Gå til innhold

Mark Rippetoes Starting Strength


Ulvemannen

Anbefalte innlegg

med mindre gummibelegget er av hoppeslott-typen vil nok dette gå riktig bra. å droppe vekter på betonggulv er ikke det beste for å få vektene til å holde lenge, så gummibelegg burde i de fleste tilfeller være helt ålreit.

Haha, det er nok ikke så mykt! Bruker jo faktisk ekstra matte under tøying fordi underlgate er for hardt *doh*.

Tanken er at ryggvinkelen ikke skal endre mens hoftene går opp. Hvis ryggvinkelen endres, det vil si at ryggvinkelen blir mer horisontal, så er ikke det så effektivt.

I denne videoen jobbet jeg spesifikt for å holde ryggvinkelen konstant siden jeg har hatt noen problemer med det:

Men du retter deg opp helt mellom hver rep? Det er ikke slik at vinkelen skal være lik i utgansposisjon på toppen som den er i bunn av løftet? Altså fremoverlent?

Også har jegs sett at mange strammer rumpa ekstra på toppen av løftet, nesten "jokker" fremover (forferdelig ord, men håper dere forstår) på knebøy, men virker som jeg nesten kun har sett det på HB bøy, når man har LB så vil vel kanskje denne "jokkinga" skape stor ubalanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å unngå bekkentilt i bunnen av løftet (dette kan du unngå ved å enten ikke gå så dypt eller ved å tøye rumpe/bakside lår, for å få opp fleksibliteten).

Rett opp hodet. Du skal ikke se rett ned i gulvet, men holdet hodet hele tiden i en nøytral stilling.

Ellers ser det greit ut, men film med mer vekt på neste gang. Teknikk med bare stanga kan fort bli litt unaturlig/uvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Hadde på arbeidsvekt på slutten av filmen, da er det litt enklere å ikke gå så dypt føler jeg, kjenner selv at jeg går for dypt når jeg varmer opp :/

Skal prøve å ha hodet mer nøytralt, blir lett til at jeg stirrer ned rett mellom knæna for å "sikte" meg inn *doh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Hadde på arbeidsvekt på slutten av filmen, da er det litt enklere å ikke gå så dypt føler jeg, kjenner selv at jeg går for dypt når jeg varmer opp :/

Skal prøve å ha hodet mer nøytralt, blir lett til at jeg stirrer ned rett mellom knæna for å "sikte" meg inn *doh*

Det er ikke noe i veien for å gå dypt, så lenge en har fleksibilitet til å unngå bekkentilt ;)

Jeg har gjort den samme feilen med å se ned og "sikte" meg inn. Problemet for min del ble at jeg havnet for langt frempå med stanga og klarte ikke å holde ryggen rett nok med tung vekt. Resultatet ble ofte vondt i øvre rygg og på sikt gir det sannsynligvis en belastningsskade. Løsningen for meg var å prøve å fokusere på et punkt på veggen foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jo det at jeg på en måte "krummer" øverste del litt forover for å lage en "plattform" for stanga. Det virker som jeg ikke helt greier å la stanga hvile der den skal hvile, kanskje albuen må peke lenger bakover? Skal det være mulig å stå "rett-opp-og-ned" med vekt på når man kjører low bar, eller skal ryggen alltid være i en vinkel forover, med bøy i hoftene?

Jeg jobber med fleksibiliteten, og den kommer seg sakte, men har funnet ut at det er greier å heller unngå å gå så veldig dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det snart vinterferie, da skal jeg hjem til mor og vekk fra gymmen jeg har her, er det greit med en uke fri? Kan alltids ordne et senter (skal faktisk sjekke ut tre senter hjemme), men har så mye å gjøre hjemme at jeg vil ikke forplikte meg til noe og påføre meg selv unødvendig stress :/

Tenkte å holde meg i bevegelse ved å gå turer, yoga og litt forskjellige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafrasert av Bruce Lee:

Before I learned the art, a squat was just a squat, and a deadlift, just a deadlift.

After I learned the art, a squat was no longer a squat, a deadlift, no longer a deadlift.

Now that I understand the art, a squat is just a squat and a deadlift is just a deadlift.

Bruce Lee snakker om utviklingen sin som kampsportutøver. Til å begynne med kan man fint lite om det man jobber med. Etter hvert som man lærer mer og mer blir det mer og mer komplisert, og vanskeligere å forstå. Her kommer paralysis by analysis inn. Og til slutt når man har lært masse og forstått masse så er det enkelt igjen.

Det er ikke måte på detaljer man kan henge seg opp i når det gjelder trening og knebøy. Mye av det blir flisespikkeri. De fleste klarer seg fint med noen få enkle cues. A squat is just a squat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...