Gå til innhold

Jørgen foss vil at restauranter skal servere mindre porsjoner


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med så mange stakkarslige og svake mennesker i samfunnet, må man vel ha tilrettelegging for ethvert individ snart.

Hvorfor private restauranter skal bruke tid, penger og energi på å tilrettelegge for en liten minoritet som får litt mer mat enn h*n kan/burde spise på tallerkenen, ser jeg på som latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Da kjøper man barneporsjon til halve prisen da!

Som er akkurat det han foreslår at bør være mulig på alle restauranter, å bestille nettopp mindre porsjoner.

Hvem faen er det som tvinger han til å spise hele porsjonen???

Ingen. Nå er ikke dette et forslag for at overvektige skal klare å begrense matinntaket. Men det er jo selvfølgelig mye enklere å kritisere og latterliggjøre når man ikke trenger å tenke på sånne bagateller som hva som faktisk ble foreslått.

Jeg vil ha større porsjoner. Restauranter og samfunnet generelt må ta mer hensyn til oss som prøver å gå opp i vekt.

Du har allerede mulighet til å kjøpe mer mat, ingen som nekter noen å kjøpe to porsjoner.

Med så mange stakkarslige og svake mennesker i samfunnet, må man vel ha tilrettelegging for ethvert individ snart.

Hvorfor private restauranter skal bruke tid, penger og energi på å tilrettelegge for en liten minoritet som får litt mer mat enn h*n kan/burde spise på tallerkenen, ser jeg på som latterlig.

Jepp, fordi disse restaurantene vil jo ikke ha noe som helst å tjene på å tilby noe som etterspørres, de er jo ikke i servicebransjen eller noe sånn. Og de tjener jo heller ingenting på at de ender opp med å kaste mindre mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som tvinger fedmeopererte til å spise opp all maten. Ingen som tvinger fedmeopererte til å spise på restaurant. Ingen som...

Selvfølgelig ikke, men forslaget er ikke idiotisk av den grunn. Fedmeopererte kan ikke spise opp all maten uansett, så ser ikke hvordan noen taper på å åpne for dette egentlig. Det er strengt tatt et forslag som vil gagne noen uten at noen som helst taper på det, skjønner ikke hvorfor folk gidder å bruke krefter på å protestere på det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fordi disse restaurantene vil jo ikke ha noe som helst å tjene på å tilby noe som etterspørres, de er jo ikke i servicebransjen eller noe sånn. Og de tjener jo heller ingenting på at de ender opp med å kaste mindre mat.

Nei, de vil ikke tjene på det. Det er like mye, om ikke mer, arbeid å tilbrede en liten porsjon, som stor. I tillegg må dette tilpasses, kalkuleres, nye menyer, mer mat blir kastet siden bestillingsvarer må tilpasses i mindre porsjoner osv. Og hvor mange ganger er fedmeopererte og skal ha miniporsjon på den ene restauranten?

Skal man tilby alt som etterspørres blir man ruinert. Det handler om å prioritere ting bedriften tjener på hvis man skal overleve - og man tjener ikke på å tilpasse et helt nytt opplegg, til en liten kundegruppe, som skal ha et enda billigere alternativ.

Man driver butikk, ikke velferd. I offentlige sykehuskanter osv kan jeg være enig i at det kan være en litt bedre idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de vil ikke tjene på det. Det er like mye, om ikke mer, arbeid å tilbrede en liten porsjon, som stor. I tillegg må dette tilpasses, kalkuleres, nye menyer, mer mat blir kastet siden bestillingsvarer må tilpasses i mindre porsjoner osv. Og hvor mange ganger er fedmeopererte og skal ha miniporsjon på den ene restauranten?

Skal man tilby alt som etterspørres blir man ruinert. Det handler om å prioritere ting bedriften tjener på hvis man skal overleve - og man tjener ikke på å tilpasse et helt nytt opplegg, til en liten kundegruppe, som skal ha et enda billigere alternativ.

Man driver butikk, ikke velferd. I offentlige sykehuskanter osv kan jeg være enig i at det kan være en litt bedre idé.

Må ikke ha nye menyer om man bare åpner opp for at man kan bestille mindre porsjoner av det som allerede står der, la oss for enkelhet si halv porsjon til halv pris. Da er det ikke verre enn å faktisk lage mindre porsjoner de gangene det måtte bli aktuelt.

Mange tilbyr jo dette allerede i dag som alternativ til barnemenyen, jeg har ikke hørt om noen som har blitt ruinert av dette enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke penga dette går på, men kalorimengde for gjesten, og å få dekt arbidskostnader for restauranten. Min erfaring er at restaurantene fint kan gjøre endringer fra menyen, bare man spør.

Ekstra kjøtt, bytte ut ris/poteter/pommesfrittes med mer salat eller annet tilbehør. Droppe saus/endre saus. Men man betaler vanlig pris uansett, eventuelt ekstra for noe ekstra. Ingrediensene er jo bare en del av det vi betaler for når vi spiser ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, men forslaget er ikke idiotisk av den grunn. Fedmeopererte kan ikke spise opp all maten uansett, så ser ikke hvordan noen taper på å åpne for dette egentlig. Det er strengt tatt et forslag som vil gagne noen uten at noen som helst taper på det, skjønner ikke hvorfor folk gidder å bruke krefter på å protestere på det engang.

Helt greit for meg hvis restaurantene ønsker å tilby halve porsjoner til redusert pris. Synes bare det er litt rart at alle skal måtte tilpasse seg slike knøttsmå minoriteter hele tiden, også når det gjelder helt trivielle ting som dette. Hvor mange fedmeopererte er det i Norge? 300? Greit nok at de vil ha sikkerheltsbelter som passer, men hvis de har hatt råd til å spise seg opp til 200 kg så har de sikkert råd til et restaurantmåltid også. Norske kroppsbyggere sutrer ikke når de må legge igjen tre ganger så mye penger som vanlige folk for å bli mett på en restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit for meg hvis restaurantene ønsker å tilby halve porsjoner til redusert pris. Synes bare det er litt rart at alle skal måtte tilpasse seg slike knøttsmå minoriteter hele tiden, også når det gjelder helt trivielle ting som dette. Hvor mange fedmeopererte er det i Norge? 300? Greit nok at de vil ha sikkerheltsbelter som passer, men hvis de har hatt råd til å spise seg opp til 200 kg så har de sikkert råd til et restaurantmåltid også. Norske kroppsbyggere sutrer ikke når de må legge igjen tre ganger så mye penger som vanlige folk for å bli mett på en restaurant.

Jeg er helt enig med deg i utgangspunktet. Men det er jo ikke sånn at alle skal tilpasse seg noe som helst, et slikt forslag vil jo ikke påvirke noen andre i det hele tatt. Setebeltediskusjonen blir noe litt annet, for der har de allerede tilbud om belteforlenger allerede, og det å bygge om alle busseter vil være en betydelig utgift for noe som strengt tatt er tatt hånd om allerede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ha nye menyer om man bare åpner opp for at man kan bestille mindre porsjoner av det som allerede står der, la oss for enkelhet si halv porsjon til halv pris. Da er det ikke verre enn å faktisk lage mindre porsjoner de gangene det måtte bli aktuelt.

Mange tilbyr jo dette allerede i dag som alternativ til barnemenyen, jeg har ikke hørt om noen som har blitt ruinert av dette enda.

Halv porsjon, for halv pris sier du. Det vil da bli en halvvering i profitten til bedriften for det aktuelle måltidet, ettersom det er like mye arbeidstid å tilberede en liten porsjon av samme måltid.

Dette kan jo være greit nok for noen bedrifter, og det spiller ingen praktisk betydning for meg, men spørsmålet er hvor mye man skal føye seg for en minoritet som møter, etter mitt syn, et ikke-problem. Bestill en forrett. Bestill et vanlig måltid og la det være igjen rester; ta det med i en doggybag. Tilpass deg selv, ikke be andre tilpasse seg dine særbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv porsjon, for halv pris sier du. Det vil da bli en halvvering i profitten til bedriften for det aktuelle måltidet, ettersom det er like mye arbeidstid å tilberede en liten porsjon av samme måltid.

Det var bare et eksempel dradd ut av anus, hvordan det burde prises har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv porsjon, for halv pris sier du. Det vil da bli en halvvering i profitten til bedriften for det aktuelle måltidet, ettersom det er like mye arbeidstid å tilberede en liten porsjon av samme måltid.

Det er en forenkling..

Som noen tidligere nevnte, så har vi liten, medium og stor pizza på de fleste plassene (i det minste 2 størrelser)

Ellers så er det stort sett biff og slike kjøttretter man kan bestemme størrelsen noe selv.

150g, 250g, 350g, 500g biff etc, men grønsaker etc kommer i en standardisert størrelse.

Godt biffkjøtt koster, og om noen bestiller mindre, så betaler de en bit mindre, og bedriften har mindre utgifter på kjøtt.

De tjener nok litt mer på en stor biff kontra en liten, men pga mindre råvareutgifter, så blir det ikke så ille heller.

Ikke alle matretter de kan gjøre dette med, det sier seg selv, men det er en tilnærming som vil fungere på mye.

Si at de hadde innført halve porsjoner, eller noe i den dur som koster de 50% i råvarer, og selger den til 60% av prisen av en full porsjon.. Da tror jeg at mange av de som bestiller de små porsjonene kanskje kommer igjen flere ganger, fordi de får muligheten til å bestille ønsket mengde.

Kokken er jo på kjøkkenet uansett, lønna er "konstant", uansett om han lager store eller små porsjoner.

Returnerende kunder som bestiller mindre porsjoner til en reelt høyere pris = høyere omsettning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som Profit Per Unit går ned ettersom de opptar plass i lokalet som ville gått til kunder som kjøpte mer mat. Neppe et problem med den overetableringen som finnes i norsk mat-, kafe- og restaurantbransje. :)

Jeg er generelt imot justering av samfunnet til fordel for svært, svært marginale grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...