Gå til innhold

Jørgen foss vil at restauranter skal servere mindre porsjoner


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor har det blitt sånn?

1: Digitalisering

2: Mindre aktivitet

3: Konstant tilgjenglighet på god mat

4: Økte porsjonsstørrelser

5: En pervers matindustri som ikke ligner grisen

6: Alt for lite kunnskap hos befolkningen ( Når det er sagt tror jeg bevisstheten hos mange blir bedre og bedre noe som er positivt. Selv om bevissthet på hva som er sunt ikke nødvendigvis gir et balansert, sunt og helsefremmende kosthold )

7: Produktplassering i butikker

Dette er vel de første grunnene jeg kommer på. Jeg er nesten sikker på om det var en normalvektig person som kom med de samme forslagene ville tonen vært en annen. Greit, dere hadde nok fortsatt vært i mot mye av det som ble sagt, MEN dere hadde ikke kommet med nedlatende argumentasjon som "herregud, bare fordi han er feit så skal ikke dette gå utover oss vanlig mennesker " ( Jeg sier ikke at du har kommet med dette argumentet Armadillo, men det er typiske argumenter man ser i debatter om JF )

Det er latterlig med folk som snakker nedlatende om han og bruker hans vekt mot han. Det er vel et klassisk "trykk ned andre for å heve seg selv mentalitet". Når det er sagt, mener du forslagene han selv kommer med er de mest konstruktive? Dyrere smågodt og mindre porsjoner? Har dyrere tobakk redusert tobakksforbruket? Jeg vet ikke, men tenker ikke litt dyrere smågodt har mest å si.. Jeg tror heller ikke overvektige på generelt grunnlag spiser så ofte ute at mindre porsjoner vil være utslagsgivende. Mindre porsjoner kan en jo be om selv som noen har vært inne på, men det krever jo at en må gjøre en innsats selv..

Selv hadde jeg hatt mer respekt for forslagene til Foss om han hadde foreslått subsidiert kostholdsveiledning/fysisk aktivitet gjennom legeanbefaling for eks. Bruk gjerne skattekroner på det for min del når det er noe som virkelig virker. Andre tiltak for å unngå at folk blir overvektige kan som du skriver være å innføre mer kunnskap i skolen om kosthold og aktivitet og konsekvenser ved inaktivitet og dårlig kosthold.

Avslutningsvis vil jeg skrive at det må være lov å forvente en innsats i retur for at samfunnet skal innvilge ressurser og tilrettelegge for en gruppes behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt det er et problem når folk mener at samfunnet skal rettes inn mot deres individuelle problemer, istedenfor å se at dersom de har behov som avviker fra hvermannsen må ta ansvar selv for egne handlinger selv, og finne løsninger/oppsøke hjelp. Det være seg folk som må spise mindre porsjoner, folk som har et problem med spilleautomater, folk som har et alkoholproblem eller (satt på spissen) folk som mener at lettkledde damer ber om å bli krenket. Et samfunns spilleregler må rettes inn mot den gemene hop, ikke enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er latterlig med folk som snakker nedlatende om han og bruker hans vekt mot han. Det er vel et klassisk "trykk ned andre for å heve seg selv mentalitet". Når det er sagt, mener du forslagene han selv kommer med er de mest konstruktive? Dyrere smågodt og mindre porsjoner? Har dyrere tobakk redusert tobakksforbruket? Jeg vet ikke, men tenker ikke litt dyrere smågodt har mest å si.. Jeg tror heller ikke overvektige på generelt grunnlag spiser så ofte ute at mindre porsjoner vil være utslagsgivende. Mindre porsjoner kan en jo be om selv som noen har vært inne på, men det krever jo at en må gjøre en innsats selv..

Selv hadde jeg hatt mer respekt for forslagene til Foss om han hadde foreslått subsidiert kostholdsveiledning/fysisk aktivitet gjennom legeanbefaling for eks. Bruk gjerne skattekroner på det for min del når det er noe som virkelig virker. Andre tiltak for å unngå at folk blir overvektige kan som du skriver være å innføre mer kunnskap i skolen om kosthold og aktivitet og konsekvenser ved inaktivitet og dårlig kosthold.

Avslutningsvis vil jeg skrive at det må være lov å forvente en innsats i retur for at samfunnet skal innvilge ressurser og tilrettelegge for en gruppes behov.

Jeg har i tidligere diskusjoner skrevet at pris trolig ikke er det rette, men å gjøre det mindre tilgjengelig vil være bedre. Kanskje ikke for de som allerede er overvektige. Er man avhengig av noe finner man det uansett, men det kan være et forebyggende tiltak.

Når det er sagt er jeg enig i resten av det du sier Zigma, du har mange gode poeng. Som for eks subsidiert kostholdsveiledning/fysisk aktivitet gjennom legeanbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at "Landsforeningen for overvektige" er etablert og de fortsetter sitt arbeid med å fronte saker som kan bidra til å gjøre livet for de kronisk/sykelig overvektige bedre. Der finnes ikke en eneste overvektig som ikke vet at et økt aktivitetsnivå og en tilpasset kostholdsplan vil kunne hjelpe dem på sikt. Så å hamre løs på selvfølgeligheter er lite nyttig. Når en ser hvor provoserende Jørgen Foss virker på mange - enten han snakker om lengre sikkerhetsbelter i buss, dyrere smågodt eller mindre porsjoner på restauranter - da er det åpenbart at han fyller en viktig rolle.

Ytringsfrihet og meningsberettigelse er noe vi holder høyt her til lands, ihvertfall så lenge ytringer og meninger sammenfaller med våre egne. Å skape aksept for at noen faktisk er smellfeit og fortsatt vil være det i morgen betyr at vi innrømmer dem betingelser som er tilpasset dem og ikke bare oss. Enten det er homofile prester, muslimske bønnerom i militæret, sprøyterom for narkomane - eller what not - så utfordrer det oss å skulle akseptere at vi skal gi plass til slike "annerledes-menneskers" behov. Saken er at de forsvinner ikke - de er her i morgen også! Homsene, muslimene, de narkomane og de ekstremt fete - de er her for å bli. Det beste vi kan gjøre er å tilrettelegge for at de skal føle seg inkludert og likeverdig. Det vil være til det beste for alle parter.

Ingenting kommer gratis. Spør Karen Friele om homokamp, spør Aslam Ahsan om integrering - og om han var i live, kunne FrPs John Alvheim blitt spurt om kampen for sprøyterom til de narkomane. Jørgen Foss ttenger vi ikke spørre. Vi vet at han provoserer, vi vet at han får mye dritt og vi vet at han må tåle det om han vil fortsette som talsmann for "Landsforeningen for overvektige."

Er alt han sier like fornuftig?

Neppe - han er ingen messias han heller.

Men han er en tøff og uredd talsmann, som virker å være ekte, ærlig og med de beste intensjoner.

Og ja - han er feit. Smellfeit!

:)

Godt skrevet! Men hvor mange "grupper" skal man tilrettelegge for? Skal enhver som ønsker ting anderledes enn øvrigheten få tilrettelagt, uavhengig av hvor stor eller liten gruppen med mennesker er ? Hvor går grensen? Representerer de "syklig-overvektige-med-et-ønske-om-mindre-porsjoner-gruppen" en stor nok prosentdel av befolkningen? At de finnes, og alltid kommer til å finnes, hersker det liten tvil om.. spørsmålet blir om man skal bruke tid og resurser på å gjøre alle til lags. Mitt synspunkt er nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At porsjonene er større er ikke en DIREKTE årsak til at folk er større, men ser man på størrelsene på tallerknene man får kjøpt i dag sammenlignet med de man kjøpte for noen tiår tilbake er det ganske stor forskjell. Rett og slett fordi folk spiser mer enn det man gjorde før. Så porsjonsstørrelse er en indirekte årsak.

Slutt å vær så arrogant.

Han er en politiker, det er supert at han viser engasjement. Det handler ikke om HAN hele tiden. Han vil ikke øke prisen på smågodt fordi HAN ikke klarer å styre seg. Han vil ikke ha mindre porsjoner fordi HAN ikke klarer å styre seg. Han gjør det rett og slett fordi han ønsker å gjøre små samfunnsnyttige grep som kan bidra til å senke fedmeutviklingen i Norge.

Ta oslo som eksempel hvor hver fjerde ungdom er overvektig, dette er ganske skremmende.

Hvorfor har det blitt sånn?

1: Digitalisering

2: Mindre aktivitet

3: Konstant tilgjenglighet på god mat

4: Økte porsjonsstørrelser

5: En pervers matindustri som ikke ligner grisen

6: Alt for lite kunnskap hos befolkningen ( Når det er sagt tror jeg bevisstheten hos mange blir bedre og bedre noe som er positivt. Selv om bevissthet på hva som er sunt ikke nødvendigvis gir et balansert, sunt og helsefremmende kosthold )

7: Produktplassering i butikker

Dette er vel de første grunnene jeg kommer på. Jeg er nesten sikker på om det var en normalvektig person som kom med de samme forslagene ville tonen vært en annen. Greit, dere hadde nok fortsatt vært i mot mye av det som ble sagt, MEN dere hadde ikke kommet med nedlatende argumentasjon som "herregud, bare fordi han er feit så skal ikke dette gå utover oss vanlig mennesker " ( Jeg sier ikke at du har kommet med dette argumentet Armadillo, men det er typiske argumenter man ser i debatter om JF )

Jeg forstår hva du mener :) Men vi er rett og slett uenig, noe som selvsagt er helt i orden. Jeg tror og oppfatter at denne mannen kommer med utspill som utelukkende gagner egen agenda. Men hva som egentlig ligger bak utspillene hans, blir jo bare synsing og mening fra min og din side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn skjønner jeg ikke hvorfor restaurantbransjen skal endre seg i forhold til fedme. Hvem spiser ofte på restauranter? Take-away er nok mer aktuelt, men la oss være ærlige, er det posjonen som er problemet med den typen mat?

godt poeng, OG godt poeng..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn skjønner jeg ikke hvorfor restaurantbransjen skal endre seg i forhold til fedme. Hvem spiser ofte på restauranter? Take-away er nok mer aktuelt, men la oss være ærlige, er det posjonen som er problemet med den typen mat?

Så sant, så sant. Uten å skjære alle over en kam, så slår meg hver eneste gang jeg er innom MøkkDonalds at godt over halvparten av klientellet der inne er mer eller mindre overvektige. Mulighet for små posjoner på Bagatelle er vel og bra (noe du allerede garantert får om du spør), men det er ikke der de overvektige spiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med, istedenfor å innskrenke på friheten til folk som har det under kontroll, så kan man konsentrere seg mer om å lære mennesker om kcal inn vs kcal ut? Om folk har kunnskap og fortsatt spiser seg gode og feite vil det ikke hjelpe på porsjon-kontroll og godteri-skatt og hva det ellers er.

Det er faktisk helt latterlig at dette i det hele tatt ansees som aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant. Uten å skjære alle over en kam, så slår meg hver eneste gang jeg er innom MøkkDonalds at godt over halvparten av klientellet der inne er mer eller mindre overvektige. Mulighet for små posjoner på Bagatelle er vel og bra (noe du allerede garantert får om du spør), men det er ikke der de overvektige spiser!

Nå skal det sies at McDonald's ikke har skylda for den enkeltes overvekt, for man kan fint spise et måltid av burgerer og chips, kebab, eller en sub som slettes ikke inneholder mer kalorier enn en hjemmelaget middag, og til og med en grei slump protein og litt grønnsaker.

Hadde jeg dog daglig gjort sånn som jeg en ytterst skjelden gang gjorde før, nemlig å kjøre på med 7-8 brødskiver til lunch, 2-3 BigMac, 4-5 cheeseburgere, stor chips og stor milkshake til middag, og kanskje ei rullekake og en pose Smash til "kveldsmat".. Da hadde jeg garantert blitt for stor for sikkerhetsselene på bussen rimelig kjapt. Jeg forstår dog at dette ville vært idiotisk, og velger andre alternativer. (Ja, jeg elsker følelsen av å være hensynsløst, sprekkferdig mett. Ja, jeg legger lett på meg. Ja, jeg er overvektig på BMI-skalaen, men ikke grunnet fettvev.)

Point: Det er ikke McDonald's sitt ansvar om en kunde spiser et lass mat der alt for ofte. Det er heller ikke Smith&Wesson sitt ansvar når noen skytes med et av våpnene de produserer, noe mer enn det er Fiskars skyld om noen skades med en av deres kniver eller økser, eller Marlboros feil at noen velger å røyke 30 om dagen. Folk må ta ansvar for egen kropp og eget vesen, voksne folk kan ikke ha en fulltids barnehagetante som til enhver tid passer på alt vi gjør. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sant, så sant. Uten å skjære alle over en kam, så slår meg hver eneste gang jeg er innom MøkkDonalds at godt over halvparten av klientellet der inne er mer eller mindre overvektige. Mulighet for små posjoner på Bagatelle er vel og bra (noe du allerede garantert får om du spør), men det er ikke der de overvektige spiser!

Nå skal det sies at McDonald's ikke har skylda for den enkeltes overvekt, for man kan fint spise et måltid av burgerer og chips, kebab, eller en sub som slettes ikke inneholder mer kalorier enn en hjemmelaget middag, og til og med en grei slump protein og litt grønnsaker.

Hadde jeg dog daglig gjort sånn som jeg en ytterst skjelden gang gjorde før, nemlig å kjøre på med 7-8 brødskiver til lunch, 2-3 BigMac, 4-5 cheeseburgere, stor chips og stor milkshake til middag, og kanskje ei rullekake og en pose Smash til "kveldsmat".. Da hadde jeg garantert blitt for stor for sikkerhetsselene på bussen rimelig kjapt. Jeg forstår dog at dette ville vært idiotisk, og velger andre alternativer. (Ja, jeg elsker følelsen av å være hensynsløst, sprekkferdig mett. Ja, jeg legger lett på meg. Ja, jeg er overvektig på BMI-skalaen, men ikke grunnet fettvev.)

Point: Det er ikke McDonald's sitt ansvar om en kunde spiser et lass mat der alt for ofte. Det er heller ikke Smith&Wesson sitt ansvar når noen skytes med et av våpnene de produserer, noe mer enn det er Fiskars skyld om noen skades med en av deres kniver eller økser, eller Marlboros feil at noen velger å røyke 30 om dagen. Folk må ta ansvar for egen kropp og eget vesen, voksne folk kan ikke ha en fulltids barnehagetante som til enhver tid passer på alt vi gjør. :facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han foreslår jo ikke at porsjonsstørrelsene skal bli mindre, han foreslår at det skal bli mulig å bestille mindre porsjon (ja, det går mange steder, men ikke alle).

For hans egen del så handler det ikke om hjelp til å begrense seg. Han har en fysisk begrensning på hvor mye han kan spise allerede, så dette handler ikke om kcal inn vs kcal ut. Det blir litt sammsnlignbart med at folk med ulike allergier kan gi beskjed om disse og få maten tilpasset.

Når han er leder for en interesseorganisasjon og politisk aktiv, så er det helt naturlig at det er nettopp han som er i avisen gang på gang. Det er urimelig at folk kritiserer han på personlig grunnlag pga dette, for det at han engasjerer seg som han gjør i sin posisjon er helt naturlig, helt uavhengig av hvor lurt eller fornuftig det som kommer ut er.

Men som vanlig så leser de fleste ikke artikkelen skikkelig, tenker meg meg meg meg meg meg, og angriper kommentarfeltet med stråmenn som ikke henger på greip med det aktuelle forslaget som er fremlagt (kommentarfeltet under selve saken, ikke her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irrelevant hvem som kommer med forslag om dyrere smågodt, mindre porsjoner osv. for å bekjempe overvekt. Vi er alle født med fri vilje, og at alt som gir enkeltpersoner problemer skal forbys er jeg sterkt imot.

For å sette det i perspektiv, i flesteparten av de siste 1000 årene i Norges historie har vi hatt det motsatte problemet av det vi har idag. Nesten samtlige av Norges innbyggere hadde problemer med å skaffe seg og sine nok føde for å unngå undervekt. Idag lever vi i en overflod nesten ingen samfunn i et historisk perspektiv har opplevd.

Personlig foretrekker jeg det siste fremfor det første alternativet.

Det blir for enkelt å gi skylden til samfunnet for at man er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...