Gå til innhold

Rate my diet!


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Hei! Mann 22 år, 186 cm, veier for tiden 87,4 kg på morgenen. Gått ned fra 95,5 kg siden starten av august, så går rett vei. Har økt greit i styrke i baseøvelsene i tiden også. Ligger 500 kcal i underskudd utifra mine kalkulasjoner for tiden (2300 kcal). Trener styrke (5x5 med autoregulering) 3 ganger i uken og jogger 2-3 ganger i uken, samt har en aktiv jobb. Gått ned 8 kg og mange centimeter, samt fettprosent.

Eksempel på måltider

Frokost

50g havregryn

1 banan

2 dl ekstra lett melk

Multivitamin

Vitamin D

Mellommåltid

4 finn crisp plus knekkebrød med kalkunpålegg

1 pære

2 egg

Lunch

3-4 egg

60g mais

120g tunfisk i vann

40g mager kesam

Middag

100g kyllingkjøttdeig/kjøttdeig av storfe/kyllingfilet

50g ris/pasta eller lompe/pita

Masse grønnsaker og div (paprika, gulrot, løk, purre, hvitløk, brokkoli, blomkål)

Etter middag/trening

2-3 egg

4 skinkepålegg

50g kesam

30g proteinpulver

2 dl styrk melk

Kveldsmat

Diverse mat for å fylle inn kcal og makroer av samme type mat som over.

Før leggetid

ZMA

2300 kcal, 180g karbs, 75g fett, 175g protein ca daglig. Logger treningen med Polar FT80 pulsklokke for å "spise" opp brukte kalorier for å ikke havne i for stort underskudd.

Hvordan ser dette ut? Det funker for meg, men kanskje det er noe jeg gjør helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kar på 19, trener 6-7 dager i uka hvor hovedvekta ligger på styrke mens jeg samtidig prøver å få inn litt kondisjon 3+ dager i uka(i form av gåturer/løping/intervaller/roing). Veier ca 90kg og er 191cm høy, skulle gjerne likt å kvitta meg med litt fett rundt om på kroppen, vet ikke om det sakte men sikkert reduseres men føler ikke det er store forandringene.

Frokost

2 knekkebrød og 2 kokte egg

Lunsj 1

150-250g kjøtt(blir gjerne svinestrimler/karbonadedeig/Kjøttdeig/kyllingfilet) med ei tacolefse, par skjeer med ris, litt sweetchilisaus/sukkerfri ketchup + 0,5L styrk melk

Lunsj 2

Enten så blir det samme smørja som lunsj 1 eller så blir det 3 tjukke brødskiver med en boks makrell i tomat(Som jeg har regnet ut blir ca 30g proteiner) + 0,5L styrk melk

Middag

200-300g kjøtt med noe tilbehør, gjerne litt ris/grønnsaker ved siden av også

Etter trening

1dl proteinpulver

Prøver også, når jeg husker det og ta multivitamin-tabletter og omega 3. Tar ZMA til kvelds.

Kan også bli litt ekstra melk noen dager, samt muligens ei ekstra brødskive, varierer litt fra dag til dag om sant skal sies. Men er ca det jeg spiser. Alt er på øyemål, blir for fanatisk å måle hvert måltid, hver dag spør du meg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på kosthold, så alle tips tas imot med blåøyd naivitet og stor takknemmelighet.

Mann, 30 år. 168 cm. Kunne tenke meg å gå litt opp i vekt(muskler). Trener fire dager i uken. Egenprodusert splitt.

Frokost: ca 40 gram havregryn, noen gram bær, litt frukt og en whey proteinshake.

Lunsj: 1 grovskive med pålegg som kyllingskinke, leverpostei, mager ost., litt frukt. Speltlompe med samme påleggstype som brødsksivene..

Mellommåltid: samme som over

Middag: Sei/kyllingfilet. masse grønnsaker.(stort sett. av og til hurtigløsning i form av havregrynsgrøt eller byggrynsgrøt)

Kvelds: stor skål med bær, en frukt, whey shake litt puffet havre/hvete. (20 gram ca)

Vet ikke helt hva kcal innholdet blir, men det burde vel bli i overkant av2000... ?Dette BURDE vel føre til en viss vektøkning når en ser på kroppsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva kcal innholdet blir, men det burde vel bli i overkant av2000... ?Dette BURDE vel føre til en viss vektøkning når en ser på kroppsmålene?

Nå skriver du ikke hva du veier, men så sant du ikke veier 40 kg så tviler jeg på at dette kostholdet fører til noe vektoppgang. Det ser ikke ut som 2000 kcal, og jeg tror heller ikke 2000 kcal holder til vektoppgang for deg :):huh:

Hvorfor så lite havregryn til frokost? Spiser du en brødskive og en speltlompe til lunsj? Blir du mett av det? Hvorfor ikke noe ris/pasta/potet til middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en dame på 41. Har trent en del, og spist sunt. Men jeg klarer ikke de siste kiloene, der rutene blir synlige ;) Jeg er 158cm og 60 kg.

Jeg har fått satt opp en kostplan som jeg begynte på i går, dette er av en "amatør" så kanskje det er noen her inne som har innvendinger?

Jeg trener så og si hver dag, går tur før jobb om morningen, og styrke (vekter ca3, styrkeca3 ganger pr uke).

Dette spiser jeg: Frokost: 1.5 grovt knekkebrød med 120g kalkunpålegg og 1ss tran, 1 eple eller bær

Lunsj: 2 knekkebrød med 120 gr makrell i tomat.

Middag: 120 gr hvitt kjøtt med gr. saker og en halv avokado.

kvelds: 1 knekkebrød med 2 eggeblommer og 6 hviter.

Setter stor pris på konstruktiv kritikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du ikke hva du veier, men så sant du ikke veier 40 kg så tviler jeg på at dette kostholdet fører til noe vektoppgang. Det ser ikke ut som 2000 kcal, og jeg tror heller ikke 2000 kcal holder til vektoppgang for deg :):huh:

Hvorfor så lite havregryn til frokost? Spiser du en brødskive og en speltlompe til lunsj? Blir du mett av det? Hvorfor ikke noe ris/pasta/potet til middag?

Ops, glemte å ta med vekt! Sist jeg veide meg(fire uker siden) veide jeg 58 kg. Regner med jeg er litt tyngre i dag. Blir sånn passe mett av lunsjen. I og med at jeg spiser et mellommåltid litt senere føler jeg at det er "nok" der og da... GLemte også å ta med en proteinshake etter trening.

Det er uansett ikke nøyaktige mål dette her, men en rød tråd i kostholdet mitt. Noen dager går det mer eller mindre, men prøver å få i meg nok på treningsdager.

Grunnen til ris/pasta/potet er rett og slett at jeg tenker at gjennom frokostblanding og brød så dekker jeg behovet for karbs i løpet av dagen. Pasta/ris/potet blir ikke spist ofte, men innimellom.

Takk for svaret forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ops, glemte å ta med vekt! Sist jeg veide meg(fire uker siden) veide jeg 58 kg. Regner med jeg er litt tyngre i dag. Blir sånn passe mett av lunsjen. I og med at jeg spiser et mellommåltid litt senere føler jeg at det er "nok" der og da... GLemte også å ta med en proteinshake etter trening.

Det er uansett ikke nøyaktige mål dette her, men en rød tråd i kostholdet mitt. Noen dager går det mer eller mindre, men prøver å få i meg nok på treningsdager.

Grunnen til ris/pasta/potet er rett og slett at jeg tenker at gjennom frokostblanding og brød så dekker jeg behovet for karbs i løpet av dagen. Pasta/ris/potet blir ikke spist ofte, men innimellom.

Takk for svaret forresten!

Men hvis du skal opp i vekt; MER MAT :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente, 19. 163 cm, 66 kg. Trener styrke 5 ganger i uken og kardio så ofte som jeg får tid til. Dette blir da mellom 3-5 ganger i uken. Målsetningen min er å gå ned i fettprosent, men samtidig beholde muskelmassen og kanskje til og med øke den.

I løpet av en dag spiser jeg ca slik:

Før morgenkardio så spiser jeg en skyr.

Frukost:

70 g havregyn

70 g proteinpulver

260 g skummet melk

Lunsj 1:

125 g laks

140-150 g poteter

100 g gulrot

Lunsj 2:

Kyllingfilet/karbonadedeig 200 g

Ris (kokt) 40g

og så mye grønsaker jeg orker.

Middag(etter styrkeøkten på kvelden):

300 g kesam

260 g skummet melk

150 g eple

alternativt noe kjøtt og salat, spørst hva jeg føler for den dagen.

Mellom desse måltidene så spiser jeg en skyr og en frukt på ca 200g.(eple eller pære)

Jeg vil gjerne ha tips og råd til om dette er ok og hva jeg burde gjøre annerledes :) :)

1 gang i uken så spiser jeg også et bedre måltid og noe sukkerfri kake eller annen bakst. Dette blir da på lørdager, da spiser jeg litt mer men fortsatt bare sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 17 år, 162 cm, 51 kg.

Målsettingen min er å holde vekten, men gå ned i fettprosent og bli sterkere. Jeg trener ca 3-4 dager i uken, alt fra lettere trening som turer, til tyngre trening som lange sykkeløkter eller kondisjon+styrke. Det er generelt ganske lett trening. Har alltid vært fysisk aktiv, både innen sport og dans. Har gått på hip hop, jazz, håndball, friidrett og fotball. Fotball er det eneste jeg drev med over lengre tid, hele 8 år før laget gikk på dunken.

Jeg har et energibehov på ca 1900 kalorier for å vedlikeholde vekt, og holder meg til dette. Det gir meg nok energi til å takle både skole, aktivitet, venner, familie OG politikk som jeg interesserer meg for, så det må være greit energiinntak. Merker dog få resultater på kroppen, og har ingen markerte muskler. Tror dette er fordi jeg trives bedre med fjelltur, sykkelturer og joggeturer enn styrke, rett og slett fordi jeg aldri har vært sterk og syns det er flaut hvor lite jeg kan løfte. Har nå meldt meg inn i treningssenter og skal få veiledning av en PT. Jeg bare lurer på om jeg burde spise mer de dagene jeg trener, selv når det bare er styrketrening? Jeg skal ikke opp i vekt, bare i muskelmasse, og jeg skal ned i fettprosent.

Sammensetning av næringsstoffer varierer litt fra dag til dag, men i går spiste jeg 106 g protein, 217 g karbohydrater og 43 g fett i følge Shape Up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

16, Jente, 167 cm, 58 kg, trener minimum 2 ganger i uka på treningsenter, har tidligere bakgrunn som danser.

Frokost:

en av følgene:

Banan

gresk yougurt 75g

cottage chesse m/nøtter 150g

Nøtter (usaltet 50g)

Lunsj:

2x knekkebrød

leverpostei eller skinke

nøtter

Lunsj:

treningsdager

havregrøt 30g

peanøttsmør/ kanel og sukker eller syltetøy

før etter trening

frukt f.eks: banan eller eple

proteinbar

Middag variere i stor grad!

en av følgene

proteinshake

2x egg

Svinekjøtt 50g, 30 g ris

karbonadedeig 50 g + 40 g pasta

kyllingbryst + grønnsaker

Jeg ønsker å være veltrent med synlig muskel masse (inkl. sixpack)

Ønsker vekt ned gang til 55kg

Få bort valpe fettet rundt magen

lurer rett og slett på hva jeg burde spise/gjøre for å nå disse målene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

16, Jente, 167 cm, 58 kg, trener minimum 2 ganger i uka på treningsenter, har tidligere bakgrunn som danser.

Frokost:

en av følgene:

Banan

gresk yougurt 75g

cottage chesse m/nøtter 150g

Nøtter (usaltet 50g)

Lunsj:

2x knekkebrød

leverpostei eller skinke

nøtter

Lunsj:

treningsdager

havregrøt 30g

peanøttsmør/ kanel og sukker eller syltetøy

før etter trening

frukt f.eks: banan eller eple

proteinbar

Middag variere i stor grad!

en av følgene

proteinshake

2x egg

Svinekjøtt 50g, 30 g ris

karbonadedeig 50 g + 40 g pasta

kyllingbryst + grønnsaker

Jeg ønsker å være veltrent med synlig muskel masse (inkl. sixpack)

Ønsker vekt ned gang til 55kg

Få bort valpe fettet rundt magen

lurer rett og slett på hva jeg burde spise/gjøre for å nå disse målene?

EN BANAN?

proteinshake til middag?

50 gram kjøtt?

Er du særriøs nå?

En ting er sikkert. Du får ikke sixpack (eller andre muskler) av å spise det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

16, Jente, 167 cm, 58 kg, trener minimum 2 ganger i uka på treningsenter, har tidligere bakgrunn som danser.

Frokost:

en av følgene:

Banan

gresk yougurt 75g

cottage chesse m/nøtter 150g

Nøtter (usaltet 50g)

Lunsj:

2x knekkebrød

leverpostei eller skinke

nøtter

Lunsj:

treningsdager

havregrøt 30g

peanøttsmør/ kanel og sukker eller syltetøy

før etter trening

frukt f.eks: banan eller eple

proteinbar

Middag variere i stor grad!

en av følgene

proteinshake

2x egg

Svinekjøtt 50g, 30 g ris

karbonadedeig 50 g + 40 g pasta

kyllingbryst + grønnsaker

Jeg ønsker å være veltrent med synlig muskel masse (inkl. sixpack)

Ønsker vekt ned gang til 55kg

Få bort valpe fettet rundt magen

lurer rett og slett på hva jeg burde spise/gjøre for å nå disse målene?

Du spiser alt for lite til å kunne nå noe som helst mål om å stramme opp! Av å spise så lite vil du bare risikere å miste muskler du eventuelt allerede har. Slik jeg forstår det ut i fra det du har satt opp, spiser du f.eks. en banan, to knekkebrød og en proteinshake i løpet av en hel dag? (Når du har treningsfri) Håper at det ikke stemmer! Under frokost skriver du at du spiser en av følgende, men her kan du fint spise alt! Proteinshake er ikke middag! Det er et mellommåltid ellar noe du inntar i forbindelse med trening eller annen mat, og kan ikke erstatte ett så viktig måltid som middag.

Ikke tenk så mye på at du ønsker en vekt på 55 kg. Vekten har veldig lite å si. Du kan få vekk fettet rundt magen, men likevel ha samme vekt som du har nå. (eller høyere, siden muskler veier mer enn fett) Men for å få en strammere kropp, trenger kroppen først og fremst mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

16, Jente, 167 cm, 58 kg, trener minimum 2 ganger i uka på treningsenter, har tidligere bakgrunn som danser.

Frokost:

en av følgene:

Banan

gresk yougurt 75g

cottage chesse m/nøtter 150g

Nøtter (usaltet 50g)

Lunsj:

2x knekkebrød

leverpostei eller skinke

nøtter

Lunsj:

treningsdager

havregrøt 30g

peanøttsmør/ kanel og sukker eller syltetøy

før etter trening

frukt f.eks: banan eller eple

proteinbar

Middag variere i stor grad!

en av følgene

proteinshake

2x egg

Svinekjøtt 50g, 30 g ris

karbonadedeig 50 g + 40 g pasta

kyllingbryst + grønnsaker

Jeg ønsker å være veltrent med synlig muskel masse (inkl. sixpack)

Ønsker vekt ned gang til 55kg

Få bort valpe fettet rundt magen

lurer rett og slett på hva jeg burde spise/gjøre for å nå disse målene?

Jeg syns du spiser alt for lite... 50 gram med kjøtt er jo bare tull. Jeg veier like mye som deg og spiser mye mer, her snakker vi 2-400 gram kjøtt i sammenligning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

16, Jente, 167 cm, 58 kg, trener minimum 2 ganger i uka på treningsenter, har tidligere bakgrunn som danser.

Frokost:

en av følgene:

Banan

gresk yougurt 75g

cottage chesse m/nøtter 150g

Nøtter (usaltet 50g)

Lunsj:

2x knekkebrød

leverpostei eller skinke

nøtter

Lunsj:

treningsdager

havregrøt 30g

peanøttsmør/ kanel og sukker eller syltetøy

før etter trening

frukt f.eks: banan eller eple

proteinbar

Middag variere i stor grad!

en av følgene

proteinshake

2x egg

Svinekjøtt 50g, 30 g ris

karbonadedeig 50 g + 40 g pasta

kyllingbryst + grønnsaker

Jeg ønsker å være veltrent med synlig muskel masse (inkl. sixpack)

Ønsker vekt ned gang til 55kg

Få bort valpe fettet rundt magen

lurer rett og slett på hva jeg burde spise/gjøre for å nå disse målene?

Jeg lover deg jeg spiser så mye mer. SÅ MYE MER. Ikke vær redd for mat. Med den matmengden skal du ikke trene engang, du skader bare kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig jeg går glipp av? Jeg vil spise etter periodisk faste/bio rytme-metoden, fordi jeg har tro på at det forebygger sug i de kritiske kveldstimer. Når jeg leser om dette (PF o.l) så ser jeg at man skal spise så, så mange av dagens karbohydrater og proteiner i det tidsrommet hvis ditten og datten. For meg virker det så avansert og tidkrevende å vite hvor mange prosent av div varer som inneholder hva. Og i tillegg så skal det være forskjellig fra treningsdager og fridager. GURI MALLA.

Jeg spiser 200gr kjøtt/fisk/fugl med en halv pose boil in bag ris med brokkoli

Eller en mixet boks med mager kesam og mager CC med masse bær og litt mandler pluss litt syltetøy

Eller 3-4 egg med litt ost og noen skinkebiter, 1 vitago rundstykke, sennep og salat.

Eller 100gr havregryn, stor neve rosiner, liten neve valnøtter med skummet melk Spiser ellers litt frukt i ny og ned.

Målet er å gå ned i vekt (186cm 95-100kg(vil ikke veie meg))

Prøver å trene styrke fire ganger i uka, helst med 45min rolig tråkking på en sykkel med godt sete før økta.

Hvis noen har noe fornuftig svar på dette blir jeg imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig jeg går glipp av? Jeg vil spise etter periodisk faste/bio rytme-metoden, fordi jeg har tro på at det forebygger sug i de kritiske kveldstimer. Når jeg leser om dette (PF o.l) så ser jeg at man skal spise så, så mange av dagens karbohydrater og proteiner i det tidsrommet hvis ditten og datten. For meg virker det så avansert og tidkrevende å vite hvor mange prosent av div varer som inneholder hva. Og i tillegg så skal det være forskjellig fra treningsdager og fridager. GURI MALLA.

Jeg spiser 200gr kjøtt/fisk/fugl med en halv pose boil in bag ris med brokkoli

Eller en mixet boks med mager kesam og mager CC med masse bær og litt mandler pluss litt syltetøy

Eller 3-4 egg med litt ost og noen skinkebiter, 1 vitago rundstykke, sennep og salat.

Eller 100gr havregryn, stor neve rosiner, liten neve valnøtter med skummet melk Spiser ellers litt frukt i ny og ned.

Målet er å gå ned i vekt (186cm 95-100kg(vil ikke veie meg))

Prøver å trene styrke fire ganger i uka, helst med 45min rolig tråkking på en sykkel med godt sete før økta.

Hvis noen har noe fornuftig svar på dette blir jeg imponert.

-Du spiser altså etter periodisk faste med et måltid dagen nå, er det slik? Siden du har satt opp ''eller'' mellom alle måltidene?

Det er isåfall alt for lite. Om det er et av måltidene du snakker om, så høres det greit ut, men du må innta ganske mye mat i disse timene for å komme greit ut kalorimessig. Det er derfor periodisk faste ikke passer for alle.. Og biorytme handler om å innta fett først på dagen og karbohydrater på kvelden, verre er det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...