Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Hei,

Jente, 29 år, 1,63cm høy, vekt 78-80kg.

Trener 5 dager i uken på RYP grunnprogrammet, skal nå gå over til Fettforbrenningsprogrammet.

Målet mitt er en plass mellom 55-60 kg, har gått ned noen cm siden jeg tok ordentlig tak i treningen for et års tid siden, men med tanke på all treningen er resultatene relativt skuffende. Har en kosekveld hver fredag med gjerne en sjokoladeplate og noe chips. En typisk Mandag-Fredag er slik:

Frokost: 06:00 Omelett med 3 eggehvite on 1 egg, eller 1/4 cup havregryn med 3 skjeer, ca 45ml? protein.

Snack: 1 boks makrell i tomat (den store avlange)

Lunsj: 1stk kyllingbryst med grønnsaker (har begynt å konsekvent grille kyllingen og rå brokkoli og gulrot).

Snack: 1 banan

Trening

Snack: Proteindrink (300ml vann med 3 skjeer, ca 45 ml?)

Middag: Kjøtt med grønnsaker og 50 gram ris eller pasta

Snack: 1/2 vanilje kesam med en håndfull valnøtter (har nettopp kuttet ned fra en hel boks med kesam) eventuelt gresk yoghurt med valnøtter og honning, eller mager kesam med sukkerfritt syltetøy.

Har gjennom dagen gjerne 2-3 kaffekopper, 1,6-2 liter vann, hjemme går det i Fun light saft.

I helgene er det ikke fullt så kontrollert, da er en typisk frokost gjerne 1-2 skiver, to egg, bacon, sopp eventuelt bakte bønner. Spiser ikke snacks så ofte som i ukedager, middag er som regel det samme, lunsj blir gjerne en salat med kylling f.eks.

Å ha minst 20 kg som mål er mye og synes selv kostholdet mitt er veldig bra, men tydeligvis er det likevel ikke det. Noen som ser feilen jeg gjør?

Hilsen desperat..

@eirich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jente 29 år. 52 kg og 157 cm høy.

Vil ned i fett prosent

Spiser tre måltid for dagen ca.

Stort sett kjøtt, grønnsaker og salat. Noe frukt

aldri brød,pasta eller ris

Sliter med å gå ned i fettprosent likevel

Har en kose dag da med mye snop og alkohol i helgene

Trener kondisjon og litt styrke, (rolig med styrke nå for jeg vil ha vekk fettet først)

TIPS????

1. Hvis det blir MYE snop og drikke i helga så vil dette kunne nulle ut underskuddet fra resten av uka slik at du ikke går ned i fett%.

Ofte har en lettere for å spise "junk" når en har drukket - kebab på vei hjem o.l gjør ngentng dersom det er en sjelden gang, men ukentlig vil det nok kunne stå i veien for målet ditt.

2. Ikke tren mindre styrke fordi du vil ned i fettprosent først. Spis bra med mat, ligg i litt underskudd og tren skikkelig styrke med foksus på baseløft. Dette er gunstig mtp å beholde mest mulig muskler når du går ned i vekt, og det er musklene som vil gi deg stram kropp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis det blir MYE snop og drikke i helga så vil dette kunne nulle ut underskuddet fra resten av uka slik at du ikke går ned i fett%.

Ofte har en lettere for å spise "junk" når en har drukket - kebab på vei hjem o.l gjør ngentng dersom det er en sjelden gang, men ukentlig vil det nok kunne stå i veien for målet ditt.

2. Ikke tren mindre styrke fordi du vil ned i fettprosent først. Spis bra med mat, ligg i litt underskudd og tren skikkelig styrke med foksus på baseløft. Dette er gunstig mtp å beholde mest mulig muskler når du går ned i vekt, og det er musklene som vil gi deg stram kropp.. :)

Jeg tenker at dette kanskje er mitt problem også. Er ikke konsekvent nok i helgene, større frokost og sukker på fredagen. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette kanskje er mitt problem også. Er ikke konsekvent nok i helgene, større frokost og sukker på fredagen. Hva tror du?

Ja det er uten tvil der det sklir ut. Jeg er super flink mandag til torsdag. Fredag kan jeg også være flink, meeeen så kommer lørdagen. Og særlig de gangene jeg skal på en fest eller noe. Først alkoholen, så nattmaten, og så av en eller annen merkelig grunn tillater jeg meg selv ofte en søndag med sofasitting,is,snop sen og usunn middag... Søndagen må bli den nye mandagen kanskje.. Innstille meg mer på det.. Slik en kose dag blir en og ikke to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey :)

Skal gjøre det så kort og enkelt som mulig her ;)

Vekt : ca 80 kg.

Høyde : 185 cm

Alder 17 år.

Trener styrke 4 ganger i uka og egentlig ikke noe cardio .. har en relativt stillesittende dag på skolen , med litt bevegelse innimellom ..

Har trent i ca 1 år nå ... men startet med baseøvelser og litt mer heavier vekter for ikke så aaalt for lenge sia ;) .. ( holder på med starting strenght programmet nå )

Mål: bygge muskler uten å legge på meg for mye fett fram til Januar/februar neste år. for derreter å starte med markering av musklene etc.

Frokost: Havregryn med skummet melk / Kylling og ris med grønnsaker etc

Lunsj: det samme.

Middag Karbonadedeig/ kylling /biff med grønnsaker og eller ris.

Kveldsmat: 1 liter skumnmet/lett melk og 5-8 egg.

Tar Kalsium, vitaminpiller og omega 3 kapsler når jeg husker på det.

Ca 2700 Kalorier. på treningsdager

Ca 2500 Kalorier på hviledager.

Karbohydrater: ca 250g.

Proteiner: ca 250-300g.

Fett ca 60-80g

Spiser jeg for Mye, Lite, akkurat passe, og ser det ellers greit ut ??

Vil gjerne legge på meg muskler uten å legge på meg for mye fett til våren igjen ;) ... gidder ikke deffe for mye ... er rett og slett kjedelig haha :p

Har både Kreatin og Whey Protein.. men bruker detta sjeldent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: havregrøt(1/2 dl gryn + neve kruskali) toppet med 1 ss cottage cheese, 1/2 banan, litt rosiner

ET: 1/2 banan, neve rosiner

Lunsj: 3 knekkebrød, 2 egg, 1 eple, neve rosiner/nøtter

Middag: 1/2 søtpotet, 1 kyllingfilet + grønnsaker

Kvelds: 1 skål naturell yoghurt, cc og kesam toppet med havregryn, rosiner og nøtter + 1/2 appelsin og 2 rugsprø med pålegg

1 neve nøtter på kvelden + en skål naturell yoghurt/kesam

JENTE 20, 167 cm, 55-58 kg. Trener 7 dager i uken. Mål: se strammere ut

Føler jeg spiser nok, men gjør jeg? HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: havregrøt(1/2 dl gryn + neve kruskali) toppet med 1 ss cottage cheese, 1/2 banan, litt rosiner

ET: 1/2 banan, neve rosiner

Lunsj: 3 knekkebrød, 2 egg, 1 eple, neve rosiner/nøtter

Middag: 1/2 søtpotet, 1 kyllingfilet + grønnsaker

Kvelds: 1 skål naturell yoghurt, cc og kesam toppet med havregryn, rosiner og nøtter + 1/2 appelsin og 2 rugsprø med pålegg

1 neve nøtter på kvelden + en skål naturell yoghurt/kesam

JENTE 20, 167 cm, 55-58 kg. Trener 7 dager i uken. Mål: se strammere ut

Føler jeg spiser nok, men gjør jeg? HJELP

INGEN? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg uenig med posten over - dette så ikke ut som mye mat..! Heller mangel på mat. Trener du syv ganger i uken ville jeg tilført kroppen mer næring enn det der.

Ja kanskje. Jeg ser nå at hun ikke er så tung. Men hun spiser i såfall karbohydrater til frokost og lunsj. Hun får i seg mye fett med alle nøttene og proteiner i middagen... sukker i all frukten så sent på kvelden.. kanskje øk mengden grønnsaker og kjøtt men ikke mer nøtter, knekkebrød og havre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jente, 26 år, 163 cm høy, 80 kilo, "langtidsovervektig"

Vil gjerne ha litt hjelp her i startfasen.

Har begynt på Starting Strength-programmet, og kjører det fire dager i uka, annenhver A/B. Øker bra, iallefall nå i begynnelsen. I tillegg har jeg en cardiodag med en halvtime "løpe fra zombiene" på mølla, og omtrent annenhver uke en ekstra "cardioøkt" sammen med Røde Kors, typisk bære tunge ting på tur i skogen. Har og begynt å bruke sykkelen og beina mer, er veldig motivert og ser at jeg har lagt meg på et nivå jeg kan holde.

Eting: Har gått på Grete Roede tidligere, og har dermed et forhold til kaloritelling som nå fungerer greit. Prøver å legge meg opp mot 1600 kcal og greier det fint, også i helgene. Er derimot dårlig på å beregne proteininntak, men prøver å iallefall spise det.

En typisk dag blir seende ut som:

Frokost: 2 40-grams skiver med pålegg, enten 10 g peanøttsmør + lettsyltetøy på hver, eller 10 g Philadelphia Light + en skive krydderskinke på hver. Pynter med noe grønt på sistnevnte

Lunsj: Blåkopi av frokosten.

Middag: 200 kcal av enten potet eller tortillalefse, muligens ris og pasta på sikt men er så forelska i poteta mi <3 har på 200 - 250 kcal av kjøtt, så er det karbonadedeig blir det 200 g, er det laks blir det 100-125 g, gjerne en halv teskje smør på potetene eller noe annet tilbehør (mager kesam) som får middagen opp på 500 kcal. Regner ikke med kalorier fra grønnsakene som ikke er mais eller avokado.

Kvelds: Omelett av tre egg med ca. 35 g fetaost, (løk, paprika og sopp) til ca 350 kcal. Eventuelt suppe med ei skive brød med litt smør til ca det samme.

Har jeg noe til overs blir det enten mer suppe, eller proteinshake for å komme opp til 1600 kcal. Er kun sulten rett før måltidene, og blir aldri stappmett.

I helgene blir det likt, men tar kanskje omelett tidligere på dagen som frokost + lunsj og mer suppe, eller spiser en større middag uten å gå mer enn 100 kcal over mitt selvlagde mål på 1600.

Vil dette få meg nedover til en penere kropp som tåler en fjelltur og greier en chin i løpet av rimelig tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personalia: 27 år, 166 cm, 65 kg, kvinne. Trener styrke 3 x uka, kondis: ca 2 timer i uka (enten fordelt på styrkedagene eller rene økter) Prøver å få inn en intervalløkt, feks spinningtime i uka.

Målsetning: ned ca 5 kg i vekt/6-7 cm livmidje, men viktigst: få en stram, fin figur.

Har forsøkt å leve på i snitt 1500 kcal de siste 2 månedene og har kun gått ned 2 kg, ingen dramatiske endringer på målebåndet heller. Jeg ser og kjenner at jeg har fått mer muskler, men har fortsatt mer fett på kroppen enn ønskelig.

Spiser litt mer lørdag og søndag, men ikke dramatisk mye mer: feks forrige lørdag spiste jeg 2100 kcal og 1700 på søndag, men resten av uka var jeg litt under 1500-målet.

Her er hva jeg pleier å spise:

Frokost:

alt 1: proteinshake + knekkebrød/brødskive med sunt pålegg

alt 2: to skiver/knekkebrød med egg

Lunsj:

alt 1: knekkebrød med makrell i tomat/evt annet pålegg + litt grønnsaker.

alt 2: middagsrester eller suppe

alt 3: speltlomper, egg og røkelaks.

Middag:

Ca 450-650 kcal, balansert mellom protein, karbohydrater og fett. Veldig glad i enkle middagstallerkner med kjøtt, potet og grønnsaker.

Snacks:

1-2 frukt/bær, skyr, gerlinea bar (120 kcal proteinbar).

Kanskje et knekkebrød eller noe lett til kvelds.

Prøver å spise ca 80-100 g protein om dagen.

Tips til å få fart på vektnedgangen? Begynner å bli rimelig lei restriksjonene.

(Kan jo være jeg regner feil her og der, men tar stikkprøver der jeg veier mat, så føler jeg har rimelig grei kontroll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei er det noen som kunne tatt en titt på mitt kosthold?:)

Jeg er 29 år gammel mann som veier 79kg(om morgenen) og er 176cm. Jeg trener X-PRESS Mandag, Onsdag og Fredag. Tirsdag går til 2 t baskettrening og torsdag kjører jeg som regel kondisjonstrening/intervall/kettlebell. Jeg har drevet med idrett og trening hele livet, men aldri trent styrke som jeg gjør nå. Er veldig motivert og har det kjempe morro med treningen. Min målsettning er å bygge på mer muskler over vinteren, og neste år mot sommeren gå ned i kcal for å gå ned i fett%. Jeg har også en ganske detaljert logg på hva jeg har trent de siste 5-6 mnd om det kunne hjelpe for å vurdere. Jeg synes selv jeg har hatt veldig gode resultater til nå, men dette med diet og ernæring er vanskelig:) Jeg bruker ikke å veie maten min til daglig, men har gjort det den siste uken for å kunne få en oversikt. I helga unner jeg meg noe godt. Men fråtser ikke! Jeg jobber både dag og kveldsvakt så tidspunkter når jeg spiser eller trener kan variere fra dag til dag-

  • Hvordan går jeg best frem nå?
  • Spiser jeg godt nok? Hvilke justeringer bør jeg tenke på å ta?
  • Bør jeg gjøre begge målene samtidig?
  • Hvor lang tid bør jeg isåfall sette av til å gå ned i fett%?
  • Har jeg noe igjen for å ta fler typer kosttilskudd? BCAA, CLA, Kreatin?

Mandag 02.09.13

M1: 80g havregryn m/miniyogurt + 1 egg + 1 glass appelsin juice +omega-3

Etter trening: Shake + Banan

M2: 300g lasagna +1 glass vann

Mellom: En neve nøtter

M3:200g kokt laks m/poteter +1glass vann

Mellom: Nøtter

M4: 3 Knekkebrød m/ost + en skyr

Tirsdag 03.09.13

M1: 80g havregryn m/Neve nøtter +1 egg +1glass juice +omega-3

M2: Neve nøtter + Banan

M3: 1 Kyllingbryst +pasta og salat

M4: 3 Kjøttkaker

M5:150-200g svinekjøtt +1 porsjon ris +erter og gullrøtter

M6: 2 Knekkebrød m/ost +1 glass juice

Etter basket trending: Whey shake

Onsdag 04.09.13

M1: 80g havregryn m/mini yogurt og nøtter +1 glass appelsin juice +omega-3

M2: 1 grov brødskive med egg og en halv med fiskepudding.

M3: Nøtter +Banan

M4: Tortilla pizza m/kalkunpølse

M5: (Etter trening) Shake, Eggerøre(3 edge) +cottage cheese +1 glass melk

Torsdag 05.09.13

M1: 80g havregryn m/melk+ 1 glass juice +omega-3

M2: Nøtter

M3: Sandwich m/150g kalkun og stekt egg.

M4: Nøtter

M5:200g kalkun og en prosjon ris

M6: Shake +Banan

M7: 2 knekkebrød m/cottage cheese go kalkunkorv +1 glass melk

Fredag 06.09.13

M1: 80g havregryn +omega-3

M2:Nøtter

M3: Shake +Vaffel (Etter trening)

M4: 250g kyllingkjøttdeig +en porsjon ris +en neve spinat.

M5: Nøtter

M6: Hjemmelaget pizza, 350g kyllingkjøttdeig, Pepperoni, Ost, havregryn og speltmelbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hvordan går jeg best frem nå?
  • Spiser jeg godt nok? Hvilke justeringer bør jeg tenke på å ta?
  • Bør jeg gjøre begge målene samtidig?
  • Hvor lang tid bør jeg isåfall sette av til å gå ned i fett%?
  • Har jeg noe igjen for å ta fler typer kosttilskudd? BCAA, CLA, Kreatin?

Ser ut som du trygt kan øke mengden proteiner og karbohydrater.

Prøv å fordel den mest fettrike maten tidlig på dagen, og spis mesteparten av karbohydratene rundt trening og på kvelden. Fordel proteinene dine utover alle måltidene.

BCAA kan være greit å ta før trening om det er et par timer siden sist du spiste. CLA er bortkastede penger. Kreatin kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du trygt kan øke mengden proteiner og karbohydrater.

Prøv å fordel den mest fettrike maten tidlig på dagen, og spis mesteparten av karbohydratene rundt trening og på kvelden. Fordel proteinene dine utover alle måltidene.

BCAA kan være greit å ta før trening om det er et par timer siden sist du spiste. CLA er bortkastede penger. Kreatin kan anbefales.

Tusen takk for svar:) Skal se om jeg ikke kan gjøre noen justeringer fremover. Vanskelig dette med trening og mat. Men morsomt og interessant å finne riktig balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Skal se om jeg ikke kan gjøre noen justeringer fremover. Vanskelig dette med trening og mat. Men morsomt og interessant å finne riktig balanse.

Er også en god idé å ligge litt i underskudd på treningsfrie dager og litt i overskudd på treningsdager (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Super tråd (y)

Hei. Gutt 27 år ca 97 Kg og 1,92.

Mål: ned i vekt opp i muskelmasse.

Måltid 1: 4 egg + ca 300g cottage chees + ca 300 gram bær.

Måltid 2: 300-400g kjøtt eller fisk + ca 300 gram grønnsaker.

Måltid 3: (samme som 2) eller ein om omelett med grønnsaker.

mellom måltid : eple, kiwi, bannan...

Proteinshake etter trening.

Trener styrke 4 ganger i veka (x-size) kondisjonstrening/intervall ca 2 ganger og så blir

ein del turgåing.

Har har hatt bra framgang lenge syns eg( gått ned ca 10 kg), men no den siste månden syns eg de har stoppa opp :-(

klarer fint og holde mat-planen i veka, men blir kansje drikking 2-3 ganger i månden. Kan dette være grunnen?

håper noen kan hjelpe meg litt her ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jente 23 år, trener fullkropsprogram 3 dager i uken, samt kardio/ gå turer omtrent hver dag.

har laget min egen "diett-plan" men har det probleme jeg føler meg sulten stort sett hele tiden, verst om kvelden/natten..

slik kan en vanlig dag se ut:

Frukost: 45g havregryn m. 1dl skumma melk, 100g Mager cottage cheese, 30g blåbær

Trener som oftast etter frukost..

spiser 1 knekkebrød med lett ost og kalkunpålegg og 1 skyr etter trening

Middag: 100g kokt torsk/laks/karbondadedeig eller kyllingfile, 200g kokt grønnsaker

Mellom: 1 eple og 1 knekkebrød med lett ost og kalkunpålegg

Kvelds: 1 knekkebrød med 20 g lett syltetøyuten sukker og 1 speltlompe med 1 egg

det er nå jeg er veeeeldig sulten og kan spise 1 kokt egg og 1 knekkebrød med lett ost og kalkunpålegg

sulten om natten..1.00-2.00 ich.. spiser 45 g havregryn med 1dl skumma melk og litt banan, resten av bananen har jeg på et knekkebrød

er fortsatt ikke mett og kan spise 1-2 speltlompe med cottage cheese og lett sylte, 1-2 knekkebrød, eller 1 yoplai yoghurt.

Trenger hjelp til å få satt opp et skikkelig kosthold/plan som funker og jeg kan bli mett av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...