Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

Virker for meg litt tynt å bytte ut en øvelse som PC, med pendlay, som egentlig kun er ment til å bygge mye rygg? Blir ikke det litt som å bytte knebøy med... Beinpress?

Vel jo, men er og derfor Rippetoe er særdeles imot å bytte ut PC med Pendlay, det er som regel bare tilfellet i andre programmer lagt over SS-lesten.

Du kan lese mer på. http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle ha startet med dette programmet for en stund siden, har tvilt siden jeg har vært redd for å gjøre det feil. Anbefaler dere en PT time med opplæring?

Har holdt på noen måneder med benkpress med manualer, beinpress + diverse andre enkle øvelser. Men er nå på punktet hvor 240kg knebøy er alt for lett og det er maks av hva som er lov til legge på. Pluss nærmer meg 40kg(36kg nå) manualene i benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ha startet med dette programmet for en stund siden, har tvilt siden jeg har vært redd for å gjøre det feil. Anbefaler dere en PT time med opplæring?

Har holdt på noen måneder med benkpress med manualer, beinpress + diverse andre enkle øvelser. Men er nå på punktet hvor 240kg knebøy er alt for lett og det er maks av hva som er lov til legge på. Pluss nærmer meg 40kg(36kg nå) manualene i benkpress.

Du mener 240 kg i beinpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Workout A

3x5 Squat

3x5 Bench Press

1x5 Deadlift

Workout B

3x5 Squat

3x5 Press

5x3 Power cleans

Tatt rett ifra http://startingstrength.wikia.com/wiki/The_Starting_Strength_Novice/Beginner_Programs

Dette er det orginale programmet.

Mens så er det utviklet flere varianter, blant annet

Practical Programming Novice Program:

Monday

3x5 Squat

3x5 Bench press / Press (Alternating)

Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Wednesday

3x5 Squat

3x5 Press / Bench Press (Alternating)

1x5 Deadlift

Friday

3x5 Squat

3x5 Bench Press / Press (Alternating)

Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Onus Wunsler Beginner Program (from SS):

Workout A

3x5 Squat

3x5 Press

1x5 Deadlift / 5x3 Power Cleans (Alternating)

Workout B

3x5 Squat

3x5 Bench Press

3x10 or 5x10 Back Extensions (unweighted if progressing to GHR, weighted if not)

Chin-Ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Workouts A and B alternate on 3 non-consecutive days per week.

Derfor burde du jo opplyse om dette i tråden Ulvemannen, og ikke bare et av de.

Og det kan godt hende jeg tar feil Ulvemannen, men jeg klarer ikke finne noen program fra Mark Rippetoe hvor han har det samme programmet som du la ut, og når han er så veldig glad i å poengtere at alle øvelsene er så viktige som de er, burde du vell i det minste tatt med de andre varientene, og opplyst om de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom tråden så det er mulig noen har skrevet om dette, men hvordan pleier dere å trene som alternativ trening de resterende dagene mellom SS-øktene? Jeg trener ca 5-6 dager i uken, så jeg har jo 2-3 dager å fylle opp og så mange hviledager gidder jeg ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom tråden så det er mulig noen har skrevet om dette, men hvordan pleier dere å trene som alternativ trening de resterende dagene mellom SS-øktene? Jeg trener ca 5-6 dager i uken, så jeg har jo 2-3 dager å fylle opp og så mange hviledager gidder jeg ikke :D

For min del ble SS så tungt såpass fort at jeg ikke hadde særlig overskudd til å trene tre dager ekstra i uka. følger du programmet mtp progresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS er lagt opp slik at du gjør maksimal framgang ved at du har 3 tunge økter hver uke hvor du legger på vekt på samtlige øvelser fra trening til trening. Dagene mellom trengs for restitusjon. Husk at det er mellom treningsøktene du bygger muskler og styrke. Selve treningsøktene er bare stimulien som skal til for å framprovosere at kroppen må tilpasse seg stadig tyngre belastning.

Det er bedre å trene effektivt 3 ganger i uken enn å dele det opp unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom tråden så det er mulig noen har skrevet om dette, men hvordan pleier dere å trene som alternativ trening de resterende dagene mellom SS-øktene? Jeg trener ca 5-6 dager i uken, så jeg har jo 2-3 dager å fylle opp og så mange hviledager gidder jeg ikke :D

Hvor langt har du kommet i programmet? I begynnelsen syntes jeg 3 dager styrke i uka var for lite, men lenger ute i programmet var det absolutt nok for min del. Trente kun yoga og rolig kardio utenom. Jeg trente som oftest annenhver dag, og hadde behov for hviledagene mine.

Meningen er jo at du skal ta deg sånn ut i programmet at du trenger en hviledag mellom øktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del ble SS så tungt såpass fort at jeg ikke hadde særlig overskudd til å trene tre dager ekstra i uka. følger du programmet mtp progresjon?

SS er lagt opp slik at du gjør maksimal framgang ved at du har 3 tunge økter hver uke hvor du legger på vekt på samtlige øvelser fra trening til trening. Dagene mellom trengs for restitusjon. Husk at det er mellom treningsøktene du bygger muskler og styrke. Selve treningsøktene er bare stimulien som skal til for å framprovosere at kroppen må tilpasse seg stadig tyngre belastning.

Det er bedre å trene effektivt 3 ganger i uken enn å dele det opp unødvendig.

Hvor langt har du kommet i programmet? I begynnelsen syntes jeg 3 dager styrke i uka var for lite, men lenger ute i programmet var det absolutt nok for min del. Trente kun yoga og rolig kardio utenom. Jeg trente som oftest annenhver dag, og hadde behov for hviledagene mine.

Meningen er jo at du skal ta deg sånn ut i programmet at du trenger en hviledag mellom øktene.

Hadde min tredje økt med SS i går, så jeg har nettopp begynt med det. Løfter ikke veldig tungt enda, men jeg kjenner det på kroppen dagen etter hver økt. Er nok bare en rastløs sjel, men hviledag skal bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom tråden så det er mulig noen har skrevet om dette, men hvordan pleier dere å trene som alternativ trening de resterende dagene mellom SS-øktene? Jeg trener ca 5-6 dager i uken, så jeg har jo 2-3 dager å fylle opp og så mange hviledager gidder jeg ikke :D

  1. Hvis du "ikke gidder" å ha hviledager, så har du enten nettoppp begynt på SS eller så trener du ikke hardt nok. SS er så hardt at de fleste som gjennomfører det ordentlig abolutt ikke tenker på hviledagene som noe dumt.
  2. Alternativ trening kan være alt mulig som ikke ødelegger for restitusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Hvis du "ikke gidder" å ha hviledager, så har du enten nettoppp begynt på SS eller så trener du ikke hardt nok. SS er så hardt at de fleste som gjennomfører det ordentlig abolutt ikke tenker på hviledagene som noe dumt.
  2. Alternativ trening kan være alt mulig som ikke ødelegger for restitusjonen.

Har som sagt nettopp begynt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg gjerne programmet som oppsatt her. Mange bytter ut power clean med pendlay rows. De første øktene kan du gjøre markløft hver gang, deretter annenhver gang, og til slutt én gang i uken. Det blir fort tungt. Lykke til (y)

Anbefaler for øvrig en titt på denne: Top 10 Mistakes People Following Starting Strength Make

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg gjerne programmet som oppsatt her. Mange bytter ut power clean med pendlay rows. De første øktene kan du gjøre markløft hver gang, deretter annenhver gang, og til slutt én gang i uken. Det blir fort tungt. Lykke til (y)

Anbefaler for øvrig en titt på denne: Top 10 Mistakes People Following Starting Strength Make

Takk, disse skal bokmerkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...