondt.
  14. Nå har det gått 8 dager siden jeg sist trente benkpress og militærpress. I de siste 8 dagene har jeg ved styrketrening, trent som normalt, med unntak av å trene benkpress og militærpress. Jeg har trent en god del draøvelser som pull-ups (overtak), hantel-roing, "kabeltrekk", stående roing med vektstang osv. I tillegg har jeg på hver trening, "kjørt" enten noen sett med facepulls eller noen sett med "rotatorcuff-utover-rotasjon med strikk", samt tøyet bryst og fremside av skulder. Ellers har jeg daglig massert fremside av skulder med tennisball i tro på at dette kan bidra til bedre blodsirkulasjon og avspenning av fremside skulder. I motsetning til tidligere, legger jeg ikke merke til sårheten i skuldrene ved dagligdagse gjøremål. Men når jeg sitter i ro og "gnur" fingrene oppå/på fremsiden av kragebeinet i området hvor krageben og overarmsben møtes kjenner jeg fremdeles en viss sårhet og irritasjon. Det jeg nå lurer på er hva jeg skal gjøre. Militær-pressen dropper jeg å trene, da jeg tror den ikke er bra for mine skuldre og skuldermobilitet. Benk-press har jeg lyst å begynne å trene igjen, men er redd for at sårheten/smertene i skuldrene skal blusse opp igjen.. Setter stor pris på innspill og råd fra forumet! Er det andre øvelser jeg skal unngå. F.eks er pull-ups (overtak), risikofylt å trene med sårhet i skuldrene? Takker for svar!
  15. Hei. For en 5-6 dager siden var jeg litt uheldig på det siste settet med markløft. Noen av repetisjonene ble dessverre utført med for dårlig svai, tvert i mot en liten krumning (ikke bra). Ihvertfall så gikk dette sånn passende bra. Kjente det verket litt i korsryggen etter trening, men det gikk over. For 2 dager siden støvsugde jeg huset, toskete nok støvsugde jeg også med litt krummet rygg, plutselig kjente jeg at det oppstå en svak smerte nede i lumbal-delen av ryggen/korsryggen. Smerten i korsryggen er lokalisert nærmest til et punkt mellom ryggstrekkerne. Det kan kjennes ut som at det er kun ved en ryggvirvel, kanskje to ryggvirvler at smerten ligger. Ved dette området er det også en bitte-liten opphovnet klump. Jeg har ikke vondt i å bevege meg, verken bøye med eller noe. Men smerten er tilstedeværende hele tiden, og ligger kun på en 3-er på en smerteskala fra 1-10. Kan dette være en liten skiveutglidning? Som igjen presser på nerver på baksiden av ryggsøylen? Og hva skal jeg gjøre? Noe sier meg å trene både knebøy og markløft skal gå bra, forutsatt at teknikk er "spot-on" selvsagt. Men er usikker på om det vil være en bjørnetjeneste som plutselig gjør ubehaget i ryggen til noe langt værre og mer seriøst...... Mulig jeg er hypokonder, men vil gjerne ta tak i problemer som oppstår så raskt som mulig. Ikke minst ryggproblemer. Setter stor pris hjelp fra dere på forumet! På forhånd takk
×
×
  • Create New...