Gå til innhold

Til dere gutta.... Om jenter.


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Groenhaug og Krembolle

Er det mannens ansvar om jenta går på p-pille, og det er inneforstått at det ikke ønskes barn?

Hender vel titt og ofte at jenter som dette ombestemmer seg, eller kan føle seg presset, til å bære fram barnet, selv om de i utgangspunktet før dette ikke ønsket seg barn. Er det fortsatt mannens ansvar da?

Som nevnt er heller ikke kondomer 100% sikre. Skal en da være innstilt på at det kan bli barn hver gang en har sex, uansett forhåndsregler? Selv mener jeg det faktisk er egoistisk å bære fram et barn i en slik situasjon om en har valget om å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde vel kommet litt lenger om vi begynte å behandle individer i stedet for grupper?

Dette er et tøysesvar på en problemstilling som fortjener bedre.

Er det noe som tyder på at vi ikke behandler individer?

Om du finner noe som tyder på det, så bør du adressere det til rette mottagere. Helsevesen, likestillingsombud, fagforeninger, gravende journalister, kvinnegrupper, politiske sammenslutninger, partier og interesseorganisasjoner. Individuell behandling er vi ganske gode på her til lands, selv om sikkert alltid kan bli bedre.

Det debatten her handlet om var om det kunne tas systemiske grep for bedre å møte utfordringene med den stadig mer sykeliggjorte kvinnelige del av befolkningen. Svaret ditt er åpenbart nei. Det betyr ikke at det ikke finnes gode grep, så forhåpentligvis fortsetter debatten selv om du muligens allerede har konkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har da selvbestemt abort i Norge.. Er kvinnen fritatt ansvar hun da selv om hun har tatt pilla feil, og/eller ha hatt diare/spysyke slik at p-pillene ikke virket optimalt?

Ja, jeg vil tro det er en enorm påkjenning å ta abort. Risikoer som du var inne på er det uansett om du bare skal ha en enkel dagkirurgi... det kan til og med skje deg noe om du setter deg i bilen å kjører på butikken.. shit MAY happen! MEN som jente så har du vært delansvarlig å sette deg i denne situasjonen der du faktisk kunne blitt gravid.. kanskje bør jenter også ta konsekvenser?

og ikke minst: Er det rettferdig ovenfor barnet å sette det til verden uten at det er ønsket fra begge parter?

Hun er ikke fritatt ansvar. Men du kan ikke tvinge en kvinne til å ta abort. Å gå gravid og ha en unge i 18 år er konsekvenser. Hvis hun gikk på p-piller fra starten av så ville hun kanskje ikke barn, i alle fall ikke da. Men når hun blir gravid kan slike ting endre seg. Så det er konsekvenser. Hun må også være med å betale på det barnet.

Sier ikke at det ikke er kjipt for mannen at han blir far ufrivillig, men han må ta ansvar og da får han også være med å betale på barnet. Skal han være helt sikker så er kondom det sikre for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tøysesvar på en problemstilling som fortjener bedre.

Er det noe som tyder på at vi ikke behandler individer?

Om du finner noe som tyder på det, så bør du adressere det til rette mottagere. Helsevesen, likestillingsombud, fagforeninger, gravende journalister, kvinnegrupper, politiske sammenslutninger, partier og interesseorganisasjoner. Individuell behandling er vi ganske gode på her til lands, selv om sikkert alltid kan bli bedre.

Det debatten her handlet om var om det kunne tas systemiske grep for bedre å møte utfordringene med den stadig mer sykeliggjorte kvinnelige del av befolkningen. Svaret ditt er åpenbart nei. Det betyr ikke at det ikke finnes gode grep, så forhåpentligvis fortsetter debatten selv om du muligens allerede har konkludert.

Jeg har ikke konkludert med noe som helst. Jeg sier at jeg anser det som lite fruktbart å dele befolkningen i to på denne måten ettersom det fremdeles er enorme variasjoner innad i hver gruppe.

At man bør forske på hvorfor det er forskjeller, det er jeg absolutt for. At man skal gjøre noe med det på lønnssiden, absolutt ikke. At det skal gjøres grep for å redusere sykefraværet hos kvinner? Tja, da må man nesten først vite hva det er som fører til at de har høyere sykefravær i utgangspunktet.

Det var ingenting tøysete med svaret mitt, det må sees i kontekst med det andre jeg har skrevet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenhaug og Krembolle

Er det mannens ansvar om jenta går på p-pille, og det er inneforstått at det ikke ønskes barn?

Hender vel titt og ofte at jenter som dette ombestemmer seg, eller kan føle seg presset, til å bære fram barnet, selv om de i utgangspunktet før dette ikke ønsket seg barn. Er det fortsatt mannens ansvar da?

Som nevnt er heller ikke kondomer 100% sikre. Skal en da være innstilt på at det kan bli barn hver gang en har sex, uansett forhåndsregler? Selv mener jeg det faktisk er egoistisk å bære fram et barn i en slik situasjon om en har valget om å la være.

Eh, misforstår du med vilje? Man må ta høyde for at a) kondomen kan sprekke. B) p-pillen være defekt (i en periode av årsaker jeg har nevnt tidligere). Det er en sjanse man tar uansett. Og så skal du stå der som et spørsmålstegn og syns synd på deg selv etterpå? "Jeg skjønte ikke jeg at dette kunne skje, men jeg hadde ikke lyst å ta på regnfrakken!" Det er begge sitt ansvar å tenke over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krembolla: helt riktig som det var skrevet ovenfor her. Jeg mente i de tilfeller mor ombestemmer seg og ønsker å bære fram barnet, selv om det ikke var "utgangspunktet". Abort ansees vel som å være et ganske lite inngrep og ligger faktisk inn under dagkirurgi!

Aaandreaaa: Som mann kan du nekte å skrive under papirene, og det gjør at du ikke har noen ting å si ift barnet.. mor må ikke spørre far om lov til pass, flytting o.l. Kanskje heller en fordel for mor?

Har derimot mor oppgitt far med navn, så kommer han seg uansett ikke unna det økonomiske ansvaret!

Ergo: far kan komme seg unna ansvaret for ungens dagligliv, men ikke unna det økonomiske ansvaret. Det hjelper ikke far mye hvis han i utgangspunktet ikke ville bli far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo gjort forsøk på det, blant annet IA avtalen. Man må bare fortsette og fortsette, men det er kostbart å bare prøve mange metoder sånn i hytt og pine. Derfor forsker man først og så prøver metoder.

Ehhh...

God dag mann økseskaft...

Vi har ikke råd til å holde på å sykemelde og uføretrygde i hytt og vær. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare kvinner, men det er kvinner som leder an utviklingen i feil retning. Ved å kutte ned på sykelønna så vil vi få mer penger til å forske på sammenhengene. Joda, det vil være ubehagelig for dem som er vant til å få full lønn selv om de ikke er helt i form til å jobbe - men sånn er det - penger vokser ikke på trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krembolla: helt riktig som det var skrevet ovenfor her. Jeg mente i de tilfeller mor ombestemmer seg og ønsker å bære fram barnet, selv om det ikke var "utgangspunktet". Abort ansees vel som å være et ganske lite inngrep og ligger faktisk inn under dagkirurgi!

Aaandreaaa: Som mann kan du nekte å skrive under papirene, og det gjør at du ikke har noen ting å si ift barnet.. mor må ikke spørre far om lov til pass, flytting o.l. Kanskje heller en fordel for mor?

Har derimot mor oppgitt far med navn, så kommer han seg uansett ikke unna det økonomiske ansvaret!

Ergo: far kan komme seg unna ansvaret for ungens dagligliv, men ikke unna det økonomiske ansvaret. Det hjelper ikke far mye hvis han i utgangspunktet ikke ville bli far.

Da får far gi f i å pule da hvis han absolutt vil unngå å bli far. Det er i allefall den sikreste metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, misforstår du med vilje? Man må ta høyde for at a) kondomen kan sprekke. B) p-pillen være defekt (i en periode av årsaker jeg har nevnt tidligere). Det er en sjanse man tar uansett. Og så skal du stå der som et spørsmålstegn og syns synd på deg selv etterpå? "Jeg skjønte ikke jeg at dette kunne skje, men jeg hadde ikke lyst å ta på regnfrakken!" Det er begge sitt ansvar å tenke over det.

Selvfølgelig skjønner jeg at det fortsatt kan skje. Sier jeg noe sted at det ikke kan det?

I følge det du skriver er ikke abort et alternativ engang.

Selv trodde jeg vi levde i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenhaug og Krembolle

Er det mannens ansvar om jenta går på p-pille, og det er inneforstått at det ikke ønskes barn?

Hender vel titt og ofte at jenter som dette ombestemmer seg, eller kan føle seg presset, til å bære fram barnet, selv om de i utgangspunktet før dette ikke ønsket seg barn. Er det fortsatt mannens ansvar da?

Som nevnt er heller ikke kondomer 100% sikre. Skal en da være innstilt på at det kan bli barn hver gang en har sex, uansett forhåndsregler? Selv mener jeg det faktisk er egoistisk å bære fram et barn i en slik situasjon om en har valget om å la være.

Når man har sex så er det alltid en risiko. Det er som de læres opp i mange stater i USA: ingen sex er tryggest.

Altså hvis jenta presses til å ha bære frem barn er det feil. Men man kan ikke tvinge en jente til å ta abort. Det er egoistisk å gjøre det. Mannen må ta ansvar for spermen sin. Det betyr ikke at det er en kjip situasjon. Men det må to til for å lage et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har sex så er det alltid en risiko. Det er som de læres opp i mange stater i USA: ingen sex er tryggest.

Altså hvis jenta presses til å ha bære frem barn er det feil. Men man kan ikke tvinge en jente til å ta abort. Det er egoistisk å gjøre det. Mannen må ta ansvar for spermen sin. Det betyr ikke at det er en kjip situasjon. Men det må to til for å lage et barn.

I USA? Virkelig? I USA læres det bort 'abstinence' i flere skoler. Det er dokumentert at dette fungerer ELENDIG mot fødselstall blant ungdom.

Ja, det må to til for å lage et barn, men tydeligvis kun én for å bestemme om det skal beholdes :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skjønner jeg at det fortsatt kan skje. Sier jeg noe sted at det ikke kan det?

I følge det du skriver er ikke abort et alternativ engang.

Selv trodde jeg vi levde i 2013.

Jo du misforstår og tydeligvis med vilje.

Jeg syns det blir for enkelt å bare tenke "jaja kan jo bare ta abort." Saken som ble diskutert var hva skjer om dama ombestemmer seg selv om hun har sagt på forhånd at hun ikke ville ha barn.

Er for selvbestemt abort. Det var ikke en for eller i mot diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du kaller det jeg skrev for et tøysesvar...

Og i motsetning til deg, så skjønner jeg godt hvorfor du synes mitt svar er tøysete...

Det betyr ikke at det ER tøysete, men jeg har ingen problemer med at du synes det.

Det greieste er hvis du kan forholde deg til debatten og ytre deg kun når du har noe gjennomtenkt å bidra med.

Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du misforstår og tydeligvis med vilje.

Jeg syns det blir for enkelt å bare tenke "jaja kan jo bare ta abort." Saken som ble diskutert var hva skjer om dama ombestemmer seg selv om hun har sagt på forhånd at hun ikke ville ha barn.

Er for selvbestemt abort. Det var ikke en for eller i mot diskusjon

Jaha....?

Jeg klargjør det jeg skrev, slik at du kanskje får med deg denne gangen at det var akkurat dette jeg var innpå:

"Hender vel titt og ofte at jenter som dette ombestemmer seg, eller kan føle seg presset, til å bære fram barnet, selv om de i utgangspunktet før dette ikke ønsket seg barn. Er det fortsatt mannens ansvar da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha....?

Jeg klargjør det jeg skrev, slik at du kanskje får med deg denne gangen at det var akkurat dette jeg var innpå:

"Hender vel titt og ofte at jenter som dette ombestemmer seg, eller kan føle seg presset, til å bære fram barnet, selv om de i utgangspunktet før dette ikke ønsket seg barn. Er det fortsatt mannens ansvar da?"

Ja det er det. Når du har sex er du klar over potensielle konsekvenser. Det er av ingen betydning at du ikke vil ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i motsetning til deg, så skjønner jeg godt hvorfor du synes mitt svar er tøysete...

Det betyr ikke at det ER tøysete, men jeg har ingen problemer med at du synes det.

Det greieste er hvis du kan forholde deg til debatten og ytre deg kun når du har noe gjennomtenkt å bidra med.

Tenker jeg.

Thefuck,alt jeg har skrevet har tilhørt debatten, sånn bortsett fra å påpeke at det du skrev var tull. Det var du som skulle begynne å ytre deg om hva jeg skrev (som var relevant til det jeg tidligere hadde argumentert for), og nå skal du også fortelle meg hva jeg skjønner og ikke skjønner. Jesus christ...

Ja, sykefraværet hos kvinner er høyere enn hos menn, men hvorfor er det slik? Er det forhold ved arbeidet som slår ulikt ut på tvers av kjønnene, eller er det andre faktorer som ligger til grunn for denne differansen? Og er det riktig å behandle individer på bakgrunn av gruppekarakteristikker?

Du skriver at kvinner leder an i utviklingen i feil retning. Har du noe tall på at økningen i sykefraværet hos kvinner er større enn økningen i sykefraværet hos menn? Uten det så blir det bare en løs påstand fra din side som ikke tilfører debatten noe som helst.

Endringer i sykepengeordningen vil slå likt ut for alle, det er jeg helt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...

God dag mann økseskaft...

Vi har ikke råd til å holde på å sykemelde og uføretrygde i hytt og vær. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare kvinner, men det er kvinner som leder an utviklingen i feil retning. Ved å kutte ned på sykelønna så vil vi få mer penger til å forske på sammenhengene. Joda, det vil være ubehagelig for dem som er vant til å få full lønn selv om de ikke er helt i form til å jobbe - men sånn er det - penger vokser ikke på trær.

Det er dyrt det også, men innføring av slike lover/avtaler er også dyrt.

Det man ønsker med full lønn er hovedsakelig at arbeidsgiver skal innføre tiltak. Det skal være litt straff for arbeidsgiver og det vil være lettere for den enkelte arbeidsgiver å oppdage eventuelle misbruk enn det NAF gjør.

Om det fungerer er nå mer tvilsomt. Om kutt vil være det riktig er jeg heller ikke sikker på. Det feltet har jeg ikke nok kompetanse å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det. Når du har sex er du klar over potensielle konsekvenser. Det er av ingen betydning at du ikke vil ha barn.

Dette er riktig. Slik er det og slik er den rådende konsensus i samfunnet.

Spørsmålet noen har stilt er mer; Bør det fortsatt være slik at mannen skal kunne lures trill rundt?

"Jada, jeg er på pillen, men uansett skulle jeg bli jeg gravid, så tar jeg abort, altså. Jeg lover!"

Ingenting av dette får betydning om hun faktisk blir gravid og bører frem barnet og flytter til Ytre Billefjord.

Han blir økonomisk ansvarliggjort i minst 18 år. Og hun får staten til å være torpedo når penga skal inn.

Kanskje bør det være slik, men det er vel et sunnhetstegn at noen stiller spørsmålet om det egentlig er selvsagt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA? Virkelig? I USA læres det bort 'abstinence' i flere skoler. Det er dokumentert at dette fungerer ELENDIG mot fødselstall blant ungdom.

Ja, det må to til for å lage et barn, men tydeligvis kun én for å bestemme om det skal beholdes :facepalm:

Ja, men det er faktisk sant. Det tryggeste for begge parter er ingen sex. Eller evt sterilisering.

Det er en risiko mannen går inn for når han velger å ha sex med en jente. Sånn er det bare. Han må da også ta ansvar for spermen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...