Gå til innhold

Virker kreatin? Vi trenger ditt bidrag i en artikkel!


Robert André

Anbefalte innlegg

Brukeren Negativ trenger deres hjelp i sitt arbeid med å skrive en artikkel om kreatin. Spørsmålet kan besvares av alle som skal begynne med kreatin, eller som kan ta to ukers opphold for å begynne på nytt. Negativ skal gjøre en regresjonsanalyse ut fra nedenstående informasjon.

Hensikten er måle endringer før, under og etter bruk. Vil du være med i undersøkelsen må du være villig til å ta målinger av arm, midje, kaliper og styrkenedring i 1 øvelse, 1 gang i uka (f.eks hver helg).

Målet er å ha med minimum 20 stykker (N=20). Tanken er å legge inn resultatet i en graf. Kriteriet er at du bruker kreatin monohydrate. Undersøkelsen vil vare i 6 uker.

Artikkelen tar for seg erfaringene til forumbrukerne på en kvantifiserbar måte.

Og for den representative bruker av forumet kan dette være vel så relevant som noen dobbel blind studie på utrente aidssyke rotter.

Hvem er med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil sikkert dukke opp en wiseguy og innvende at det er vitenskapelige svakheter ved studien osv, så jeg bare gjøre det klart at denne ikke forsøker å avgrense bort alle eventuelle usikkerheter men snarere omfavne dem. Poenget her er å favne bredt og gjøre en undersøkelse som er relevant for den tilfeldige forumbrukeren, uten å måtte ta høyde for feks koffein sin effekt på kreatin. Slike ting varierer i virkeligheten og man kan ikke ta høyde for alle kjente og ukjente variabler i livet sitt. Derfor blir dette kun resultatorientert og mest mulig real life. Tar selvsagt i mot innspill til både denne og eventuelt ønsker om andre forumundersøkelser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende, jeg håper dere får nok frivillige til undersøkelsen.

Selv lurer jeg på om kreatin fungerer bra uten tilstedeværelsen av insulin. Mye av det jeg har lest tilsier at man må ha insulin i blodet for å få skikkelig effekt. De vitenskaplige artiklene jeg har sett har tilogmed gått så langt at de har påstått at man trenger eksogent insulin for å få optimal effekt(n)

(Ikke ta det over som et påskudd for å prøve insulin, det ender sikkert ikke bra;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes også studier som viser at daglig koffeininntak annullerer effekten av kreatin. Har ikke tenkt å snevre inn skopet ved å ta slike forbehold dog, for jo flere forbehold man tar desto mindre relevans har det til daglig bruk som tross alt ikke gjør slike begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil sikkert dukke opp en wiseguy og innvende at det er vitenskapelige svakheter ved studien osv, så jeg bare gjøre det klart at denne ikke forsøker å avgrense bort alle eventuelle usikkerheter men snarere omfavne dem. Poenget her er å favne bredt og gjøre en undersøkelse som er relevant for den tilfeldige forumbrukeren, uten å måtte ta høyde for feks koffein sin effekt på kreatin. Slike ting varierer i virkeligheten og man kan ikke ta høyde for alle kjente og ukjente variabler i livet sitt. Derfor blir dette kun resultatorientert og mest mulig real life. Tar selvsagt i mot innspill til både denne og eventuelt ønsker om andre forumundersøkelser. :)

Har dere tenkt til å dele folk inn i grupper og sammenlikne, eller kun ha en gruppe? :) (er ikke kritisk wiseguy, bare nysgjerrig og sykelig opptatt av eksperimentdesign :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke for meg gruppeinndeling, selv om det kanskje hadde vært greit å dele inn i jenter og gutter. Ser imidlertid ingen stor grunn til å gjøre denne distinksjonen da det meg bekjent ikke er fysiologiske forskjeller mellom gutter og jenter i kroppens bruk av kreatin, men hva vet vel jeg. Dette måtte enten ha blitt en doktorgradsavhandling uten like, eller et reduksjonistisk prosjekt som simpelthen besvarer spørsmålet "Virker kreatin for den gjennomsnittlige forumbrukeren". Og sistnevnte krever ingen avgrensninger annet enn at du er en forumbruker. Forhåpentligvis fjerner dette den klassiske studiesvakheten "..x antall UTRENTE gutter/jenter..".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke for meg gruppeinndeling, selv om det kanskje hadde vært greit å dele inn i jenter og gutter. Ser imidlertid ingen stor grunn til å gjøre denne distinksjonen da det meg bekjent ikke er fysiologiske forskjeller mellom gutter og jenter i kroppens bruk av kreatin, men hva vet vel jeg. Dette måtte enten ha blitt en doktorgradsavhandling uten like, eller et reduksjonistisk prosjekt som simpelthen besvarer spørsmålet "Virker kreatin for den gjennomsnittlige forumbrukeren". Og sistnevnte krever ingen avgrensninger annet enn at du er en forumbruker. Forhåpentligvis fjerner dette den klassiske studiesvakheten "..x antall UTRENTE gutter/jenter..".

Jeg tenkte mer på om du skal sammenlikne med en kontrollgruppe som ikke tar kreatin men gjennomfører testene og målingene på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisverdig initiativ, og jeg skjønner poenget med at det skal ikke være for komplisert. Men jeg ser ikke hvordan det skal gå an å måle effekten av kreatin uten å ha en kontrollgruppe med sammenlignbare individer (alder, kjønn, treningserfaring osv.) som ikke bruker kreatin. Selv om man får en fin linje som peker oppover, så vet man likevel ikke om det skyldes kreatin eller vanlig progresjon.

Ja, sorry. Wiseguy. I know.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisverdig initiativ, og jeg skjønner poenget med at det skal ikke være for komplisert. Men jeg ser ikke hvordan det skal gå an å måle effekten av kreatin uten å ha en kontrollgruppe med sammenlignbare individer (alder, kjønn, treningserfaring osv.) som ikke bruker kreatin. Selv om man får en fin linje som peker oppover, så vet man likevel ikke om det skyldes kreatin eller vanlig progresjon.

Ja, sorry. Wiseguy. I know.

Samme gruppen er også kontrollgruppen. Målingene begynner flere uker før de begynner med kreatin og fortsetter etter de har sluttet med det. Dersom progresjonskurven er lineær tvers gjennom de tre periodene av-på-av kan man regne med ingen endring. Dersom man ser en positiv endring i løpet av på-perioden kan man konkludere at noe positivt har skjedd. Om det skyldes placebo eller kreatin i seg selv (eller noe annet) er egentlig uinteressant da det er effekten av kreatinbruk vi ser på og ikke effekten av kreatin per se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gruppen er også kontrollgruppen. Målingene begynner flere uker før de begynner med kreatin og fortsetter etter de har sluttet med det. Dersom progresjonskurven er lineær tvers gjennom de tre periodene av-på-av kan man regne med ingen endring. Dersom man ser en positiv endring i løpet av på-perioden kan man konkludere at noe positivt har skjedd. Om det skyldes placebo eller kreatin i seg selv (eller noe annet) er egentlig uinteressant da det er effekten av kreatinbruk vi ser på og ikke effekten av kreatin per se.

Ok. Da gjenstår det bare å håpe at effektstyrken, hvis det finnes en effekt, er stor nok at den oppdages med n = 20.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

N trenger ikke å være 20.. hehe.. den bør selvsagt være så stor som mulig :). Jeg nevnte vel bare for Robert at vi må vel klare å finne minst 20 kreatinbrukere her inne. Hadde forumet vært 100x større kunne vi jo testet effekten av mer perifere produkter som craze og dexaprine osvosv.. da hadde det blitt skikkelig artig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gruppen er også kontrollgruppen. Målingene begynner flere uker før de begynner med kreatin og fortsetter etter de har sluttet med det. Dersom progresjonskurven er lineær tvers gjennom de tre periodene av-på-av kan man regne med ingen endring. Dersom man ser en positiv endring i løpet av på-perioden kan man konkludere at noe positivt har skjedd. Om det skyldes placebo eller kreatin i seg selv (eller noe annet) er egentlig uinteressant da det er effekten av kreatinbruk vi ser på og ikke effekten av kreatin per se.

Kan jeg komme med noen forslag? :)

Counterbalancing: Del deltakere inn i to grupper. Den ene gruppen tar kreatinet i en rekkefølge (enten på-av eller på-av-på) og den andre tar i en annen rekkefølge (enten av-på eller av-på-av). Reduserer carryover effects.

(Denne er mer kanskje) Matched-pair design: Del deltakerne inn i par. De bør være så like som mulig på relevante variabler (kjønn, alder, treningserfaring etc). En person fra hvert par plasseres tilfeldig i hver gruppe. Jeg foreslår at dere gjør dette hvis de som melder seg på er veldig forskjellige på de relevante variablene. Hvis dere får 90% menn i alderen 20-30 så trenger dere sannsynligvis ikke å gjøre det.

(Beklager engelske uttrykk - det finnes helt sikkert norske ord for det samme! Jeg bare kan dem ikke :p)

Også bare en kjapp kommentar om generaliserbarhet: er "en gjennomsnittlig forumbruker" det samme som "en forumbruker som har motivasjon og lyst til å melde seg på en 6-ukers undersøkelse uten noen form for kompensasjon"? -Dette er uansett et problem man ikke kan komme unna, men verdt å påpeke når man skriver den ferdige artikkelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha enorme ressurser(i form av tid, personell osv) vil det være umulig å lage et perfekt/sterkt design, så tror ikke det er noe behov for å overtenke designet alt for mye. Det er jo i utgangspunktet en stor utfordring å kontrollere for konfundere, som blir enda større når man rekrutterer frivillige over et nettforum med treningsinteresserte. Det viktige er å være klar over hvorfor man har valgt det aktuelle designet og hvilke konsekvenser det har for tolkning av resultatene.

Edit: Oops, det der ble en digresjon, grunnen til at jeg postet her er selvfølgelig at jeg muligens kan være med! litt avhengig av når du har tenkt å starte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...