Gå til innhold

Gikk amok i matfatet i dag - hvordan gjøre skadene så små som mulig?


Trohan

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag var det 50-årslag i heimen og det ble servert ekstremt mye god mat. Og vips så har jeg klart å innta sikkert 5000-6000 kcal om ikke mer.

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre skadene så små som mulig de neste par dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hei!

I dag var det 50-årslag i heimen og det ble servert ekstremt mye god mat. Og vips så har jeg klart å innta sikkert 5000-6000 kcal om ikke mer.

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre skadene så små som mulig de neste par dagene?

For å komme med noe nyttig her: Hva tror du egentlig kommer til å skje nå? Sannsynligvis ingen ting. Du stresser deg opp over noe som ikke betyr noe i det lange løp. Noen ganger er man i sånne situasjoner, og så lenge det ikke skjer hele tiden, så skjer det heller 'skader'. Så lenge det ikke skjer hele tiden, så kan du faktisk gjøre sånn med god samvittighet en gang i blant uten å bekymre deg.

Mitt tips til deg: Spis og tren som normalt til uka, og nyt godt av litt ekstra trøkk på førstkommende økt ;) Ikke tenk på å gå på vekta, straffe deg selv eller sånne ting, bare fortsett som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skigutt; det er virkelig ikke første gangen det skjer. Det hender fra tid til annen, og hovedpoenget var å se om det var noen som hadde noen tips eller triks rundt hva man kan gjøre dersom slikt skjer. Ikke en desperat handling med andre ord, selv om jeg kan se at det lett kan virke sånn. De fleste svarte egentlig det jeg håpet på, at man ikke skal stresse med det.

Jeg har fremdeles mye å lære om kosthold og vektnedgang. Har alt tatt av 20 kilo, men jobber meg videre. er ikke veldig mye igjen, men litt. Jeg var 192 høy og 117 kilo da jeg startet. nå er jeg nede på 97 kilo og en del har blitt muskler, men som sagt er det fortsatt et stykke igjen.

Lærte noe av denne tråden også, så takk igjen alle som har bidratt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skigutt; det er virkelig ikke første gangen det skjer. Det hender fra tid til annen, og hovedpoenget var å se om det var noen som hadde noen tips eller triks rundt hva man kan gjøre dersom slikt skjer. Ikke en desperat handling med andre ord, selv om jeg kan se at det lett kan virke sånn. De fleste svarte egentlig det jeg håpet på, at man ikke skal stresse med det.

Jeg har fremdeles mye å lære om kosthold og vektnedgang. Har alt tatt av 20 kilo, men jobber meg videre. er ikke veldig mye igjen, men litt. Jeg var 192 høy og 117 kilo da jeg startet. nå er jeg nede på 97 kilo og en del har blitt muskler, men som sagt er det fortsatt et stykke igjen.

Lærte noe av denne tråden også, så takk igjen alle som har bidratt :)

Bør som regel ikke ha så mye å si i det lange løp. Men hvis det er noe som skjer ofte, og det hindrer resultatene dine, så må du enten lære å begrense deg når du skeier ut (ettersom det bare er en kortvarig nytelse, mens målet ditt vil være en langvarig nytelse), eller så må du se på årsakene til at du går amok i matfatet.

Men så lenge dette ikke skjer hele tiden, og du fortsatt går ned i vekt uten å spise alt for lite mat eller straffe deg selv, så trenger du ikke å tenke så mye på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Andy :) merker jo at vekten går saktere ned nå, og kcal inntaket ligger på rundt 2300 daglig. og utskeielse blir det et par ganger i måneden kanskje, men sjelden så store som i dag. Trener styrke 3-4 ganger i uken samt kardio 1 gang, så ser ikke helt hva mer jeg kan gjøre for å øke hastigheten... Evt sammensetningen av mat da. Burde nok spise litt mer protein og litt mindre karbs.

Men nå gikk jeg veldigg off-topic. Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart folk anbefaler 24timers faste til en person som har oppgitt så lite informasjon. Når noen er så desperat at de lager en egen tråd om at de spiste litt for mye EN dag så strider det mot fornuften (hvertfall min) å anbefale noe slikt :)

Jeg synes det er enda rarere at posten fortsatt står der. Å anbefale 24-timers faste pågrunn av overskudd en dag er helt på trynet, at OP seriøst vurderer det i posten under er enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24-timers ville i såfall blitt prøvd ut som et "eksperiment" ikke nødvendigvis som løsning på noe som helst. Ingen dør av å teste ut 24-timers faste. Blir ikke denne gangen, men kunne vært interessant å prøve en annen gang. Gjentar nok en gang at jeg har et rimelig avslappet forhold til det hele og ikke på noen som helst måte er desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske unaturlig med 6/8-måltidsparadigmet og korttidsfaste har absolutt ingen negative effekter, så jeg henger meg også på at det ikke er dumt å ha opplevd det. Interessant hvilke egenskaper som aktiveres i mennesket når det er sultent. Gitt lang nok tid: revolusjoner. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Er det så farlig da. Masse mat en dag =>spise lite/ingenting neste dag den eneste måten å minimere skaden på. Når det faktisk er snakk om flere tusen kalorier så utgjør det en forskjell den uka om det blir totalt underskudd eller ikke. Tror det skal mye mer til for å bli spiseforstyrra enn en dag uten mat. Fysisk sett er det jo helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24-timers ville i såfall blitt prøvd ut som et "eksperiment" ikke nødvendigvis som løsning på noe som helst. Ingen dør av å teste ut 24-timers faste. Blir ikke denne gangen, men kunne vært interessant å prøve en annen gang. Gjentar nok en gang at jeg har et rimelig avslappet forhold til det hele og ikke på noen som helst måte er desperat.

Du har desverre ikke et avslappet forhold til dette når du omtaler en dag med litt overskudd som en "skade". Det er nok overanalysering fra din side.

Er det så farlig da. Masse mat en dag =>spise lite/ingenting neste dag den eneste måten å minimere skaden på. Når det faktisk er snakk om flere tusen kalorier så utgjør det en forskjell den uka om det blir totalt underskudd eller ikke. Tror det skal mye mer til for å bli spiseforstyrra enn en dag uten mat. Fysisk sett er det jo helt ufarlig.

Først og fremst er det å ligge litt i overskudd ikke på noen som form for "skade". Og hvor har du fått det fra at det å faste i 24 timer er den eneste måten å minimere denne "skaden" på?

"Er det så farlig da"? Ja, kosthold og helse er faktisk ikke noe man kødder med. Og jeg reagerer på at du kommer med noe som verken er et godt tips, eller løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...