Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Kvinnen har et valg om å ta abort. Mannen har ikke noe han skulle ha sagt! Det er forskjellen.

Så du mener at en si en 18 år gammel gutt ikke vil få psykiske skader av å måtte betale for en unge han var uheldig med å bli far til, fordi kvinnen plutselig ønsket det likevel? Å ha økonomisk ansvar for en unge er ikke bare, bare . Og hvertfall ikke noe jeg synes jenta har rett til å bestemme at gutten skal ha.

At han blir psykisk skadet er vel ei heller en mindre risiko enn det, det er med abort.

Kvinnen blir tvunget til å faktisk forholde seg til situasjonen og barnet på en annen måte som gjør at hun kan ombestemme seg. Om mannen faktisk engasjerer seg så kan han også få et annet syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er din personlige oppfatning og den skal du selvfølgelig få lov til å ha.

Selv mener jeg imidlertid at du avfeier det økonomiske ansvaret på veldig overfladisk vis.

Heldigvis ser ikke alle jenter like lettvint på det.

Det økonomiske er noe som må ta hensyn til når en kvinne skal vurdere å få barnet, ja. Men når det gjelder dette med abort så står hennes oppfatning av det sterkest. Dere tar virkelig lett på abort. Det er ikke bare, bare.

Hvis en kvinne faktisk ikke hadde barnet på kroppen og fikk et direkte forhold til det så hadde det vært en annen sak. Men hun får faktisk et forhold til barnet. Så det å si at hun ikke er i en tvungen situasjon er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen blir ikke tvunget til å være gravid. Hun kan velge seg ut av den.

At hun ikke er tvunget blir absolutt feil å si. Joda, har "valg" om abort, adopsjon osv. Men du tar virkelig lett på disse valgene. Det kan gi svært stor psykisk belastning for kvinnene. Det er ikke noe av natur som sier at kvinnen skal ta abort på en slik måte, derfor er det mange som sliter.

Mannen har satt seg like mye i sitauasjonen som kvinnen. Hvis han faktisk engasjerer seg så kan han også endre syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har satt seg like mye i sitauasjonen som kvinnen. Hvis han faktisk engasjerer seg så kan han også endre syn.

Å få barn er den største forpliktelsen som finnes. Jeg tror det i større grad er folk som (kanskje motvillig) resignerer seg til tanken, heller enn å plutselig endre syn på hvordan resten av livet plutselig skal tilbringes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som sier at man skal ta lett på abort, det handler mer om fornuft og ansvar for egne valg slik jeg ser det.

Hadde jeg i dag kommet i den situasjonen at jeg hadde blitt gravid av en one night stand så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, mest sannsynlig beholdt det. Men det hadde da ikke falt meg inn å forvente at denne mannen jeg hadde vært sammen med en gang skulle stå delvis økonomisk ansvarlig for dette barnet pga en dum natt sammen.Han skulle fått lov om han ville, men siden det var mitt valg å beholde barne så ville jeg ikke stilt ham det kravet. DET er kanskje forkjellen på deg og meg da Groenhaug . Beklager meg jeg synes denne diskusjonen begynner å bli i overkant tåpen fra din side. komentarer som at det mest sannsynlig påvirker jenta mer enn gutten, etc. Hvordan kan du vite dette? Og hvordan du avfeier mannens rett til å velge irriterer meg.

Hadde egentlig ingen planer om å involvere meg i denne diskusjonen, og nå har jeg igrunn sagt mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Men mannen vet fortsatt at det er en risiko. Så han fraskrives ikke ansvar. At det er kjipt, ja, men fortsatt like mye hans ansvar.

Nei, forutsettningene for hyrdestunden er jo nettopp at det ikke er noen risiko. Kvinnen har ansvar for egen kropp, og dersom hun sier at hun bruker prevensjon og ikke har tenkt å bli gravid.. vel, da er det ingen risiko for mannens del.

2. Prøv å forstå det jeg sier. Flygeleder er en jobb med mange situasjonsfaktorer som kan føre til stress, men det er fortsatt de individuellefaktorene som avgjør om du blir stresset eller ikke. Er det så vanskelig å forstå?

Det er umulig å forstå det du sier som noe annet enn touchy-feely-rainbows-and-glitter rør. Hørt om Bill Maher? Anyhow.. Flygeleder er en jobb som gjevnt over alle som driver med det fører til betraktelig høyere sykdomsrisiko enn de aller fleste andre yrker. Du kan ikke si at du føler det er individuelle forskjeller som har noe å si, når alle i yrket har en mye større sjanse for å bli syke av stress enn alle i de fleste andre yrker. Da er det yrket i seg selv som er stressende, hvor enn mye noen individer takler det bedre og andre dårligere.

Etter samme logikk kunne du sagt at det er like farlig å jobbe på kontor som det er å være stuntmann, fordi noen stuntmenn ikke skader seg på jobb. Du skjønner vel at det ene yrket gjevnt over har noe større sjanse for skade enn det andre..? Sånn er det også med f.eks. flygeledere mot nevnte kontorarbeider. Større faktisk risiko for sykdom, grunnet jobben, ikke touchy-feely individuelle opplevelser av ting.

3. Har ikke sagt at man ikke skal gjøre noe med det. Man skal ikke bare godta det. Man må finne ordninger som gjør at man kommer tilbake eller ikke ender i en slik situasjon.

4. Det blir litt som f. eks si at det er diskriminerende at kvinner må betale like høy forsikring på bil selv om det er dere menn som krasjer mest og dermed blir forsikringen høyere.

Dere har de samme mulighetene som oss.

Haha, menn mellom 18 og 25 krasjer mer enn andre, og de betaler også veldig mye høyere forsikringspremie. Ser du på ulykkesstatistikk for alle aldre er menn skjeldnere involvert i ulykker.

Færre ulykker per kjørte kilometer - DN.no

Ifølge tallene i rapporten er sjåførens skaderisiko større for kvinner enn for menn. For hver kjørte én million kilometer skades eller dør 0,22 kvinner. For menn er tallet 0,17.

5. Du kan si det på den måten. Men du kan heller ikke skyve under en stol at kvinnen er den som tar et større omsorgsansvar og det medregnes ikke i de statestikkene vi har sett på.

Det spørs hva du legger i omsorgsansvar, for antall timer brukt på jobb tipper i favør av mannen. Menner kvinner at de gir mer omsorg-per-time, på samme måte som at gjennomsnittskvinnen blir betydelig mye mer sliten enn menn per time jobb utført? Omsorgsansvar er faktisk iberegnet timebrukstatistikken til SSB, i den forstand at man må bruke tid i hjemmet på å gi omsorg. Snakker du nok en gang om vage, subjektive ting som hvorvidt en kvinne bekymrer seg så mye mer for familiens vel og ve at omsorgen hun gir krever mer av henne enn omsorgen han gir krever av han?

6. Men da er du enig da. En kvinne kan gå gjennom livet uten å få sex fordi hun ikke kan.

Og motsatt en gutt kan få sex. Det er lettere enn de tror.

Nå må du virkelig lære deg å lese skikkelig før du svarer. Enhver kvinne kan få sex når hun vil. En skammer seg nesten litt over kjønnet sitt, men sånn er nå engang vår natur. Enhver kvinne kan ikke få sex med Johnny Depp eller Chris Hemsworth, men hun kan såvisst få seg en omgang i høyet absolutt når som helst.

Dette gjelder ikke alle menn samme hvor hardt du liker å tviholde på fantasiene dine. Da selv den fæleste dama du kunne funnet frem har "standarder" og "synes ikke sex uten forpliktelse er noe hyggelig", "ikke er billig", eller en masse andre ting som kvinnen velger fremfor sex.

Det er en klisjé, men med en kjerne av sannhet, at gutter går på byen i håp om å få napp, mens jenter går på byen for å hygge seg med venner og kanskje møte en interessant fyr. Mot slutten av en fuktig kveld på byen kan fint de mindre attraktive damene huke med seg en av guttene i sjiktet over hjem, etter de fineste damene som var på byen for å finne en å dele natten med har valgt sine partnere for kvelden. Det vil alltid være flere gutter som vil ha (og faktisk er villige til å ha) sex enn det er jenter som vil det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å ta lett på abort! Det er snakk om å ta konsekvensene av de valgene du har tatt! Som kvinne har du valgt å ha sex med en du nærmest ikke kjenner. Premissene er at dette ikke skal bli noe langvarig, på langt nær noe barn ut av, som vil binde dere sammen for resten av livet. Som kvinne vet du like mye om konsekvensene og risikoene som mannen gjør. Kanskje må man selv også ta konsekvensene av det som har skjedd.

Jeg vet godt hva en abort innebærer, og jeg vet også når rammene (etter min mening) ikke ligger til rette for å sette et barn til verden. Man blir ikke skadet for livet, men det setter spor, akkurat som mange andre valg og avgjørelser man har tatt i livet.

Kanskje velger man heller og beholde barnet, og det er helt ok det også. Poenget her er at det er DITT valg, og ingen andre sitt. Som flere her har prøvd å poengtere; det burde ikke gå ut over den andre parten når rammene er som de er. Å si at det ikke er en påkjenning for barnefaren er kanskje å ikke se lengre enn sin egen feministiske snute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Har dere som driver å argumenterer for one night stands uten kondom noen sinne hørt om SOIer?? Herpes, klamydia, kjønnsvorter osv!? "hun bruker piller, så da er det greit"... Graviditet er ikke den eneste mulige konsekvensen ved ubeskytett sex. Og til dere jenter: om han på død og liv vil ha sex uten kondom med deg under en one night stand, er det nok en viss sjanse for at han ikke brukte kondom med de forrige heller... Kjønnssykdommer skremmer ikke - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Har dere som driver å argumenterer for one night stands uten kondom noen sinne hørt om SOIer?? Herpes, klamydia, kjønnsvorter osv!? "hun bruker piller, så da er det greit"... Graviditet er ikke den eneste mulige konsekvensen ved ubeskytett sex. Og til dere jenter: om han på død og liv vil ha sex uten kondom med deg under en one night stand, er det nok en viss sjanse for at han ikke brukte kondom med de forrige heller... Kjønnssykdommer skremmer ikke - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK

Ser ikke at det er mange som argumenterer for one night stands uten kondom...?

Men, om det er noen som faktisk har gjort det, så håper jeg de leser det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er personlighet virkelig det viktigste på ei jente eller er det bare romantisk bullshit?

Ja, personligheten er definitivt det viktigste. Er ikke den der så vil jenta aldri bli genuint vakker i mine øyne. Og er det ikke genuint, så vil jeg ikke ha det.

2. Er normalvektige jenter på diett på jakt etter perfekt sommerkropp (cardio + 1500 kalorier ala Victorias secret-modeller) hot or not?

NOT! Jeg liker veldig godt former og det er viktig å kunne ha et sunt forhold til kropp og kunne leve med seg selv. Om jaget er etter å ha noe som er uoppnåelig eller å ha en evig fortvilelse fordi alt gjøres feil så er det ikke et menneske jeg vil ofre min energi på. Enhver runddans kan endres, dog vet jeg når jeg skal backe ut av relasjoner om det ikke er noe som går inn og endre på destruktiv atferd.

3. Er det virkelig tøft med sterke jenter, eller vil dere helst hatt styrkerommet for dere selv?

Liker godt sterke jenter. Det er ikke en faktor som har så mye å si for min del. Om hun benker stanga eller 100 kg vil ikke gjøre noe forskjell i forhold til hvem hun er som person. Så om en hadde funnet seg en sterk jente man kunne trene sammen med ville jo bare vært et stort pluss. Da er det mer som drar i samme retning og man kan tracke og utfordre hverandre.

Totalt sett så gjelder det vel å se på hvilke styrker og svakheter begge har i en nær relasjon. Og hvordan man kan jobbe med dette for å bygge noe som blir progressivt sterkere over tid. En faktor som jeg liker er vel mental og emosjonell dybde kontra fysiske egenskaper. Jeg ser vel på helheten da, og på potensiale for hva som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes skremmende få erkjenner at det faktum at kvinner er dobbelt så mye fraværende fra arbeid bør innebære at det iverksettes systemendringer. At det bør forskes på hvordan dette henger sammen og hva det er som sykeliggjør kvinner er selvfølgelig åpenbart. Det kan imidlertid ikke bety at vi kan vente med å agere inntil vi har alle fasitsvar for hånden.

Selv om det enkleste er å jatte med og la det skure og gå.

Det forskes lite fordi vi vet alle hvorfor kvinner egentlig har et langt høyere sykefravær: lavere terskel for å skulke og manglende lojalitet overfor andre. Kvinner lever i sin egen lille boble, der de spiller hovedrollen i filmen om sitt eget liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største konsekvensen for en mann er de økonomiske utgiftene. For en kvinne å ta abort er det både psykiske og fysiske konsekvenser som kan skje. Disse ser jeg veier høyere enn økonomiske.

Selv om mannen ikke der og da ønsker barnet, så kan det også være slik at hvis han involverer seg slik som kvinnen blir tvunget til, i form av å være den gravide, så kan det hende han endrer mening.

Da handler det mer om gi mannen bedre rettigheter til å kunne delta i barnets liv.

Det koster mellom 500000 og 800000 for en mann å forsørge et barn i 18 år. Du mener altså at en abort er mer alvorlig enn et økonomisk tap på nærmere 1 mill? Heia hauet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forskes lite fordi vi vet alle hvorfor kvinner egentlig har et langt høyere sykefravær: lavere terskel for å skulke og manglende lojalitet overfor andre. Kvinner lever i sin egen lille boble, der de spiller hovedrollen i filmen om sitt eget liv...

En noe bister og farget forklaringsmodell, det der... Men når så få andre i det hele tatt tør mene, synse eller tenke noe om hvorfor kvinner er og blir så sykeliggjort, så vil mange gi sin tilslutning til denne forklaringen. Selv om de færreste vil si det høyt, selvfølgelig. Hadde håpet at den eneste motsatsen ikke ville være "kvinner har fått større totalbelastning og bryr seg så mye om alt som skjer på jobb og i familie at det bare er sånn det må bli."

Om mulig så er det nemlig en enda mindre troverdig forklaring.

Ihvertfall for bortimot de fleste av oss.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forutsettningene for hyrdestunden er jo nettopp at det ikke er noen risiko. Kvinnen har ansvar for egen kropp, og dersom hun sier at hun bruker prevensjon og ikke har tenkt å bli gravid.. vel, da er det ingen risiko for mannens del.

Det er umulig å forstå det du sier som noe annet enn touchy-feely-rainbows-and-glitter rør. Hørt om Bill Maher? Anyhow.. Flygeleder er en jobb som gjevnt over alle som driver med det fører til betraktelig høyere sykdomsrisiko enn de aller fleste andre yrker. Du kan ikke si at du føler det er individuelle forskjeller som har noe å si, når alle i yrket har en mye større sjanse for å bli syke av stress enn alle i de fleste andre yrker. Da er det yrket i seg selv som er stressende, hvor enn mye noen individer takler det bedre og andre dårligere.

Etter samme logikk kunne du sagt at det er like farlig å jobbe på kontor som det er å være stuntmann, fordi noen stuntmenn ikke skader seg på jobb. Du skjønner vel at det ene yrket gjevnt over har noe større sjanse for skade enn det andre..? Sånn er det også med f.eks. flygeledere mot nevnte kontorarbeider. Større faktisk risiko for sykdom, grunnet jobben, ikke touchy-feely individuelle opplevelser av ting.

Haha, menn mellom 18 og 25 krasjer mer enn andre, og de betaler også veldig mye høyere forsikringspremie. Ser du på ulykkesstatistikk for alle aldre er menn skjeldnere involvert i ulykker.

Færre ulykker per kjørte kilometer - DN.no

Ifølge tallene i rapporten er sjåførens skaderisiko større for kvinner enn for menn. For hver kjørte én million kilometer skades eller dør 0,22 kvinner. For menn er tallet 0,17.

Det spørs hva du legger i omsorgsansvar, for antall timer brukt på jobb tipper i favør av mannen. Menner kvinner at de gir mer omsorg-per-time, på samme måte som at gjennomsnittskvinnen blir betydelig mye mer sliten enn menn per time jobb utført? Omsorgsansvar er faktisk iberegnet timebrukstatistikken til SSB, i den forstand at man må bruke tid i hjemmet på å gi omsorg. Snakker du nok en gang om vage, subjektive ting som hvorvidt en kvinne bekymrer seg så mye mer for familiens vel og ve at omsorgen hun gir krever mer av henne enn omsorgen han gir krever av han?

Nå må du virkelig lære deg å lese skikkelig før du svarer. Enhver kvinne kan få sex når hun vil. En skammer seg nesten litt over kjønnet sitt, men sånn er nå engang vår natur. Enhver kvinne kan ikke få sex med Johnny Depp eller Chris Hemsworth, men hun kan såvisst få seg en omgang i høyet absolutt når som helst.

Dette gjelder ikke alle menn samme hvor hardt du liker å tviholde på fantasiene dine. Da selv den fæleste dama du kunne funnet frem har "standarder" og "synes ikke sex uten forpliktelse er noe hyggelig", "ikke er billig", eller en masse andre ting som kvinnen velger fremfor sex.

Det er en klisjé, men med en kjerne av sannhet, at gutter går på byen i håp om å få napp, mens jenter går på byen for å hygge seg med venner og kanskje møte en interessant fyr. Mot slutten av en fuktig kveld på byen kan fint de mindre attraktive damene huke med seg en av guttene i sjiktet over hjem, etter de fineste damene som var på byen for å finne en å dele natten med har valgt sine partnere for kvelden. Det vil alltid være flere gutter som vil ha (og faktisk er villige til å ha) sex enn det er jenter som vil det samme.

1. Det er fortsatt en risiko. Så jo, fortsatt hans ansvar.

2. Du vil med vilje ikke forstå du. Vel les deg opp på arbeidspsykologi.

Flygeleder er en jobb med flere situasjonsfaktorer som kan gjøre det syk, men de individuelle faktorene vil fortsatt avgjøre om du blir syk eller ikke.

3. Omsorgsansvar er alt fra barn, mann, venner, annen familie. Og kvinne involverer seg i sånne ting på en helt annen måte enn menn, det kan du ikke si noe på. At det er belastende, ja.

4. Du får lære deg å lese før du svarer, det har du nemlig glemt å gjøre mange ganger.

Alle mennesker kan få sex. Det handler bare om at man ikke har samme atferd for å få det. At en kvinne sier nei hvis en mann sier: skal vi pule.

Er jo en selvfølge. Vi liker ikke den tilnærmingen. Men hvis en mann faktisk på en hyggelig måte går inn for å være snill og god mot en jente: ja da får han sex.

At kvinner og menn har forskjellige formål når de går ut på byen er det jo forskjellige grunner til. Blant annet hva som ses på sosialt akseptert i samfunnet.

Men, nå gidder jeg ikke å diskutere det her mer. Vi har diskutert det samme opp og ned. Og vi blir ikke enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster mellom 500000 og 800000 for en mann å forsørge et barn i 18 år. Du mener altså at en abort er mer alvorlig enn et økonomisk tap på nærmere 1 mill? Heia hauet...

At en kvinne blir psykisk syk for resten av sitt liv? At det blir komplikasjoner ved aborter som gjør at hun blir skadet for resten av sitt liv?

Vel hvis mennesket måles i penger og du påstår at en kvinne er mindre verdt enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En noe bister og farget forklaringsmodell, det der... Men når så få andre i det hele tatt tør mene, synse eller tenke noe om hvorfor kvinner er og blir så sykeliggjort, så vil mange gi sin tilslutning til denne forklaringen. Selv om de færreste vil si det høyt, selvfølgelig. Hadde håpet at den eneste motsatsen ikke ville være "kvinner har fått større totalbelastning og bryr seg så mye om alt som skjer på jobb og i familie at det bare er sånn det må bli."

Om mulig så er det nemlig en enda mindre troverdig forklaring.

Ihvertfall for bortimot de fleste av oss.

;)

Lav terskel for å skulke, litt lojalitet ovenfor andre... Dere skjærer hele sykefraværet av kvinner over en kam. Sykefraværet av menn kan skyldes de samme faktorer.

Og det er gitt flere faktorer som kan påvirke sykefraværet hos kvinner. Alt fra kvalme ved graviditet, menstruasjonssmerter, ensidig arbeid. Osv. Det er jo mange faktorer som påvirker sykefraværet. Og det må forskes mer på.

Både menn og kvinner lyver på seg sylefravær. At alle de 3 % mer kvinner som er syke skyldes at de skulker, det blir virkelig patetisk å si. Skjærer virkelig alle over en kam. Virkelig synd at det er et sånn syn som er ute å går blant flere menn her. Og så klages det i tillegg at dere har det så fælt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er den største forpliktelsen som finnes. Jeg tror det i større grad er folk som (kanskje motvillig) resignerer seg til tanken, heller enn å plutselig endre syn på hvordan resten av livet plutselig skal tilbringes.

Det er mange som endrer syn når de faktisk blir satt i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...