Gå til innhold

Solarium


Gjest

Anbefalte innlegg

NÅ holder jeg på å eksprimentere med min kropp om å bli brun, ikke det at jeg har så stor tro på det. Men jeg kan vertfall si jeg har gitt et forsøk:)

jeg er super blek + har fregner på armer , og ansikt :(. Men jeg har brunt hår, så jeg skal jo ha litt pigmenter i systemet mitt:p

framgangsmåte:

- smøre meg inn med fuktighetskrem før jeg tar sol

- ligge max 7min til å starte med, og gradvis øke etter som jeg ser det går.

- planen er å kanskje få litt mer mennesklig farge på kroppen før sommeren:p da slipper jeg all selftan'en:rolleyes:

Skal joine prosjektet ditt. Har tatt sol to ganger nå.. Flere år siden sist. 12 minutter første gangen 15 minutter andre gangen.. Blir aldri brun jeg ass..

Jeg har også lys hud og har fregner, men er rødhåra ( gyllen blond heter det visst) og lite pigmenter. Men får en gyllen farge om jeg er heldig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solarium er vel ren UVA-stråling, aka "aldrings"-stråler. UVB brenner deg, UVA eldrer huden, så da står jeg over solariumet...

Heldigvis kan man få veldig fine resultater med St.Tropez selftan mousse :)

Jeg får ikke bra resultater med noen type selvbruning.. Har prøvd alt. Til og med steder der man blir spraya og\eller smurt inne.. Blir skjoldete og ujevnt:P

Litt sol skader ikke mye vil jeg tro. Da hadde mamma sett ut som et skrukketroll noe hun ikke gjør :) Er ikke for masse solarium jeg heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solarium er vel ren UVA-stråling, aka "aldrings"-stråler. UVB brenner deg, UVA eldrer huden, så da står jeg over solariumet...

Heldigvis kan man få veldig fine resultater med St.Tropez selftan mousse :)

trodde uva og uvb var relativt milde? uvc kan ødelegge arvmatriall, dvs dna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jane: Da har du mest sannsynligvis gode gener, good for you! :) Enig med deg, litt sol skader neppe, og viktig å ikke være hysterisk ang. aldring/ kreftfare :)

@emilwoop: Har ikke noen forskningsartikler liggende nå, og jeg er ikke noen ekspert, men her er en kjapp oversikt: "Two types of UV rays reach the earth, UVA and UVB (the sun also emits UVC rays, but these are absorbed by the earth's atmosphere). UVA rays are the rays that cause tanning as well as wrinkles and other signs of premature aging, and UVB rays cause sunburns and skin cancer."

Aldring av huden kommer vel mest an på gener, deretter UVA-påvirkningen, deretter livsstil og hudpleie. Jeg er litt skincare/aldrings-obsessed, så da velger jeg nei til solarium og en høy PPD (UVA-beskyttende)-solkrem på sommeren og på ferie. Og en god self-tan (enig i at det er få av dem!)

Synes forøvrig ikke det er noe galt i å ta sol for de som foretrekker det, folk må gjøre som de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ikke noen hadde nevnt det, men jeg føler å kombinere betakaroten med solarium har fungert veldig bra. Takler huden bedre sol(generelt), og holder fargen lengre. Jeg har de siste årene fått soleksem når jeg kjenner på den første sola, og endt med flere dager med kløe og svie over hele kroppen.. lite moro. Med betakaroten hver dag har jeg sluppet dette. Takler sollyset bedre, og fargen holder seg lenger. Jeg snakker nå om den typen du får på apotek og helsekost, ikke den du ser reklame på med de fine brune glamour-modellene.. I Norge er dessuten inneholdet med betakaroten kun 3 mg nå, som en maksgrense - men i Sverige får du kjøpt kapsler med 9 mg og oppover. Er verdt å prøve ut! Har flere rødhåra venner som nå tør å slikke mer sol enn de gjorde før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei, har ikke behov for sol i og med at jeg er naturlig brun og blid :D Men har lyst, er så sykt nysgjerrig på hva som vil skje :rolleyes: Vet at jeg blir brunere av å sole meg om sommeren, til og med solbrent, haha :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å ta sol, ligge der i varmen med musikk på ørene:) Prøver å begrense det det da, så tar kun 1 max 2 ganger pr uke, 15-20 min. Tar betakaroten, føler det hjelper mtp at fargen holder lengre, men kan hende det er placebo:p Liker å holde meg litt brun året rundt, ser så mye freshere ut da, og kan fint skippe sminke og fremdeles se ok ut. Tror ikke solarium er skadelig i små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å ta 20 minutter et par ganger i måneden. Det holder for å ha litt farge gjennom vinteren. Kommer nok til å øke antallet når sommeren nærmer seg. Her oppe i nord er det nesten som man må ty til solarium i blant..

Tror jeg ville delt det opp i mindre økter med mindre du er veldig mørkhudet (og da er det vel kanskje ikke vits med solarium for annet en vitamin D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kinda avhengig :wub: Men blir jo fattig av det har jeg merket.... Men har funnet en fin solkort deal på Condis, så nå blir det maximum 3 ganger i uken, skal nå prøve å holde meg til 2, men jeg er så utrolig glad i det! Og jeg blir så grinete i dette vintermørket, så er ikke bare huden min som har "godt" av det :p Btw så snakker vi aldri mer enn 18min av gangen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...