Gå til innhold

Virker kreatin? Vi trenger ditt bidrag i en artikkel!


Robert André

Anbefalte innlegg

For å få denne testen til å virke, må man ha akkurat samme makro på mat hver dag i perioden man ikke tar kreatin?

Uten å ha planlagt det hele i detalj enda så ser jeg for meg at du bare skal fortsette å leve som normalt, det er tross alt slike under slike forhold vi ønsker å se om det har en effekt eller ikke. Men tar fortsatt i mot alle tips og idéer og tar dem i betraktning. Høyst verdsatt :).

Kreatin ble førstevalget her fordi jeg regner med at det er det mest brukte tilskuddet og det bør være mulig å få en del deltakere som allerede har kreatin og uansett bruker det eller hadde tenkt å bruke det - slik kreves det egentlig svært lite av deltakeren annet enn å hver lørdag/søndag morgen gjøre en 3-punktsmåling med en klype og måle omkretsen rundt arm og mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å ha planlagt det hele i detalj enda så ser jeg for meg at du bare skal fortsette å leve som normalt, det er tross alt slike under slike forhold vi ønsker å se om det har en effekt eller ikke. Men tar fortsatt i mot alle tips og idéer og tar dem i betraktning. Høyst verdsatt :).

Kreatin ble førstevalget her fordi jeg regner med at det er det mest brukte tilskuddet og det bør være mulig å få en del deltakere som allerede har kreatin og uansett bruker det eller hadde tenkt å bruke det - slik kreves det egentlig svært lite av deltakeren annet enn å hver lørdag/søndag morgen gjøre en 3-punktsmåling med en klype og måle omkretsen rundt arm og mage.

Ok. Er ikke i besittelse av klype, men har målebånd. Har gått på kreatin monohydrat i ca 15mndr nå uten pause, så kan sikkert ta en for å se om det er noe fall i prestasjon. Send en melding i innboks med instruksjoner om det går å bli med uten klype. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg vurderer om jeg skal begynne med kreatin monohydrat, og jeg er totaln00b (se loggen min for utgangspunkt, erfaring og kosthold). Vet ikke om jeg passer inn i demografien du er ute etter, men jeg bidrar gjerne hvis det kan være til help.

FOR SCIENCE!!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig interessant ut! Jeg begynte ordentlig med styrketrening i januar (se loggen) og har tenkt litt på å teste ut kreatin. Foreløpig er jeg litt n00b, men jeg jobber hardt og er målbevisst. Har ikke klype og målebånd, men det kan vel evt. skaffes. Ta kontakt om dere ser noe i loggen som kan være brukandes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller gjerne opp! Men er dette interessant selv om man i utgangspunktet VET at man er non-responder på tilskuddet, formodentlig pga. allerede høye nivå av kreatin som følge av et høyt inntak av rødt kjøtt?

Har lest et sted at én kg rødt kjøtt inneholder rundt fem gram med kreatin. Under oppladningsfasen (på kreatin monohydrat som tilskudd), så vil jo det si at man må få i seg rundt 4-5 kilo rødt kjøtt hver dag dersom man skal få i seg tilnærmet dose i pulverform, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor interessant blir egentlig resultatet i en slik studie, med tanke på at man har null kontroll over deltagerne i studien, samt alle hundrevis av variablene som ernæring ellers, vanninntak osv?

I mine øyne er det slike studier som er med på å lage dårlig data og feilinformasjon. Det er jo vist gang på gang at individene i slike studier "aldri" logger det de faktisk inntar og at det er utrolig store sprik fra realiteten.

Men kult intiativ da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stille opp, men "tror" jeg er en non-responder... Uansett litt nedi dunk nr. 2 nå, så kan ta noen uker uten.

Ligger forøvrig i et bra underskudd, så kan være uheldig å bruke meg i en undersøkelse? (Med det sagt, så har jeg ikke gått ned noe spesiellt i styrke på de 3mnd jeg har ligget i underskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor interessant blir egentlig resultatet i en slik studie, med tanke på at man har null kontroll over deltagerne i studien, samt alle hundrevis av variablene som ernæring ellers, vanninntak osv?

I mine øyne er det slike studier som er med på å lage dårlig data og feilinformasjon. Det er jo vist gang på gang at individene i slike studier "aldri" logger det de faktisk inntar og at det er utrolig store sprik fra realiteten.

Men kult intiativ da :)

Vi vil uansett ikke få et fasitsvar på hva som er rett for den enkelte av oss, men vi vil få en grei indikasjon på hva kreatin kan utgjøre av forskjell for et knippe av Fitnessbloggens medlemmer. Noe av det kuleste er jo at de fleste (håper jeg) som deltar i undersøkelsen vil være medlemmer som logger treningene sine her og som dermed sikkert kommer til å skrive litt om sine egne erfaringer i loggene sine. Det vil kunne gi oss som ikke deltar i undersøkelsen mulighet for å se om vi finner deltagere som "ligner" på oss selv. Det vil kunne bli interessant, tenker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest et sted at én kg rødt kjøtt inneholder rundt fem gram med kreatin. Under oppladningsfasen (på kreatin monohydrat som tilskudd), så vil jo det si at man må få i seg rundt 4-5 kilo rødt kjøtt hver dag dersom man skal få i seg tilnærmet dose i pulverform, om jeg ikke tar helt feil.

Det stemmer nok. Men slik jeg har forstått det så er oppladingsfasen egentlig overflødig. Det går nok i om lag 3 kilo rødt kjøtt gjennomsnittlig i uka for min del, så jeg vil ikke se bort fra at nivåene mine er ganske høye. Dette er selvfølgelig bare en hypotese jeg har fordi jeg ikke har opplevd å respondere noe særlig på kreatin de gangene jeg har tatt det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke-respondent på kreatin selv. Uvisst om dette skyldes kreatinet eller fordi jeg har ekstremt høyt koffeininntak gjennom hele dagen (http://www.ergo-log.com/creatinecaffeine.html). Usikker på om undersøkelsen bør inkludere nybegynnere eller ikke. Dersom disse logger 2 uker før og etter kreatinbruk vil man forsåvidt kunne vurdere avvik fra styrkeutviklingen med og uten, og i så måte bør det ikke være de helt store avvikene som skyldes nybegynneriet per se tenker jeg. Angående å sile ut ikke-respondenter så tror jeg dette er ugunstig da man ikke vil få et inntrykk av virkning for gjennomsnittsbrukeren men kun virkning hos dem som vet de får god virkning, ganske tung bias vil jeg si. Hva tenker du om disse tingene Robert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig for å sile ut de som ikke responderer og heller lage en graf på de som får effekt. Hvis ikke må vi fort opp i ganske mange som deltar for å få prosenten NR til å gjenspeile virkeligheten.

Jeg tror også det vil være vanskelig å ha med nybegynnere og evt klare å skille ut hva som er "nybegynnereffekten" og hva som er effekten av kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som blir med burde bruke samme creatine kilde så man ikke får enda en variabel...

Kunne gjerne vært med men skal sykle altfor mye fra nå og framtil juni så blir lite hensiktsmessig mtp sykling og utholdenhet (mener jeg og ha lest) men etter det kunne det vært morro og prøvd ut litt creatine igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...